Annatko muiden lasten leikkiä puistossa lapsesi hiekkaleluilla?
Kommentit (97)
joka lelun perään pitää kysyä saako lainata? Jos hiekkiksellä on vaikka 8 eri äidin tuomat lelut ja taaperoita kymmenkunta leikkimässä, niin pitääkö oikeasti ain pyytä lupa. "Jos nyt mun tenava ottaa ton vihreän lapion ja se on Millan lapio ja Millan äiti on tuolla puiston toisella nurkalla, niin huudan ja kysyn saako sillä leikkiä. Kun siihen lapioon on saanut luvan, onkin se oma taapero jo tarrannut Villen siniseen autoon. Ja taas etsin missä Villen äiti on ja huudan ja kysyn saako lainata... jne jne." Jos näin pitäisi toimia jokaisen puistossa olevan lapsen äidin, niinyhtä huutelua ja luvan kysymistähän se puistoilu olisi.
sehän sillä leikkii!
miten lapsi, joka ei vielä edes puhu, käy pyytämässä luvan? Ja vielä tajuaa, että pitää pyytää lupa? Eikä ihan oikeasti siitä tulisi yhtään mitään, että isossa puistossa, jossa on kymmeniä lapsia pitäisi jatkuvasti huhuilla kenenkäs lapio tämä punainen täällä on (siis yksi näistä viidestä samanlaisesta)? Saisiko tätä lainata? Ai eikun nyt se haluaakin tuon sinisen ämpärin, kenenkäs tämä on? Sun lapsesi ei taida olla kovin pieni ettekä käy isommissa puistoissa.
toimi tää lainaamistoiminta. Siellä suurkaupungissa pelaatte omilla säännöillänne ja huolehditte jokainen omista leluistanne. Kun se vieras yksivuotias tarraa teidän lastenne leluun niin ei kun irti kädestä ja kiroilua perään.
joka lelun perään pitää kysyä saako lainata? Jos hiekkiksellä on vaikka 8 eri äidin tuomat lelut ja taaperoita kymmenkunta leikkimässä, niin pitääkö oikeasti ain pyytä lupa. "Jos nyt mun tenava ottaa ton vihreän lapion ja se on Millan lapio ja Millan äiti on tuolla puiston toisella nurkalla, niin huudan ja kysyn saako sillä leikkiä. Kun siihen lapioon on saanut luvan, onkin se oma taapero jo tarrannut Villen siniseen autoon. Ja taas etsin missä Villen äiti on ja huudan ja kysyn saako lainata... jne jne." Jos näin pitäisi toimia jokaisen puistossa olevan lapsen äidin, niinyhtä huutelua ja luvan kysymistähän se puistoilu olisi.
kaupunkilais-maalaisjuttu. Me asutaan isossa kaupungissa ja vielä isossa lähiössä. Sujuvasti kaikki jakavat lelujaan. Oikeastaan on pakkokin, koska ei tulisi mitään, jos hiekkalaatikossa on tusinan lapsen lelut ja puistossa 30 lasta yrittää koko ajan estää lasta ottamasta muiden leluja. Kun hiekkalaatikossa voi olla hyvinkin 50 lelua kerralla. Niissä menee jo aikuinenkin sekaisin mikä on kenenkin, saati sitten lukutaidoton lapsi, kun ei voi tarkistaa lelun kyljestä kenenkäs tämä oli.
lapset ovat lapsia, en opeta heille pihtaamista.
on tapana ihan oma-aloitteisesti lainata hiekkaleluja muille lapsille. Vaikka joskus on joku lapio tai muotti sinne unohtunut, niin aamulla se on löytynyt.
sehän sillä leikkii!miten lapsi, joka ei vielä edes puhu, käy pyytämässä luvan? Ja vielä tajuaa, että pitää pyytää lupa? Eikä ihan oikeasti siitä tulisi yhtään mitään, että isossa puistossa, jossa on kymmeniä lapsia pitäisi jatkuvasti huhuilla kenenkäs lapio tämä punainen täällä on (siis yksi näistä viidestä samanlaisesta)? Saisiko tätä lainata? Ai eikun nyt se haluaakin tuon sinisen ämpärin, kenenkäs tämä on? Sun lapsesi ei taida olla kovin pieni ettekä käy isommissa puistoissa.
että mitenköhän tuon puolitoistavuotiaan sais opetettua kysymään, että saako hän lainata jonkun lelua.
Onneksi siinä puistossa, missä me käydään, on sellainen meininki, että kaikki saavat leikkiä kaikkien leluilla, eikä joka lelulle tarvitse erikseen kysellä lainaamislupaa.
No minä olen sitten ilmeisesti tosi outo: olen lainannut autoa ja kännykkääkin kaverille - lainaisin rattaitakin, jos joku tarvitsisi ja pyytäisi. Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa?? Minä ainakin yritän opettaa niin päin, että kun lainataan toisen omaa, niin siitä sitä vasta kuuluukin pitää hyvää huolta. Kamalia kommentteja täällä. Ja TOTTAKAI opetetaan niin, ettei toisen kädestä saa viedä mitään, mutta se on ihan eri asia.
Saanko minä lainata teidän rattaita? Tai autoa? Kännykkääsi?
En ole ikinä halunnut opettaa lastani jakamaan omia tavaroitaan vaan päinvastoin pitämään niistä huolta. Jaetusta lelusta ei kukaan kanna vastuuta ja sitä voi kohdella miten tahansa, rikkoa ja rettuuttaa. Omasta lelusta pidetään huolta.
Tsiisus! Aivan uskomattomia viestejä, jotka kyllä auttavat ymmärtämään, miksi suomalaiset ovat niin itsekkäitä ja Suomi niin nihkeä paikka asua. Me mennään usein puistoon matkan varrelta eikä siis ole sen vuoksi leluja mukana, tai saattaa olla yksi auto tai jotain, mutta totta kai lapsemme haluaa lainata jos hiekkiksellä on muiden lasten leluja, mutta te palstan ilkimykset ette tietenkään tätä soisi, varsinkin kun oltaisiin just semmoinen random-kaveri, ei mikään oikea ystävä... haloo! En jaksa edes jauhaa noista luvan kysymisestä, minusta sekin riippuu tosi paljon tilanteesta, mutta ikinä ei lapsemme ole saanut sitä käsitystä, että toisen lelun saisi kotiin viedä tai puiston ulkopuolelle tai ottaa kädestä tai olla luovuttamatta oikealle omistajalleen. Lapseni lainaa omia lelujaan myös muille. Ja kyllä, meidän piknikillekin olisitte tervetulleita ja kaikille tarjoaisin, mitä nyt mukana sattuisi olemaan. Jos nimittäin käyttäytyisitte kivasti ettekä niuhottaisi jostain epäolennaisesta.
Asumme siis miljoonakaupungissa Suomen ulkopuolella.
Kerään sitten lelut mukaan kun lähdemme pois.
Eikä minun lapseni lainaile muiden leluja.
annan, ei ne toisten käytöstä niin paljon kulu!
Lapsella on 1 sanko ja 1 lapio, niillä leikkii eikä niitä häneltä kukaan ota. Lisäksi on joskus joku muotti tms. mutta niitäkään ei lainailla. Jos vieras lapsi tavaran ottaa, nappaan sen kädestä ja sanon, että se on Millan, Milla leikkii sillä, leiki sinä omillasi.
Istun hiekkiksen raunalla jatkuvassa vahdissa ja kyräilen pahansuovasti kaikkia kakaroita, jotka lähestyvät lelujamme hiekkiksella. Olen levittäytynyt leluineni koko laatikkoon enkä missään nimessä anna muiden koskeakaan niihin! Me oltiin laatikossa ensin nopeat syö hitaat!
ei enään näitä itsekkäitä äitejä ja lapsia tarvi tavata, kun ei enään hiekkiksellä tarvi olla.
Olisit heti sanonut, että lapsesi saa viedä minun lapseltani lelut, mutta sinulta ei saa viedä mitään, koska olet köyhä. Opeta lapsesi varastamaan, hyvä alku hiekkalaatikolla.
Eihän hiekkalaatikollakaan saa varastaa toisen leluja, mutta jos ne lojuvat vapaana, niillä saa leikkiä! Hieman ajattelua hei mukaan, ei tämä niin vaikeaa voi olla!
En tietysti anna ottaa leluja oman lapsen kädestä aivan kuten oma lapsenikaan ei saa ottaa muiden leluja lupaa kysymättä. Ja tiedän kyllä että muut eivät välttämättä tykkää että leluihin kosketaan vaikka ne lojuisivat maassa käyttämättöminä. Siksi pidän oman lapseni vain omien lelujen parissa tai kysyn lupaa jos tilanne vaikuttaa sopivalta.
sekä lainata että lainaan muille. Nehän on vaan ämpäreitä ja lapioita. Jos jollakulla äidillä ei ole myöskään esimerkiksi nenäliinaa mukana ja muksun nenä vuotaa, niin lainaan sitäkin. Kerhossa olen joutunut lainaamaan lapselleni vaipan jne. Meillä on myös yhteisellä pihalla kaikkien lelut hiekkalaatikolla levällään. Ainoa sääntö on, että ne eivät saa levitä leikkialueen ulkopuolelle. En mä suoraan sanottuna edes muista kaikkia hiekkamuotteja ja lapionräppänöitä joita tässä on jo tullut ostettua, mut en usko että muita voin syyttää jos joku niistä onkin hukassa.
En lainaa naapurille meidän lumikolaakaan, jos ja kun itse olen pihaa lumesta tyhjentämässä.
toimi tää lainaamistoiminta. Siellä suurkaupungissa pelaatte omilla säännöillänne ja huolehditte jokainen omista leluistanne. Kun se vieras yksivuotias tarraa teidän lastenne leluun niin ei kun irti kädestä ja kiroilua perään.