Missä menee raja että voi ilmoittaa lastensuojeluun?
meidän naapuri retuutti lastaan niskaperseotteella kotiin, paiskasi oven kiinni ja alkoi karsea kolina ja pauke ja lapsi huusi kuin syötävä :((
Mitä pitäisi tehdä vai olla vielä toistaiseksi puuttumatta? Jos tilanne pahenee, lapsi sa kohta mustelmia. Lapsi on 2 vuotias.
Kommentit (66)
Poika 8v. ja hällä lievä kehitysvamma. Pakko viedä, jos rupee hankalaksi.
Olen tästä asiasta kysynyt, niin lääkäri ei osannut sanoa saako näin tehdä vai ei.
En nyt usein näin toimi, mutta 2v. jaksaa kantaakin, mutta 8v. pitkää pulskaa poikaa ei voi enään kantaa.
En nyt ainakaan ilmoitusta tekisi.
vaan kotoa kuuluneet ääneet. Tee vain ilmoitus, ap.
Asia menee juuri niinpäin, että lapsi uskaltaa raivota, kun tuntee olonsa turvalliseksi.
Kaikki lapset raivoaa ja se on ihan normaalia.
Lapsella on varmasti jokin ongelma kehityksessä, jos uhmaa ei tule, koska se kuuluu lapsen normaaliiin kehitykseen.
Uskomatonta, että joku lapseton torvi tulee tänne neuvomaan.
Taatusti meilläkin on mekkala, kun poika pistää vastaan ja itkee.
2v. voi saada varsinaisen rähinän aikaiseksi, kun muistelen omaa temperamenttista kuopustani.
T.43
Turha lastensuojelukäynti ei ole maailmanloppu, mutta käymättä jääminen voi sellainen lapselle olla, jos aihetta on.
Tiedän kyllä, että uhmakohtaus tai vaikka lääkkeen antaminen voi kuulostaa siltä, kuin sikaa lahdattaisiin.
Taatusti meilläkin on mekkala, kun poika pistää vastaan ja itkee.
2v. voi saada varsinaisen rähinän aikaiseksi, kun muistelen omaa temperamenttista kuopustani.
T.43
Itse en lähtis yhden yksittäisen tapauksen peruseella ilmoittamaan minnekään.
Perustelen sen sillä että, mikä on niskapersote? Kyllä lapsen saa kotiin viedä vaikka kainalossa jos ei muuten usko. Toki satuttamatta.
Toinen asia. Mun kuopus oli kova lapsi heittelemään tavaroita pienenä kun suuttui. Jos meiltä kuului huutoa ja kolinaa, niin se johtui siitä että lapsi raivosi, heitteli tavaroita ja minä huusin.
Esikoinen teki joskus aikoinaan kiukutteli ja raivosi. Pistin sen huoneeseensa ja käskin rauhoittua, oven jätin raolleen. Mitä teki lapsi? rupesi huutamaan apua! Ikää oli neljä vuotta! Mä nopeesti menin sinne huoneeseen ja sanoin tiukasti että apua ei huudeta ikinä ellei tosiaan ole kunnon hätä. En edes ymmärrä mistä se oli sellaista oppinut että huutaa apua?
Tarkkaile tilannetta ja tee mitä teet, mutta järki pitää yrittää pitää kädessä. Nykyään tuntuu että joka asiasta sais olla tilittämässä kun jengi miettii että soittaako sossulle vai ei?