Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset säästökohteena. Lapsille parasta vai kyllä se lapsille kelpaa -ajattelua?

Vierailija
11.06.2010 |

Kumpaan porukkaan sinä kuulut vai ehkä välimaastoon? Mua on alkanut ärsyttää tosi paljon lapsilla säästäminen, siis sellainen oikea pihistely. Lapselle voi ostaa huonompia vaatteita, lapsen voi lähettää juhliin nolon lahjan kanssa, lapsen juhlavaatteita ei kannata ostaa, vauvalle ei tarvi ostaa mitään uutena, lapsella voi käyttää loppuun jotain vanhoja retkuja jne. Kaikki tämä verrattuna perheen muuhun kulutustasoon.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän toisten vanhoja vaatteita kyllä. Urheiluvälineitä en kylläkään - esim. luistimissa ja monoissa en haluakaan muiden sieniä tms. ja sukset voi mennä minulla esim. 20 vuotta, toisin kuin lapsella, jolloin samat sukset menee ehkä 10 hiihtokertaa, jos on hyvät hiihtokelit talvella. Isommalle pojalle ostankin samaisesta syystä jo uusia välineitä myös, koska hänen jalkansa koko osuu jo murkkuikäisten jalkojen kokoon, mutta pienemmälle ostan surutta käytettyjä monoja, luistimia jne.

Ostan paljon myös käytettyjä huonekaluja (heh, antiikkia) ja esim. pianommekin on ostettu käytettynä, samoin autot.

Niin ja mitä tuohon 17. vastaajaan tulee, niin olen ihan samaa mieltä. Meillä kuljetetaan lapsia kulttuurijutuissa, elämyksissä, ostetaan opettavaisia tietokonepelejä, laadukkaita kirjoja, hyviä kyniä, rinnakkaisia koulukirjoja, pulmatehtäviä jne.

Vierailija
2/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostetaan lapsille parasta (ei kuitenkaan aina kalleinta)

Appiukkoni Markku taas kuuluu siihen ryhmään joka ei koskaan osta lapsille mitään uutta, aina vaan kirpputorilta tms.

Itsekin psta kirpputorilta HYVÄÄ tavaraa ja vaatetta lapsille mutta appiukkoni ostaa vain HUONOA vaatetta, eli mahd. halpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pointti on ehdottoman tärkeä. Pihistely ja panostus tulee ilmanmuuta esille myös harrastuksissa ja muussa välineistössä. Siinäkin on kamalaa, jos lapsille ei suoda yhtään lastenkulttuuri vaan käsketään kehittämään mielikuvistus kivien parissa (siis pelkästään).

Vierailija
4/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mennään tuolla lapselle parasta tyylillä, lapsi on vielä pieni. Ei me mitään sikamaisen kalliita kerran käytettäviä juhlavaatteita osteta, mutta esim. rattaat, turvakaukalo, sänky, kengät, ulkoiluvaatteet, peräkärry pyrtäilyä varten nyt tulee ekana mieleen, niissä ei olla säästetty. Itsellekin ostetaan laadukkaita kenkiä, harrastusvälineitä ym. Sitten ostetaan ihan perus-paitoja ja housuja HM, Lindex ja välillä POP, IdaT ja muita laadukkaampia. Samoin ostan itselleni peruspaitoja vaikka sokokselta tai Lindexiltä.

Vierailija
5/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kallein ole aina parasta, mutta en nyt viitsi mitään paskaakaan lapselle ostaa. Olen vähävarainen, laatutietoinen esteetikko, joten vaatteita hommaan usein käytettynä, monesti lapsella on arkivaatteina jonkun toisen lapsen ns. parempia vaatteita jotka sieviä ja vähän käytettyjä. Ulkovaatteita ostan alesta tai sitten jotain merkkejä joissa hinta on halpa ja laatu silti hyvä (ainakin meillä halpikset ovat kestäneet yhtä hyvin kuin reimatecit ym). Iso osa lapsen leluista ja kirjoista on joko minun tai miehen vanhoja. Lapsen kavereiden lahjoja metsästän alekoreista, yleensä kirjoja, legoja, palapelejä, dvd:tä yms., si mitään krääsää siis.

Sen sijaan rahaa ei olla säästelty esim. turvaistuimessa ym. asioissa, kengät aina uutena jne.

Eli asiasta riippuu. Minusta on tosi outoa jos lapsen suhteen pihistellään kaikessa ja enemmän kuin muun perheen menoissa, mutta toisaalta yhtä outoa jos lapsiin laitetaan kaikki liikenevä raha eli tavallaan lapsilla muuta perhettä korkeampi elintaso.

Vierailija
6/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyväkuntoista, tarkoituksenmukaista, kivan näköistä.

Ei mulla ole mitään neurooseja käytetyn tavaran suhteen. Kotikin on vanhassa talossa ja osa huonekaluista antiikkia ;)

minä en, joten ei lapsenikaan.

Vierailija
7/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkeen tärkeään panostetaan viimeisen päälle: auton turvaistuimiin, kenkiin, aurinkorasvoihin, vitamiineihin ja terveydenhuoltoon, laadukkaaseen ravintoon, ulkoiluvaatteisiin sekä kehittävään lastenkulttuuriin, taide- ja ulkoiluvälineisiin ja leluihin.

Turvavälineet ostamme uusina, leluja ja vaatteita on ostettu niin uusina kuin käytettyinäkin, jos niitä on löytynyt hyväkuntoisina kirppiksiltä. Suurin osa vaatteista onkin käytettynä ostettuja, jopa reimatecin ulkovaatteet. Minusta se ei ole pihistämistä, vaan järkevää taloudenpitoa. Jos hyvää ei saa käytettynä, se ostetaan uutena. Alusvaatteet, sukat yms. ostamme uusina.

Minusta meillä satsataan lapseen paljon, ottaen huomioon, että olemme opiskelijaperhe.

Vierailija
8/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei kukaan ainakaan tunnusta ajattelevansa että lapsen kohdalle käy vähän halvempi tai huonompi tai vaan epäsopiva valinta. Meillä lapset saa saman kulutustason mukaan kuin aikuisetkin ja tämän tason aikuiset (ja tulot) määrittävät. Kertakäyttöistä juhlavaatetta yritän lainata, löytää alesta tai kirpparilta, mutta en pue (jätä pukematta) lapsia asiallisesti juhliin, vaikka sitten joutuisin ostamaan ihan kaupasta normaalihintaisen juhlavaatteen. Samoin harrastuksiin ja harrastusvälineisiin meillä on "aina" rahaa, kuten myös retkiin ja tapahtumiin.

Vierailija
9/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi saisi aina parasta niin miten sitten pärjää omillaan kun ei enää parhaaseen varaa.

Meillä ei ole varaa ostaa leikki-ikäisen pihavaatteita uutena, mutta ei myöskään harmita jos sotkeutuu tai rikkoontuu.

Ja meillä ei alle kouluikäiset osaa ajatella että omat mukavat ja nätit vaatteet olis huonompia kuin naapurin uudet ja kalliit.

Vierailija
10/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin sekä törsätä että pihistellä lasten suhteen. Riippuu ihan siitä, että mistä ja miten kauaskantoisesta asiasta on kyse. Ei minusta esim. käytetyt vaatteet ole mitenkään huono juttu, ympäristöäkinhän siinä säästyy. Valitettavasti vaan löydän tosi huonosti mitään käytettynä, varsinkaan isommalle.

Sen sijaan en tingi missään nimessä seikoista, jotka voivat vaikuttaa terveyteen, kuten esim. kengistä (meidän pojat kulkeekin tosi hyvissä ja monissa kengissä ja niitä vaihdellaan), hyvälaatuisesta ruuasta (paljon kunnollisia raaka-aineita, paljon myös luomua), kunnon lääkäripalveluista, kun niitä tarvitaan tai vitamiineista.

Olen siis varmaan joidenkin mielestä melkoinenkin törsääjä, kun panostan tosiaan tuommoisiin. Toisaalta esim. monet urheiluvälineet ostan käytettyinä.

Vierailija
11/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole rahasta pulaa, vaikka ihan tavallisia työssäkäyviä ollaankin. Talo on maksettu jne. Ostan lapsille sekä käytettyä että uutta, mutta käytetyn pitää olla ok-kuntoista. Esim. poika 5-vee sai käytetyn pyörän juuri, mutta on Cresent, yhdellä ollut, joten hyvä peli on.

Tyttö on kuopus ja hänelle löytyy vielä hyvin käytettyä vaatetta tms., mutta pojalle vaatetta löytyy paljon huonommin ja siksi oikeastaan ostakin nykyään pojan vaatteet uusina. Lastenvaatteet on mulle tärkeitä, joten meillä ei oikein huonoja/rumia olekaan.

Luistimia, suksia tms. puolestaan lähes aina käytettynä tai alesta. Alesta ostan myös paljon vaatteita. Kengät aina uutena (paitsi kumisaappaat).

Itselleni ostan nykyään vähemmän, mutta hyvää klassikkolaatua, joten menee vuosia samat vaatteet. Meillä panostetaan harrastuksiin (pääasiassa liikuntajuttuja), kun taas esim. elektroniikkaan ei meillä törsätä.

Vierailija
12/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota ,että ei mitään kannata ostaa=)

Kierrätän lapsilla jonkun veran tavaraa,ostan jotain kirpparilta,mutta esim.kengät ostan joka lapselle aina uudet.Lapsia kohta 4 kpl.

Vierailija
13/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvita uutta ja kalleinta mahdollista, jos käytettynä saa kivannäköistä ja edullista.

Vanhat retkutkin voi käyttää loppuun pihahommissa ja heittää ne sit vaikka lumppuihin. En mä itsekään puutarhatöihin laita parhaita farkkujani jalkaan...

Vierailija
14/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatteita esimerkiksi löytyy joka lähtöön, on vanhaa retkua, mutta on myös uutta merkkivaatetta. Sama muissakin jutuissa. En karsasta käytettyäkään, mutta jos ostan uutta, en yleensä katso hintaa vaan ostan juuri sen, mikä miellyttää.

Vierailija
15/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuen asiasta. Turvallisuuteen ja terveyteen liittyvissä asioissa en säästä, joskus kaverini melkein tukehtuvat pullaansa, kun kuulevat mitä olemme maksaneet kunnon kengistä, rokotteista, auringolta suojaavista vaatteista, turvaistuimesta jne.

Lapsen kehitykseen liittyvissä jutuissa olen myös valmis satsaamaan. (Sellaisia ei vielä taaperon kanssa pahemmin ole, mutta vanhemman kanssa saattaisin olla valmis maksamaan kallista harrastusta, riippuen harrastuksesta.) Lahjoissa en myöskään ainakaan pahasti pihistele.

Käyttötavaroissa taas olen pihi. Haluan, että lapsella ehjää ja puhdasta päällä, mutta muuten en ole tarkka. Kotioloissa varsinkin lapsella voi olla hyvinkin retkuja vaatteita päällään, jos ne ovat käyttötarkoitukseensa sopivia. Juhlavaatteet ollaan vielä ostettu halpahallista. Vauvalle toimivat käytetyt vaunut hyvin ja paljon muutakin käytettyä olen ostanut tai saanut. Ei mua haittaa, jos joku tavara on vähän kuluneempi, kun toimii käytössä vielä hyvin.

Vierailija
16/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellainen ajatus, ettei lapsille kannata ostaa juhlavaatteita kun jäävät niin nopeasti pieneksi ja samalla vielä joku yleinen ajatus että aikuisilla pitää olla oikeat juhlavaatteet ja lapsilla kaikki ymmärtävät kyllä jos on jotain pientä tai epäsopivaa.

Yksi tapaus tulee mieleeni, joka aina toistelee tota, ja perustelee sillä, että aikuisten juhlavaatteet kestävät monta vuotta. Silti ostaa itselleen joka juhlaan uuden juhlapuvun mutta esim pituutta venähtäneet lapset ovat liian lyhyissä mekoissa tai housuissa tai lenkkareissa kun juhlakengät jäisi vain kertakäyttöisiksi.

Vierailija
17/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmetetyttää se, kun lapselle on varaa ostaa vaikka mitä hienoja vaatteita, sisustaa lapsen huonetta, hankkia hirveä määrä leluja. Sitten kun tulee puhetta, että otettiin lapselle rotavirusrokote todetaan, että kyllä mekin oltaisiin haluttu, mutta ei meillä vaan ole varaa sellaiseen. Tai lapsi ei meinaa saada julkisen puolen kautta hoitoa vaivaansa, niin ei voi viedä yksityiselle, kun se maksaa niin paljon.

Vierailija
18/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi siitä kärsi, että juhlavaate on kierrätetty. Eikä edes siitä, että päällä ei ole Armania.

Vierailija
19/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä voin sekä törsätä että pihistellä lasten suhteen. Riippuu ihan siitä, että mistä ja miten kauaskantoisesta asiasta on kyse. Ei minusta esim. käytetyt vaatteet ole mitenkään huono juttu, ympäristöäkinhän siinä säästyy. Valitettavasti vaan löydän tosi huonosti mitään käytettynä, varsinkaan isommalle. Sen sijaan en tingi missään nimessä seikoista, jotka voivat vaikuttaa terveyteen, kuten esim. kengistä (meidän pojat kulkeekin tosi hyvissä ja monissa kengissä ja niitä vaihdellaan), hyvälaatuisesta ruuasta (paljon kunnollisia raaka-aineita, paljon myös luomua), kunnon lääkäripalveluista, kun niitä tarvitaan tai vitamiineista. Olen siis varmaan joidenkin mielestä melkoinenkin törsääjä, kun panostan tosiaan tuommoisiin. Toisaalta esim. monet urheiluvälineet ostan käytettyinä.

minä en, joten ei lapsenikaan.

Vierailija
20/24 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille ostettu paljon käytettyjä vaatteita ja uusia alesta, aivan kuten itsellenikin. Itseeni en törsää, en myöskään lapsiini. Kengät ostan uutena ja niihin panostan, samoin esim. hyvään pyöräilykypärään ja auton turvaistuimiin. Ja juhliin tottaikai lapset myös hienoissa juhlavaatteissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän