Ihmettelen miten moni käyttää oliiviöljyä paistoöljynä
ja tietenkin vielä Extra Vergineä, joka on huonointa siihen tarkoitukseen
Kommentit (47)
mulle parasta, ei voi käyttään mitään rypsi/rapsi öljyjä
Mut ei mitään neitsyt öljyä vaan ihan halppisoliiviöljyä
Aurinkokuivattua tomaattiakin käytin ennen kuin kukaan muu ja nyt olen suuri artisokan ja Portobellojen ystävä.
Sulla on blogikin, jonka nimi on Le Chef on Portobello Road?
tai jotain muuta yhtä typerää
että ihan oikeasti ainakaan tuo extra virgin ei ole tarkoitettu paistamiseen. Olisko täällä ketään italialaiseen keittiöön perehtynyttä, joka osaisi kertoa? Englanninkielinen Wikipedia on samaa mieltä mun (ja muiden kanssa, jotka on sitä mieltä, ettei EV-öljy sovi kuumentamiseen:
"Extra virgin olive oil is mostly used as a salad dressing and as an ingredient in salad dressings. It is also used with foods to be eaten cold. If uncompromised by heat, the flavor is stronger. It also can be used for sautéing.
The higher the temperature to which the olive oil is heated, the more one should prefer the use of refined olive oils. When extra virgin olive oil is heated above 350 °F (177 °C), the unrefined particles within the oil get burned. This leads to deteriorated taste and possible toxicity due to the creation of polycyclic aromatic hydrocarbons (PAHs).[41] Also, the pronounced taste of extra virgin olive oil is not a taste most people like to associate with their deep fried foods. Refined olive oils are perfectly suited for deep frying foods and should be replaced after several uses."
extra virginiä salaatteihin ym, paistamiseen sitten tavallista oliiviöljyä.
Onko tämäkin avaus siihen provo-kilpailuun, vai?
Eikös tää nyt ole ihan validi keskustelunaihe? Toiset käyttää EV-oliiviöljyä paistamiseen, vaikka se ei oikeastaan ole siihen soveltuvaa, kuten nyt vaikka tuossa Wiki-lainauksessakin kerrotaan.
Mitä provoa siinä on?
knoppailla näillä eksoottisilla raaka-aineilla, puhutaan luontevasti wasabeista, tofusta, ostellaan kauppahallista serranonkinkkua ja artisokan sydämiä, mutta perusasiat ovat aivan hakusessa, kuten tämä öljyasiakin.
Jos nykyäitsykälle lyödään kala ja fileerausveitsi käteen, niin mitä luulette että tapahtuu?
käytän paistamiseen avokadoöljyä, silloin harvoin kun tarvitsen öljyä paistamiseen. Useimmiten en tarvitse
Nykyajan uusavuttomilla löytyy kyllä halua ja tietoa knoppailla näillä eksoottisilla raaka-aineilla, puhutaan luontevasti wasabeista, tofusta, ostellaan kauppahallista serranonkinkkua ja artisokan sydämiä, mutta perusasiat ovat aivan hakusessa, kuten tämä öljyasiakin.
Jos nykyäitsykälle lyödään kala ja fileerausveitsi käteen, niin mitä luulette että tapahtuu?
oliiviöljy mitenkään eksoottinen ruoka-aine, vaan ihan tavallinen juttu. Käytän sitä esim. salaateissa. Muuten ruuanlaitossa käytän rypsiöljyä. Mulle ei ole myöskään knoppailua, vaan semmoinen juttu jonka maistan: kuumennettu extra virgin -öljy maistuu kitkerältä ja pahalta.
Myös tofu on mulle ihan tavallinen ruoka-aine, kasvissyöjä kun olen. Tunnustan, että en osaa siitä syystä kalaakaan fileerata, mutta penskana kalastin paljon, joten perkuu ja kalan laitto muuten on tuttua.
Onko nyt hieno olo, kun sait osoitettua ylemmyytesi?
paistan perhokalastetun purotaimeneni vanhassa Upon valurautpannussa ja paistoöljynä ehdottomasti garumia!
paistan perhokalastetun purotaimeneni vanhassa Upon valurautpannussa ja paistoöljynä ehdottomasti garumia!
lähes kaikki. On kuulkaas wokkikin eri hyvää kun laittaa pannuun kunnon köntsän voita. Joskus käytän myös kookosrasvaa, se on hyvää ainakin intialaisiin ja thaimaalaisiin ruokiin. Kylmäpuristettua oliiviöljyä käytän salaatteihin kastikkeeksi. Niin ja kananmunat paistuu hyvin pekonin rasvassa.
taannoin Italiassa käydessäni italialaiset ihmettelivät pohjois-eurooppalaisten ajatusta siitä, etteikö oliiviöljyssä voisi paistaa. He sanoivat, että oliiviöljy on tutkitusti parasta paistamiseen.
Kaipa se on niin, että jokainen taho, joka tutkii, saa sellaisen tuloksen, jonka haluaa. Suomalaiset haluavat myydä rypsiöljyä, siksi suomalaiset tutkimukset yllättäen nostavat rypsiöljyn parhaimmaksi.
Niin, minä käytän oliviiöljyä, ihan vielä extra virginiä paistamiseen. Maun vuoksi.
lähes kaikki. On kuulkaas wokkikin eri hyvää kun laittaa pannuun kunnon köntsän voita. Joskus käytän myös kookosrasvaa, se on hyvää ainakin intialaisiin ja thaimaalaisiin ruokiin. Kylmäpuristettua oliiviöljyä käytän salaatteihin kastikkeeksi. Niin ja kananmunat paistuu hyvin pekonin rasvassa.
Ei se muuhun sovi, palaa liian nopeasti. Öljyn sekaan voi laittaa, jos haluaa voin makua.
taannoin Italiassa käydessäni italialaiset ihmettelivät pohjois-eurooppalaisten ajatusta siitä, etteikö oliiviöljyssä voisi paistaa. He sanoivat, että oliiviöljy on tutkitusti parasta paistamiseen.
Kaipa se on niin, että jokainen taho, joka tutkii, saa sellaisen tuloksen, jonka haluaa. Suomalaiset haluavat myydä rypsiöljyä, siksi suomalaiset tutkimukset yllättäen nostavat rypsiöljyn parhaimmaksi.
Niin, minä käytän oliviiöljyä, ihan vielä extra virginiä paistamiseen. Maun vuoksi.
niin lue tuo mun laittama wiki-sitaatti. Oliiviöljyä voi kyllä käyttää paistamiseen, mutta extra virgin ei todellakaan ole parasta siihen.
koska se on niin halpaa, mutta ei silloinkaan extra vergineä
niin lue tuo mun laittama wiki-sitaatti. Oliiviöljyä voi kyllä käyttää paistamiseen, mutta extra virgin ei todellakaan ole parasta siihen.
piti vielä laittaa, että minulle on toki sama, jos joku tykkää siitä mausta, mutta tuossa on tavallaan faktaa EV-öljyn paisto-ominaisuuksista.
mutta teen juuri näin. Miksi?
-erilaiset siemen-öljyt ovat liian kalliita jokapäiväiseen käyttöön.
-en jostain syystä pidä mausta, joka rypsi- tai auringonkukkaöljystä jää ruokaan
-en jaksa kantaa kaupasta erikseen perusoliiviöljyä paistamiseen ja extra virginia salaatteihin ym.
ja tietenkin vielä Extra Vergineä, joka on huonointa siihen tarkoitukseen
Neitsytoliiviöljystä kun puhutaan.
Virgin = neitsyt
Vergin = ????