onko muita ketkä ei ole käyny gynellä koskaan?
olen jo yli 30 v enkä tiedä miksi tarttis käydä gynellä. papa otetaan säännöllisesti ihan kunnan labrassa. miksi kuuluis käydä?
Kommentit (8)
tarttis käydä kun tulee raskaaksi, silloin jo automaattisesti tutkitaan perustaudit yms. Käykö siis vaan ne gynellä joilla sukupuolitauteja tai muita alapään vaivoja?
Mikäpäs tuonne pakottaisi. :) Ei ole koskaan ollut tauteja eikä muitakaan sen pään vaivoja, eikä ole edes ehkäisyjuttujen vuoksi tullut asiaa.
ehkäisyn takia tarttis käydä gynellä? kyllä lääkäri pillerit kirjoittaa ja th laittaa kierukan.
Mikäpäs tuonne pakottaisi. :) Ei ole koskaan ollut tauteja eikä muitakaan sen pään vaivoja, eikä ole edes ehkäisyjuttujen vuoksi tullut asiaa.
ehkäisyn takia tarttis käydä gynellä? kyllä lääkäri pillerit kirjoittaa ja th laittaa kierukan.
Kaikilla eivät nuo ehkäisyasiat ole ihan noin simppeleitä, osa taas pärjää noilla ohjeilla. Itse kyllä vähän kritisoin sitä, että terveyskeskuksesta kaikki saavat pillerireseptin lääkäriä näkemättä. Vaikka terveysriskit ovat pienet, ne ovat kuitenkin olemassa. Jos käyttäisin pillereitä, varmaan haluaisin käydä gynellä. ;)
t. 3
jos vaan talous sen kestää, voi hyvin olla että se th ja/tai yleislääkäri missaa jotain hyvinkin tärkeää (kun ne pillerit ja papa ei ole niitä ainoita asioita jotka voi mennä vikaan gynekologisella puolella, vaikkei mitään sukupuolitauteja olisikaan). Ainakaan en olisi mitenkään erityisen ylpeä (kuten ap tuntuu olevan ?) jos en tuohon ikään mennessä olisi koskaan päässyt gynekologille, sillä mikään saavutus se ei ole.
Mulla ei ole koskaan ollut mitään tauteja, ei edes hiivaa mutta kasvain oli ja se löytyi kun gyne ultrasi.
Olen toistaiseksi lapseton joten en tiedä mitä tutkimuksia raskausaikana tehdään mutta mun kasvain ei olisi löytynyt missään terkkarin papassa, ainoastaan ultraamalla kun ei vielä vaivannutkaan. Mutta olisi varmaan ajan myötä kasvanut suuremmaksi ja aiheuttanut kipua plus muuta vaivaa.
Käyn gynellä vuosittain tarkastuttamassa että kaikki ok.
En sitten tiedä miten yleisiä löydökset on, mutta kyllä minusta on hyvä käydä tarkistuttamassa alakerta säännöllisesti.