Manduca-kantoreppu, onko kellään negatiivista sanottavaa tästä?
Ihmettelen kun sitä hehkutetaan niin paljon... ja huutonetissäkin käytetyistä manducoista maksetaan lähes uuden verran.
Kommentit (53)
Täytyypä tutustua uudestaan "ohjeisiin" kun meidän 1v neiti ei enää mahdu siihen, ne nepparit aukeavat kokoajan kun niin iso tyttö. Olen ihmetellyt miten se voi mennä muka yli kaksi vuotiaalla.
Tosin tuohan jo kävelee, suostuukohan enää ensi keväänä metsäretkillä siihen..
Me on niitä neppareita käytetty alle 3 kk vauvoilla, että voihan se vauvakutistaja olla vähän ahdas vuosikkaalle :) Reissussa on 3 vee joskus hypännyt kyytiin, kun hyytynyt ilman rattaita. Hyvin on viihtynyt kaikenikäisenä, esim. lentokentillä ihan paras keksintö.
Joo ne nepparit on vaan vauvalle joka on niin pieni ettei jalat mahdu ulos sieltä sivuista että saa oikeaan asensoon siellä sisällä. Näin kannoin 2kk vanhaa lasta lentokentillä. Nyt on 5kk ja mahtuu reppuun normaalisti.
Meillä on lonkkaluksaatiovauva. Kun saatiin lonkkalasta pois kysyin lääkäriltä saako kantaa repussa niin hän sanoi että saa kantaa manducassa. Ostettiin ja on ihan paras! Välillä kannan myös meidän 4v reppuselässä sen kanssa kun ei jaksa kävellä.
[quote author="Vierailija" time="01.07.2010 klo 17:12"]
Meillä Manduca on käytössä 4kk n.70cm pojalla. Muuten toimii loistavasti, mutta jalkojen leveä haara-asento vähän mietityttää. Minun kyydissäni poika viihtyy ihan hyvin, kun olen hyvin kapea vyötäröinen. Mutta kun mieheni on yrittänyt kantaa poikaa siinä, tuntuu, että poikaa ei saa hyvään asentoon, kun miehellä on leveämpi vyötärö. Jalat on jotenkin liian leveälle ja poikakin alkaa heti protestoida. Tämä ongelma tietty helpottuu, kun poitsu kasvaa ja jalat pitenee.
[/quote]
Pyydä, että mies koittaa "humpsutella" vauvan syvemmälle manducaan, niin että peppu menee alemmas. Näin asento on parempi. Jos peppu on liian ylhäällä, on jalat ikävässä asennossa.
Minä en Manducasta alussa vauvan kanssa tykännyt, kun säätäminen tuntui hankallta. Opin säätämisen kuitenkin sitten pienen tauon jälkeen, ja sitten tykästyin Manducaan kovasti. On ollut tosi kätevä. Ainoa miinus on, että vauva imeskeli olkahihnoja, mutta eikös niihinkin ole saatavilla "kuolasuojia".
Väritkin ovat oikein kivoja, meillä on joku erikois edition.
Pääasia Manducassa on se, että vauvan/lapsen on turvallista ja ergonomista olla siinä.
Meillä sekä Manduca että BabyBjörn. BabyBjörn oli paljon parempi. Vauva viihtyi hyvin BabyBjörnissä kasvot menosuuntaan (ei onnistu Manducassa), Manducan säädöt olivat hankalat, selkään oli yksin lähes mahdoton saada, olkaimet olivat ikävän paksut, Manducaa oli huonompi kantaa ja lisäksi ulkonäkö ei miellyttänyt.
[quote author="Vierailija" time="02.10.2010 klo 12:55"]
manduca kantoreppua ja jotain baby björn epäergonomista rintareppua. BB repussa vauva tosiaan roikkuu huonossa asennossa ja jalkojen verenkierto estyy, ei ole siis todellakaan tarkoitettu käyttää kuin hetki kerrallaan, mietin että miksi ihmeessä joku moisen turhakkeen edes hankkii??
[/quote]
Olen täysin erimieltä, BB:ssä vauvan asento on mielestäni parempi ja BB mukavampi käyttää, paino asettuu paremmin. Meidän perheessä Manducaa käytettiin vain pieni hetki isomman vauvan selässä kantamiseen. BB:llä on paljon erilaisia malleja, meillä oli se verkkomaisesta aineesta valmistettu. Siitä perinteisestä topatusta BB:stä en minäkään pitänyt. Väitteet vauvan jalkojen verenkierron estymisestä tms. BB:ssä on ihan satuilua, itse olen lääkäri ja asia on tarkistettu useammalta lastenlääkärilkollegalta.
Kiitos ihanista kommenteista! Viitsiskö joku vielä avata, mimmoinen ero on kaksivuotiaan kantamisessa retkellä jos vaihtoehtoina Manduca tai BabyBjörn tori.fistä tai www. mamidea.fi stä TAI Deuter Kid Comfort torista tai www.muksumukaan.fistä.. Muuten kuin hinta? Pitempään retkeilytn?
Mieheni pukee itselleen Manducan siten, että vetää niskalenkin ensin todella pitkäksi, sitten kiinnittää sen etupuolella, vetää pään yli taakse ja kiristää vasta siellä. :)
Itse saan sen kiinni muutenkin.
Ergossa sen sijaan viihtyy vielä edelleenkin (melkein 1v). Minusta Manduca oli jotenkin hankala käyttää ja se niskahihna oli vaikea kiinnittää. Kyllähän sen ahkerasti käyttäen varmaan oppisi mutta toisaalta Ergon käyttöä ei ole tarvinnut pähkäillä tai tutkailla ohjekirjan kuvia joka käyttökerralla. Onneksi sain Manducan ostohintaan myytyä pois...
[quote author="Vierailija" time="22.06.2010 klo 05:23"]
Etta BB:ssa kannettavan pojan sukuelimille kohdituu valtava paine, jos vauvaa/lasta kannetaan siina liian pitkaan.....
Eli pojasta todennäköisesti tulee maho.