vituttaa nää "valokuvaajat"
ärsyttää nää ihmeiset, jotka ovat ostaneet järjestelmäkameran ja näin ollen harrastavat valokuvauista ja ovat niin tärkeitä.
Kommentit (46)
Kateellinen saatan kyllä olla, olipa se kamera ihan perus tai järkkäri, mutta jos on silmää ja taitoa saada kauniita, puhuttelevia otoksia.
Sen sijaan lievästi ärsyttää ja enemmän huvittaa tuttu, joka osti hiton kalliin järkkärin (mistäkö tiedän että kallis? Kun mainostaa sen hintaa joka lauseessa) mutta joka silti räpsii ihan jonninjoutavia kuvia. Ei mitään näkemyksellisyyttä, samoja kuvia kuin perusdigilläkin.
Ja siinäkin ärsyttää se hinnalla kehuminen, ei se, että kuvaa paljon ja keskinkertaisesti :-)
Oikeesti: Tämän kuvan otin digijärkkärilläni, joka muuten maksoi 1000 euroa. Hyviä kuvia saa tällä tonnin järkkärillä. Pitääpä olla varovainen tässä veneessä, ettei tonnin järkkäri putoa.
itseasiassa tunnen muutaman tyypin ketkä ovat järkkärin hommanneet koska se nyt vaan on siistimmän näköinen kun pokkari. Ei he osaa sitä säätää ollenkaan vaan räpsivät automaattiasetuksilla kuvia.
Huvittavaa se minusta lähinnä on, ei se kyllä mielipahaa ole mulle aiheuttanut että joku tuntee olevansa tyylikkäämpi järkkäri messissä.
jarkkari in english
Englannin kielessä käsitettä järjestelmäkamera (system camera) ei yleensä käytetä, vaan suomeksi järjestelmäkameroina tunnettuihin kameroihin viitataan optisen järjestelmän mukaan yksisilmäisinä peiliheijastuskameroina (single-lens reflex, SLR).
[wikipeedio]
automatiikalla. Kuvaan vain täysin manuaalisäädöillä ja harjoitus tekee tehtävänsä. Välillä onnistuu, välillä ei ja sitten pitää muuttaa säätöjä.
Olenko minä tärkeä? Otan paljon kuvia ja meillä on niitä oman kotimme seinilläkin. Isovanhemmat ovat muutamia pyytäneet itselleen.
Yhtään kuvaani ei ole julkaistu, muutaman kuvan olen laittanut FB:hen.
Olenko tärkeä?
Et, olet mammapalstan mitäänsanomaton luuha.
Minä harrastelen valokuvausta ihan omaksi iloksi. Aina on kamera mukana ja yleensä juhlissa olen se ainoa jolla se kamera on. Kummasti kelpaa kaikille ne minun ottamat kuvat juhlien jälkeen. Voi kun vielä joskus olis varaa ostaa se järkkäri. Niin voisin olla oikeasti tärkeä...nääh tai sitten jatkaisin kuvaamista omaksi ilokseni.
valokuvausta turhempaa harrastusta. Ja meillä järkkäri, koska halutaan hyviä kuvia mm. lapsistamme myös esim. pimeissä olosuhteissa eli kamera, jolla saa kuvan, kun tilanne on mennyt jo ohi, ei meitä tyydytä. Ehkä sitten ollaan "tärkeitä", mutta mä nyt vain haluan kerätä kuvamuistoja elämän varrelta ja sitä varten kunnon vempeleen.
jarkkari in english
Englannin kielessä käsitettä järjestelmäkamera (system camera) ei yleensä käytetä, vaan suomeksi järjestelmäkameroina tunnettuihin kameroihin viitataan optisen järjestelmän mukaan yksisilmäisinä peiliheijastuskameroina (single-lens reflex, SLR). [wikipeedio]
Tassa on nyt mennyt paljon aikaa hukkaan mutta minkas teet, olen tyhma amerikkalainen.
No mua ärsyttää just juntit jotka järkkärillä kuvaa joillain automaatti asetuksilla ja käyttävät mikäli on pienempi järkkäri, niin sen omaa pikku salamaa... siis SUORAA SALAMAA, joka tekee kuvista ihan kamalan näköiiä.!
RAW kuvia manuaalilla, niin saa järkkäristä irti sen miksi sen on kai mukamas ostanut. Onhan se vaikea tajuta kolme pikku juttua, aika, aukko ja vaikka ISO asetukset. Joillakin vain on niin hemmetin pienet aivot. Ja ei voi olla vaikea käyttää yksinkertaista kuvankäsittely ohjalmaa, joilla sitten kehittää nämä raw kuvat. Kääk.
jolla niitä raw kuvia käsitellä. Kameran mukana saa toki ohjelmistoja, muttei kumminkaan photoshoppia.
no sen luulis tulevan mieleen samalla hetkellä, etä järkkäri tarvii photarin. Vai kelaako ihmiset oikeesti, että ostanpas tosta järkkärin ja pari objektiiviä, mutta en photaria koska ei oo varaa siihen ja ei ees tartte kun on AUTOMAATTI asetukset.
*REPS*
käsitellä. Ilmainen Picasa riittää kotikuviin ihan hyvin. Sitten photari jos on tarkoitus kuvilla rahaa tehdä. Gimpinkin saa ilmatteeksi netistä.
Ja jos osaa käyttää sitä järkkäriä oikein, niin photaria edes tarvita. Lahjattomat käsittelevät kuvia.
Hurjan tärkeä koitan olla :D Vielä harjoittelu vaiheessa olen, kaikki kuvat eivät onnistu. Mutta niinhän sitä oppii kun tekee.
järkkäriä oikein, vaikka on käyny kansalaisopiston valokuvauskurssin.
Mua just ärsyttää kun pitää venata sit ku kierrellään jossain et nää valokuvaajat saa kuvansa otettua.
joiden kaa saa vekslata. Kuka täällä AV:lla osaisi käyttää vanhan ajan järkkäriä...
ap
"lahjottomat käsittelee kuvia"
Kuule hei, RAW kuvia juuri kuvaa ne jotka osaa kuvata, ja näihin laitetaan värit yms. kontrastit kuntoon.
Sä taidat kuvata pikku jiipekkejä ; ) ja automaatti asetuksilla.
MIksei kotialbumissa tartte olla hyviä kuvia? Kuka paskoja katselee?
Tiesitkö ap sitä? Ammattilaisetkin ottavat ainakin kymmeniä kuvia samasta kohteesta ja valkkaavat sitten parhaimmat.
Hyväksi kuvaajaksi oppii vain kuvaamalla ja ainoastaan kuvaamalla.
Ja sitten analysoimalla kuviaan, että mikähän meni pieleen. Ja ainoastaan manuaalilla kuvaamalla.
ensinnäkin siksi että mun koneella on niin pieni kovalevy, ettei montaa raw kuvaa mahdu. Ja toisekseen siksi ettei mulla ole aikaa viilata raw kuvia ja kolmanneksi siksi että mulla ei ole photaria.
Ja jiipekeistäkin saa ihan kivoja kun osaa käyttää syväterävyyttä. Mutta harrastelen tässä vaan tätä valokuvausta, kun ei ole aikaa eikä varaa hankkia ja käyttää kunnon vehkeitä.
Tiesitkö ap sitä? Ammattilaisetkin ottavat ainakin kymmeniä kuvia samasta kohteesta ja valkkaavat sitten parhaimmat. Hyväksi kuvaajaksi oppii vain kuvaamalla ja ainoastaan kuvaamalla. Ja sitten analysoimalla kuviaan, että mikähän meni pieleen. Ja ainoastaan manuaalilla kuvaamalla.
Mutta suurin osa näistä "valokuvaajista" ei harjoittele valokuvausta niin paljoa, että taidot todella kehittyisi. Kamera on sitten mukana reisussa ja taphatumissa ja ei jää mainitsematta että mulla on tää harrastus jne...
Muutama tuttuni omistaa kunnon järjestelmäkamerat ja harrastavat valokuvausta. Käyvät kursseilla ja ottavat kaikki kuvat juhlissa yms. Kiva saada kuvia omaan albumiinkin. He eivät kyllä tärkeile kameroillaan, toki ottavat kuvia satoja enemmän kuin tavallisen digikameran omistavat.