Oho, olisin päässyt mun peruskoulun keskiarvolla mihin
tahansa Helsingin lukioista tänä vuonna, vaikka mihin eliittikouluun. Eipä tullut silloin mieleen, vaan tuppukylän ainoan lukion valitsin.
Enpä edes muistanut, että olin noin "hyvä" tuolloin...
Heh.
Kommentit (3)
ja saa siitä nykyäänkin. Vain muutama pääsykokeen paras otetaan yliopistoon ilman oy ja lukio-todistuspisteitä. Ja vaikka mun todistuksen keskiarvo lukiossa oli 9,6, en ollut niiden parhaiden joukossa pääsykokeissa.
muistaakseni reaalin, äidinkielen ja pitkän kielen arvosanasta. Mutta ne täydet pisteet sai jo eximiasta, joten kovasta keskiarvosta (9,9) ja viidestä laudaturista ei ollut varsinaisesti mitään hyötyä. Niin moni sai ne täydet lähtöpisteet. Ja pääsykokeen painoarvo oli joka tapauksessa enemmän kuin puolet.
ja saa siitä nykyäänkin. Vain muutama pääsykokeen paras otetaan yliopistoon ilman oy ja lukio-todistuspisteitä. Ja vaikka mun todistuksen keskiarvo lukiossa oli 9,6, en ollut niiden parhaiden joukossa pääsykokeissa.
yo-todistuksen keskiarvo oli vielä parempi, samoin kirjoitusten tulokset.
Vaan eipä ollut niistä helpotusta, kun jatko-opiskelupaikkaa hain. Samaa tolkutonta pääsykokeisiin pänttäämistä kuin muillakin. Onneksi paikka yliopistossa irtosi!