Voi JÄRKKY mikä lastenkirja!! Janosch: Äiti, mistä lapset tulevat?
Onko kukaan teistä lukenut? Olimme lasten kanssa kirjastossa ja kuten aina, lapset saivat keräillä lastenosastolta pinon kiinnostavia kirjoja mukaan. Meillä ei ole ollut tapana ruveta siellä kirjastossa niitä sensuroimaan, vaan olemme luottaneet lastenosaston valikoiman olevan asiallista.
Kotona katsoimme kirjaa ja johan rupesivat korvat punoittamaan. Kirjassa on kuvailtu lasten hankintaa "hieman" liian havainnollisesti: siinä on mm. kuvia eri seksiasennoista ja välillä peittoja pöllyttävät ihmiset, välillä hiiret.
Lisäksi kirjan kielenkäyttö menee yli. Siinä mm. puhutaan naisen alapäästä TUPSUKKANA. Eikä minusta 6-vuotiaiden tarvitse tietää sitäkään, että "rakastelu alkaa usein naisen sanoessa "kulta, tekisikö sinun mieli?" - ja miehenhän tekee mieli".
Huh huh, sanoo äiti, joka on mielestään vastannut lasten kysymyksiin vauvojen hankinnasta asiallisesti, häpeilemättä ja oikeilla termeillä, mutta jonka mielestä raja paukkui nyt pahasti...
Kommentit (58)
Kuulostaa ihan 70-luvun aatoksilta..
kun kuopusta odotin... Onneks tajusin jostain helkkarin syystä selailla kirjan läpi ennenkun otin iltasaduksi :D
Kun sit järkytyksestä selvisin en voinut paljon muuta kuin nauraa ja nakkasin kirjan miehellekin, että pistetäänkös lukien lapsille tämä. Juu, ei...
"Hieman" suoraa tekstiä (ja kuvia...)
ihan kun jonkun "vapaa seksi"- kommuunin valistuskirja siellä asuvien hippien lapsille :DD
ihmetytti minua myös jokunen vuosi sitten.
Olin Hyvinkään kirjastossa jossa useampi kirja aiheesta oli laitettu samalle pöydälle tutustuttavaksi ja kenties lainattavaksi kotiin...
En pitänyt niin selviä asentojen kuvia ollenkan tarpeellisena, mutta mieleen jäi kun olisi pitänyt lukea sitä kohtaa jossa isän ....menee sinne ja "se tekee hyvää"
Toisaalta on kai haluttu ettei lapset pelästy että jos äitiä sattuu, mutta jokun tolkku sentään oltava.
Niin ja sen muistan myös asiattomana lauseena lapsille "he tekevät näin usein"
Mitä lasten tarvitsee sellaista "usein" tietää...kirjassahan kerrottiin kuinka isän siemennesteessä olevat siittiöt...
ihmetytti minua myös jokunen vuosi sitten.
Olin Hyvinkään kirjastossa jossa useampi kirja aiheesta oli laitettu samalle pöydälle tutustuttavaksi ja kenties lainattavaksi kotiin...
En pitänyt niin selviä asentojen kuvia ollenkan tarpeellisena, mutta mieleen jäi kun olisi pitänyt lukea sitä kohtaa jossa isän ....menee sinne ja "se tekee hyvää"
Toisaalta on kai haluttu ettei lapset pelästy että jos äitiä sattuu, mutta jokun tolkku sentään oltava.
Niin ja sen muistan myös asiattomana lauseena lapsille "he tekevät näin usein"
Mitä lasten tarvitsee sellaista "usein" tietää...kirjassahan kerrottiin kuinka isän siemennesteessä olevat siittiöt...
täällä, oliko muka parempi kuin tupsukka?
mieleen jäi kun olisi pitänyt lukea sitä kohtaa jossa isän ....menee sinne ja "se tekee hyvää"
ap
.. että joku suomalainen sexpo-keskuksen nainen olisi myös tehnyt kirjan lapsille, jossa lapsille kerrotaan yksityiskohtaisesti miten vauvoja saadaan jne. ja kirjassa oli maininta mm. "... tekevät rytmisiä liikkeitä..."
En ole nähnyt kirjaa, muistelen että vuosituhannen taitteessa olisi tullut markkinoille.
Mutta en tiedä onko tämä jotain omaa väärin kuulemaani ja ymmärtämääni, mutta .. näköjään näitä valistuskirjoja on.
Meinasin tukehtua pullaan kun luin sitä.
tv:stä tulleet piirretyt. Onko samaa sarjaa?
tv:stä tulleet piirretyt. Onko samaa sarjaa?
Siis se, missä harrastetaan seksiä rullalaudan päällä ja ilmapalloista roikkuen jne.
Meillä on ne molemmat ja olen kyllä lukenut niitä lapsille. Tosin tupsukka sanan olen korvannut pimpillä. Ja jos lapset nyt tietää, että vauvat saa alkunsa niin, että isi puristaa pippelistään vauvansiemeniä äidin pimppiin, niin so what. Niinhän se menee, eivät pidä sitä kovinkaan ihmeellisenä asiana. Lapset 5 ja 6v.
Se oli sillon lapsena NIIIIN hyvä!!
Varsinaisesti eivät oo kuiten samaa sarjaa.
Lapselle teos ei varmasti tee vahinkoa, mutta aikuinen saattaa helposti pelästyä, kun vahingossa näkee elämää.
Muistan, kun itse pahaa-aavistamattomana aloin lukea kirjaa 3-vuotiaalle ja meinasin sitten tiettyjen sivujen kohdalla niellä kieleni väärään kurkkuun. Lapsi oli tietenkin vain utelias ja asianmukaisesti kiinnostunut: mistä tässä nyt on kysymys?
Jos aikuinen ei kykene lukemaan kirjaa, on ehkä helpompi odottaa, että lapsi kasvaa ja oppii itse lukemaan. :)
vauvantekokirjaa, mutta ei muista tarkkaan nimeä. Ei kantta luettu kuin eka kerralla :). Mutta joku "mistä pienet vauvat tulee" tyylinen nimi sillä oli.
Todella hyvä kirja. Kerrottu suoraan, miten vauvat tehdään. Isi ja äiti kylläkin ovat peiton alla, jotta ei näy mitä peiton alla tapahtuu ;).
Kerrottu myös, ettei kaikki saa lapsia, vaikka haluaisivatkin. Sitten kerrottu keinohedelmöityksestä ja adoptiosta.
Ja lapset kyselevät paljon. Esim. alkuun kerrotaan, miten isi ja äiti voivat tavata, vaikka bussissa, tai töissä, tai jopa jo hiekkalaatikolla. Heti perään kysymys: äiti, missä te tapasitte isin kanssa? jne.
Suosittelen! Ainakin meidän 6 v ja 5 v tykkäsivät toooodella paljon.
kun he olivat juuri siinä iässä, että kiinnostaa, mutta ei vielä nolota. Nythän he eivät enää kehtaisi sitä isänsä kanssa katsoa. Silloin kun olivat jotain 7v ja 5v, molemmat olivat vain hurjan uteliaita.
Se kirja ei ollut mitään verrattuna siihen "valistukseen", mitä tuo 7v oli saanut koulussa ekoina päivinä koulutovereiltaan ja näiden isommilta sisaruksilta.
Lapselle teos ei varmasti tee vahinkoa, mutta aikuinen saattaa helposti pelästyä, kun vahingossa näkee elämää.
Muistan, kun itse pahaa-aavistamattomana aloin lukea kirjaa 3-vuotiaalle ja meinasin sitten tiettyjen sivujen kohdalla niellä kieleni väärään kurkkuun. Lapsi oli tietenkin vain utelias ja asianmukaisesti kiinnostunut: mistä tässä nyt on kysymys?
Jos aikuinen ei kykene lukemaan kirjaa, on ehkä helpompi odottaa, että lapsi kasvaa ja oppii itse lukemaan. :)
ja on se kyllä tosi suoraa tekstiä. Mutta ei siinä musta mitään pahaa ole, kunhan lapsi on vähän vanhempi. Kouluikäiselle voisi sillä ehkä selittää asioita. Mutta on kyllä parempiakin kirjoja tuohon tarkoitukseen, juuri vissiin tuo mistä vauvat tulee mistä joku aiempi puhui. en minäkään muista varmaksi nimeä, mutta siinä selitettiin miten joillain naisilla on iso vatsa, jonka sisällä on vauva, mutta jotkut isovatsaiset on vain syöneet liikaa pullaa. :D Minusta sekin oli hauskasti sanottu, koska sitten voi lapsen kanssa puhua ettei ehkä ihan joka tädiltä kannata käydä kysymässä koska vauva syntyy. :D
Janoschin huumori on aika kieroa ja tykkään siitä itse. Mulla on Janoschin Hiiri punasukissaan- kirja, sain sen lapsena, ja se oli ihan mieletön suosikki. Vaikka siinä kuollaan ja ammutaan ja pussaillaan karhua ja mitä kaikkea, tai ehkä juuri siksi. Ne vaa huvitti lapsena, eikä niitä ihan ymmärtänyt. mietti vaan että jaa tuo täti on tosi rakastunut karhu- Hannekseen. Janoschia ei kannata lukea jos on kovin tiukkapipoinen.
kun suunnittelin opetusharjoitteluun tehtävää.. tehtiin lasten kanssa "minä-kirja" ja siihen johdannoksi etsin sopivaa lasten kirjaa.. En todellakaan edes harkinnut kyseistä kirjaa.. Enkä lukis omillekaan lapsille. Juttelin kirjasta myös opettajan kanssa ja hän oli samaa mieltä, ettei sellaista kirjaa voi lukea luokassa, koska perheillä on eri käytäntöjä sen suhteen, miten ja missä vaiheessa lapsille kerrotaan.. Ja ehtivät muuten oppia asennot ym aikanaan.
Onneksi varoitit, ei meilläkään kaksivuotiaalta ole tähän mennessä mitään sensuroitu. Tupsukka! Gaaaaaad :D