Olen raskaana rv 33 ja minua pelottaa Down eniten?
Miksi??
En tajua, ei mitään riskeja ultrissa ole huomattu, mutta silti pelkään yllätysdownia. Kolmas lapsi tulossa.
Pelkäänkö siksi, että se on niin näkyvä "vamma"? Jokin sydänvika tms voisi olla korjattavissa ja lapsi olisi päällisin puolin normaali, mutta down näkyisi aina...
Hirveän pinnallinen olo.. .
Kommentit (51)
oijoi komppaan 31. down on ehkä tunnetuin kehitysvammadiagnoosi mutta niitä on niiiiiiiiiiiin monta muutakin. lisäksi nämä ei diagnosoimattomat vammat jollainen minun pojallani on, syntyi terveenä mutta sitten alkoikin epilepsia ja lisätutkimukset ja kehitysvammadiagnoosi kk ikäisenä...nyt syvästi kehitysvammainen, rakas poika.
se on kuitenkin SINUN lapsesi, ei "joku kehitysvammainen lapsi"
jotain menettää, jotain saa tilalle..
Et ole pinnallinen, olet kokematon. Aikuinen, kokenut ihminen tietää, että ulkonäöllä ei ole merkitystä.
Paljon kokenut ja nähnyt on myös tottunut erilaisuuteen.
Oma down-lapsi näytti aluksi erikoiselta ja ehkä pelottavaltakin. Nyt lapsi on silmissäni kaunis kuin enkeli, olen vilpittömästi sitä mieltä. Osaan nyt nähdä paremmin myös muiden vammaisten ulkoisten merkkien läpi itse ihmisen.
mun down-poika jätti vaipat 2-vuotiaana, eikä sen jälkeen ole vahinkoja tullut.
Nyt on jo aika iso poika ja lukee ja liikkuu jääkiekkomatseissa, leffoissa, konserteissa, ulkomailla ym. Aina on meidänkin mukana kaikkialla, hänestä ei ole mitään haittaa, päinvastoin hoitaa todella mielellään nuorempia sisaruksia.
Minä tiesin jo raskausaikana saavani vammaisen lapsen, mutta en kokenut tarvetta lopettaa raskautta, vaikka lääkäri sitä suosittelikin.
Siis esimerkiksi raajapuutoksia/sormettomuutta/kädentynkää?
Huulihalkiota?
Down on varsin lievä juttu verrattuna vaikka seuraaviin näkyviinkin vammoihin:
Aarskogin oireyhtymä
ADHD
Afasia
AGU-tauti
AMC-tauti
Angelmanin oireyhtymä
Aspergerin oireyhtymä
Autismi
Bardet-Biedlin oireyhtymä
Beckwith-Wiedemannin oireyhtymä
CATCH-22
CHARGE-oireyhtymä
Cohenin oireyhtymä
Cornelia de Lange -oireyhtymä
CP-vamma
Cri du chat
Darierin tauti
Dysfasia, kielellinen erityisvaikeus
Dystrophia myotonica
Ektodermaalinen dysplasia
Epilepsia
FASD
Fragile-X-oireyhtymä
von Hippel-Lindaun sairaus
Huntingtonin tauti
Hydrokefalia
Hypoksia, Asfyksia, RDS-tauti
Iktyoosit
INCL ja NCL-taudit
IOSCA-tauti
JNCL
Kabuki-oireyhtymä
Klippel-Trenaunay-oireyhtymä
Kommunikointi ja kehitysvammaisuus
Kromosomi 18 lyhyen haaran deleetio
Laaja-alaiset oppimisvaikeudet
Makrokefalia
Marfan-oireyhtymä
Mikrokefalia
Neurofibromatoosi
Noonanin oireyhtymä
Oligofrenia simplex
PEHO
Prader-Willin oireyhtymä
Pseudohypoparatyreoosi
Rengaskromosomi 22
Rettin oireyhtymä
Robertsonin kromosomitranslokaatio
Rubinstein-Taybin oireyhtymä
Sallan tauti
Sotosin oireyhtymä
Sturge-Weberin oireyhtymä
Touretten oireyhtymä
Tuberoosiskleroosi
Turnerin oireyhtymä
Usherin oireyhtymä
Williamsin oireyhtymä
Wolf-Hirschhorn-oireyhtymä
Xeroderma pigmentosum, Kaposin tauti
http://verneri.net/yleis/kehitysvammaisuus/diagnoosit.html
Down on vain tunnetuin, mutta varsin lievä verrattuna esim. sallaan tautiin. Down vain on helppo tutkia, joten odottajia seulotaan ja tiedotetaan.
Minuakin pelottaa hirveästi :(
t. av-mamma rv 15
Minuakin pelottaa down. Odotan viidettä lasta ja pohdin että mahtaako tämä olla terve, voiko onni osua vielä kohdalle. Vai olenko jo saanut liikaa kun sain neljä tervettä.
Olen valvonut koko aamuyön ja pelännyt että mitä jos se on down :(
Jos on varaa, voi käydä yksityisesti NIPT -näytteessä. Tulokset luotettavia. Näyte on äidistä otettava verinäyte, joten tähän ei liity keskenmenoriskiä.
Mikä siinä downissa on niin kamalaa? Itse käyn toki seulonnat läpi, mutta enemmän pelkään vakavasti autistista lasta, johon ei saa mitään kontaktia. Niitä kun ei seulonnat löydä. Downit sentään kommunikoi normaalisti ja elävät aika itsenäistä elämää. Ja vamma löytyy useimmiten siinä seulonnassa. En tieten tahtoen synnyttäisi vammaista lasta, mutta kyllä down on sieltä lievimmästä päästä.
Minä otatin NIPT-testin yksityisellä viimeisessä raskaudessani ja se on kalliista hinnastaan (n.900e) huolimatta joka sentin arvoinen. Otetaan pari putkea äidin verta ja siitä eristetään sikiön DNA:ta, josta tutkitaan kromosomit 13, 18 ja 21, sekä sukupuoli. Meidän vauvalla kaikki tutkitut kunnossa ja sain hengähtää rv 13.
Ei ole 900 e laittaa tuollaiseen :( Vaikka se toisikin mielenrauhan.
Minuakin pelottaa ihan hirveästi että vauvalla olisi down. En käsitä tätä. Tutkimuksissa ei ole huomattu mitään erityistä poikkeavuutta mutta vatsa on aika pieni. Onkohan se merkki downista?
Pelkään ihan hirveästi. Laskettu aika on ihan kohta.
Sama pelko, haluaisin vielä yhden lapsen mutta pelkään että sille tulisi down!!!!!! muilla lapsilla ei ole mitään vammoja.