Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä oon maailman paras. Mun lapsen ei tartte noudattaa lakeja.

Vierailija
19.06.2010 |

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
19.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ylin aste" on just toi valintojen arvoiointi universalismin kautta. Eli siten, että subjektille koituva hyvä ei määritä subjektin valintoja.

Sä löydäät sen helposti jos Googletat ton Kohlbergin.

Se on näitä iisejä moraaliluokituksia...käytetty lähihoitajakoulutuksessakin ymmärryksen avaajana.

Etiikan terminä universalismi näyttää olevan sama kuin (positiivinen) objektivismi. Mutta olen yhä sitä mieltä, että selität universalismin väärin.

Sikäli, kun lyhyestä introsta pääsin käsiksi tuohon Kohlbergiin, hän viittaa universaaliin eettiseen tasoon (=universalismin tunnustamiseen) nimenomaan etiikan käsitteenä (eli metaeettisenä positiona). Universaalin etiikan taso olisi siis Kohlbergille taso, jolla yksilö ymmärtää ja hyväksyy universaalit moraaliarvot aka universalismin.

Se, että oma etu ei määritä valintoja taas ei ole olennaisin osa eettistä universalismia, vaan oleellista on se, että on olemassa objektiivinen moraali, joka tosin voi perustua vaikka mainittuun itsekkyyteen.

Siitä tietysi en voi sanoa mitään, jos Kohlberg käyttää universalismia psykologisena käsitteenä, joka ei korreloi sen merkityksen kanssa etiikan piirissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän