Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miksi ADHD:t on useimiten POIKIA???

Vierailija
15.06.2010 |

en tiedä yhtään tyttölasta,jolla väitettäisiin olevan adhd.

onko siis todella niin,että kun pojat ovat rajumpia, niin kun vanhemmat ei niitä jaksa kasvattaa ja laittaa kuriin,niin haetaan diagnoosi,jonka varjolla voi tehdä mitä vaan,ja olla kasvattamatta kunnon kansalaista?

ON.??

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on tutkittu sairaalassa, kun hänellä on kehitysvamma ja genetiikan tutkijat ovat haastatelleet minua.

En muista mitä tuo prosentti tarkoitti, mutta luvut oli 50% ja 25% ja hekin sanoivat, että pojilla huomattavasti kaikkea neurologista enemmän. Tästä on aikaa jo 6v.

Paljon liikuttu terapioissa, neurolla ja aina melkein erityislapset olleet poikia, paitsi cp- vammasia tyttöjä olen nähnyt.

Eräällä äidillä on autistinen poika ja kaksi tyttöä. Huokasi syvään aina, kuin sai tietää, että tyttö mahassa.

Vierailija
2/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukenut artikkelin jonka mukaan tytöillä on kyllä ADD mutta ilman ylivilkautta, monella sen sijaan on alivilkkautta ja tuo keskittymishäiriö

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kuule ihan paperit, kun olen käynyt Tayssin neoropsykiatrisen kurssin ja ammattilaisten materiaalia on.

Samalla kurssilla on perheneuvolan väkeä ja muita asiantuntijoita.

Vierailija
4/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisaalta pojat nytmvain ovat herkempia kaikille nepsy-hairioille, myos asperger/autismi, dysfasia.

Vierailija
5/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Adhd on neurologinen ongelma, joka vain on miehille tyyppillisempi kuin naisille. Samoin kuin esim. autismi ja dysfasia ovat yliedustettuina miehillä. Liittyy jotenkin "miestyyppisiin aivoihin".

Tyttöjä on adhd:ta myöskin, oman poikani kautta olen törmännyt moneenkin terapioissa, neurologilla, erityiseskarissa jne.

Vähän loukkaa tuo, että edelleen monet kuvittelevat, että adhd on jokin käytöshäiriö josta voi oppia pois jos vain tarpeeksi kasvatetaan. Jos oikeasti kiinnostaa, niin googlaapa vaikka.

Vierailija
6/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että poikien ja tyttöjen aivoissa on selkeitä eroja jo vauvana. Tytöilläkin on adhd:tä mutta huomattavasti vähemmän. Tämän lääkärin mukaan juurikin tuo aivojen eroavaisuus (joku sähkö juttu se oli) on syynä siihen miksi pojilla on herkemmin ylivilkkautta, adhd:tä ja tarkkaavaisuushäiriötä.

Minun on vaikea uskoa henkilökohtaisesti mihinkään kasvatuseroihin. Sillä minulla on 3 poikaa, kaikki samanlailla kasvatettuja ja yhdellä on tarkkaavaisuushäiriö. Kaksi ovat niin sanottuja normaaleja lapsia ja toinen heistä jopa kovin rauhallinen. Toisaalta meidän tarkkaavaisuushäiriöinen on syntynyt keskosena ja sekin kuulemma lisää tuota riskiä, että tiedä sitä nyt sit johtuuko sitten siitä?

Vierailija
7/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esiintyy tytöillä usein varsin erilaisena kuin pojilla.Tyttö lapset ovat usein poissa olevia ja enemmän huomaamattomia kuin taas pojat joilla piirteenä on aktiivisuus ja vilkkaus,ei jää huomaamatta

Vierailija
8/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on todella mahdoton paketti : / Oikeasti moni poika adhd:ineen kalpenee tuon typyn rinnalla. Jotenkin uskon että vain noi huiput tulee tytöillä esiin ja on siis melkoisen alidiagnosoitu juttu juuri tytöillä

Vierailija
9/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen itsekin melko varma, että mulla on myös ADHD,joka on vaan jäänyt diagnosoimatta. Teini-ikä oli huima ja kokeilua tuli vaikka mitä, ja nyt aikuisena esim. kotityöt, mm. tavaroiden järjestyksessä pitäminen on erittäin hankalaa tai sitten joku pitkäkestoinen siivous. Lisäksi on vaikea pysyä ihmissuhteessa.Ja olen siis äiti.

Vierailija
10/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttöjen huomattavasti vaikeampi saada ko. diagnoosi.

Meillä ADD tyttö ja viisi vuotta meni ennenkuin kukaan uskoi et kaikki ei ole ok.

Tuo ADD on sama kun ADHD mut ilman ylivilkkautta.

Vierailija
11/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ADHD -neiti ja hänen luokallaan (pienluokka) 4 muuta samanmoista tyttöä. Ja kaikilla ihan oikea diagnoosi, meidän kunnassa pienluokalle ei edes pääse, jos ei ole KOLMEN hoitohenkilökuntaan kuuluvan ammattilaisen lausuntoa.

Meillä lausunnon takana on neurologi, neuvolapsykologi ja lastentarhaopettaja + KELTO.

Epäiletkö heidän ammattitaitoaan ja yli 4 vuoden ajan kestäneitä tutkimuksia?

Mutta ADHD -piirteet ja ominaisuudet nyt vain ovat yleisimpiä pojilla. Mutta se ei tarkoita sitä, että vanhemmat itse keksisi diagnooseja tai että tytöllä niitä ei voisi olla.

Mua oikeasti loukkaa tuo asenne, että "haetaan diagnoosi". Ihan oikeasti se tuntuu pahalta. On varmaan niitä tapauksia, joissa vanhemmilla on kasvatuskysy kadonnut ja lapselle sen takia ongelmakäyttäytymistä, mutta ei tosiaan kaikilla.

Juuri eilen illalla itkin ja rukoilin oman tyttöni puolesta. Että hän olisi ihan tavallinen.

Niin, hyväksyn hänen erilaisuutensa, mutta silti tahtoisin hänen olevan tavallinen. Sydämestäni toivoisin, että hän osaisi olla kuten muut. Kuinka paljon helpompaa hänen elämänsä olisi, jos hän malttaisi olla rauhassa, jos hän osaisi ottaa kontaktia toisiin lapsiin normaalilla tavalla, jos hän ei pettyisi niin helposti, jos hän OLISI NIIN KUIN MUUT!!!

Kaunis normaalin näköinen tyttö, jonka käytös on jollain tavalla erilaista. Tavoilla, joita ei osaa aina edes selittää, mutta jonka kuitenkin kaikki, niin aikuiset kuin lapsetkin, heti huomaa. Ja joka aiheuttaa varautuneisuutta toisissa lapsissa, saa oman lapseni itsetunnon matalalle, kun ei vaan kelpaa joukkoon mukaan.

Eikä ole ainoa lapsi, joten vertailukohtaa on, kasvatus ei tässä ole mennyt pieleen (mm .aivosähkökäyrätkin otettu ja niissä on poikkeavuutta).

En jaksa kirjoittaa enempää, jos nyt vedet valuu silmistä. Alkoipa päivä mukavasti.

Vierailija
12/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmiten ADD:nä, joka on siis samankaltainen oireyhtymä, mutta ilman sitä ylivilkkaus(Hyperactivity)-osuutta.

Vierailija
13/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa ketä ei ole kasvatettu on ap itse.

Vierailija
14/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oppilaan erityisluokalla, jonne on kasattu ADD, ADHD ja dysfasia-lapsia. Poikani on dysfasia + ADD, ja luokalla on lisäksi yksi ADHD-poika (oli tosin koko talven sairaalakoulussa) ja kaksi tyttöä.

Ei se ole pelkästään poikien juttu. Väitteesi on taas sitä tyhmää keittiöpsykologiaa.

Ja mitä tulee rajuuteen, niin kun lapsella on puheenymmärtämisvaikeus keskittymishäiriöön yhdistettynä, siinä vasta kasvattajan kykyjä tarvitaan, eikä mukulani saa tehdä mitä vaan. Ongelmana on vain harkinnan puute, järjettömät päähänpistot ja ehtiväisyys ja vaikeus ymmärtää ohjeita tai muistaa niitä.... Ei diagnoosia laiskuuden takia ole tehty, vaan lapsen parhaaksi, kun viestiä tulee sieltä ja täältä, että ei keskity ja itsekkin huomaa ettei kaikki ole ok.

Vertailukohtana meillä on jo 4 ns. normaalimuksua. Oma kersani pystyy ainoana luokastaan aloittamaan 4. luokan vapaaehtoiskielen. Toivon vaan hartaasi, että pystyn "potkimaan" muksuuni tietynlaista tekemisen ja olemisen ylpeyttä. Moraali hänellä on vahva, muisti vaan lyhyt...

Vierailija
15/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuppa kylään niin voidaan verrata kumman pojalla enemmän käytöshäiriöitä. Verrataan myös kumpaa kasvatetaan enemmän ja onko sinulla vai minulla enemmän voimia kasvattamiseen.

Sen jälkeen voimme keskustella asiasta uudelleen.

Vierailija
16/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yhdellä heistä asperger. Lapsista neljä on poikia, myös tämä erityislapsi. Jos ap:n logiikka palaisi, eikö meillä olisi kaikki pojat erityislapsia? Samalla tavalla on kaikki nimittäin kasvatettu! Erityislapsen kasvattamiseen on vain kulunut vielä enemmän aikaa, voimia ja energiaa...

Vierailija
17/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuuppa kylään niin voidaan verrata kumman pojalla enemmän käytöshäiriöitä. Verrataan myös kumpaa kasvatetaan enemmän ja onko sinulla vai minulla enemmän voimia kasvattamiseen.

Sen jälkeen voimme keskustella asiasta uudelleen.

Minulla on adhd-poika, jonka kanssa on väännetty oikein urakalla! Mutta kantaapa se myös hedelmää: lapsen empatiakykyä ja käytöstapoja kiitellään aina. Ottaa kaikki leikkiin, ei kiusaa muita ja osaa esim. avata ovet toisille ja sanoa kiitos ja anteeksi... ei noilla asioilla ole tekemistä adhd:n kanssa automaattisesti. Sen sijaan esim. sillä on, ettei osaa istua luokassa hiljaa paikallaan tai kykene kävelemään yksin koulumatkoja, koska saattaisi jäädä holtittomuuttaan auton alle. Siitä huolimatta, että liikennesääntöjä on kerrattu ja kerrattu. Osaa kertoa oikein hienosti kuinka liikenteessä toimitaan, mutta yli-impulsiivisuus on juuri sitä, että ne aivot ei ehdi mukaan jos tien toisella puolella näkyy vaikkapa oravanpoikanen (esimerkki elävästä elämästä).

adhd:n äiti

Vierailija
18/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sama juttu, lapsen koulunumerot loistavat ja kaikki käytösnumerot erinomaista kohdissa. Ei kiusaa koskaan koulussa ketään, on erittäin empaattinen.

Meillä myöskään ei pysty kulkemaan koulumatkoja vaan kuljetus pakollinen.

T: se tuuppa kylään äiti

( ja muistetaanpa taas että ADHD:en ei kuulu käytöshäiriöt vaan ovat liitännäissairauksia)

..ja väärällä kasvatusmallilla niitä saadaan kyllä aikaiseksi..

Vierailija
19/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jo sikiöaikaiseen solutason kehitykseen sekä testosteroniin. Kehitysvammaisistakin (esim. down-syndrooma) valtaosa on poikia, joten poikien kehitys on sikiäiaikana jotenkin haavoittumiselle alttiimpaa kuin tyttöjen.

Ehkä tyttöjä myös alidiagnosoidaan neurologisten erityisyyksien osalta, tiedä häntä, mutta eiköhän juuri genetiikka ja testosteronin eritys selitä asiaa vahvimmin.

Vierailija
20/50 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tyttösiittiöt ole hitaita ja poikasiittiöt nopeita..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi