Miten ratkaista tällainen nimiongelma? Vinkeistä kiitollinen…
Olenkin täällä jo kysellyt meidän kaksosille nimiä ja nyt olemme päässeet tytön nimessä yksimielisyyteen ja hänestä tulee Aliina, tyttö vaan näyttää sen nimiseltä eikä muuta nimeä osaa enää ajatellakaan.
Pojan nimessä ollaan kahden vaiheilla, harkinnassa on Elmeri ja Vilhelmi. Viimeiset nimet ovat jo aika varmasti päätettynä tytölle ja pojalle ja niihin kumpi tahansa sopii, ei siis voi tämän perusteella tehdä päätöstä. Minä pidän ehkä hieman enemmän Elmeri nimestä ja mies taas Vilhelmi nimestä, mutta kumpikaan nimi ei ole meille ns. inhokkinimi ja pojalle sopisi kumpi tahansa nimi. Ei siis "näytä" Elmeriltä kuten tyttö on alusta asti minusta näyttänyt Aliinalta, vaikka pohdimme toisiakin nimiä.
Miten tällaisen voi ratkaista? Nuo molemmat vaihtoehdot kun sopivat sisarustenkin nimiin mielestäni. Sisarustemme nimet ovat siis Seela, Juuli ja Akseli ja nämä kaksoset ovat aika varmasti meidän viimeiset lapset.
Kommentit (30)
Mummoni sisaruksia olivat Alina ja Arvi. Matti taisi olla myös.
Kuulsota amielestäni paremmalta.
tyttöjen nimet muodostavat oman pienen soinnun Aliina, Juuli ja Seela. Pojat taas oman Akseli ja Elmeri.
Elmeri!
Tässä nyt näkee, että toisen mielestä sisarussarjan juju on jotain ja toisen mielestä jotain muuta.
Minun mielestäni Elmeri sopii teidän porukkaan parhaiten ja Vilhelmi taas ei ollenkaan.
Veljeksillä jujuna olisi vokaalialku, kun taas sisaruksilla tuplavokaali, kaksosilla vielä toisiinsa sointuvat nimet. Mahtava viisikko!
R-äänne nimen keskellä ei tee nimestä erityisen kovaa, varsinkaan pehmoisen el-alun kanssa. Eli ei mitenkään ota korvaan r Elmerissä!
Tiedän kuusilapsisen perheen jossa itsepäisesti pidettiin kiinni siitä, että jokaisella lapsella on oma etunimen alkukirjain ja nimissä oli muukin systeemi, jolloin kolmella nuorimmalla on tosi ihmeelliset keksityt nimet, ja ihan vaan sen takia, että piti se oma alkukirjain saada. Ja tätä alkukirjainjuttua ei juuri kukaan edes tiedä/huomaa, jos ei ole nimistä muuten kiinnostunut ja perheen äidin kanssa asiasta jutellut.
Ja sitten jos puhutaan pojista niin myös Akseli ja Elmeri on kiva. Mutta minä pidänkin vokaali alkuisista nimistä yleensäkin.
Eliina - ei meille mieleinen
Alina - ei, Aliina parempi
Eemeli - liian yleinen
Viljami - Vilhemi mieleisempi
Liina - ei, merkitys häiritsee
Vilho - ei
Itsekin kyllä ensimmäisessä aloituksessani kirjoitin, että emme ehkä haluaisi lasten nimien alkavan samalla kirjaimella, mutta tyttö on vaan alkanut näyttää Aliisalta ja sama alkukirjain tuntuu nyt pikkujutulta.
Minulla on pitkä (10kirjainta) etunimi ja se on säilynyt koko ikäni käytössä kokonaisena, ei ole tullut lempinimiä. Samoin Akselin nimi on kokonaisena käytössä ja poika on nyt 12v. Ja vaikka tulisikin lempinimi niin ei se minusta mikään paha asia ole.
jokaiselle oma alkukirjain ehdotusta. Omalta kohdaltani voin sanoa että helpottaa kovin suurperheellistä.
Mutta jos Aliina on Aliina, niin sitten veli Vilhelmi. Tosin suosin itse enemmän kaksitavuisia, ei tule niin helposti kutsumanimeä omankaan perheen sisällä. Siitäkin on kokemusta.
Loppuehdotus on siis Liina ja Ville. Miltäs kuulostaisi?
Tuo Vilhokin olisi hyvä, mutta Arvi vielä parempi.
Liina ja Arvi. Tosin Akseli ja Arvi alkavat A:lla.
Meidän 6 lapsen katraassa on eritoten näppärää kun jokaisella on oma alkukirjain. Naulakot, vaatehyllyt, reissumukit jne on nimikoitu vain alkukirjaimen mukaan.
Itse en tätä nimiä miettiessä edes ajatellut, mutta olen enemmän kuin tyytyväinen kun meille näin sattui.
pikkuorava:) Lisäksi on sellainen "söpö" nimi, ei miehekäs alkuunkaan.
Niinpä ehdotankin ihan jotain muuta. Miten olisi Anttoni? Aliina ja Anttoni. Tai entäs Aliina ja Verneri?
Pidän enemmän (tulossa meidän pojan nimeksi) ja minusta sopii kyllä sisarustenkin nimiin.
Liina ja Vilho