Minkä sanan käyttöä inhoat ja miksi
haasteellinen!!! ARGH
Onhan se positiivinen ilmaisu vaikeasta, mutta siltikin kamala!
Kommentit (87)
moon väsynyt ja soot ihana. Mikä helvetin MOON ja SOON??!!
moon
soot
soon
moomma
tootta
noon
...ihan tavallista suomeahan tuo on : ))
Mielestäni kukaan ei vielä maininnut sanaa TAVALLAAN.
Sitä hokevat nykyään ihan kaikki! Miten niin tavallaan, tekisi mieleni kysyä, asia joko on tai ei ole... :)
Mielestäni kukaan ei vielä maininnut sanaa TAVALLAAN.
Sitä hokevat nykyään ihan kaikki! Miten niin tavallaan, tekisi mieleni kysyä, asia joko on tai ei ole... :)
Useinhan elämä ei ole niin mustavalkoista, että joku on tai ei ole. Ja tuollaiset partikkelit, joita keskusteluissa käytetään ns. täytesanoina, eivät ole puheessa aina niiden kirjaimellisessa merkityksessä. Esim. viron kielessä partikkeli "ühesõnaga" (vapaasti suomennettua "yhdella sanalla sanottuna") tarkoittaa yleensä suurinpiirtein samaa kuin siis.
Tuo "tavallaan"-partikkeli toimii siis eräänlaisena pehemntäjänä. Ei sanota asioita niin jyrkästi, että joko on tai ei.
Joka kerran kun kuulen se särähtää korvaan kuin vetäisi kynttä liitutaululla. Vielä karmivampaa jos sen sanoo yli 20-vuotias ihminen.
Nuorten naisten suusta kuulee tätä enemmän kuin mitään muuta. Jokainen lause alkaa "mutta tosiaan".
Tuo "ongelmatiikka" muuten on sana, joskaan en itse sitä käyttäisi. Tuttavani kanssa oli gradupiirissä (siis huom. suomen kielen laitoksella) henkilö, joka käytti tuota termiä gradussaan. Mustakin se on kummallinen, ja ennen kaikkea harvinainen, mutta näköjään sitten ihan käypä
Kielitoimiston sanakirjan kanta "ongelmatiikkaan":
"'ongelmatiikka' pitää olla: ongelmat, ongelmisto, problematiikka.
Sanaa ei suositeta käytettäväksi."
Kyllähän sanoja voi keksiä koko ajan. Vaikka mä nyt keksin, että höppeli tarkoittaa vaaria. Nyt käytänkin sitä seuraavaksi gradussani...
Ilmeisesti kyseisellä laitoksella on joku änkyrä, joka haluaa tehdä kaiken suosituksia vastaan, koska hänen mielestään "kieli elää" ja muuta vastaavaa.
siis voi että mua ärsyttää kun ihmiset sanoo "tänään" sanan tilalla "tänäi" ja kun pitäisi sanoa "kun" niin sanotaan "ko"!! mitäs teet tänäi? ko mun pitäis plaa plaa plaa... argh!
Tuo "ongelmatiikka" muuten on sana, joskaan en itse sitä käyttäisi. Tuttavani kanssa oli gradupiirissä (siis huom. suomen kielen laitoksella) henkilö, joka käytti tuota termiä gradussaan. Mustakin se on kummallinen, ja ennen kaikkea harvinainen, mutta näköjään sitten ihan käypä
Kielitoimiston sanakirjan kanta "ongelmatiikkaan":
"'ongelmatiikka' pitää olla: ongelmat, ongelmisto, problematiikka.
Sanaa ei suositeta käytettäväksi."Kyllähän sanoja voi keksiä koko ajan. Vaikka mä nyt keksin, että höppeli tarkoittaa vaaria. Nyt käytänkin sitä seuraavaksi gradussani...
Ilmeisesti kyseisellä laitoksella on joku änkyrä, joka haluaa tehdä kaiken suosituksia vastaan, koska hänen mielestään "kieli elää" ja muuta vastaavaa.
ei jostain laitoksen änkyrästä. Ei professori antaisi käyttää sanaa gradussa, ellei sitä voisi hyväksyä.
Näin se vaan on, että jos normit tuntee, niitä voi myös rikkoa. En tunne tuota kyseista henkilöä, joka ko. termiä käytti, en minäkään käyttäisi sanaa ongelmatiikka. Sen sijaan olen käyttänyt opinnäytetöissäni ja esseissäni rakennetta alkaa tekemään, koska sen huonoudelle ei ole mitään järkeviä perusteita. Tuon rakenteen kohdalla mulle ei riitä syyksi "ei saa". Mun mielestä alkaa tekemään ja alkaa tehdä tarkoittavat myös hieman eri asioita, noin niin kuin temporaalisesti ja tekemisen laadun kannalta.
Ja tottahan se on, että kieli elää.
siis voi että mua ärsyttää kun ihmiset sanoo "tänään" sanan tilalla "tänäi" ja kun pitäisi sanoa "kun" niin sanotaan "ko"!! mitäs teet tänäi? ko mun pitäis plaa plaa plaa... argh!
esim. mie tai mä?
gradun ohjaajaa, joka hyväksyy tuollaisen sanan käytön.
puhutella ihmistä kolmannessa persoonassa, siis: no, mitäpä Heikki ajattelee...
taputeltu ts. lopuillaan. "Eiköhän tää peli ala olla Guatemalan osalta taputeltu". Joo, onhan se vapari ihan hienoa ja tosi cool mutta ei kiitos niitä termejä arkikäyttöön...
en tiedä tarkalleen, mitä se tarkoittaa. Mietin juuri, onko se murresana vai sana joka on tullut Suomen kieleen viimeisen kymmenen vuoden aikana.
Ulkosuomalainen
Mielestäni kukaan ei vielä maininnut sanaa TAVALLAAN. Sitä hokevat nykyään ihan kaikki! Miten niin tavallaan, tekisi mieleni kysyä, asia joko on tai ei ole... :)
eihän aina voi vastata yksiselitteisesti kyllä tai ei.
Itseäni ärsyttää sana korreloida. Miksei voi käyttää "on suoraan verrannollinen" tai "on selkeästi yhteydessä" tms ilmaisua? Tuo korrelaatio liittyy mielestäni tilastoihin, taulukoihin ja kuvaajiin eikä joidenkin asioiden arkisiin yhteyksiin, niin kuin tällä palstalla usein tuota sanaa käytetään.
Meillä IT-alalla sen aloittivat nuoret myyntipäälliköt, mutta nyt jo 50+ -ikäinen controllerimmekin puhuu "kiloeuroista". ARRGHHH!
Murteet eivät juurikaan ärsytä, mutta se ärsyttää, että murteita puhuvat ihmiset, jotka eivät oikeasti ole kotoisin murrealueelta. Varsinkin "mie" ja "sie" -sanoja käyttävät monet sellaiset, jotka eivät puhu itämurteita "äidinkielenään". Samoin nuo mainitut "moon" ja "soon" ärsyttävät ei-eteläpohjalaisten käyttäminä ja kirjoitettuina.
"Sanotaan nyt niin, että..."
Aaargh!!!!!!!
aivan järkky sana, sekin täältä opittu ja tarkoittaa lasten itsetyydytydtä
makustella
natustella
pitkässä juoksussa
itsellinen ihminen
seniorikansalainen
jumpata
kaikki on tosi innovatiivistä nykyään.
Aikuisten oikeesti! Tulin pahalle tuulelle ku kirjotin sen tähän, niin ärsyttävä se on.
esim. Porin seudulla "ketä" tarkoittaa samaa, kuin suurimmassa osassa Suomea "kuka".