Miksi tummaihoiset eivät suojaa vauvojensa/pikkulastensa päitä helteellä?
Kommentit (7)
Mulla ainakin tulee kuumempi jos on joku rätti kietaistu päähän.
Ymmärrän että jos on oikein tumma tukka niin joku vaalea päähine voi auttaa.
Mutta mitä auttaa esim. joku tumma kotsa pellavapäässä? Sehän vaan hautoo ja estää lämmön haihtumista.
ja asunutkin huomattavasti Suomea lämpimämmässä ilmastossa ja kyllä tuo vauvojen jatkuva hatun pitäminen on mielestäni varsin suomalainen ilmiö. En ole moiseen muualla törmännyt.
Siis toki muuallakin käytetään vauvoilla hattua auringossa, mutta ei muuten. Suomessahan monilla vauvoilla on hattu sisälläkin. Ja helteisellä säällä minä ainakin olen pitänyt vauvani varjossa ilman hattua, onhan niin paljnon viileämpi. Muistan erään lämpimän kesän Suomessa, jolloin kuuntelin muiden äitien valitusta kuinka mikään ei suju, kun vauva kärsii niin helteestä. Omani oli ihan tyytyväinen, mutta toisaalta kelli vaunuissa hatutta lyhythihaisessa bodyssa, kun joillain oli hattupäinen pitkiin hihoihin ja lahkeisiin puettu vauva pehmeässä kantokopassa äp-makuupussissa ja harso vaunujen suulla... Esikoisen äitinä ja vakituisesti muualla asuvana en kehdannut sanoa mitään, mutta säälitti lapsiparka :)
En siellä lämpimässä asuessanikaan koskaan kuullut, että joku olisi saanut vaikka sen auringonpistoksen, jota Suomessa niin kovasti pelätään.
on niin kuuma ettei siihen päälle raaski enää hiottavaa hattua laittaa.
Riippuu toki paljon lapsestakin, monet (ei kaikki) tummaihoiset kestää hyvin aurinkoa.
lapsellani lämpimällä hattua, jotta se suojaa pään, niskan ja kasvojen ihoa palamasta. Sekä silmiä auringolta, jos ei ole aurinkolaseja päässä. Musta iho ei pala niin herkästi, joten hatullekaan ei ole niin paljoa tarvetta.
että tummaihoisten en ole nähnyt suojaavan lasten päätä useinkaan edes auringossa, mutta valkoihoistenkaan lapset eivät muualla käytä hattua koko aika vastaavasti kuten Suomessa. Toki alueellisia eroja varmaan on, mutta tämän kokemuksen olen saanut sekä Etelä-Euroopassa että Amerikan mantereella.
että tummaihoisten en ole nähnyt suojaavan lasten päätä useinkaan edes auringossa, mutta valkoihoistenkaan lapset eivät muualla käytä hattua koko aika vastaavasti kuten Suomessa. Toki alueellisia eroja varmaan on, mutta tämän kokemuksen olen saanut sekä Etelä-Euroopassa että Amerikan mantereella.
Joo, ilkeästi sanottu.