Hyviä vinkkejä kirjoittamisesta haaveilevalle, mahdollisesti ammatiksikin. Ov
Olen aina tykännyt kirjoittaa, ja suunnittelen päässäni jatkuvasti erilaisia tarinoita. Aiemmin kirjoittelinkin lyhyitä kertomuksia vihkoihin yms. mutta sitten opiskelu yms. vei mukanaan. Nyt tekisi mieli taas elvytellä taitoja mutta miten se kannattaisi tehdä?
Onko kellään hyviä vinkkejä miten kehittyä kirjoittamisessa?
Ja miten kirjoittamisesta voisi saada vaikka ihan ammatinkin. Ei minusta välttämättä kirjailijaa tule, mutta onhan sitä muitakin kirjoitustöitä maailmassa jotka voisivat kiinnostaa :)
Kommentit (8)
Siellä saa ammattilaisilta ja muilta lukijoilta palautetta omista teksteistään. Kustantajat julkaisevat 1000:sta lähetetystä käsikirjoituksesta vuosittain keskimäärin yhden....
Kirjoittaminen on kyllä ihanaa ja hyvän tekstin lukeminen suoranainen nautinto!
Voit käynnistellä kirjoitusvaihdettasi kirjoittajakursseilla. Kesällä sellaisia on esim. Oriveden opistolla, ja syksyllä voit jatkaa vaikkapa kansalaisopistossa.
Kuulutko mihinkään järjestöön tai yhdistykseen, jonka lehteen voisit vaikka kirjoitella? Se on hyvä väylä saada tekstiä julkaistuksi. Entä blogin pitäminen? Kyllä hyvät blogit huomataan, ja ne toimivat ihan työnäytteenäkin, jos siis ovat laadukkaita.
Muista vaalia myös tuottamasi kielen laatua, eli osta kielenhuolto-opas ja katso, että pilkut, isot alkukirjaimet, yhdyssanat ja vastaavat ovat oikein. Niin tekstistä saa pätevän ja ammattimaisen vaikutelman.
Tsemppiä!
kirjoittajista toimittajia useimmiten tulee. Sitten he kirjoittavat pöytälaatikkoon, kunnes jonain päivänä pystyvät tekemään sitä kokonaan.
Uutistoimittaminen on vain sitä kaikista kamalinta, jos tykkää kirjoittaa. Pitäisi päästä kirjoittamaan reportaaseja. Mutta pohjalta on lähdettävä.
Tuo suoraan kustantamoille kirjoittaminen on tietysti yksi tapa, mutta jos ei ole pitkään aikaan kirjoittanut, niin sitä ei kannata käyttää kirjoitusinnon herättelyyn. On parempi saada ensin palautetta ja neuvoja.
Kustantamot (ainakin useimmat) ottavat sitä paitsi hintaa palautteestaan, ja sen saamisessa voi mennä jopa vuosi...
tässä oli monta hyvää ideaa :)
T:ap
Kirjoittaminen on kyllä ihanaa ja hyvän tekstin lukeminen suoranainen nautinto!
Voit käynnistellä kirjoitusvaihdettasi kirjoittajakursseilla. Kesällä sellaisia on esim. Oriveden opistolla, ja syksyllä voit jatkaa vaikkapa kansalaisopistossa.
Kuulutko mihinkään järjestöön tai yhdistykseen, jonka lehteen voisit vaikka kirjoitella? Se on hyvä väylä saada tekstiä julkaistuksi. Entä blogin pitäminen? Kyllä hyvät blogit huomataan, ja ne toimivat ihan työnäytteenäkin, jos siis ovat laadukkaita.
Muista vaalia myös tuottamasi kielen laatua, eli osta kielenhuolto-opas ja katso, että pilkut, isot alkukirjaimet, yhdyssanat ja vastaavat ovat oikein. Niin tekstistä saa pätevän ja ammattimaisen vaikutelman.Tsemppiä!
Mä tienasin opiskelurahat kirjoittamalla kertomuksia noihin lehtiin. Tosin silloin niistä vielä maksettiinkin kunnolla.
Yksi juttu, mikä vielä tuli mieleeni, on (inhokkisanani) verkostoituminen. Kannattaa siis tutustua kirjoittamisen ammattilaisiin ja pitää heihin yhteyttä. Esim. freelancerit kyllä muistavat samalla alalla olevat tutut ja saattavat tarjota töitä, joita eivät itse ehdi ottaa.
Itse olen saanut monia oman alan töitä tätä kautta, vaikka aluksi hirvittikin tunkea nenäänsä joka kemuihin :D
Eihän siinä muuta. Voi tietysti lähteä Orivedelle, jos haluaa jotain vielä säätää eikä uskalla vielä tehdä valmista omin neuvoin.