Manduca-kantoreppu, onko kellään negatiivista sanottavaa tästä?
Ihmettelen kun sitä hehkutetaan niin paljon... ja huutonetissäkin käytetyistä manducoista maksetaan lähes uuden verran.
Kommentit (53)
Mulla on ollut molemmat, Ergo ja Manduca.
Maducan eduksi voin sanoa:
kapeampi kuin Ergo, mulla oli pienet lapset, eli meille parempi sen takia
Manducan materiaali on ohuempi kuin Ergo.
Manducassa voi kantaa ihan vastasyntynyttakin, Ergon babyinsert oli mun mielesta jarkyttavan vaikeakayttoinen, jai kayttamatta ja piti odotella, etta vauva oli riittavan vanha kulkemaan ilman babyinsertia.
MIINUSTA Manducalle: jos kannan lasta edessa, se vyotarotuki (joka on mun mielesta leveampi ja paksumpi kuin Ergossa) painaa ikavasti, kun istuu lapsi sylissa. Olosuhteiden pakosta (en asu Suomessa) olen joutunut istumaan esim. taksissa usein lapsi Manducassa, epamiellytavaa reisille/nivusille
Meillä Manduca on käytössä 4kk n.70cm pojalla. Muuten toimii loistavasti, mutta jalkojen leveä haara-asento vähän mietityttää. Minun kyydissäni poika viihtyy ihan hyvin, kun olen hyvin kapea vyötäröinen. Mutta kun mieheni on yrittänyt kantaa poikaa siinä, tuntuu, että poikaa ei saa hyvään asentoon, kun miehellä on leveämpi vyötärö. Jalat on jotenkin liian leveälle ja poikakin alkaa heti protestoida. Tämä ongelma tietty helpottuu, kun poitsu kasvaa ja jalat pitenee.
vauva kasvoi, sorruin ostaa uudestaan sen manducan ja on huippu 1-v:n kanssa. helposti saa selkäänkin itse. eli vastasyntyneellä tykkäsin liinasta enemmän, se tuntui luonnollisemmalta pikkuisen kanssa. ja joo, enpäs aio myydä enää;)
joka kysyi BB:n kantoajan rajoituksesta: ei ole kuulemma tarkoitettu lapsen säilyttämiseen. Aika erikoisesti sanottu, en oikein ymmärrä tuon repun käyttötarkoitusta, meillä Manducan kanssa tehdään metsäretkiä ym. BB:llä ei oltais tehty mitään. BB:ssä lapsen jalat on niin pahassa asennossa, että verenkierto jalkoihin häiriintyy/estyy. Toivottavasti ovat saaneet tehtyä jo jonkun ergonomisen mallin ja kuopanneet ne vanhat jonnekin.
Mulla on Ergo, kertokaahan mitä eroa Manducassa on siihen verrattuna?
Ergo jäi esikoisen aikana käyttämättä, kun käsiini iski hermosärky ja en saanut ergon remmejä kiristettyä kun en saanut taitettua käsiä hartialinjan taakse. Kyllä harmitti, muilla se on ollut käytössä sitten kyllä. Remmit olivat ihan surkean lyhyet, myös se päähupun remmi.
Myin pois kun vauva huusi joka kerta niin paljon.Ei tykännyt yhtään olla siinä.Liinassa kyllä viihtyi.Manduca oli tosiaan mielestäni liian kallis ja itsekin olin ymmälläni säädöistä vaikka sain hyvät ohjeet ostopaikasta ja vaikka kuinka kyttäsin opasta.Sain hyvät rahat kun myin.
sain myyjiltä opastuksen, mutta ei se vaan kotona onnistunut - kun kädet ei riitä niin ei riitä.
päälle lasta nostan jo sen kiinni laitettavan remmin niskaan ja klipsaan kiinni. Vasta sen jälkeen asettelen repun. Lapsen olen jo survonut reppuun tässä vaiheessa.
Myin pois kun vauva huusi joka kerta niin paljon.Ei tykännyt yhtään olla siinä.Liinassa kyllä viihtyi.Manduca oli tosiaan mielestäni liian kallis ja itsekin olin ymmälläni säädöistä vaikka sain hyvät ohjeet ostopaikasta ja vaikka kuinka kyttäsin opasta.Sain hyvät rahat kun myin.
mutta nyt 4,5kk kanssa se on ihana. Liinaakin käytimme, mutta vauva ei enää viihdy. Vastasyntyneenäkään ei aina viihtynyt liinassa, mutta silloin käytin enemmän sitä kuin Manducaa.
Selkäremmin saan hyvin itse niskan takaa kiinni, kun ymmärtää liikuttaa remmiä hihnassa ylöspäin. Eli kaikki nippelit manducan olkaimissa kyllä liikkuvat ylös ja alas.
Lapsen selkään laittaminen ei myöskään ole temppu eikä mikään, kun ottaa asiakseen opetella. :) se tuntuu hurjalta, mutta onnistuu kyllä!
Suosittelen käymään kysymässä neuvoa joltakin Manducan jälleenmyyjältä, jos jokin asia ei oikein aukea.
jos ei perehdy ohjeisiin kunnolla. Selkäremmin saa manducassa hinattua ylös niskaan jonne kyllä pitäisi normaalisti käsien taipua. Reppu ei myös tipu olkapäiltä kun selkäremmi on tarpeeksi ylhäällä ja tarpeeksi tiukalla, tämä siis sille joka kertoi ettei olkaimet pysy paikoillaan ellei niitä laita ristiin..
manduca kantoreppua ja jotain baby björn epäergonomista rintareppua. BB repussa vauva tosiaan roikkuu huonossa asennossa ja jalkojen verenkierto estyy, ei ole siis todellakaan tarkoitettu käyttää kuin hetki kerrallaan, mietin että miksi ihmeessä joku moisen turhakkeen edes hankkii??
saa liu'utettua niin ylös kuin mahdollista? se siis liikkuu se klipsu. Itse olen lyhyt ja laittanut mahdollisimmat ylös se että saan laitettua helposti sen itse
t. manducan käyttäjä
Kokeilin siis olkaimien laittamista ristiin ja pidensin olkaimet tosi pitkiksi. Kokeilun jälkeen vetäisin ne mielestäni takaisin normaalipituuteen ja pistin Manducan päälle, mutten saanut sitä niskaklipsiä kiinni. Tajusin löystyttää olkahihnoja pikkaisen ja jo helpottui kummasti. :D Tuo on toisaalta Manducan ongelma, mutta toisaalta se pääpointti, eli on niin paljon säätöjä, että varmasti saa säädettyä juuri itselleen sopivaksi. Jos säätää epäsopivaksi, niin ei se tunnu hyvältä päällä ja on vaikea käyttää.
Mulla on kaikki kantoreput painaneet niin, että kädet on hetkessä kipeät. Liinassa olen tykännyt kantaa. Siinä saan jotenkin itselleni paremmat säädöt.
ja sitä on käytetty meillä tosi paljon. Mielestäni pientä vauvaa on kuitenkin parempi kantaa liinassa. Manducan miinus on mielestäni myös se, ettei siinä voi imettää (tosin jonkun olen kuullut näinkin tekevän, meillä ei oikein onnistu).
Sen lisäksi pakkauksen mukana tulleet ohjeet olivat tosi kummalliset. Epäillään, että on tullut joku taittovirhe tms. ohjevihkuun, kun niissä kuvasarjoissa ei ole mitään tolkkua (eikä suomenkielisiä tekstejä). Kuvasarja alkaa aina ihan kesken kaiken ja loppuu ennen kuin lapsi (nukke) on kuvissa valmiina repussa...
Itse tulostin käyttöohjeen netistä ja sivut tulivat järjettömän oloisessa järjestyksessä. Aluksi luin nippua vain semmoisenaan ja ihmettelin kun en tajua mitään. Mutta kun järkkäsin paperit sivunumerojärjestykseen, niin johan helpotti :D Siinä niitä askarrellessa huomasi kyllä että ne on yhdenlaisessa vihkojärjestyksessä, ei ne ihan sekaisin ole, mutta ilman askarteluja mahdoton lukea.
Miinuspuolia se, että joutuu ostamaan bussilipun, kun liikkuu julkisilla ja kaupassa ei näe kunnolla pakata ruokaostoksia kauppakassiin, kun vauva on edessä. Kantaessa vauva usein myös nukahtaa reppuun ja sitten sitä ei voi ottaa pois vauvan heräämättä, jolloin joutuu usein istumaan tai hengailemaan vauva kantorepussa tämän unien ajan. Joskus myös hartiat väsyvät, kun olen kantanut vauvaa monta tuntia tai selkäreppu (vauvan ollessa edessä kantorepussa) on hyvin painava ja kantohihnat ovat ristissä.
Oikeasti minulla ei ole mitään valittamista, käytetty päivittäin yli kuukausi puoli vuotiaan kanssa ja lastenrattaat pölyttyy eteisessä. Jos olisi ollut olemassa -07, kun esikoinen syntyi, olisin ollut onnesta soikea eikä olisi tarvinnut rattailla kikkalla.
Niistä onngelmista.. Kuten yllä jo sanottiinkin, rinta-/niskalenkkiä voi siirtää käsille sopivaan kohtaan remmeissä. Vyö kuuluu vyötärölle tarpeeksi kireänä, niin se ei paina kantajan jalkoja istuessa ja silloin myös tulee sopiva pussi vauvan pyllylle, kun sen pitäisi olla vauvan jalkoja alempana. Youtubesta löytyy videoesittelyitä manducasta, niitä kannattaa katsoa. Itse ihastuin manducan monikäyttöisyyteen; pitkä käyttöikä, kolme tapaa käyttää (edessä, lonkalla ja selässä) sekä säätömahdollisuuksiin, jolloin samaa reppua voi käyttää useampi kantaja.
Ostin Manducan jo ennen lapsen syntymää ja "päätin" että manducaon helpompi ja toimivampi kuin katoliinan kanssa kikkailu. Poika kuitenkin päätti toisin, Manducaa kokeiltiin aina välillä, aina seurauksena kova huuto. Trikooliinaan sen sijaan nukahti samantien, ja liinaa sitten käytettiinkin päivittäin useita tunteja, koska se oli ainoa paikka jossa poika suostui nukkumaan kauemmin kuin puoli tuntia. Myös mies innostui nopeasti liinailun helppoudesta, vaikka aluksi oli Manducan kannalla hänkin.
Nyt poika (3,5kk, 7kg) alkaa olla liian raskas trikooliinassa kannettavaksi ja kaivoimme jälleen Manducan esiin. Sama juttu kuin ennenkin, Manducan pukeminen, säätäminen, lapsen kyytiin ja pois kyydistä ottaminen tuntuu niiiiiin vaikealta ja hitaalta trikooliinaan verrattuna. En meinaa saada solkia kiinni ja kiristettyä yksin. Poika huutaa, ilmeisesti hän ei pidä niin leveästä haara-asennosta. Toisinaan olen huudosta huolimatta vain kantanut mentaliteetillä "josko se tottuisi ja huutoloppuisi". Poika saattaa nukahtaa Manducaan mutta poisottaessa huuto on sitäkin pahempi, oisko jalat puutuneet tai jotenkin jumissa asennosta?
Voi olla että en osaa säätää Manducaa oikein, luin kyllä suomenkieliset ohjeet kuvineen jakatsoin parivideota Youtubesta, mutta niissä ei ollut kovin yksityiskohtaisia ohjeita siitämistä kunkin remmin tulisi kulkea ja kuinka kireällä kunkin remmin tulisi olla. Minulla on lyhyt ja notko selkä, olen suht pienikokoinen (162cm / 57 kg), kroonista selkäkipua ja niska-hartiasärkyä. paino jakaantuu liikaa lantiovyölle ja rasittaa kipeää alaselkääni entisestään. Olkaimien kuormitus tuntuu pistemäisenä toisin kuin liinassa. Olkahihnat ristikkäin tuntuu hieman paremmalta, mutta silloin soljet painavat kylkiluihin kainaloiden alta. Myös lantiovyön yläreuna painaa kylkiluihin takaa.
Yksi negatiivinen puoli on se, että säätöjä joutuu aina muuttamaan kun kantaja vaihtuu. Kannamme mieheni kanssa molemmat poikaa päivittäin, ja useinmiten poika täytyy saada kantoon nopeasti silloin kun hän alkaa kitistä väsymistään. Silloin ei tee mieli kovin kauan sählätä säätöjen kanssa, ettei pojalla menen totaalisti hermot.
Vika voi olla käyttäjässä tai ruumiinrakenteessani, mutta kuvittelin paljon kehuttua manducaa aivan erilaiseksi käyttää. Tyypillisesti sanotaan että trikooliinassa kantaminen alkaa olla epämukavaa ja epäkäytännöllistä noin 7kg ylöspäin, mutta ainakin toistaiseksi se on itselleni ergonomisempi, mukavampi ja helpompitapa kuin Manduca.
Manduca on hyvä jos lapsi siinä suostuu olemaan.
Etta BB:ssa kannettavan pojan sukuelimille kohdituu valtava paine, jos vauvaa/lasta kannetaan siina liian pitkaan.....