Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko itse sait lapsena viikkorahaa?

Vierailija
14.06.2010 |

Toisesta ketjusta tällainen aloitus. Itse sain kuukausittain 10mk eli ei nykyrahassa vastaisi edes 2€. Taisi jossain vaiheessa nousta 20mk. Kuukausirahan maksoivat isovanhemmat, tämän lisäksi antoivat puolenvuoden välein 50-100mk kun olimme teini-iässä.

Oliko köyhää? Ei taitaisi nykyajan lapset pärjätä. Rahat taisi mennä lähinnä karkkiin, sipseihin ja jäätelöön. Ehkä joskus joihinkin koulutarvikkeisiin.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteella sain 50mk kuukaudessa joka oli musta tosi vähän kun osa kavereista sai 100mk.

Vierailija
2/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukausirahaa 50 mk siihen asti, kunnes menin kauppaan töihin (14-vuotiaana) kassalle. Silloin aloin "tienaamaan", joten kuukausirahaa en enää saanut. Ja sitä kuukausirahaa ehdin saamaan pari vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli 50mk.

Vierailija
4/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sain kiitettävistä numeroista 50 markkaa. Kympistä sain satasen.

Vierailija
5/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja yläasteikäisenä aloin saamaan tilille lapsilisän (en saanut enää lisäksi sitä viikottaista vitosta). En muista paljonko lapsilisä oli 90-luvulla, mutta mulla on jotenkin sellainen muistikuva, että olisin saanut 350 markkaa?

Vierailija
6/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne silloin makso?Ei mitään muistikuvaa asiasta..

Vierailija
7/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukausirahaa. Rahaa tuli synttärikemuissa vanhempana ja töitä tehden. Osasin sillo jo tuon säästämisen jalon taidon ja rahoilla tuli ostettua mm.hienot huom.siihen aikaan 6tonni stereot ja ovat muute vieläkin käytössä nimittäin tyttären.

Vierailija
8/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin varmaan n. 12-13 vuotias kun aloin saamaan viikkorahaa, se oli 25mk.

Vierailija
9/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myöhemmin 5mk, yläasteella sain 10mk viikossa. Vuosi oli siinä vaiheessa -88.

Vierailija
10/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti heitti kympit jos pyydettiin. Yläkoulussa saatiin kuukausirahaa muistaakseni noin 700-800 markkaa.

Vierailija
11/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

töitä tehden.

rahan eteen. Vanhempani ovat yrittäjiä, joten heidän firmassaan oltiin usein muutama tunti koulun jälkeen auttamassa. Muistan kun välillä otti päähän, kun äiti soitti just kun oli tullut kotiin, että pitää tulla auttamaan. Normaalien kotitöiden lisäksi tein viikkosiivouksen kotona ihan aasta ööhön, siis matot ulos, pölyt, imurointi, lattioiden pesu ym...

T: se, joka sai lapsilisän tililleen.

Vierailija
12/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MUTTA sain kyllä rahaa käytännössä aina kun tarvitsin, niin diskoihin, vaatteisiin, leffalippuihin, vaatteisiin, meikkeihin ym. ym.

+Mummut antoivat rahaa melkein aina kun heillä kävi.

+Synttäreinä sain rahaa vanhemmilta ja muilta sukulaisilta.

+Tein joskus kotona töitä (en tarkoita ns. kotitöitä, niistä ei maksettu mitään) joista sain ylimääräistä rahaa, siis tyyliin aidan maalaaminen, pikkuveljen vahtiminen, auton peseminen jne.

Vierailija
13/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain 150mk kuukausirahaa ja se oli kaveripiirissäni vähän

Vierailija
14/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta aika satunnaisesti, alkaen kun olin 9v. Sita ennen mulla ei ollut rahaa. Vitosella sai jaatelototteron tai irtokarkkipussin, jossa 20-25 karkkia, esim. merkkareita.

Kuudennella luokalla aloin saada vahan enemman rahaa, kevaalla taisin saada joskus jopa 300mk. Ostin silloin sovitusti jotain vaatteita.

Ylaasteella ja lukiossa sain 100mk/viikko, riippuen muistiko aiti antaa. Sen lisaksi saatoin saada rahaa joitakin tarpeita varten, mutta tuo viikkoraha oli mm. kahvilla kaymiseen. Pyysin hyvin harvoin rahaa lisaa, koska tiesin saavani sita aika reilusti moniin kavereihin verrattuna.

Vierailija
15/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutsilta sain viitosen tai kympin viikossa joskus 9-10-vuotiaana... (en muista niin kaukaisia asioita) Mutta se sitten loppui ja selitys vaihteli joka kerta kun asiasta kysyin - milloin oli syynä uuden auton osto, milloin uusi tv ja stereot, milloin se etten tehnyt mitään rahojeni eteen tai se, etten ylipäätäänkään tehnyt mitään - ja milloin se, että sain mummolta ja papalta niin paljon :D

Eli mummolta ja papalta sain aluksi hiluja (ja seteleitäkin) säästöpossuun, ja sitten puhtaana käteen kun tajusin, että rahaa voi käyttääkin! Markka-aikaisesta viikkorahasta en muista, mutta yläasteen alussa sain 5€, joskus ysillä muuttui 10€, sen jälkeen 15€ ja aina toissakuuhun asti (olen jo 21v!) sain 20€ viikossa.

...ja nyt saan satasen kuussa, plus pappa maksoi mulle uuden kännykän :D Ja sitä ennen tietokoneen!

Päivääkään en oo töitä tehny enkä ihan äkkiä aikonut tehdäkään. Tiskaamaan olen sentään oppinut parin vuoden kuluessa :D

Vierailija
16/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi niitä aikoja:)

Vierailija
17/18 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla, kun olin alle 10-vuotias lapsi. Yläasteella ja lukiossa sain 10 markkaa viikko. Mulla on 3v tyttö ja hän saa 2euroa viikossa.

Vierailija
18/18 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 70-luvulla maalla puhuttu mitään viikkorahoista, ei puhuttu kyllä 80- tai 90-luvuillakaan;-D.

Nyt meidän uusperheen kakarat saa 5 e/vkk, kunhan siivoavat huoneensa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi