Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selitys sille miksi palstalla niin ärhäkkäästi kinataan lukiosta ja amiksesta

Vierailija
16.06.2010 |

Täällä palstailevat ovat syntyneet 1960-, 1970- ja 1980-luvuilla. Itse olen syntynyt peräti 1966 eli kääkkä mikä kääkkä, mutta anyway... mehän olemme siis eläneet aika toisenlaisessa koulutusmaailmassa.

Esimerkiksi sillon kun mä aloitin koulun, yläasteen jälkeen fiksut eli hyvän todistuksen saaneet menivät lukioon ja ne, joita ei oikein mikään kiinnostanut, ammattikouluun. Siltä väliltä olevat menivät kauppaoppilaitokseen ja mahdollisesti myös opistoihin. Ja sitä ennenhän oli jako oppikouluun, keskikouluun jne.

Lukio ja valkolakki olivat ainoa tie yliopistoon ja ainakin mulle on taottu päähän, että akateeminen koulutus on suurinpiirtein tie onneen tai ainakin paremmille palkoille. Eikä amiksessa silloin paljon ollut linjojakaan, ei lähellekään sellaisia valikoimia kuin nyt.

Meidän omien aikojen arvostukset istuvat tiukassa, ja ainakin mun on ollut vaikea ymmärtää koulutusmaailman arvojen muutosta. Nuorten kannalta ne tosin on menneet selvästi parempaan suuntaan.

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
16.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin oma kritiikkini amista kohtaan lähtee ihan siitä, että olen useammassa amiksessa opiskellut (vuodesta 1999 eteenpäin). Tiedän siis mistä puhun, jos sanon siellä pääsevän helpommalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yksi