ramadanista!!!!
miten pystyn anopilleni toivottamaan hyvaa Ramadania arabiaksi??? Ramadan Mubarak??
Olkaa niin ihania ja auttakaa.....KIITOS!!!!
Kommentit (69)
Nyt kirjoitan siis kaikista muslimien kommenteista, mitä olen lukenut. Vaikka Aureole kokikin, että kirjoitin vain hänen kommentistaan, niin se oli vain yksi esimerkki monista kommenteista. Myös ruusu, opiskelija jne. ovat kirjoitelleet näistä samoista asioista. Tätä ei siis Aureolen pidä ottaa henkilökohtaisesti, vaan lukea se sillä silmällä, että tämä on yhteenkerätty tieto näiltä sivuilta.
Olen lukenut sen moneen kertaan, että usko yhteen Jumalaan on avain paratiisiin. Muslimeilla on vain myös se puoli, että jos tekee Jumalan tahtoa vastaan, niin silloin joutuu helvettiin. Mitä enemmän ihminen tekee syntiä ja tekee vastoin Jumalan tahtoa, sitä pidempään joutuu olemaan helvetissä ennen paratiisia. Jumalan tahto on mm. näiden viiden pilarin suorittaminen säännöllisesti ja yksi viidestä pilarista on ramadan.
En tarkoita, että jos jättää yhden kerran ramadanin väliin, niin silloin Jumala ajaisi ihmisen helvettiin. Yleensä ottaen ramadanin jokavuotinen suorittaminen liittyy siihen, että se on Jumalan käsky ja sitä on noudatettava. Sen jatkuva rikkominen veisi ihmisen joksikin aikaa helvettiin ja sitten vasta ihminen pääsisi taivaaseen. Se on velvollisuus, jonka hyvä hoitaminen tuottaa mielihyvää Jumalalle.
Ehkä siis kunnon muslimi ei käytä niitä sanoja, mitä käytin alunperin eli pointsien keräämistä Jumalan silmien edessä. Siltä se kuitenkin vaikuttaa, kun lukee näitä viestejä, mitä täällä on. Sama asia vain eri tavalla ilmaistuna. Joskus suoraan sanominen satuttaa ja silloin haluaa selitellä, että eihän asia niin ole vaan näin. Joskus on pysäytettävä itsensä oikein pohtimaan, onko asia niin kuin toinen on sanonut. Silloin huomaa, että se olikin totuus, mikä satutti: tuo ihminen kertoi juuri sen, mitä minä en halunnut kuulla.
Tämä on sitten enemmän Aureolelle:
Siunausta sinulle, Aureole. Koen, että olet monella tapaa kiva ihminen ja sinun kanssasi olisi kiva jutella ihmisenä ihmisen kanssa. Olet varmasti kaikessa yrittämisessäsi rehellinen.
Tuula
Aureole:
Olen myöskin kirjoittanut useasti, että usko yhteen Jumalaan on avain Paratiisiin. Ja että jotkut " synnilliset" Jumala armahtaa ja toiset saattavat joutua kärsimään synneistään ensin Helvettiin ja vasta sitten pääsevät Paratiisiin.EN ole koskaan ajatellut, että onpa nytten vähemmän aikaa Helvetissä kun olen suorittanyt Ramadanin. Enkä koskaan ole ajatellut kerääväni pitään pointseja.
Suoritan ne velvollisiuudet mitkä Jumala on meille määrännyt ja tietty toivon etten joutuisi Helvetin tuleen. Mutta se koskee kaikkia asioita yhteensä ei vain yhtä paastoa.
Sori kun tulee nyt kiireessa pikainen vastaus, jos Tuhve nyt (taas) ymmärtää väärin tms niin kysy lisää.
Aureole
Raamattu on täynnä paastoavia ihmisä. Alkuseurakunta paastosi keskiviikkoisin ja perjantaisin. Paaston merkitys oli suuri. Jeesus eläessään noudatti paastoa. Paasto oli tärkeä osa elämää eikä ollut mikään " trendi" juttu ihmisille. Paasto on/oli Jumalan tahdon noudattamista, se on/oli nöyryyttä Jumalan edessä josta ihmiselle luvataan raamatun mukaan palkkio.
Lause raamatusta: Mutta vielä nytkin sanoo Herra, kääntykää minun tyköni kaikesta sydämestä paastoten, itkien ja valittaen.
Miksi paasto on tärkeää ihmiselle? Miksi Jumala on mieltynyt paastoon itsensä ja ihmisen välillä?
Paasto on/oli ylistystä ja Herran palvelemista. Haluttiin olla kuuliaisia Jumalalle.
Paasto ja sairaudesta paraneminen on myöskin raamatullista.
Mitä siis tapahtui kristittyjen säännölliselle paastolle? Olisko syy meidän yltäkylläisessä elämässä? Meidän ei tarvitse enää lähestyä Jumalaa nöyryydellä. Vai oliko Jeesus se joka mitätöi paaston ja teki meistä välinpitämättömiä ja ylpeitä? Meidän ei tarvitse. Tämäkö oli Jeesuksen tehtävä, tehdä kaikki tyhjäksi?
Matt. 17:21
tuhve:
Tässä on siis yhtäläisyyksiä näiden juhlien ja ajasta ennen juhlia suhteen. Mutta sanotaan nyt erojakin. Kristityt juhlivat joulua, paastoavat ennen pääsiäistä ja viettävät pääsiäistä mikäli niin haluavat. Nyt puhun siis uskovaisista kristityistä, jotka uskovat Raamatun sanomaan. Näiden juhlien tai paaston aikojen vietto ei tee heistä sen parempia tai huonompia ihmisiä Jumalan silmien edessä. He ovat silti uskossa ja usko on sama, viettivätpä he näitä aikoja tai eivät. Sen sijaan muslimi viettää ramadania ollakseen hyvä muslimi. Heille ramadanin aika kertoo, että aika helvetissä vähenee taas jonkin verran, kun on tullut vuotuinen velvollisuus vietettyä. Lisäksi juhla ramadanin jälkeen on tarkoin kerrottu, miten se on vietetään ja senkin viettäminen kertoo ihmisen olevan kunnon muslimi. Tällä tavalla muslimi kerää taas pointseja jumalan silmien edessä ja voi taas huokaista helpotuksesta, että matka taivaaseen on taas yhtä helvetin päivää lähemäpänä.
Mistä olet saanut tietoosi, että alkuseurakunta olisi paastonnut säännöllisesti? Tästä en ole kuullut? Jos sinulla on valmista tietoa, niin kerro, jotta säästän itseni etsimisen vaivalta.
Paastohan on nykyaikanakin käytössä ihan kristillisessä mielessä. Toiset paastoavat säännöllisesti ja toiset vähemmän säännöllisesti. Tällä hetkellä ei seurakunnissa puhuta paastosta kovin paljon. Paasto on jäänyt jotenki omantunnon ja yksityisen kristityn harteille. Ehkä pitäisi pyytää omia seurakuntia puhumaan paastosta.
Meninpä Nokia Missionin sivuille ja eikö vain sieltä löytynyt tekstiä kristillisestä paastosta.
Tässä on pieni pätkä jutusta:
300-luvulla erään piispan kirjoituksissa sanotaan ¿ kuka ei tiedä, että kristityt paastoavat viikon neljännen ja kuudennen päivän?¿ Alkukirkko paastosi keskiviikkoisin ja perjantaisin, erotuksena fariseusten paastolle tiistaisin ja torstaisin. Ehkä paastossa on yksi salaisuus alkuseurakunnan ja ¿ kirkon voimaan.
Paaston kurinalaisuus on aina uudelleen noussut esiin Hengen uudistuksissa. Ensimmäiset munkit paastosivat herätyksen ja uudistuksen saamiseksi kirkkoon. Jokainen 1600-luvun uskonpuhdistaja paastosi, samoin kuin evankeliset herättäjät myöhemmillä vuosisadoilla. Monet herätysliikkeet ovat puhuneet alkukristittyjen noudattaman kahdesti viikossa paastoamisen puolesta.
Tässä on vielä koko lähde, jos joku haluaa lukea koko jutun.
http://www.nokiamissio.com/index.php?option=content&task=view&id=237
Ruusulle tuli varmaan paha mieli, kun joku uskovainen sanoi häntä moniavioisuus-ketjussa tyhmäksi. Emme me saa sanoa ketään tyhmäksi, se on väärin.
Ymmärrän tyhmäksi sanojan kuitenkin tarkoittaneen, että jos uskoo, että oma aviomies voi rakastaa tyttöystäväänsä/2. vaimoaan yhtä paljon/aidosti kuin 1.vaimoaan, on sellainen aika naiivia ja sinisilmäistä. Ehkä olet tuossa tilanteessa, Ruusu, ja haluat nähdä miehesi motiivit " hyvinä" .... Ilmeisisesti :(
eikä minun tunteeni täällä loukkaannu, niin että älä huoli. Tulee vaan selväksi kaikille kristittyjen " hyvyys"
Tässä on ensinnäkin Pasi Hujasen selitys Jaakobin kirjeen toisesta luvusta. Koska itse toit asian esille, toivon, että myös rehellisyydeen nimissä luet sen.
http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Jaakob/02PH.htm
Toinen asia...Pilkkaavasti kirjoitat kristittyjen hyvyydestä. Täällä kristityt ovat usein kirjoittaneet siitä, mitä syntisyys on. Me kristityt olemme syntisiä ja emme sitä salaa. Ehkä me jossain asiassa osaamme tehdä oikein ja hyvin, mutta sitten onkin jo toinen asia, missä teemme väärin. Olemme kuin harakoita tervatulla sillalla: kun nokka on irti, pyrstö on kiinni tervassa ja kun pyrstön vihdoin saamme irti, niin nokka onkin jo kiinni tervatussa sillassa. Sellaisia me kristityt olemme, emmekä sitä ole salanneet näillä palstoilla.
Aika pilkkaavasti Miisa Ruusulle viime viestissä kirjoitti. Eikä ole häneltä edes eka kerta.
Enempää en viittinyt jatkaa ketjun lukemista ku sun vietin näin niin oli pakko heti vastata.
Eli kysyit Aureolelta että oletko uskonut plaa plaa plaa niin voin sanoa että mä olen aikanaan uskonut tosissaan Jumalaan ja siis jopa Jeesukseen (tosin vähän epäillen) ja hänen syntymäänsä Jouluna. Muistan sen ku olin vihanen niille Kristityille jotka viettivät Joulua vain tavan vuoksi ja aattelin että ku sehän on Jeesuksen syntymäpäivä. Mutta näin aattelin ku vanhemmat oli mulle niin opettanut ja koulussa opetettii. Mutta sitten ku aloin saamaan enempi tietoa Raamatusta niin olen tullut pikkasen toisiin johtopäätöksiin. Raamatussa ei mainita Joulun vietosta. Jeesuksen syntymästä toki, mutta ei siitä koska sitä pitää juhlia. Toisin kun Koraanissa mainitaa että Ramadia pitää viettää ja mä sulle sen pätkän pistin mailitse.
Jos ja kun minusta muslimi tulee niin en lopeta Joulun viettoa vaikka Koraani kieltääki juhlimasta muitten uskontojen juhlia, mutta syy on nimenomaa se että Raamatussa ei puhuta mitää Joulun vietosta enkä enää pidä sitä Kristillisenä juhlana vaan ihan tavan vuoksi juhlin.
Mutta mä olen siis aikanaan viettänyt Joulua ihan Jeesukseen Jumalan poikana uskoen, mutta en enää. Siitä Juhlasta ei mainita mitää Raamatussa.
Jenni_äiti:
Jos ja kun minusta muslimi tulee niin en lopeta Joulun viettoa vaikka Koraani kieltääki juhlimasta muitten uskontojen juhlia, mutta syy on nimenomaa se että Raamatussa ei puhuta mitää Joulun vietosta enkä enää pidä sitä Kristillisenä juhlana vaan ihan tavan vuoksi juhlin.
Profeetta Muhammed on sanonut, että meillä muslimeilla on vain kaksi vuotuista juhlaa. Id al-fitr ja Id-al adha.
Muita juhlia me emme vietä!
Emme siis vietä isänpäivää tai vappua tms vaikka ne eivät ole kristillistä alkuperää. Mutta ne ovat toisin uskovien viettämiä juhlia ja muslimit eivät saa niitä matkia.
Eli vaikka et pidä joulua kristillisenä juhlana et sitä muslimina saisi viettää.
En enää muistanutkaan, että olin sellaista kysynyt. Nyt muistankin. Kirjoitin tekstin monisanaisesti, jotta mitään ei jäisi ymmärtämättä. Joskus kun tuntuu, että lyhyesti kysytty kysymys ymmärretään täysin päinvastoin. Pitääpä käydä katsomassa, mitä on vastattu. Tämä ketju on mennyt sen verran nopeasti eteenpäin, että en ole lukenut vastauksia, kun en muistanut, että sellaista täällä kyselin.
mut sit ette sais viettää uutta vuottakaa, mutta jokanen tuntemani Muslimi viettää silti.
Mun mies yllätti minut ja perheeni viime Jouluna tulemalla aattona mun vanhempien luokse Joulun viettoon. Hänen mielestä mun äiti teki niin hyvää ruokaa että hän lupasi viettää joka Joulun meidän kanssa. = ) En tiedä oliko vain sanoja. Kyllä mä tuun aina viettämään Joulua, sitä en voi jättää väliin.
Kristityille kysymys: kieltääkö Raamattu viettämästä muitten uskontojen juhlia? Jos sen tekee niin mä en periaatteessa sais paastota.
Eli en ole tässä asiantuntija. Olen ymmärtänyt, että kaikki on vapaata, mutta kaikki ei ole hyväksi. Muiden uskontojen juhlien viettäminen on omatunnon mukaan. Toiset kokevat sen vääränä ja toiset oikeana.
Olen kuullut tarinan lähetystyöntekijöistä, jotka eivät osallistuneet johonkin muslimien juhlaan. He olivat paljon rukoilleet asian puolesta ja heillä oli vahva tunne, että heidän ei pitäisi siihen osallistua. Tämän seurauksena heille tuli erittin hedelmällisiä ja hyviä keskusteluja muslimien kanssa. Kun lähetystyöntekijöitä olivat, niin se tarkoittaa sitä, että he pääsivät työssään reilusti eteenpäin.
Itäsuomalaiselle tällaisiin kysymyksiin vastaaminen on niin mukavaa. Meikäläisten kansanpiirteeseen kun jo kuuluu tuo toisaalta-toisaalta -asioiden pohtiminen. Niinpä sitten tulee sanottua samassa viestissä, että voit paastota jos haluat ja osallistua eidiin ja voit olla osallistumatta, jos koet sen vääränä:)
Jenni_äiti:
mut sit ette sais viettää uutta vuottakaa, mutta jokanen tuntemani Muslimi viettää silti.
Itse en vietä uutta vuotta eivätkä vietä tuntemani muslimitkaan.
tuhve:
Tässä on ensinnäkin Pasi Hujasen selitys Jaakobin kirjeen toisesta luvusta. Koska itse toit asian esille, toivon, että myös rehellisyydeen nimissä luet sen.
tässä lainaus ko linkistä
[b]Pelastavaa uskoa on vain elävä usko. Mutta mistä me tunnemme elävän uskon? Siitä, että sitä seuraa teot. Usko ilman tekoja ei pelasta, koska se on väärää uskoa. Pelastavaan uskoon kuuluvat myös teot. Mutta teot eivät ole pelastuksen perusta, vaan usko on pelastuksen perusta ja teot uskon seurausta.[/b]
Itse koen että asia on juuri näin. Mielestäni olet kirjoittanut monta kertaa tätä vastaan.
Toinen asia...Pilkkaavasti kirjoitat kristittyjen hyvyydestä. Täällä kristityt ovat usein kirjoittaneet siitä, mitä syntisyys on. Me kristityt olemme syntisiä ja emme sitä salaa. Ehkä me jossain asiassa osaamme tehdä oikein ja hyvin, mutta sitten onkin jo toinen asia, missä teemme väärin. Olemme kuin harakoita tervatulla sillalla: kun nokka on irti, pyrstö on kiinni tervassa ja kun pyrstön vihdoin saamme irti, niin nokka onkin jo kiinni tervatussa sillassa. Sellaisia me kristityt olemme, emmekä sitä ole salanneet näillä palstoilla.
En ole tarkoittanut syntisyyttä, jokainen meistä on syntinen jollakin tapaa. " Hyvyydestä" kirjoittaessani viittaan lähinnä siihen kuinka oikeamieliset teot leimataan teeskentelyksi tai pointsien keruuksi. Jos sinä et kykene hyvyyteen tai kilvoitteluun niin pitääkö muiden " urakointia" mitätöidä sen takia?
Meillä taitaa syntikäsite poiketa toisistaan. Minä olen ymmärtänyt, että synti on juuri sitä, että tekee jotain pahaa itselle ja toiselle. Eli myös haukkuminen ja toisen mollaaminen on syntiä. Eli monet täällä kirjoittavat kristityt ovat hienosti vastailleet monessa asiassa. Ei kukaan ole näytellyt yhtään mitään, vaan väsymys, kiire ja moni muu syy varmasti tekee sen, että välillä vastaa sellaisilla sanoilla, mitkä eivät ole oikein.
Vaikka ehkä onkin OFF TOPIC, niin mitä sinulle sitten on synti, jos koet, että ihmisen syntisyys ei tule esille juuri tällaisina virheinä?
Kristinuskossa ei ole sellaista tekolistaa, mitä tekemällä tulisit paremmaksi ihmiseksi. Minulle lakihenkisyys tarkoittaa sitä, että tekee tekoja USKONNON nimessä, ei uskon nimessä. Joku ihminen siis ajattelee, että koska olen uskossa minun täytyy jättää elokuvat, meikkaaminen, ei-uskovaisten kavereiden kanssa oleminen ja tämä ihminen ei ajattele näin rukoiltuaan asian puolesta ja kysyttyään neuvoa Jumalalta. Hän ajattelee kaikkia näitä tekoja itse ja tekee itselleen sääntöjä.
Sen sijaan uskon mukaiset teot ovat sitä, että rukoillen Jumalalta neuvoja kyselet koko ajan: Herra mitä sinä haluat minun tänään tekevän? Tänään se voi olla sitä, että en sanokaan vihaisesti vastaan, huomenna se taas voi olla sitä, että annan spurgulle kaksi euroa. Nämä teot ovat tilannekohtaisia ja riippuu kaikesta, mitä päivän mittaan tapahtuu.
Kun siis tulet kristinuskon mukaisesti uskoon, et ala opettelemaan, mikä on oikein ja mikä on väärin. Ensin tulee erittäin vahva synnintunto ja silloin jättää helposti elämästään pois sellaisiakin asioita, mitkä eivät välttämättä niin väärin olekaan. Kun kasvat uskossa, opit elämään entistä enemmän päivä kerrallaan ja miettien, mitä taas tämä päivä tuo tullessaan.
Jenni_äiti:
mut sit ette sais viettää uutta vuottakaa, mutta jokanen tuntemani Muslimi viettää silti.Emme vietäkään uutta vuotta. Eikä kukaan tuntemani muslimi vietä.
Se, että jotkut muslimit uutta vuotta viettävät ei tee sitä millään tavalla sallituksi! Uusi vuosihan on kristillisen kalenterin juhla! Muslimeilla on oma kalenteri ja oma ajanlasku.Meidän perhe viettää vain ja ainoastaan Id-al fitr ja Id-al Adha -juhlat kuten Profeettamme on käskenyt tehdä. Näiden lisäksi on tietty henkilökohtaiset hääjuhlat ja lasten nimenantajaiset. Sekä joka perjantai on pyhäpäivä mitä jokainen muslimi kunnioittaa (tai ainakin pitäisi).
Me emme vietä nimipäiviä, syntymäpäiviä, isänpäiviä, äitienpäiviä, ytsävänpäiviä, joulua, pääsiäistä, vappua, juhannusta, halloweenia yms yms. Mutta toki minäkin tunnen muslimeita , jotka viettävät jotain edellä mainittiuja juhlia koska eivät joko tiedä niiden juhlimisen olevan kiellettyä tai eivät välitä kiellosta. Mutta sallittuja ne eivät ole.
Ja tottahan toki voit mahdollisen muslimiksi tulosi jälkeen viettää ihan mitä juhlia haluat. Mutta nyt ainakin olet tietoinen siitä, mitkä ovat kiellettyjä. Jokainen tekee valinnan sitten itsensä ja perheensä kohdalla haluaako noudattaa näitä määräyksiä (kuten muitakin) vai ei.
synti on rike Jumalaa ja Hänen käskyjään vastaan. Minun ei muslimina tarvitse joka asian kohdalla pohtia pitäisikö vai eikö meille on annettu Koraanissa ja profeetta Muhammadin (saas) perintötiedossa ohjenuora jonka mukaan toimia. Ohjeet eivät mielestäni ole aina suoria vaan niitä voi soveltaa nykyäänkin
Valitettavasti en jaksa tämän syvällisempää pohdintaa tällä kertaa, jos jollakulla (muslimilla) on mielessä enemmänkin niin olkoon niin hyvä ja jakakoon mietteitään kanssamme.
Olen myöskin kirjoittanut useasti, että usko yhteen Jumalaan on avain Paratiisiin. Ja että jotkut " synnilliset" Jumala armahtaa ja toiset saattavat joutua kärsimään synneistään ensin Helvettiin ja vasta sitten pääsevät Paratiisiin.
EN ole koskaan ajatellut, että onpa nytten vähemmän aikaa Helvetissä kun olen suorittanyt Ramadanin. Enkä koskaan ole ajatellut kerääväni pitään pointseja.
Suoritan ne velvollisiuudet mitkä Jumala on meille määrännyt ja tietty toivon etten joutuisi Helvetin tuleen. Mutta se koskee kaikkia asioita yhteensä ei vain yhtä paastoa.
Sori kun tulee nyt kiireessa pikainen vastaus, jos Tuhve nyt (taas) ymmärtää väärin tms niin kysy lisää.
Aureole