Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kun 3-vuotias ei puhu

Vierailija
18.06.2010 |

onko ihan tavallista että 3-vuotias ei puhu vielä? hän muodostaa sanoja, mutta ei kokonaisia lauseita eikä esim. kahta sanaa perättäin. hän kommunikoi osoittamalla ja hokemalla "äh, äh" tmv.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo kaksikielisyys-argumentti niin usein, että ihan pakko kommentoida:

minusta päin vastoin tuntuu, että monet kaksikieliset oppivat tuplamäärän sanoja yksikielisiin verrattuna.

Minulla on vertailukohtana oma 1 v 3 kk vanha ja kaksi ystävien kaksikielistä lasta, joista toinen on samanikäinen kuin oma lapseni ja toinen kuukauden vanhempi.

Nämä ystävien lapset osaavat aika samalla tavalla sanoja kuin oma lapseni (kuten silmä, pää, korva, suu, varpaat, kukka, sukka, pipo jne.) mutta ystävien lapset osaavat MYÖS samat sanat ruotsiksi eli tuplamäärän sanoja.

Mun "tutkimusjoukko" on kyllä varsin pieni, ettei siitä nyt kovin voi yleistää..

Vierailija
22/24 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppi puhumaan vasta 5-VUOTIAANA, eikä sillä ole mitään 'kehityshäiriöitä' tms. ihan normaali ihminen on, nyt jo aikuinen. Jotkut vaan oppii myöhemmin, toiset vieläkin myöhemmin. Ei se heti tarkota että jotain on oltava pahasti pielessä..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka oli myös isosisarus. Lapsella on nykyään oppimisvaikeuksia, mutta puhetta kyllä riittää ja kielellisesti on ihan lahjakas.

Vierailija
24/24 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aloittaa syksyllä puheterapian. yksittäisiä sanoja ja lyhyitä 2-3 sanan lauseita on useampi sata, puheesta vaan ei vieraat paljoa ymmärrä. kolmevuotiasta pitäisi kuulemma vieraankin ymmärtää, ja suurin osa puheesta "omaa kieltä".

Muuten ei olisi puheterapeutti vielä huolissaan mutta kun isällä on lukihäiriö niin siksi tukitoimet aloitetaan.

ja sori virheet, mulla ei ole lukihäiriötä vaan imetän samalla :) ei jaksa lukea korjata virheitä :P

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän