Missä menee raja että voi ilmoittaa lastensuojeluun?
meidän naapuri retuutti lastaan niskaperseotteella kotiin, paiskasi oven kiinni ja alkoi karsea kolina ja pauke ja lapsi huusi kuin syötävä :((
Mitä pitäisi tehdä vai olla vielä toistaiseksi puuttumatta? Jos tilanne pahenee, lapsi sa kohta mustelmia. Lapsi on 2 vuotias.
Kommentit (66)
a) kuulet että vanhempi uhkaa lasta väkivallalla
tai
b) sillä lapsella on niitä mustelmia ja oletat että ne eivät ole tulleet taaperon itsensä aiheuttamina.
Nuo 2-vuotiaat uhmaavat ja huutavat kuin hyeena ihan jo vain siksi etteivät saa tahtoaan läpi. Huuto ei siis välttämättä tosiaankaan tarkoita sitä että lapselle olisi tehty henkisesti tai fyysisesti väkivaltaa vaan lapsi ei vaan luultavasti saanut tahtoaan läpi. Vanhempi sen sijaan paiskoi kaapinovia tmv turhautumisensa vuoksi.
Voit nimittäin soittaa sinne ja ilmoittaa huolesi (on siis ihan "virallinen" termi tuo huolen ilmoittaminen") Lastensuojeluviranomaisen kanssa voit jutella, ja hän tulee kysymään, haluatko tehdä ls-ilmoituksen. Voit tehdä sen nimettömänä.
Mutta tuosta kyllä tekisin. On syytä olettaa, että lasta pahoinpideltiin.
Kaksivuotias huusi takuulla ihan uhmaansa vaan. Jos kuului hirveä pauke ja kolina niin lastako siellä heiteltiin pitkin seiniä? Jos näin on niin kohtahan sen naapuri huomaa mutta ennen kuin huomaa niin kannattaa katsoa miltä se lapsi näyttää seuraavalla kerralla kun hänet näkee. Luultavasti on ihan kunnossa kunhan on vaan joko itse tai äiti/isä on paukutellut ovia turhautuneena.
että puutunko liian herkästi koska itse en omin silmin nähnyt muuta kuin tuon retuuttamisen mitä en laske väkivallaksi koska jos on uhma eikä muuten saa kotiin niin pakko kantaa. Silloin vasta jos näen merkkejä väkivallasta (mustelmat) tms tai jos näen lyömistä, ilmoittaisin välittömästi!
Toisaalta taas mietin että jos nyt ajoissa ilmoitan, saatan välttää sen pahemman. Mietin vielä. En haluaisi puuttua mutta... :(
Vielä en siis ilmoittanut mihinkään.
-Ap
olisi lastensuojelulla, jos kaikki uhmaikäiset pitäisi käydä läpi!
Kyllä lapset voi huutaa kuin hyeenat, vaikka ei pahoinpideltäisi. Mistä muuten tiedät kuka sen kolinan aiheutti, mitä jos oli se lapsi kyseessä?
tilannetta.
Kiva kun kannat huolta lapsesta.
Silloin voit kyllä soittaa ja esittään huolesi ammattilaiselle jonka tehtävä on päättää asiasta.
olisi lastensuojelulla, jos kaikki uhmaikäiset pitäisi käydä läpi!
Kyllä lapset voi huutaa kuin hyeenat, vaikka ei pahoinpideltäisi. Mistä muuten tiedät kuka sen kolinan aiheutti, mitä jos oli se lapsi kyseessä?
kun en tiedäkkään mikä kolinan ja paukkeen aiheutti, enkä syyttänytkään että "se" ja "se" teki sen. Tilanne kuulosti vain ehkä pahemmalta kuin onkaan. Jätän siis asiasta ilmoittamisen, kiitos vastauksista :)
-Ap
Me tultiin just väsymystä kiukuttelevan kaksivuotiaan kanssa kotiin. Mä en pysty käsittämään tätä nykypäivää! Mä en voi enkä halua alkaa hyssyttelemään ja lässyttämään mun kiukkuavalle mukulalle vain sen takia että joku helvetin naapuri sattuu näkemään!! Me mennään reippaasti taluttaen kotiin sen suurempia juttelematta. Sängyssä annettiin sitten halit ja pusut ja sovittiin ettei kiukuttelu ole kivaa.
ANTAKAA IHMISTEN ELÄÄ!
4v uhmaa hiekkiksellä ja joudun kantamaan kotiin,kantoasento ei ole parhaimmasta päästä koska suojaan itseäni lapsen potkulta ja nyrkeiltä. Kotona "irti" päästessään saattaa potkaista ovea tai kaataa tuolin,ihan hirveää huutoa pitää myös,niinkuin viimeksi eilen ja en tosiaan pahoinpitele lasta
Taisin reagoida liikaa, näin vain kun tulin kotiin samaan aikaan joten äänten kuulemista ei voinut välttää. Jos kyseessä on pieni lapsi niin kyllä suojeluvaistoni herää, mielestäni siinä ei ole ainakaan mitään väärää.
-Ap
Me tultiin just väsymystä kiukuttelevan kaksivuotiaan kanssa kotiin. Mä en pysty käsittämään tätä nykypäivää! Mä en voi enkä halua alkaa hyssyttelemään ja lässyttämään mun kiukkuavalle mukulalle vain sen takia että joku helvetin naapuri sattuu näkemään!! Me mennään reippaasti taluttaen kotiin sen suurempia juttelematta. Sängyssä annettiin sitten halit ja pusut ja sovittiin ettei kiukuttelu ole kivaa.
ANTAKAA IHMISTEN ELÄÄ!
Anna sä myös lapsesi elää!
tarkoita että olisi huono asia huolehtia muidenkin lapsista, mutta tämä nykypäivän kyttäys kulttuuri on aivan järkyttävä! Mä luulen että jos perheessä olisi todellisia ongelmia, sen huomaisi kyllä. Mä en missään tapauksessa halua kasvattaa mun lasta niin että mitä tahansa tekee niin vaan vähän hyssytellään. Lapsi ei sitä pysty ymmärtämään että äiti tekee sen naapureiden pelossa! Pelottavaa ajatella että meillä on joku sosiaaliviranomainen ovella heti kun desibelit nousee vaikka todellisuudessa meillä on rakastava perhe, paljon hellyyttä ja vaan sattunut todella uhmakas ja tempperamenttinen lapsi!
12
kiitos vaan, mun lapseni saa kyllä elää! Välillä ehkä liiankin vapaasti, mutta joku järki on pakko pitää jo noin turvallisuuden nimissä. Sunko lapset saa tehdä mitä haluaa "elämisen" nimissä?
12
missään kohdassa et ap olis kytännyt vaikkapa ovisilmässä tai korva kiinni oven takana. mistä lie lapses temperamenttinsa saanut kun itsekin noin räyhäät!
kiitos vaan, mun lapseni saa kyllä elää! Välillä ehkä liiankin vapaasti, mutta joku järki on pakko pitää jo noin turvallisuuden nimissä. Sunko lapset saa tehdä mitä haluaa "elämisen" nimissä?
12
pahoinpitele lastasi? Annatko tukkapöllyä tai läimitkö? Sinäkö sen muksun kannoit niskapyllyotteella kotiin? Mikä teillä sit oikein paukkui, siis muu kuin sun hermot?
Tuon perusteella meillekin saisi soittaa ls:n. Kohta 3 v on uhmannut vuoden verran melko perusteellisesti. Ja ei, ei tosiaan vain kotona, vaan siitä ovat saaneet nauttia pk:n työntekijät ja naapurit ja ohikulkijat ja ties ketkä. Useammin kuin kerran olen kantanut täysiä huutavan lapsen kainalossa sisälle, jossa huuto jatkuu. Enkä tosiaan pahoinpitele lasta.
Viime aikoina lapsi on keksinyt, että on kiva huutaa "au äiti sattuu! Älä satuta minua!" Tämä reaktio voi tulla vaikka siitä, että hän heittäytyy matolle kiljumaan.
Hienoa tosin, että ap välittää lapsesta.
mä sanoin mistään ovisilmässä kyttäämisestä? Mä en tajunnut yhtään tuota sun kommenttia tai miten se liittyy mihinkään?
Tempperamenttinsa lapsi on perinyt minulta, aivan varmasti. Missään vaiheessa en ole ajatellut sen olevan huono asia.
"mutta tämä nykypäivän kyttäys kulttuuri on aivan järkyttävä!"
Mutta tuosta kyllä tekisin. On syytä olettaa, että lasta pahoinpideltiin.