Mitä järkeä on lihottaa lasta öljylisällä, jos muuten syö monipuolisesti?
Meidän 1 v 2 kk ikäiselle käskettiin neuvolassa alkaa laittaa öljylisää ruokaan, kun on pienikokoinen, erityisesti painoltaan, ei niinkään pituudeltaan. Öljyhän on tyhjiä kaloreita, eikä mitään ravintoa? Miksi sen avulla pitäisi nostaa lapsen paino "oikealle" käyrälle? Lapsi saa monipuolista kotiruokaa ja syökin sitä mielestäni kohtuullisen kokoisia annoksia. Hän vain on hoikka, kuten olen itsekin ja miehenikin on ollut erityisesti lapsena.
Kommentit (10)
mutta lapsi ei siitä lihonut vaan vähensi oikean ruoan määrää.
Lapsi syö tarvitsemansa määrän kaloreita. Jos osa niistä korvataan öljyllä niin käy kuten kolmoselle, että lapsi ei syö muuta, ravinteikkaampaa ruokaa. Eikö ne silloin ole tyhjiä kaloreita. Harva noin pieni lapsi syö yli tarpeensa.
tarkoittaa ruokaa, jolla ei ole muuta ravintoarvoa kuin lisäenergia. Tyhjiä kaloreita on esimerkiksi puhdas valkoinen sokeri, joka on epäterveellistä. Se ei ole suhteellinen käsite sinänsä, jos nyt ei ihan todellisesta energiavajeesta puhuta. Öljy (kasvi- tai kala-) on terveellistä ja elimistölle välttämätöntä.
En tietysti tiedä mitä teidän neuvolatäti on ajatellut tai sanonut, mutta jospa tarkoitus ei ole saada lasta minnekään "oikeille" käyrille, vaan jospa lapsenne painon suhde pituuteen voi mahdollisesti viitata siihen, että hänen ravintonsa on liian rasvatonta, millä taas on muitakin haittavaikutuksia kuin alhainen paino. Ei se öljylisä välttämättä tarkoita että painoa oltaisiin nostamassa, mutta jos ollaankin, niin epäilemättä se on fiksumpaa keikauttamalla ruokavaliota terveellisten rasvojen suuntaan, kuin vaikka syöttämällä rasvattomassa ruokavaliossa vähän lisää perunaa. Kokonaiskalorimäärä voi pysyä jopa samana, mutta ruokavalio on ravitsevampaa. Voithan kokeilla käykö teillä niin, että ruokaan lisätty rasva vähentää kaiken ruoan syöntiä ennen kuin kokonaan tyrmäät idean?
Kyllä nimenomaan tarkoitus on saada "oikeille käyrille". Lapsen ruokavaliota ei lainkaan käyty läpi, ei laatua eikä määrää, joten tämä kehotus perustui täysin siihen, ettei lapsi ole "oikeilla" käyrillä. Ruokavalio ei myöskään ole liian rasvaton ja siitä saa kasvi- ja kalaöljyjä. Lapsi vain ei syö enempää kuin sen mitä syö.
Meilläkin lapset pienikokoisia, toinen ei edes mitenkään erityisen hoikka, vaan muuten "pieniluinen".
Meilläkin käyrät katsottiin ja sanottiin, että ovat kyllä käyrillä, mutta painon suhteen pikkuisen siinä alemmalla rajalla, lisätkää öljyä ruokaan! Ja tämä siis todella ottamatta sanallakaan selvää, mistä lapsen ruokavalio koostuu tai miten lapsi syö. Ja siis muuten lapsemme ovat normaalisti kehittyneitä, reippaita ja tosi terveitä.
Ymmärsin asian niin, että käyrälle on päästävä, keinoja kaihtamatta?!
Eipä sitten, ehkä se on joku uusi mantra että kaikki keskikäyrälle ja öljyä kaikille jotka ei sillä ole mistä syystä tahansa, tasapäistämistä pahimmillaan.
Mutta siltikin, mistä sen tietää kokeilematta ja kirjaa pitämättä, seuraileeko lapsen ruokahalu tosiaan niin tarkasti kokonaiskalorimääriä, vai ennemminkin esimerkiksi päivittäissaannin hiilihydraattimäärää tai proteiinia. Vähentämällä hiilihydraattia aavistuksen ja antamalla vähän enemmän rasvaa, voi onnistuakin lisäämään kokonaiskalorimäärää. Lisäksi vaikka teillä oikeasti olisi pilkulleen suositusten mukainen monipuolinen ruokavalio, ei se sulje pois sitä vaihtoehtoa, että yksilölliset tarpeet teidän lapsella olisi aavistuksen erilaiset, ja lisäteelusikallinen öljyä menisi ihan hyvin muun ruoan ohessa alas.
Eihän öljylisä tarkoita että öljyä juotetaan, joten mielestäni "keinoja kaihtamatta" on vähän turhaa dramatisointia.
oliko tässä kyse siitä, että ei saa neuvolassa puuttua painoon kun vanhemmatkin on olleet laihoja ja lapsi on normaali ja ja ja, tai sittenkin närkästysketju siitä että neuvolassa hutkitaan hätäisiä ohjeita, ja olisi pitänyt olla samaa mieltä että ihan typerä ohje teillä varmasti on täydellinen ruokavalio lapselle :) ? Minä keskityin vaan tuohon öljyn turhuuteen, kun sitä kysyttiin.
jota minäkään en ole ikinä oikein tajunnut. Mulla on niin vanha ja kokenut terkkari, että hän ei mitään öljylisiä suositellut lapselle, ja sanoi että jotkut lapset vaan on hoikempia. Sinänsä tietenkin on tärkeää että lapsi saa kasviöljyjäkin ruuassaan, mut täähän on yleistietoa muutenkin.
Mä olen myös ihmetellyt tuota öljyn määrää; jos mä suhteuttaisin sen omaan painooni ja ottaisin saman verran öljyä, niin mulle tulis (olen kokeillut) siitä todella huono olo. Miksei vauvalle siis tulis?
kuin aikuiset. Suhteessa tietenkin.
jota minäkään en ole ikinä oikein tajunnut. Mulla on niin vanha ja kokenut terkkari, että hän ei mitään öljylisiä suositellut lapselle, ja sanoi että jotkut lapset vaan on hoikempia. Sinänsä tietenkin on tärkeää että lapsi saa kasviöljyjäkin ruuassaan, mut täähän on yleistietoa muutenkin. Mä olen myös ihmetellyt tuota öljyn määrää; jos mä suhteuttaisin sen omaan painooni ja ottaisin saman verran öljyä, niin mulle tulis (olen kokeillut) siitä todella huono olo. Miksei vauvalle siis tulis?
Miksi niin luulet?