Annatko muiden lasten leikkiä puistossa lapsesi hiekkaleluilla?
Kommentit (97)
En minä itsekään piknikillä ilahdu siitä, että joku tulee syömään eväitämme tai vaikka terassilla nappaa siiderini. Pieni lapsi ei edes tajua sitä jakamisen ideaa, hänelle se lapio on lapio, joka on toisen kädessä ja pitää saada itselle. Ei siinä jakamista mietitä.
Makkaran tapauksessa kyse on varastamisesta, lapion tapauksessa lainaamisesta. Joko tajusit?
Sinä kun sen tunnut tietävän.
Molemmissa kyse ihan samasta asiasta: tavara/esine viedään omistajaltaan. Ei siinä omistajan ikä ratkaise eikä esineen käyttötarkoitus.
En minä itsekään piknikillä ilahdu siitä, että joku tulee syömään eväitämme tai vaikka terassilla nappaa siiderini. Pieni lapsi ei edes tajua sitä jakamisen ideaa, hänelle se lapio on lapio, joka on toisen kädessä ja pitää saada itselle. Ei siinä jakamista mietitä.
Yritä ny oikeasti tajuta se ero siihen lapioon ja sun OK grillimakkaraan.
muuten en. Kyse ei ole lelujen kulumisesta vaan haluan omalle lapselleni opettaa, että toisten leluja EI SAA ottaa ilman lupaa.
eivät leiki lapseni lapioilla, vaan haluavat viedä ne mennessään.
No minä olen sitten ilmeisesti tosi outo: olen lainannut autoa ja kännykkääkin kaverille - lainaisin rattaitakin, jos joku tarvitsisi ja pyytäisi. Mikä teitä ihmisiä oikein vaivaa?? Minä ainakin yritän opettaa niin päin, että kun lainataan toisen omaa, niin siitä sitä vasta kuuluukin pitää hyvää huolta. Kamalia kommentteja täällä. Ja TOTTAKAI opetetaan niin, ettei toisen kädestä saa viedä mitään, mutta se on ihan eri asia.
Saanko minä lainata teidän rattaita? Tai autoa? Kännykkääsi?
En ole ikinä halunnut opettaa lastani jakamaan omia tavaroitaan vaan päinvastoin pitämään niistä huolta. Jaetusta lelusta ei kukaan kanna vastuuta ja sitä voi kohdella miten tahansa, rikkoa ja rettuuttaa. Omasta lelusta pidetään huolta.
Sanon aina, että saa lainata. Kädestä ei tietenkään saa ottaa!
Mutta en oleta, että kaikki muut toimivat samoin: en anna lasteni lainata muiden leluja, paitsi silloin jos vieraan lapsen äiti/isä/hoitaja sanoo, että saa lainata..
Kyllä täällä on toi yks vaahtoaja joka syö yksin karkkipussinsa ja muut jotka jakavat. Mut hei, jokainen tavallaan.
Niillä saa leikkiä, kuka haluaa. Toiveena on vain se, että jokainen leikkijä keräisi lähtiessään lelut takaisin säilytyslaatikkoon. Niin omatkin lapseni tekevät. Ja jos jotain särkyisikin, niin eipä ne meitä vararikkoon vie, jos ostamme uutta tilalle. Samoin kaksi potkumopoa ja polkutraktori ovat kaikkien käytettävissä. :) Kerrostalossa asumme.
Ja ärsyttää oikeasti sikana, että osa vanhemmista ei ota leluja mukaan vaan olettaa, että muiden lelut on heidänkin käytössään. Kun sitten lähden pois ja kerään nimikoituja ämpäreitä ja lapioita niin saan kuulla, että ei ne nyt niin kalliita ole, ettei niitä voisi tänne jättää. Tai hellanduudelis sentään, sä olet niin köyhä, että täytyy viedä lelut lapsen kädestä.
Nyt kuopuksen ollessa pieni, on säilytyslaatikko tyhjä. Jos sinne jotain erehtyy jättämään, on se seuraavana aamuna kadonnut. Rattaat viedään pyörävarastosta, jos niitä ei ole lukittu teliseenseen kiinni jne.
Jostain syystä se lainaaminen voi kestää useita vuosia ennen kuin tavara palaa takaisin
Ei se makkara ole varastettu ennen kuin se on syöty. Siinä vieraan kädessä se on vielä lainassa eli olet vasta jakamassa sen kaverin kanssa. Voitte vaikka viskoa sitä makkaraa edestakaisin ennen kuin syöt sen eikä se sittenkään ole varkautta, vaikka makkara putoaisi hiekkaan ja olisi syömäkelvoton.
Makkaran tapauksessa kyse on varastamisesta, lapion tapauksessa lainaamisesta. Joko tajusit?
Sinä kun sen tunnut tietävän. Molemmissa kyse ihan samasta asiasta: tavara/esine viedään omistajaltaan. Ei siinä omistajan ikä ratkaise eikä esineen käyttötarkoitus.
Yritä ny oikeasti tajuta se ero siihen lapioon ja sun OK grillimakkaraan.
Olisit heti sanonut, että lapsesi saa viedä minun lapseltani lelut, mutta sinulta ei saa viedä mitään, koska olet köyhä. Opeta lapsesi varastamaan, hyvä alku hiekkalaatikolla.
On täysin eri asia LAINATA kuin VARASTAA. Ymmärrätkö? Eikä tässä ole kyse siitä, että saisi viedä lelun toiselta lapselta KÄDESTÄ. Vaikka kyllähän tässä jotkut aikuisetkin kertovat tekevänsä niin.
Muussa tapauksessa se on luvaton käyttöönotto. Pätee hiekkalaatikollakin eli irtolelua ei ole luvattu lainaan.
että niitä leluja saa lainata. Jos haluaa, ettei lapsi leiki muiden kanssa (leikkiin kuuluu jakaminen), niin pysykää herrn jumala kotona niiden lelujenne kanssa!
että niitä leluja saa lainata. Jos haluaa, ettei lapsi leiki muiden kanssa (leikkiin kuuluu jakaminen), niin pysykää herrn jumala kotona niiden lelujenne kanssa!
Ei ainakaan siellä, missä me käymme. Jokaisella lapsella on omat lelut, niillä leikitään. Mikä sitten lienee tuo jakamisleikki, ei sitä ainakaan täällä 2v:t leiki.
Kun lapseni olivat hiekkalaatikkoiässä, meillä oli aina mukana iso muovikassillinen leluja, jotta lapset eivät olisi kyllästyneet nopeasti. Ikinä ei ollut ongelmia lainaajien kanssa. Muiden lasten äidit kielsivät lapsiaan jos nämä ottivat meidän lasten leluja kysymättä lupaa, mutta minä sanoin aina että saa lainata. Kädestä ei tietenkään saa ottaa. Joskus lapsille tuli kinaa jostain lelusta, mutta vieraat äidit osasivat yleensä neuvoa lapsiaan luopumaan meidän lelusta tällaisessa tilanteessa. Myös meidän lapsemme ovat aina saaneet lainata muilta, tosin yleensä ei ole tarvinnut.
Ja omalla pihalla on jonkun aikaisemman asukkaan jättämät lelut, joilla kaikki saa leikkiä. Ja meidän leluja saa lainata, ei varastaa tai rikkoa, eikä ottaa kädestä.
Jokainen saa päättää omaisuudestaan, myös ettei leluja lainata. Tuolloin lelut kannattaa nimikoida selkeästi ja kirjoittaa myös: "ei saa lainata". Hiekkalaatikon randomlapsille ja heidän vanhemmilleen voi kohteliaasti kertoa, ettei meidän piltin leluja saa lainata.
Reilun pelin periaatteilla myöskään toisin päin ei tule leluja lainailla. Jos omat lelut on vain yksityiskäytössä, niin lapsen ei myöskään tule lainata randomlapsilta heidän lelujaan.
Vaikka lapsilleen ei haluaisi lainaamiseen liittyviä käytöstapoja hiekkalaatikolla opettaakaan, kannattaa ne kuitenkin jollain konstilla saattaa lapsen tietoon. Lainaaja kysyy "saanko lainata?". Tavaran omistaja vastaa "saat lainata" tai "ei saa lainata". Jos ei saa, niin leluun ei kosketa. Jos saa, leikin jälkeen lelu palautetaan ja kiitetään lainata.
Jos joku ei-enää-vaippaikäinen tulee ja nappaa kysymättä leluja, huomautan että eipä viedä mitään ilman lupaa.
Ihan pienten annan siis ja isompienkin, mutta täytyy kysyä ensin.
Todella kurjaksi koin tilanteen muutama vuosi sitten, kun eräs vaippapeppu oli viemässä lapseni hiekkaleluja aidatun alueen ulkopuolelle ja pyysin tätä nätisti jättämään "nicopetterin" lelut leikkialueelle, niin eikö vaippapepun äiti tullut viskaamaan lelut hiekkalaatikolle ja äyskäisi ettei hänen lapsensa niitä varastaa aikonut:-(
Minua ei huvita keräillä meidän lelujamme pitkin leikkipuistoa, siksi en halua että niitä kannetaan muualle. Mutta leikkiä niillä siis saa.
Meidän 1-v koski tänään puistossa toisen lapsen ämpäriin, piti jopa kädessä hetken aikaa. Olisiko minun pitänyt
a) rynnätä paikalle heti ja ottaa se häneltä pois ja sanoa että se on jaminajessican, vaikka hän ei totisesti vielä ymmärrä mikä ero on hänen omalla samanvärisellä ämpärillään ja tällä jaminajessican ämpärillä.
b) pyytää anteeksi jaminajessican äidiltä kun yksivuotias lapseni yritti ilkeästi varastaa hänen kullanmurunsa nuhjuisen ämpärin
c) molempia näitä?
Tällä välin jaminajessica kauhoi reippaasti hiekkaa meidän naperon lapiolla enkä ollenkaan tullut ajatelleeksi, että sehän yritti varastaa sen. Kas kun sen äiti ei ottanut meidän rattaita "lainaan"!
Onneksi huomenna jo osaan käyttäytyä puistossa - kiitos tämän ketjun!
Meidän 1-v koski tänään puistossa toisen lapsen ämpäriin, piti jopa kädessä hetken aikaa. Olisiko minun pitänyt a) rynnätä paikalle heti ja ottaa se häneltä pois ja sanoa että se on jaminajessican, vaikka hän ei totisesti vielä ymmärrä mikä ero on hänen omalla samanvärisellä ämpärillään ja tällä jaminajessican ämpärillä. b) pyytää anteeksi jaminajessican äidiltä kun yksivuotias lapseni yritti ilkeästi varastaa hänen kullanmurunsa nuhjuisen ämpärin c) molempia näitä? Tällä välin jaminajessica kauhoi reippaasti hiekkaa meidän naperon lapiolla enkä ollenkaan tullut ajatelleeksi, että sehän yritti varastaa sen. Kas kun sen äiti ei ottanut meidän rattaita "lainaan"! Onneksi huomenna jo osaan käyttäytyä puistossa - kiitos tämän ketjun!
Miten opetat lapsellesi lainaamista, jos hyväksyt sen, että noin vaan voi ottaa? Jotenkin ristiriitaisia nämä "kaikiki leikkii kaikkien leluilla" -vastaukset.
On täysin eri asia LAINATA kuin VARASTAA. Ymmärrätkö? Eikä tässä ole kyse siitä, että saisi viedä lelun toiselta lapselta KÄDESTÄ. Vaikka kyllähän tässä jotkut aikuisetkin kertovat tekevänsä niin.