Lapsi ei kakkaa kuin vaippaan! Mikä neuvoksi?
Meillä on 2,5v tyttölapsi, jonka kuivaksi oppiminen meni vähän plörinäksi kuopuksen synnyttyä. Nyt n. kk sitten tyttö alkoi taas käydä potalla ja on siitä asti ollut päivät kotona ilman vaippaa. Yövaippa on edelleen tarpeellinen, samoin laitamme hänelle vielä vaipan poistuessamme kotoa.
Tajusin jokin aika sitten, että tyttö ei ole vielä koskaan tehnyt kakkaa pottaan. Jos yövaippaa ei riisuta heti heräämisen jälkeen, kakka tulee siihen aamupalan jälkeen. Usein myös ulkoiluvaipassa on kakka. Välillä tyttö kiikuttaa mulle vaippaa, että se pitäisi pukea hänelle. Jos siihen suostun, kohta vaipassa on kakat. Nyt olen parin päivän ajan oikein seurannut tuota kakka-asiaa ja olen huomannut tytön panttaavan kakkaa vaipan saantiin asti. Tänään en pyynnöistä huolimatta laittanut vaippaa ja tytöllä oli selvästi vaikea olo. Puristi pakaroita yhteen. Pöntölle/potalle ei tehnyt mitään. Lopulta ulos lähtiessämme kakkasi tietenkin heti vaippaan.
Miten tässä asiassa kannattaisi toimia, ettei aiheuttaisi lapselle ainakaan lisää lukkoja?
Vaippa pois ja antaa vähän rypeä omassa kakassa