Pettämisestä :/ Mitä tekisit?
Erittäin hyvä ystävä kertoi minulle ja miehelleni pettäneensä vaimoaan heidän yhteisessä kodissa viime viikonloppuna. Vaimo oli reissussa. Heillä on erittäin rankat lapsettomuushoidot takana,ilman tuloksia. Minusta tuntuu ihan kauhealle, en tiedä mitä teen ja miten suhtaudun heihin. Tuntuu pahalta tietää tälläinen asia ja salata se naiselta koska jos itse olisin hänen asemassaan haluaisin tietää. Silti en halua hänelle enään yhtään enempää kärsimystä ja pahaa oloa. Unohdanko vain koko asian? Luottamus meni kyllä tähän mieheen täysin vaikka hän on ollut todella hyvä ystäväni.
Kommentit (45)
Minusta ei ole koskaan toisen asia kertoa pettämisestä vaan aina sen pettäjän itse.
Uskon myös, että jos ei ole kyse psykopaatista, niin pettäjä kärsii teostaan tavalla tai toisella."Minä ainakin haluaisin tietää"-lausetta kuulee usein. Siihen on mielestäni hyvä vastaus tässä blogikirjoituksessa: <a href="http://ihmissuhteet.blogspot.com/2003/09/pitk-pettmisest-kertoailta-san…." alt="http://ihmissuhteet.blogspot.com/2003/09/pitk-pettmisest-kertoailta-san….">http://ihmissuhteet.blogspot.com/2003/09/pitk-pettmisest-kertoailta-san…; "Ihmiset vastaavat usein kysyttäessä, että he haluaisivat tietää, jos heitä petetään. Tuossa on kuitenkin erotettava halu tietää ja tietämisen todelliset vaikutukset. Kun ihminen ajattelee tuota kysymystä mielessään, hän kuvittelee itsensä, niin kuin hän jo tietäisi, mutta ei tietäisi kuitenkaan, mikä on paradoksaalista."
Monesti kertomisen tarpeellisuutta perustellaan joko sillä että toisella on oikeus tietää tai halutaan pettäjälle rangaistus sitä kautta, että hän menettää kumppaninsa. Kokonaisuutena arvioiden kertomatta jättäminen saa usein vähemmän tuhoa ja tuskaa aikaan JOS pettäjä katuu tekoaan eikä toista sitä. Tunteeton sarjapettäjä on asia erikseen.
Tässä tapauksessa tuo nainen saisi kuulla miehensä pettämisestä ulkopuoliselta ihmiseltä käytyään juuri läpi tuloksettomat lapsettomuushoidot. En usko, että kukaan selviäisi sellaisesta. Mieti siis asiaa aidosti tämän naisen kannalta, älä itsesi kannalta (menetätkö ystäväsi jos hän saa tietää sinun tienneen tms).
ystävä, kerrot hänelle. En koskaan, koskaan, koskaan antaisi anteeksi ystävälleni, joka olisi tiennyt moista eikä kertoisi minulle. Se vain lisäisi kriisin raskautta.
Jos taas olet ennen kaikkea miehen ystävä ja tutustunut vaimoon sitä kautta, en kertoisi, mutta sanoisin miehelle että pidän hänen toimintaansa vääränä enkä halua joutua vedetyksi mukaan näin epäoikeudenmukaiseen toimintaan.
että haluavat tietää. Sitten kun omalle kohdalle osuu (ja on tosiaan osunut), niin se on niin iso shokki, että siitä kestää kauan toipua. Ja tässä tapauksessa taustalla on vielä muita todella rankkoja asioita, joten kannattaa miettiä myös kertomisen seurauksia ihan vakavasti.
Olen myös itse ollut tilanteessa, jossa tiesin ystäväpariskunnan pettämiskuvioista enemmän kuin vaimo, ja vaimo vannotti, että hänelle pitää kertoa jos tiedän enemmän kuin hän. Eli hän tiesi, että mies on tapaillut toista, mutta ei tiennyt kuinka pitkälle suhteessa oli menty. Vaimo oli jo tästä tapailutiedosta sairaalakunnossa, joten vaikka mieli teki, niin en voinut kertoa hänelle enempää, olisi varmaan vahingoittanut itseään tms.
Vaikka olisikin oikein ja rehellistä kertoa, niin joskus myös voi olla tilanteen kannalta parempi olla kertomatta. Ja mielestäni myös jos joku kertoo, se on mies itse.
Omassa tapauksessani myös pari tuttua/sukulaista tiesi miehen pettämisestä ennen minua, mutta en ole heille siitä vihainen - miksi olisin? En olisi ehkä halunnut kuulla asiaa kuitenkaan heiltä.
T. Petetty itsekin
asiaa naisen kannalta koska en todellakaan halua että nainen joutuu kärsimään yhtään enempää. Ja todella toivon että tämä mies ei ikinä enään tee mitään näin raukkamaista. Uskon vain että olen sen luontoinen ihminen että en pysty olemaan enään niin hyvä ystävä tai en tiedä haluanko edes olla ystävä tämän miehen kanssa. Ehkä aika näyttää. kiitos erittäin hyvistä vastauksista. Tilanne vain ahdistaa paljon, en vain voi käsittää miksi näin? ap
Minä voisin ymmärtää sen, jos ystäväni jättäisi moisen kertomatta. Hän antaisi mahdollisuuden miehelleni kertoa itse ja meidän selvittää asiat. Luottamuksen rakentaminen uudelleen olisi aika mahdotonta, jos pettämisestä kuulisi ulkopuoliselta.
Kertoja ryhtyy tavallaan tuomariksi: hän ottaa itselleen vallan päättää, kenellä on oikeus tietää jne ja puuttuu asioihin, jotka eivät lopulta kuulu hänelle.
Kyse on myös siitä, tavoitellaanko totuutta ja rehellisyyttä riippumatta siitä, miten raadollisia seuraukset voivat olla. Minusta se ei aina ole sen arvoista.
kuten ystävilläsi on, ajaa uskottomuuteen. Ei sillä, että se tekisi asiasta oikeutettua, mutta näin vain on.
Miettikää nyt, että miten juhannuksen kanssa tehdään, herättääkö hurjasti epäilyksiä, jos perutte yhteiset suunnitelmat? Asia kuitenkin leijuu teidän välillänne ja jos tunnelma on outo, vaimo aistii sen varmasti.
Voitko joksikin aikaa vähentää yhteydenpitoa tähän pariskuntaan/mieheen? Tilanne rauhoittuu kuitenkin ajan kanssa.
-Petetty itsekin-
Jos kerran suhteessa pettää, on suurempi riski pettää uudelleen. Toki ei voi yleistää, mutta näin ajattelen asian.
Kertoisin, vaikka se tuottaisi tuskaa ystävällesi. Enemmän tuskaa tulee, mikäli he saavat lapsen ja mies pettää uudelleen ja se tulisi ilmi. TOki voi olla että pettämistä ei enää tapahdu, mutta kertoisin siitä huolimatta.
Miehen vihat varmaan saisit niskaasi, mutta on tärkeää muistaa, että sinä et tilannetta ole aiheuttanut - mies sen on aiheuttanut.
Ap, eiköhän ole aika luonnollista, että ystävän petetyksi tuleminen ahdistaa.
Mieti asiaa silti myös siltä kantilta, miten ahdistuksesi vähenisi, jos kertoisit asian hänelle. Saisit ehkä salaisuuden taakan pois sydämeltäsi mutta saisit tuskin aikaan paljoakaan hyvää, enemmänkin uuden ahdistuksen aiheen.
Minä seuraisin miestä sivusta ja pyrkisin varmistamaan, ettei hän petä enää. Yrittäisin myös herätellä häntä huomaamaan, mitä hän voi menettää.
niin vaimo suuttuu sinulle ja tietenkin tämä mies myös.
Ikävä viettää nyt juhannusta noiden kanssa; peruisin. Voit sanoa tälle miehelle, että on liikaa pyydetty, että joudut viettämään juhannusta tuollaisen salaisuuden kanssa.
Minä haluan AINA tietää jos mieheni olisi pettänyt minua. Piste. Se olisi aivan maailmanloppu mutta haluaisin silti tietää mieluummin.
Musta sun ap pitäis sit vannottaa miestä itseään kertomaan. Jos hän ei kerro, sitten kertoisin itse.
Kertoja ryhtyy tavallaan tuomariksi: hän ottaa itselleen vallan päättää, kenellä on oikeus tietää jne ja puuttuu asioihin, jotka eivät lopulta kuulu hänelle.
ja luopui siten yksinvallastaan tässä asiassa. Hän antoi myös melkoisen taakan näiden toisten kannettavaksi, vastoin heidän tahtoaan. Jos nyt nainen kuulee asiasta muilta kuin omalta mieheltään, syy tähänkin on pitkälti miehen, joka meni asiaa levittelemään. Mies on koko sopan keittänyt.
ja luopui siten yksinvallastaan tässä asiassa. Hän antoi myös melkoisen taakan näiden toisten kannettavaksi, vastoin heidän tahtoaan. Jos nyt nainen kuulee asiasta muilta kuin omalta mieheltään, syy tähänkin on pitkälti miehen, joka meni asiaa levittelemään. Mies on koko sopan keittänyt.
On selvää, että joka tapauksessa mies on sopan keittänyt ja kaikkeen syypää. Kyse ei olekaan siitä, kenen syytä mikäkin on. Paras ratkaisu tilanteeseen ei silti välttämättä ole se, että ulkopuoliset rankaisevat miestä. On kieltämättä outoa, että mies kertoi näille ystävilleen tapahtuneesta. Ehkä hän tarvitsi jonkun, jolle ripittäytyä. Se kertoo katumuksesta ja ehkä siitä, että hän kertoo joskus vaimolleen itse.
Joka tapauksessa pettämisestä kuuleminen ulkopuoliselta olisi pahin mahdollinen tilanne ja avioliiton jatkuminen sen jälkeen olisi lähes mahdotonta.
Satunnaisen hairahduksen vuoksi ei välttämättä tarvitsisi uhrata koko liittoa, jos pettäjä ottaa opikseen.
Kyse ei olekaan siitä, kenen syytä mikäkin on. Paras ratkaisu tilanteeseen ei silti välttämättä ole se, että ulkopuoliset rankaisevat miestä.
Millainen ihminen haluaa esiintyä asiantuntijan äänenpainoin pettämisasiassa? Omaa kokemusta taitaa olla, mutta liekö katumusta....
En sen takia, että on pettänyt vaan, koska kaatoi koko paskan sinun ja miehesi niskaan. Jos on munaa panna ympärikyliä, on myös oltava itsellä kanttia kantaa itse morkkiksensa asiasta.
Mun isä teki tota samaa lapsuudessani, se pisti minut ja veljeni alibeiksi panosuhteilleen ja vannotti ettei äidille saanut kertoa.
Millainen ihminen haluaa esiintyä asiantuntijan äänenpainoin pettämisasiassa? Omaa kokemusta taitaa olla, mutta liekö katumusta....
Eiköhän tässä ketjussa kaikki ole yhtä lailla "asiantuntijoita", eli kerro oman näkemyksensä asiasta. Itse pyrin katsomaan asiaa ns. parhaan lopputuloksen näkökulmasta, kuten ylläolevassa blogissa. Samasta syystä kiinnitin huomioni sen merkitykseen, onko pettäjä katuvainen vai ei. Ap:n tarina ei kuulostanut siltä, että mies olisi rehvastellut.
Eiköhän tässä ketjussa kaikki ole yhtä lailla "asiantuntijoita", eli kerro oman näkemyksensä asiasta. Itse pyrin katsomaan asiaa ns. parhaan lopputuloksen näkökulmasta, kuten ylläolevassa blogissa. Samasta syystä kiinnitin huomioni sen merkitykseen, onko pettäjä katuvainen vai ei. Ap:n tarina ei kuulostanut siltä, että mies olisi rehvastellut.
Minusta ei ole koskaan toisen asia kertoa pettämisestä vaan aina sen pettäjän itse.
Uskon myös, että jos ei ole kyse psykopaatista, niin pettäjä kärsii teostaan tavalla tai toisella.
"Minä ainakin haluaisin tietää"-lausetta kuulee usein. Siihen on mielestäni hyvä vastaus tässä blogikirjoituksessa: http://ihmissuhteet.blogspot.com/2003/09/pitk-pettmisest-kertoailta-san…. "Ihmiset vastaavat usein kysyttäessä, että he haluaisivat tietää, jos heitä petetään. Tuossa on kuitenkin erotettava halu tietää ja tietämisen todelliset vaikutukset. Kun ihminen ajattelee tuota kysymystä mielessään, hän kuvittelee itsensä, niin kuin hän jo tietäisi, mutta ei tietäisi kuitenkaan, mikä on paradoksaalista."
Monesti kertomisen tarpeellisuutta perustellaan joko sillä että toisella on oikeus tietää tai halutaan pettäjälle rangaistus sitä kautta, että hän menettää kumppaninsa. Kokonaisuutena arvioiden kertomatta jättäminen saa usein vähemmän tuhoa ja tuskaa aikaan JOS pettäjä katuu tekoaan eikä toista sitä. Tunteeton sarjapettäjä on asia erikseen.
Tässä tapauksessa tuo nainen saisi kuulla miehensä pettämisestä ulkopuoliselta ihmiseltä käytyään juuri läpi tuloksettomat lapsettomuushoidot. En usko, että kukaan selviäisi sellaisesta. Mieti siis asiaa aidosti tämän naisen kannalta, älä itsesi kannalta (menetätkö ystäväsi jos hän saa tietää sinun tienneen tms).