Anteeksi nyt vain, mutta mitä helvetin hyötyä on PERHETYÖNTEKIJÖISTÄ,
jos eivät hoida lapsia tai tee kotitöitä?
Eikös entiset ns. kodinhoitajat ole kunnissa korvattu näillä perhetyöntekijöillä?
Jos perheen ainoa ongelma on äidin VÄSYMYS, niin mitä tekee kunta, kun äiti pyytää apua?
Lähettää paikalle perhetyöntekijän, joka ei kuitenkaan tee mitään, vaan keskustelee!
Voi luoja, mitenkähän se lässyttäminen sen äidin jaksamiseen auttaa, jos ongelmana on unenpuute??
Lisäksi nämä perhetyöntekijät ovat pelkkiä lähihoitajia, eivät mitään psykologeja.
Tällaiset sitten antavat arvioita ja suosittelevat huostaanottoja.. Hohhoh.
Kommentit (69)
Tämän neuvolassa olevan neuvolatädin eli terveydenuollon viranomaisen
olisi voimassa olevien lakien mukaan pitänyt ohjata, neuvoa, siirtää teidät kuntanne sosiaalihuollon palveluluukulle
missä ovat siis lapsiperheille tarkoitetut lakisääteiset koti-/kodinhoitaja -palvelut.
Hallintolaki ja hyvät hallintotavat velvoittavat, määräävät
viranomaisen, jolle kuntalaisen tms. viranomaisasia, hallintoasia eivät kuulu
ohjaamaan, opastamaan, neuvomaan, siirtämään
asia ja kuntalainen sille hallintoviranomaiselle
kenelle asia, käsittely jne kuuluu.
Eli teidän tapauksessanne kunnan SOSIAALIHUOLLON EI LASTENSUOJELUN alaiselle sosiaaliviranomaiselle.
Eli väärin meni jo siinä vaiheessa viranomaisen toiminta,
kun aloitti voivottelunsa ja ihmettelynsä,
s e ei nimittäin kuulu viranomaistyöskentelyyn lakienkaan mukaan olleskaan..... voivottelu tai taivastelu palveluita kysyttäessä .......
Mutta jatkossa kaikki lapsiperheet,
joilla on kodinhoitajan, kotipalvelun tarve laissa mainittujen syiden perusteella,
voimassa olevien lakien mukaan sosiaalihuollon alaista lapsiperheen kotipalvelua on löydyttävä ja oltava
kunnan tai kaupungin omana toimintana, palveluna
jokaisessa Suomen kunnassa ja kaupungissa.
Ihan jokaisessa.
Sosiaalihuoltolaki lapsiperheen kotipalveluineen
ei siis ole voimassa
vain Ylivieskassa tai Hangossa
vaan ihan kaikkialla ja jokaisessa kaunpungissa ja kunnassa Suomessa.
Meillä on kaksi lasta. Jokin aika sitten olin todella väsynyt erityislapsemme erityisiin haasteisiin, sairaalassa ravaamisiin, aikaa vieviin hoitotoimenpiteisiin ym. Meille tuli perhetyöntekijä, jolta odotin paljon. Petyin karvaasti, koska hänen mielestään meillä ei ollut mitään ongelmia, eikä sen vuoksi avun tarvetta. Hän siis totaalisesti mitätöi väsymykseni/uupumukseni ja kokemukseni arjen kuormittavuudesta ja lakkasi käymästä. Olisi edes keskustellut!
http://www.tampere.fi/perhejasosiaalipalvelut/perhetyo.html
"Kotiin voi tilata perhetyöntekijän, joka helpottaa perhettä senhetkisessä avuntarpeessa. Hän auttaa lastenhoidossa, ruoanlaitossa ja muissa kodin päivittäisissä töissä. Perhetyöntekijä tukee vanhempia lasten kasvatukseen liittyvissä asioissa ja antaa tietoa muista lapsiperheiden palveluista."
miksi siellä asiat ovat kuin ovat, miksi perheen isä ei tee mitään jne. Tarkoitus on avata silmät muutokselle, huomaamaan se, että toisin tekemällä olisi helpompaa.
Jokainen perhe voi ostaa kodinhoitoapua, keltaiset sivut on täynnä ilmoituksia. Jos tietää, mitä tarvitsee, senkun soittaa.
Ensinnäkin perhetyöntekijät kuuluvat sosiaalitoimen ja kodinhoitajat terveystoimen puolelle. Toisekseen perhetyöntekijöiden koulutus on sosionomi, amk, eikä lähihoitaja. Lähihoitajat voivat sen sijaan työskennellä kotihoidossa tms. puoliterveydenhuollollisissa tehtävissä. Kolmanneksi siivousapua on haettava/saatavissa sieltä kotihoidosta, ei sosiaalitoimesta eli jos perhetyöntekijän kotiinsa saa, ovat ongelmat ennemmin katsottu olevan lastensuojelullisia ja siihen ei pelkkä siivous auta eli tarvitaan perheen tilanteen perusteellisempaa selvittelyä ja myös sitä tärkeää henkistä tukea ja opastusta, kuinka sitä arkea voi helpottaa ja millaisia ratkaisuja keksiä.
kyllä useimmilla masentuneillaki on taustalla väsymys
Toi oli neuvolan perhetyön kuvaus, lisäksi siellä on lastensuojelun perhetyötä sekä lapsiperheiden kotipalvelua. Viimeksi mainittu pääasiassa on kodinhoidollisiin juttuihin, lastensuojelu tietenkin ls-asiakkaille ja neuvolan perhetyö ennaltaehkäisevää, mutta ei niinkään kodinhoidollista työtä, se on vanhemmuuden tukemista jne.
Itse toki tämän tiedän, mutta koska ap manasi juuri perhetyöntekijöitä, linkitin työnkuvauksen tänne. Neuovolan perhetyön yksi osa ja tehtavä on myös tuo ls-perhetyön ja sen tarpeen arviointi. Siivousta perhetyöntekijä jokatapauksessa ei tee.
miksi siellä asiat ovat kuin ovat, miksi perheen isä ei tee mitään jne. Tarkoitus on avata silmät muutokselle, huomaamaan se, että toisin tekemällä olisi helpompaa.
Jokainen perhe voi ostaa kodinhoitoapua, keltaiset sivut on täynnä ilmoituksia. Jos tietää, mitä tarvitsee, senkun soittaa.
Hanki elämä.
Lapsen ollessa noin vuoden ikäinen, jäin totaali-yh:ksi ja jouduin muuttamaan pari kertaa puolen vuoden sisään (ensin pienempään asuntoon, sitten siitä pois kun ilmeni hometaloksi). Lapsella oli allergioita ja oli tosi vaativa, hoitoapua lähipiirissä ei ollut. Kysyin neuvolasta apua, kun tutulla yh:lla kävi perhetyöntekijä kerran viikossa leikittämässä lapsia jotta äiti pääsi rentoutumaan. NO; sain perhetyöntekijän. Joka teki ohareita ja pistokeikkoja. Meinasin tulla hulluksi, kun pakkasin yötä myöten ja vein pikkuautolla lapsen kanssa kamaa uuteen kotiin, samalla piti hoitaa arkea, joka oli tuohon aikaan tosi kuormittavaa. Aina kun olin laskenut sen varaan että tänään saan tehtyä 2h hommia kun tulee perhetyöntekijä, niin se jätti tulematta ilmoittamatta, tai tuli kahville ja lähti menee. Lopulta olin ihan rikki jatkuvasta pettymisestä ja jatkuvasta työn määrästä, ja sanoin että ei tarvii enää tulla, pärjään. Sen jälkeen alko pistokäynnit, ilmoittamatta ovella ja kauheeta kuulustelua. Vanhalle viinalle haisi usein tämä rouva. Tein valituksen, mutta näyttää yhä kiusaavan ihmisiä työkseen..
sitä sattuu saamaan, kun ovat niin kiireisiä. Ja MYÖS palkkatyön ja opiskelun takia ovat käyneet. Koska mulla on ollut varaa ottaa lapsille vain 3 hoitopäivää viikkoon, niin joskus kiireellisen freelance -homman tai opintoihin liittyvän asian takia olen apua saanut.
miksi siellä asiat ovat kuin ovat, miksi perheen isä ei tee mitään jne. Tarkoitus on avata silmät muutokselle, huomaamaan se, että toisin tekemällä olisi helpompaa. Jokainen perhe voi ostaa kodinhoitoapua, keltaiset sivut on täynnä ilmoituksia. Jos tietää, mitä tarvitsee, senkun soittaa.
Joo, palvelusta saa kotitalousvähenyksen, mutta siitä ei useinkaan ole kiireelliseen hätään paljoakaan apua. Yksityisellä sektorilla tuntihinta maakunnassa on n. 25-30 €. Siitä on helppo laskea esim. kolmen tunnin hinta päivittäiselle hoidolle 75-90 €/päivä. Viikossa 375-450 €. Ehkä on vaikea uskoa, että on olemassa ihmisiä, joille tämä on valtava summa, etenkin jos avun tarve vaatii viikkoja ja "etu" tulee vasta vuoden päästä verotuksessa.
Ainakaan meilläpäin verokorttiin ei saa ennakkona mitään satunnaista kotitalousvähennykseen oikeuttavaa alea "remonttireiskan" tai "super-nannyn" käytöstä, vaan se tulee palautuksena jos on tullakseen. Viikkosiivouksen olen saanut ennakkoon verokorttiin.
Itse olemme varsin hyvätuloisia, tosin monen lapsiperheen tapaan meillä on asuntolainaa ja aika tarkkaan mitoitetut menot ja tulot, sekä ns. vararahasto. Silti voin sanoa, että yhtäkkiä tuleva n. 400 e lisämeno viikossa olisi aika shokki - toki siitä vararahastomme turvin suoriutuisimme. Puhumattakaan nuorelle, pienituloiselle lapsiperheelle, jossa toinen vanhemmista esim. vielä äitiyslomalla (meillä nyt jo molemmat töissä).
Se on aina niin tosi helppo huudella noista "osta palvelut" miettimättä mitä se todellisuudessa maksaa. MLL välittää hoitajia, mutta ainakin meillä täällä hoitajaa on todella vaikea saada useammaksi päiväksi viikossa ja päiväsaikaan. Olen käyttänyt kotona ollessani paljon MLL:n hoitajia, mutta tuon ketjun ap:n tilanteeseen en sieltä kyllä olisi apua saanut.
me vanhemmat olimme huolestuneita lapsemme raivareista ja pääasiassa siitä, että onko lapsellamme kaikki kunnossa. Kotiin lähetettiin joku hemmetin perhetyöntekijä/perhevalmentaja joka ei vaikuttanut edes pätkääkään kiinnostiuneelta meidän huolenaiheestamme vaan lässytti jotain äidin jaksamisesta ja lapsen hoitamisesta tossa ruokapöydässä.
Onneksi vaadimme neuvolassa sitkeästi jonkun ammatti-ihmisen arviota lapsestamme ja pääsimme kuin pääsimmekin toimintaterapeutin arvioitavaksi. Huoli oli aiheellinen, lapsella tarkkaavaisuushäiriö. Ei vakavaa, mutta ollaan saatu sitten oikeaa apua kun ollaan nyt tiedetty mihin sitä apua oikeesti tarvitaan.
entisiä kodinhoitajia jotka haluavat nykyään vain paperitöihin, eivät halua siivota eikä auttaa muutenkaan (missä muualla pääsisikään "paperihommiin" ilman mainittavaa koulutusta). Kaikkialla muualla saisivat tuollaisen käyttäytymisen perusteella potkut työpaikastaan kun eivät tee heille kuuluvia töitä, sossun perhetyöntekijöitä ei näytä valvovan kukaan. En päästäisi tuollaisia haaskalintuja ovesta sisälle mistään hinnasta.
eikä se mitään lässyttänyt, vaan hoiti vauvaa, tiskasi, viikkaili pyykkiä, keitti tuttipulloja ym. Mahtava palvelu, auttoi uupunutta äitiä todella paljon.
No, mulla on ihan hyvä kokemukset. Meillä teini oli aika hurja jossain vaiheessa ja sossusta ehdotettiin perhetyöntekijää. Yksi kävi teiniä teiniä jututtamassa kerran viikossa ja mä tapasin omani n. kerran kuukaudessa. Mukavia ihmisiä ja ei mitään pahaa sanottavaa. Jossain vaiheessa lopetettiin kun ei siitä enää meille oikeastaan mitään hyötyä ollut, lapsi rauhoittui ja asiat oli ihan hyvin.
Missään vaiheessa mä en edes odottanut mitään siivousapua tai vastaavaa, mä kyllä pystyin hoitamaan noi itsekin. Mutta oli kiva jutella ja "avautua". Välillä keskusteltiin kaikki neljä pöydän ääressä.
Eikö kodinhoitajan ole ihan erikseen? niin mä ainakin olen ymmärtänyt!
maalla asuu mummuja ja tummuja, tätejä, setiä ja enoja lähellä. hyviä naapureita ja kavereita unohtamatta, ei tarvi perhetyöntekijöitä, enkä kyllä sellasta haluaiskaan tänne kyylään - ei kyllä olekkaan tarvetta..
isommille lapsille.
Tilapäinen hoito päiväkodissa maksaa 20e/pv. Ja noita voi käyttää muutaman (5?) kuukaudessa, eikä vaikuta kotihoidon tukeen, eikä kuntalisään.
Katsokaa kuntanne sivuilta.
Ihan pienen lapsen kanssa ei auta, mutta jos isompia, vaikka yli 3v, niin lapset hoitoon ja voit nukkua yhden päivän, tai siivota tai mitä tarvitsetkin.
tuntuvat olevan tässä asiassa kovin eriarvoisessa asemassa. Joissakin kunnissa tuntuu apua saavan, joissakin toisissa ei.
mutta kun nykyään ihmiset elävät omissa lokeroissaan, kukaan ei auta toisiaan. surullista.
No, mulla on ihan hyvä kokemukset. Meillä teini oli aika hurja jossain vaiheessa ja sossusta ehdotettiin perhetyöntekijää. Yksi kävi teiniä teiniä jututtamassa kerran viikossa ja mä tapasin omani n. kerran kuukaudessa. Mukavia ihmisiä ja ei mitään pahaa sanottavaa. Jossain vaiheessa lopetettiin kun ei siitä enää meille oikeastaan mitään hyötyä ollut, lapsi rauhoittui ja asiat oli ihan hyvin.
Missään vaiheessa mä en edes odottanut mitään siivousapua tai vastaavaa, mä kyllä pystyin hoitamaan noi itsekin. Mutta oli kiva jutella ja "avautua". Välillä keskusteltiin kaikki neljä pöydän ääressä.
Eikö kodinhoitajan ole ihan erikseen? niin mä ainakin olen ymmärtänyt!
tilanteisiin keskusteluapu on ihan paikallaan, kuten juuri teidän tilanteessanne. Mutta joillakin paikkakunnilla eivät lapsiperheet saa kodinhoitajaa, vaikka mikä olisi. Vaikka olisi käsi poikki, niin tuo keskusteleva perhetyöntekijä on ainoa apu mitä voi saada! (Onneksi joillakin paikkakunnilla perhetyöntekijät auttavat kyllä muutenkin, kuten Tampereella.)
Mitähän siitä tulisi, jos muiltakin ihmisryhmiltä poistettaisiin mahdollisuus kodinhoitajaan ja tarjottaisiin vain keskusteluapua, joka auttaa näkemään oman tilanteensa? Esim. sairaalasta kipsi jalassa kotiutetulle vanhukselle ei lähetettäisi enää ketään siivoamaan tai tuomaan ruokaa, vaan pari kertaa viikossa joku kävisi juttelemassa ja kyselemässä mitenkäs pärjäät. Jotkut päättäjät eivät tunnu tajuavan, että myös lapsiperheeseen voi tulla tilanne, jossa väliaikaisesti tarvitaan ihan sitä konkreettista apua. Ei se, että on lapsia estä sitä, ettei vanhempi voi esimerkiksi katkaista kättään tai tarvitse joskus unta ja ne lapset tarvitsevat hoitoa silti.
Lapsi huusi päivät ja yöt lähes läpeensä usean kuukauden ajan. Sain nukkua yhteensä 1/2 - 2 tuntia yössä, neljän tunnin unet oli jo ruhtinaalliset. Päivällä ei nukkuminen onnistunut, kun lapsi nukkui vain vaunuissa kun niitä työnsi. Mitä lie vatsavaivaa hänellä oli. Mies oli matkatöissä. Neuvolassa kysyttiin, miten jaksan ja puhkesin itkuun, vaikkei tosiaan ollut tarkoitus. Sain lähetteen perhetyöntekijöille. Ja mitä tuli avuksi? Nainen, joka tuli pari kertaa viikossa meidän kotiin, meni sohvalle istumaan ja halusi JUTELLA mun jaksamisesta. Siinä sitten juttelin lopen uupuneena, siitä ei ollut kyllä yhtikäs mitään apua. Lisää vaivaa vain. Miksei voi oikeasti auttaa??? En ollut masentunut tai keskusteluavun tarpeessa, lopen uupunut vain. Ja olisin tarvinnut konkreettista apua. Vaikkapa vauvan viemistä vaunulenkille, että olisin saanut vähän nukkua itse.