***SYYSMASUT: " ylijäämien" VIIMEINEN viikko***
Kommentit (53)
....vitsi! Vieläkin täällä!! :(
Olisi saanut noi illan pienen pienet nippailut jo isota, mutta EI niin EI. Sinne ne jonnekin ovat hävinneet yöhön.... Nyt nukuinkin kohtuu hyvin lukuunottamatta pakollisia vessareissuja, mik' sinänsä ihan kivaa.
Alkaa vain päivät tuntua pitkiltä kun ei keksi enää mitään tekemistä. Kaikki paikat on järjestetty eikä viitsi kauheesti sekoittakaan paikkoja. Pihallakaan ei oo mitään tekemistä ja siivotaankin vasta sunnuntaina, niin on siistiä kun taas ensi viikkoa varten. Pitäisiköhän lähteä shppailemaan uhallakin, jos vaikka ' Murphy' iskisi kesken kauppareissun ja sais lähteä synnärille... Ei jaksa istua vain kotona.
Kaikille kuitenkin aurinkoista lauantaita!
melkein toivonsa heittänyt j+ ' iilimato' beibi 41+1
Itsellä alkaa jotenkin olemaan vitsit vähissä...Kokemusta näistä yli la:n menevistä raskauksista on kyllä kahdesta ennestäänkin (kirjoitinkin niistä tuonne lokamasujen pinoon), mutta kyllähän sitä aina toivoo ja odottaa, että jospa tämä nyt tulisi ajoissa. Tietty parempi näin päin, että on mahdollisimman " kehittynyt" vauva syntyessään kuin että keskonen, mutta silti...Jotenkin hermoja rassaavaa, kun ei voi hirveesti suunnitella mitään ja kuitenkin pitää keksiä kaikenlaista ohjelmaa, että aika kuluisi ja ettei alkaisi liikaa jännittämään synnytystä yms. Mulla kyllä aika menee hyvin, kun on vanhemmat lapset eli ei ole tekemisen puutetta ja muutenkin kaikenlaista pikkuhommaa olen täällä aina kehitellyt (kuten tätä nettisurffailua!). Silti sitä haluaisi jo tositoimiin, kun tietää kuitenkin että vauva olisi jo ihan " kypsä" syntymään!
Olen nyt kahtena yönä peräkkäin nähnyt ihan kummallisia painajaisia ja heräilen koko ajan katsomaan kelloa. Vessassa ei onneksi tarvitse käydä yleensä kuin kerran yössä. Viime yönä tosin tuli joku heikotuskohtaus, kun olin herännyt painajaiseen klo2. Meninkin sitten keittiöön kolistelemaan ja hedelmäsalaattia syömään. Sen jälkeen sain sentään 4 tuntia nukuttua ilman suurempia heräilyjä...
Nyt voisi alkaa valmistautumaan kaupoille...
Tsemppiä kaikille!!!
t.Sinisiipi rv40+6
Hävis mun äskönen viesti johonkin...
Eilen illalla taas poltteli alaselkää jonku aikaa, mut eihän se mihinkään johtanut. Mä oon jo menettänyt uskon että tämä vauva syntyy ilman käynnistystä, joten tiistaita odotellaan... Eihän ne välttämättä vielä tiistaina käynnistä jos on ruuhkaa tai jotain... ja saattaahan ne muutenkin vielä kotiin lähettää, mutta tiistain kontrolliaika on seuraava etappi tässä odotuksessa.
Ajattelin tässä jos huomenna tekis viikkosiivouksen, niin ei tarvi miehen ens viikolla imurointia kummemmin siivota... Sain äskön imuroitua ja nyt pitäs taas hyökätä tiskien kimppuun, kun en eilen illalla jaksanut tiskata. Meillä kun on nuo kaks kissaa niin pitää imuroida ainakin joka toinen päivä..
Oon miettinyt että kannattasko vauvalle ostaa 62cm vai 68cm toppapuku? En kauheesti siitä äitiyspakkauksen puvusta tykkää ja se on vielä niin kauheen isokin... Ja parilla kympillä niitä näyttää olevan myynnissä, joten ei paha hinta...
Mukavaa lauantaita... Vauvoille mahaan terkkuja että tänään ois hyvä päivä syntyä:)!
-mama86 41+4
...oon miettinyt toppapuvun ostoa, mutta ostan vasta siten kun tiedän kumpi tuli ja minkä kokoinen. Saapahan oikean värisen ja kokoisen, joka menee sitten vielä talvellakin. Sama on vähän muidenkin vaatteiden kanssa. Ei viitsi ostaa enää ' sukupuolettomia' vaatteita.
Täällä ollaan kans jo lähes varmoja (97%) että menee käynnistykseen asti. Vaikka voihan toi iilimato yllättääkin.
j+beibi 41+1.
...kaupassa ja kylässä vähän uhallakin. Vähän supistelee (tai ainakin kuvittelen niin), mutta ovat epämääräisiä. Maha on kyllä aika pinkeenä nytkin ja pieni päänsärky näyttäisi olevan tulossa. Jotenkin tuntuu että jotain tulis alkkareihin, mut kun menee katsomaan, niin EI mitään ole tullutkaan. Taitaa jo päässäkin viirata. :D
Pitäisiköhän laittaa sauna lämpiimään. Mies ei kyllä ollut innostunut ajatuksesta, mutta jos yrittäis saada tolla S:llä jotain aikaan.
Illan jatkoja kaikille!
j+beibi 41+1
...vielä täällä. ARGH!
En sitten mennyt saunaan kun mies ei ollut kiinnotunut, enkä viittinyt vain itselleni lämmittää muutaman minuutin istumisen takia. :(
Päänsärkykin iski sitten illalla 9 maissa ja pakko oli ottaa särkylääke (tiedän kokemuksesta että ei mee ohi ilman särkylääkettä). Kymmenen jälken menin jo sänkyyn, mutta särky jatkui että taisi olla vasta 1 kun nukahdin. Mies tuli nukkumaan jossain vaiheessa ja hieroi vähän hartioita. Silläkin oli illalla päänsärkyä.
Mulla jotenkin noi illalla olevat nippailut vain katoaa yön aikana jonnekin....Taitaa nukkumatti varastaa ne...Aamulla ei nytkään mitään. HÖH! :(
Kai se on sitten huomenna lähdetävä sinne yliaikaistarkastukseen. Sillä niin iso ihme olisi jos tänään tai ensi yönä päättäisi syntyä. Ei näemmä auta vaikka olen takapuolelle ' taputellu' että tuu jo.
Erikoisen ja erityisen SUPPARIRIKASTA sunnuntaita meille molemmille mama86!
j+beibi 41+2
Haluan nyt ihan kannustuksena kertoa oman tarinani. Eli ensimmäinen suppari koko raskauden aikana tuli rv 41+4 ja vauva syntyi ilman mitään käynnistyksiä rv 41+6. Eli kyllä ne teidänkin vauvat sieltä aivan hyvin voivat lähteä tulemaan ilman lääketieteellistä apua!
...Ninnu81!
Toivotaan parasta...
jospa ton huomisen lääkärissä käynnin jälkeen on tietää mikä tuolla alapäässä on tilanne. Nyt kun ei siitä ole mitään haisuakaan...
Ainiin ja terkkari sanoi että sulla ei taida olla supistusherkkä kohtu, joten sekin varmaan selittää sitä että suppareita ei tuu.
j+beibi 41+2
Synnytys alkoi sitten viime viikolla kun laitoin sitä edellistä viestiä, mutta kestikin hieman pidempään kuin arvelin. Nyt alkaa vasta olla kunnon naputusvireessä. Laitan tämän pitkähkön kertomuksen myös tänne Syysmassuihin. Onnea kaikille vielä nyyttiään odottaville, kyllä se sieltä vielä tulee ja hurmaa teidät täydelleen. Oma vauvi syntyi tasan rv 41.
Vempsun syntymä
Jo edellisellä viikolla minulla oli ollut säännöllisiä supistuksia 5-10 minuutin välein useampana iltana, ei kuitenkaan selkeästi kivuliaita. Säännölliset, kivuliaat supistukset alkoivat keskiviikkoiltana klo 23.00. Soitin aamupuolella Kätilöopistolle ja kysyin ohjeita ¿ neuvoksi tuli jatkaa kärvistelyä kotona siihen saakka kunnes puhuminen supistusten aikana tuntuisi mahdottomalta.
Tähän pisteeseen ei seitsemän tunnin jälkeen oltu vielä päästy, mutten jaksanut/uskaltanut jäädä odottamaan koko ajan kivuliaammaksi muuttuneiden supistusten kanssa kotiin. Lähdimme taksilla Kätilöopistolle, jossa todettiin, että homma on täysin alkutekijöissään. Sain petidiiniä. Tarkoituksena oli, että saisin kerättyä voimia tulevaan pitkään koitokseen, lääke myös mahdollisesti edistäisi synnytystä. Yritimme nukkua n. 3h synnytyssalissa (tuolloin ei ollut vielä tungosta), mutta eihän se avautuminen siitä edistynyt puhumattakaan, että olisin nukkunut.
Huvittavaa kyllä, kätilö ehdotti, että menisimme kotiin tekemään jotain kivaa esim. harrastamaan seksiä. Sen verran kivulloinen olin jo tuossa vaiheessa, että eipä moni muu homma olisi voinut olla kauempana ajatuksista. Iltapäivällä istuin suihkun lattialla 2h, mikä lievittikin supistusten aikaista kipua ihanasti. Kävelemään en halunnut lähteä, koska olisi tuntunut omituiselta pysähtyä säännöllisin välein voihkimaan ihmisten ilmoilla. Kivut kovenivat iltaa kohti ja kahdeksan maissa en enää halunnut jäädä kotiin. Otimme siis taas taksin ja tällä kertaa ero aamuiseen matkaan olikin huomattava, paruin jo vakuuttavasti aina rautatiekiskojen yli pompittaessa .
Pettymys oli melkoisen valtaisa, kun klo 22.00 todettiin kohdunsuun auenneen 12h aikana vain sentillä! Enää en kuitenkaan halunnut lähteä kotiin ja valtaisa virhearviointi se olisi ollutkin. Pääsimme miehen kanssa tarkkailuhuoneeseen, jossa vauvan sydänääniä mitattiin. Parin tunnin kuluttua kätilö huomasi käyrässä laskun supistusten aikana (hyvä että huomasi, anturi ei ollut oikein paikoillaan ja jälki epäselvä) ja siirryimme synnytyssaliin tarkemmalle laitteelle.
Tästä eteenpäin olinkin sitten makuulla, käyrää otettiin koko loppuajan. Olin onnistunut myös oksentamaan ja alkoi heikottamaan siinä määrin, etten uskaltanut kokeilla ilokaasua, jonka tiesin aiheuttavan osalle ihmisistä pahoinvointia. Pyysin kivunlievitystä ja kätilö laittoi alaselkään akvarakkulat kello yhdeltä aamulla, mikä todella helpotti polton tuntumista selässä ¿ mahapuolella tuntemus jäi entiselleen. Rakkuloiden laittaminen sattui jonkin verran, mutta tuntemus oli lievä verrattuna siihen, että ne tosiaan helpottivat tässä vaiheessa jo yli vuorokauden jatkuneisiin kipuihin. Stydimpää kivunlievitystä ei ollut luvassa, koska tässä vaiheessa oli jo mahdollista, että mentäisiin keisarinleikkaukseen. Itse en tosin tätä hahmottanut.
Lääkäri laittoin alakautta sydänäänten mittaajan suoraan vauvan päähän. Kuva selkeni sen verran, että vähän ajan kuluttua vauvilta otettiin myös verinäyte päästä alakautta. Tämä gynekologinen tutkimus pelotti etukäteen ja halusin miehen vierelle pitelemään kädestä. Mieskin oli jo valvonut melkein koko edellisen yön ja oli vaipunut todellä syvään uneen, kätilökin sai vähän aikaa sitä herätellä. Onneksi myöskään verinäytteen ottaminen ei ollut kivuliasta. Verinäytteestä ilmeni, että vauvan happipitoisuus oli laskenut ja päädyttiin keisarinleikkaukseen. Tästä homma etenikin varsin nopeasti.
Luotin hoitohenkilökuntaan täysin ja leikkauspäätös tuntui (itsekästä kyllä) helpotukselta. Olin aamuyön puolella jo miettinyt, miten pitkään jaksaisin avautumisvaihetta nopeudella 12h/sentti. Kun puudutukset alkoivat purra, siunailin vain kipujen loppumista. Pian pikku mies kurkisti mahan eteen pingotetun kankaan yli äitiä ja isiä ja sitä Jumalan ihmettä sitä on ihmetelty siitä lähtien. Poika syntyi perjantaina 30.9 klo 3.30.
Leikannut lääkäri totesi heti leikkauksen jälkeen, ettei vauva olisi selvinnyt alatiesynnytyksestä. Lapsivesi oli melkein lopussa ja vihreää. Vauvan kaulan ympärillä oli napanuora ja pää synnytystä ajatellen huonossa asennossa. Ilmeisesti tämä aiheutti sen, ettei synnytys edennyt normaalissa tahdissa.
Huolimatta rankasta synnytyksesta ja hieman hitaasta toipumisesta koko hommasta jäi positiivinen mieli. Nyt toivon, että toipuisin itse pian niin paljon, ettei tarvitsisi enää arkailla omaa liikkumista.
Minea23&Vempsu
...Minea23! Laitoithan jo syntymätiedot tuonne Neiti21:n listaan?
j+beibi 41+2
Nyt on siivottu... pesin myös kylpyhuoneen ja vessan seinätkin juuriharjalla aikani kuluksi. Kiva kun on puhdasta mut voisin kyllä välillä lähtä synnyttämään tän siivouksen sijaan...
Vointi on liian hyvä... Yö nukuttu erittäin hyvin. Sais alkaa jo supisteleen KIPEESTI ja SÄÄNNÖLLISESTI... tai tulis edes vedet.. Haluan jo synnyttään. Mullakin nukkumatti varastaa ne vähäisetkin oireet.. Ilkee setä:(
Beibi0905: Mä oon kyllä ihan älyttömän kateellinen sulle jos ne päättää huomenna käynnistää sun synnytyksen... Mä taidan sit jäädä viimeiseksi..
Meille molemmille oikeen paljon kipeitä supistuksia... vauvoille terkut mahaan että tänään ois hyvä päivä syntyä!!
Viikon päästä mekin jo varmasti vaippoja vaihdellaan pikkusillemme:)
Muille mukavaa sunnuntaita ja onnea vauvansa saaneille:)
-mama86 41+5 (menkkojen mukaan JO 42+3!!)
...huomenna siellä mitään tapahtuu. :( Sen käsityksen sain terkkarilta. kotiin sieltä on kuiteskin tultava. Otan kuitenkin synnärikassin mukaan autoon varmuudeksi. Palailen varmaan iltapäivällä ilmoittelemaan mikä oli tulos. Toivottavasti antavat jonkun käynnistysajan vaikka sitten viikon päähän ettei siellä tarvii koko ajan hypätä ja tietää sitten takarajan tällekin odotukselle.
Mäkin siivosin tossa vähän veskiä ja pesuhuonetta. Sitten aloitin imuroimaan, mutta sitten mies vei imurin (ja oli vihainen että hänhän lupasi siivota, mutta kun nukkui vain niin aattelin että ei siitä mitään tuu) ja tossa se nyt pyyhkii lattioita. ihan kiva, mutta ei siis sitä ässä pääse käyttämään. ;) Ite pyyhin vähän pölyjä ja kävin aamulla vähän haravoimassa pihalla. Kerään vain lehtiä kasaan, koska en viiti kyykkäillä niitä keräämässä. Eiköhän ne keväällä sitten viimeistään siirry kompostoriin.
Jos ottais vaikka noi viini- ja shampanjalasit tuolta kirjahyllynkaapista ja pesis niistä pölyt aikansa kuluksi. Muut paikat kun on jo puunattu. Onpas siisti koti vähän aikaa. :D
Toivottavasti mama86 ollaan yhtäaikaa synnärillä ettei kumpikaan jää viimeiseksi.
j+beibi 41+2
...näyttää että sinne naikkarille on huomenna mentävä.
Ei auttanut kävelylenkki eikä tunnu auttavan saunakaan. Onneksi jäi tonne saunaan mun päänsärky. Otin tosin taas särkylääkkeen kun särki jo toista tuntia eikä tuntunut menevän ohi. Siis nyt jo toisena iltana peräkkäin. Toivotaan että olisi merkki synnytyksestä.
Palaan taaas aamulla asiaan ennekuin lähden.
j+beibi 41+2
tulin myös tsemppaamaan teitä että minulla oli myös sellainen raskaus että YHTÄÄN supistusta ei tullut koko raskausaikana mutta niin vain minullakin sitten (edellisyönä ennen yliaikaiskontrollia) alkoi supistelemaan ja se oli sitten menoa (seuraavana yönä syntyi)!! Että ei siihen paljon vaadita ja homma lähtee käyntiin!! Kyllä tekin sieltä vielä pääsette!!!!
Usko meinasi minultakin loppua kun rvt oli jo 41+6 kun pääsin synnyttämään..
No nyt on sitten ihana, kohta kaksiviikkoinen tyttö sängyssään tuhisemassa (ja onkin muuten kova tuhisemaan :) ).
Tsemppiä ja kerätkää voimia koitokseen!!!
...syksyn_tyttö tsempistä. Se on sitten maanantai ja uusi viikko.
Kyllä se on tänään vaan suunnattava sinne yliaikaiskontrolliin. Käytiin eilen siis saunassa eikä niin mitään sen jälkeen. Taisipa saunatonttu viedä mun kaikki supparit tällä kertaa niin ettei jäänyt edes nukkumatille yhtään... :D
Menin jo illalla 10 jälkeeen nukkumaan ja torkuin siinä kunnes mies tuli 11 aikaan nukkumaan. Vähän aikaa meni ennen kuin sain unesta kiinni uudelleen eikä veskissäkään tarvinnut juosta koko yönä. Tänä aamuna pitikin sitten herätä 5:30 kun heitin miehen töihin. Ihme kyllä heräsin parin minsaa ennen kellonsoittoa. Kumma juttu vaikka en oo reiluun kuukauteen herätyskelloa käyttänyt, mutta aamut ei oo koskaan ollu vaikeita mulle. Ihme kyllä mieskin heräsi ilman purnauksia, kun tavallisesti on niin pahalla tuulella aamuisin. Taisin marmattaa sille illalla että en jaksa kuunnella sitä huonoa tuulta aamulla, joten oli kai ottanut onkeensa.
10.30 on siis aika mutta pitää lähteä ajoissa että löytää autolle paikan jostain. Palailen asiaan kun palaan reisultani. Mukavaa maanantaita!
Ainiin! Tänään syntyvät sais sekä kivat numerot 10.10.2005 sekä ainaisen liputuspäivän syntymäpäivänän. Mulla on omatkin synttärit liputuspäivänä.
j + beibi 41+3
Me kotiuduttiin eilen vasta sairaalasta ja olo on väsynyt, mutta onnellinen.
Tiistaina 4.10 laitoin siis viestiä kun osa vesistä lorahti.
Lähdettiin sitten aika pian Jorviin ja Jorvissa oltiin n.7.15 puolisen tuntia otettiin käyrää ja katsottiin, että oli 4 cm auki jonka jälkeen pääsin synnytyssaliin. Sanoin kätilölle, että voisin mennä suihkuun jonka jälkeen voisin ottaa spinaalin.
Tulin suihkusta ja kätilö sanoi, että puhkaistaan loput kalvot ja valmistellaan spinaalia varten. Kätilö alkoi katsomaan tilannetta ja kysyi, että eikö yhtään ponnistuta, tässä ei taida spinaalit auttaa tämä on 9 cm auki.
Mä oli ihan kauhuissani, että ei en kestä. Ja sanoin, että no tuokaa edes se ilokaasu.
Olin aikaisemmin siitä kieltäytynyt, koska olo oli niin huono. No ei siinä sitten muuta kun ilokaasua hengittelemään ja se helpottikin tai ainakin keskityin kivun sijasta hengittämiseen. Siinä sain pikkuhiljaa alkaa ponnistamaan ja ponnistusvaihe alkoi 9.20 ja tyttö syntyi 9.26.
Ei jouduttu leikkaamaan ja repeämiä ei tullut eikä siis yhtään tikkiä.
Synnytys oli paljon helpompi verrattuna esikoisen synnytykseen ja hyvä mieli jäi vaikka kyllähän ne supistukset tuntuivatkin aikamoisen kovilta. Sitä vaan ei enään muista sitä kipua.
Tyttö syntyi siis raskausviikolla 41+1, painoi 4020g ja oli pitkä 52cm pipo oli 36.
Jouduttiin olemaan sen takia niin pitkään sairaalassa kun neidillä meni lapsivettä keuhkoihin ja joutui 4 tunnin ikäisenä tehohoitoon lastenosastolle. 2vrk oli lastenosastolla ja sitten torstaina pääsi minun viereen osastolle. Nyt tyttö on terve ja voi hyvin.
Imetys on lähtenyt hyvin käyntiin ja koko perhe on onnellinen uudesta tulokkaasta.
Kovasti tsemppiä beibi 0905 ja muut
terv. Nelli-j ja vauveli 6 pv.
Onnittelut vauvonsa saaneille!!! Kohta taitaa olla kaikki syysmasut poksahtanut. :) Onkos mulla mennyt eniten laskettu aika yli (42+1) vai laittaako joku vielä paremmaksi? :) Tsemppiä niille, joilla synnytys on viel edessä. Enää ei voi olla paljoa odotusta jäljellä. *tsemppihalitus*
Cappuccino ja tyttö 12pv
...nelli-j! Hienoa että vauvallaon nyt kaikki hyvin.
Tällä tulin juuri yliaikaistarkistuksesta. Menikin koko päivä reisuun. Siis olin tasan 10.30 naikkarilla, mutta ensin sai odottaa vauvan sydänäänien mittausta yli puoli tuntia. sitten mittaukseen ja sieltä ulos joskus 11.30. Sitten alkoikin lääkärin odotus ja odotus ja odotus.... :( sitä saikin sitten odottaa yli 2 tuntia tuntia eli kello oli vähän vaille kaksi kun lääkäri ryhtyi hommiin. Arvatkaa vaan oliko nälkä kun olin syönyt jo aamulla 7 aikaan.
tilanne: 1 sormelle auki ja kaulaa 2-3 cm jäljellä, vesi vähentynyt, mutta on normaalia. Painoarvio 3700-3800. Eikä ultrassa vauva suostunut näyttämään sukupuolta. JA sitten keskiviikkona uudelleen. ARGH! Toivottavasti silloin pääseen nopemmin. Ja jos mitään ei ole keskiviikkoon mennessä tapahtunu niin käynnistys EHKEN perjantaina tai ainakin sisälle. Siis ehken jos on ruuhkaa niin sitten siirtyy eteenpäin. Eli Cappucino voi olla että uhkailen tässä sun ' ennätystä' .
Viimeinen syysmasu? j+ iilimato 41+3
...nyt onkin uutta kerrottavaa. Viime yönä pongailin ekan kerran oikeita suppareita viidentoista minsan välein puolentoistatunnin ajan, mutta sitten kai hävisivät, kun nukuin loppuyön. En viitsinyt miestä herättää kun arvelin että eivät ole sellaisia että sairaalaan tulisi lähtö. Nytkin kyllä aamulla on muutaman kerran supistellut. Oiskohan eilinen tutkimus auttanut asiaa. Katsotaan josko ' iilimato' pääsiskin yllättämään eikä tarviis odottaa ihan tuonne viikonloppuun asti.
Mulla on ainoot kivut tuolla sisäreisissä, jotka pahenee aina yöllä tai kun ei liiku. On melkein tuskaa päästä yöllä ylös sängystä ja kävelykin on aika hiihtämistä. Nyt on jo helpompaa kun on ollut vähän aikaa ylhäällä.
jaahas ja mitäköhän tänään tekis. Mieskin tulee vasta 21 aikaan kotiin, joten pitkä on päivä yksin kotona.
Toiveikasta tiistaita ainakin mama86:lle!
j+beibi 41+4 (kirjoitin jo 45+ :D ilmeisesti siltä alkaa tuntua tää odotuksen pituus jo siltä)
Kopsasin sunkin tekstin tuonne Neiti21:n ylläpitämään listaan!
Pieniä nippailuja on ylävatsassa havaittavissa. Josko nyt sitten olisi se lähtö lähempänä. Toivotaan...
j+beibi 41+0