Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ei saisi arvostella tarjoiluja,mutta nyt arvostelen (hautajaiset)

Vierailija
14.06.2010 |

ruokana oli ainoastaan lohisoppaa (olen kalalle allerginen). Jälkiruokana ollut täytekakku loppui kesken.

Muuten olisi se ja sama,mutta olimme pitkänmatkalaisia ja hautajaisiin kului aikaa kaikenkaikkiaan 8.45-17.00,pikkasen oli nälkä kun kotiin pääsi.

Kommentit (138)

Vierailija
121/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä tässä ap.n kanta on että pitopalvelu kämmäs ja ihmiset sotkevat sen vieraitten suruun. 2 eri asiaa.

Mä en edes voisi kuvitella missä kunnossa olisin, jos mieheni kuolisi ja minun pitäisi yksin järjestää hautajaiset.

Itse ruokapuolen ammattilaisena en ole ikinä kuullutkaan mistään tahansa tilaisuudesta, jossa on tarjolla vain ja ainoastaan kalaa. Kala-allergia on hyvin yleinen ja lisäksi kalasta ei ihmiset pidä. Ammattilaisen olisi osannut pitänyt tarjota muita vaihtoehtoja.

Ja mikään tarjoilu ei saa loppua kesken.

Jos suru olisi tosi suuri. saisivat vieraat pärjätä sen suhteen omin avuin.

Minusta on äärimmäisen moukkamaista arvostella hautajaistarjoiluja. Varsinkin kun on itse vieras. Jos arvostelija olisi se pitopalvelun tilaaja, asia olisi ihan eri.

Vierailija
122/138 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheista jotka menevät henkilökohtaisuuksiin,lihavuudesta,vammaisuudesta ym. Nyt kyseessä on pitopalvelun vika. Suren kyllä iäkästä ihmistä joka on poissa,pääsi vuosien tuskistaan ja otan osaa omaisten suruun,olimme ainoa perhe joka häntä kävi sairaalassa katsomassa,tyttären lisäksi,en koe,että "häpäisen" hänen muistoaan mitenkään kertomalla tästä asiasta täällä muiden asioiden seassa.

ap

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vika onkin vieraissa. Jospa eivät ilmoittaneet tulostaan ja hautajaisten pitäjä arvioi vieraslukumäärän sen takia väärin. Mahtoiko ap ilmoittaa, että hän on tulossa? Mahtoivatko kaikki muut?

On aika vaikeaa arvioida tulijoita jos eivät viitsi kertoa tulostaan. Etenkin kun on kyseessä hautajaiset ja tilaisuuden järjestäjän voimavarat eivät ole parhaimmillaan.

Vierailija
124/138 |
15.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheista jotka menevät henkilökohtaisuuksiin,lihavuudesta,vammaisuudesta ym. Nyt kyseessä on pitopalvelun vika. Suren kyllä iäkästä ihmistä joka on poissa,pääsi vuosien tuskistaan ja otan osaa omaisten suruun,olimme ainoa perhe joka häntä kävi sairaalassa katsomassa,tyttären lisäksi,en koe,että "häpäisen" hänen muistoaan mitenkään kertomalla tästä asiasta täällä muiden asioiden seassa.

ap

ap

Vierailija
125/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta, ei kaikkia erikoisuuksia aina tarvitse noudattaa.

Olen itsekin allerginen monelle asialle, mutta silti ymmärrän juhlien tilaajien kannankin.

Vierailija
126/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kyllähän tilaaja päättää mitä ruokaa tarjotaan,eikä pitopalvelu!Jos koko porukalle on tarjolla toista soppaa,sehän maksaa lisää.Erityisruokavaliot löytyvät keittiön puolelta kysyttäessä,koska muutenhan ne saattavat mennä vääriin suihin,ja allergiset jäävät ilman.

Kyllä harmittaa suunnattomasti jos turhaan tekee dieettiruokia joita kukaan ei kysy.Suut auki hyvät ihmiset!

Vierailija
127/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli hautajaiset järjestettävänä juuri alkukeväästä.

Vainajan tunnettavuudesta johtuen päädyimme ratkaisuun, jossa ennen hautajaisia lehdessä julkaistussa kuolinilmoituksessa oli kaikille yleinen kutsu saapua kirkkoon siunaustilaisuuteen ja sen perässä maininta, että muistotilaisuus vietetään läheisten kesken.

Näille kaikille läheisille (suku, ystävät ym. n. 80 hlöä) sitten ilmoitimme henkilökohtaisesti, hyvissä ajoin ennen hautajaisia, muistotilaisuuden ajan ja paikan. Siinä samalla kysyimme myös mahdolliset erityisruokavaliot ja pyysimme vielä varmistamaan tulon tiettyyn päivään mennessä, juuri ruokamäärien vuoksi.

Meillä oli siis hyvinkin tarkasti tiedossa pitopalvelulle ilmoitettava henkilömäärä erityisruokavalioineen, mutta tokihan ruokaa silti varataan aina muutamia annoksia ylimääräistä. Koska kaikista tilatuista annoksista maksetaan, pitopalvelu pakkaa ne mukaan kotiin otettavaksi tai ne annetaan evääksi vaikka niille pitkästä matkasta tulleille (minun mielestäni pitkä matka on 250-500 km).

Tänä päivänä jokaisen pitää ymmärtää, että kenenkään taloudelliset rahkeet eivät ole tarkoitettu syöttämään kutsuttujen lisäksi määrää x (meillä n. 100 hlöä) osin oudompia/tuntemattomampia ihmisiä ja kylänmiehiä.

Vierailija
128/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

LAIHIALLA...?

Vierailija
129/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisruokavaliot löytyvät keittiön puolelta kysyttäessä,koska muutenhan ne saattavat mennä vääriin suihin,ja allergiset jäävät ilman.

Meillä useimmin käyttämämme pitopalvelu tekee nykyään, erikseen pyytämättä vaivan yleisyyden vuoksi, kaikki tarjottavat aina laktoosittomana.

Itse pitopöydässä on kaikki munattomat, kalattomat, gluteenittomat, sokerittomat ym. erikoistarjoilut aina todella selvästi merkattuna kauniilla tekstatuilla korteilla, niin kenenkään ei tarvitse käydä erikseen niitä keittiössä kyselemässä. Tervejärkinen lukutaitoinen kyllä osaa olla niitä lautaselleen ottamatta.

Vierailija
130/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruokatarjoilua, niin todellakin käännyn raivosta haudassani.

Vierailija
131/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hautajaisissa pötyä pöydässä ja ihan riittävästi kaikille. Montaa eri sorttia, lihaa, kalaa, perunalaatikkoa, salaattia ynnä muuta ja makeat päälle. Eipä tarvitse allergioista ilmoitella etukäteen.

En tiedä missä ap oli hautajaisissa mutta kyllä surkea oli tarjoilu.

Vierailija
132/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun hautajaisissa ei ole kunnon ja riittävää ruokatarjoilua, niin todellakin käännyn raivosta haudassani.

Täytynee tehdä sitten etukäteen tuostakin asiasta jonkinlainen dokumentti että perhe saa surultaan järjestettyä edes järkevät hautajaiset.

Vierailija
133/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauheasti ei vaivaa tarvitse suruaikaan tarjoilun vuoksi nähdä. Pitopalvelulla on useita menuvaihtoehtoja ja kokemusta hautajaisista, joten jos tilaa ruokatarjoilun hautajaisiin 100 hengelle, niin ei osaavan pitopalvelun asiakkaana tarvi paljoa päätään rasittaa ruuan ja tarjolle panon ja riittävyyden suhteen.

Näin meillä.

Vierailija
134/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vika onkin vieraissa. Jospa eivät ilmoittaneet tulostaan ja hautajaisten pitäjä arvioi vieraslukumäärän sen takia väärin. Mahtoiko ap ilmoittaa, että hän on tulossa? Mahtoivatko kaikki muut?

On aika vaikeaa arvioida tulijoita jos eivät viitsi kertoa tulostaan. Etenkin kun on kyseessä hautajaiset ja tilaisuuden järjestäjän voimavarat eivät ole parhaimmillaan.

Jos nyt oikein ymmärsin, näihin hautajaisiin väki oli kutsuttu. Silloinhan ruokailun tilaajalla pitäisi olla edes jonkinlainen arvio henkilömäärästä, joka hautajaisiin olisi tulossa ja jo sen perusteella pitopalvelu sitten pystyy kyllä toimimaan - mikäli tilaaja on tämän kyseisen tiedon antanut pitopalvelulle. Kyllä pitopalvelu kirjallista tilaussopimusta tehtäessä kysyy sen henkilömäärän. Määrää yleensä voidaan sitten vielä sovitusti tarkentaa lähempänä hautajaisia.

Jos tilaaja onkin, jostain syystä, antanut pitopalvelulle vain ihan karkean, summittaisen, aivan hatusta vedetyn arvion henkilömäärästä.

Tai on unohtanut tarkentaa sen saapuvien määrään pitopalvelulle.

Ehkä paikalle on tullut kutsuttuja, jotka eivät olekaan ilmoittaneet tulostaan tai peräti kutsumattomia vieraita.

Tai että syöjät ovatkin ottaneet soveliasta määrää isompia annoksia.

Tai että pitopalvelu on ymmärtänyt, kirjoittanut tai kuullut määrän väärin tai jostain syystä vain tehnyt ruokaa liian vähän.

Ammattitaitoisen pitopalvelun voisi toivoa olevan tilaajaan yhteydessä vielä lähempänä hautajaisia ja varmistavan/tarkentavan sitä henkilömäärää, jos tuntuu, että tilaaja ei pysty toimimaan ihan täysissä ruumiin ja sielun voimissa surun vuoksi.

Loppujen lopuksi voimme kuitenkin vain arvailla mikä meni vikaan ja miksi, ja toivoa vain että joku muu saisi tästä ketjusta vihjettä, miten ruokailu hautajaisissa saataisiin hoidettua kunnialla.

Vierailija
135/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vuoden sisällä järjestänyt neljät lähiomaisen hautajaiset ja omat häät, vieraita aina 60-70 ja kyllä siinä surunkin keskellä pitää ottaa huomioon, että porukassa on a) pitkänmatkalaisia b) kala-allergisia (minä) c) lapsia d) diabeetikkoja ja jokunen kasvissyöjäkin. Niinpä olen aina valinnut yhden liharuuan, yhden lapsiystävällisen vaihtoehdon, kasvisruuan ja salaatin, niin ei tule kenellekään nälkä tai paha olo.

Surunkin keskellä tulee nälkä, kas, kun elämä jatkuu!

Vierailija
136/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en seurannut miten paljon ihmiset kakkua lautaselleen ottivat,mutta kolmasosa taisi jäädä ilman

ap

Montako henkeä teitä muistotilaisuudessa oli kaikkiaan paikalla? Kolmasosa kuulostaa nimittäin hurjalta, jo pienemmästäkin väkimäärästä laskettuna.

Vierailija
137/138 |
14.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmasosa oli karkea heitto "laskettuna" siitä kuinka paljon ihmisiä seisoi turhaan jonottamassa ja pöydistä näki tyhjiä lautaisia,vain kahvi nenän alla.

ap

Vierailija
138/138 |
18.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää käyttäkö koskaan "pitopalveluita"hautajaisissa, itse kokemuksella voin sanoa,että jokainen pitopalvelun ruokapuoli mennyt täysin ns. hukkaan,karmeata kuraa.Tehkää itse tarjoiltavat poismenneiden kunniaksi.