Miksi annatte lastenne katsoa videoita?
Olen saanut sellaisen kuvan että on normaalia että jo kaksivuotias katsoo videoita.Mielestäni se on ihan hullua!Videot passivoivat lasta eikä hän osaa käyttää samalla tavalla mielikuvitustaan leikeissä kuin lapsi joka ei katso videoita.Itse koettua ja pph:ta kuultua.Omat lapsemme 1,4 ja 2.6v eivät katso ollenkaan ja hoitaja ihailee kun leikkivät niin paljon.
Kommentit (48)
Pidä sinä mielipiteesi omana tietonasi.Eiköhän täällä jokainen tee niinkuin parhaakseen katsoo.
En näe tarpeelliseksi kertoa mikä mielestäni on liikaa ja mikä idioottimainen ohjelma.
[/quote]
tosin pikkuveli on niissä yleensä mukana.
äärimmäisyydestä toiseen. Hyviä ja opettavaisiakin lastenohjelmia löytyy, ja niitä voi antaa lapsen katsoa kohtuudella, esim Postimies Patea meillä katsottiin se jakso, ja sitten muihin touhuihin... Totaaliieltäytyminen on aika äärimmäisyyksiin menemistä mielestäni, lapsi voi kuitnekin oppia paljon hyviä juttujakin hyviltä piirrossankareilta...
enpä sanoisi että piirrettyjen katsominen vaikuttaa passivoivasti, meidän lapset ainakin tuntuvat saavan vain uusia virikkeitä leikkeihinsä. tosin ei ole toivottavaa että tarzanin katsomisen jälkeen käytetään verhoja liaaneina;) aivan naurettavaa syyllistää äitejä taas tästäkin asiasta mutta palstan henkeenhän se sopii erittäin hyvin. niin, muistakaa toki äidit synnyttää luomuna, imettää 2v, ei karkkia tms makeaa ennen armeijaikää, steriloikaa koko kortteli lähistöltänne jos siellä on yksikin tupakanpolttaja älkääkä enää koskaan uhratko ajatustakaan itseenne tai parisuhteeseenne, niillä kun ei ensimmäisen lapsen jälkeen ole enää mitään merkitystä. vain se merkitsee jotain elämässä että synnytitkö sektiolla vai alakautta, ai mutta sektiohan ei ollutkaan synnytys.. dam.
No, onhan se kiva tietää, että jotkut asiat vaan eivät muutu:av:n idiotismi.Hyvä, että johonkin voi luottaa.
Olen lukenut jostain tutkimuksesta, jossa käsiteltiin lasten videoiden katselua. Siinä ainakin tuomittiin videot täysin, ja suositeltiin kirjojen lukemista lapsille. Tutkimus voisi löytyä googlesta...
" Videot ovat just ja tasan yhtä haitallisia lapselle kuin mikä muu tahansa viestintä. Luethan sinä kaiketi lapsillesi kirjojakin?"
Hyvä nelonen, näitä ei kyllä voi verrata alkuunkaan. Kirjojen lukeminen (ja yhdessäkin lukeminen) on aktiivista ja kommunikatiivista toimintaa - lukeminen tekee ihmeitä ihmisen kehitykselle.
Tiesitkö, että television katselu kuluttaa vähemmän kaloreita kuin nukkuminen?
Suosittelen, edelleen, kaikille Jukka Sihvosen kirjaa Liekehtivät Nalleverhot ja huomautan, että meilläkin kyllä katsellaan televisiota. Toisaalta, jos jostakin pitäisi luopua, se lähtisi ensimmäiseksi. Siksi en myöskään ymmärrä ihmisten halua tapella televisiostaan henkeen ja vereen.
Televisio on äärimmäisen turruttava, passivoiva ja tyhmentävä kapine. Väärinkäyttöä ovat liikakatselu ja typerien ohjelmien katselu - nämä saa kyllä kukin itse päättää itse. En näe tarpeelliseksi kertoa mikä mielestäni on liikaa ja mikä idioottimainen ohjelma.