Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Anteeksi nyt vain, mutta mitä helvetin hyötyä on PERHETYÖNTEKIJÖISTÄ,

Vierailija
09.06.2010 |

jos eivät hoida lapsia tai tee kotitöitä?

Eikös entiset ns. kodinhoitajat ole kunnissa korvattu näillä perhetyöntekijöillä?

Jos perheen ainoa ongelma on äidin VÄSYMYS, niin mitä tekee kunta, kun äiti pyytää apua?

Lähettää paikalle perhetyöntekijän, joka ei kuitenkaan tee mitään, vaan keskustelee!

Voi luoja, mitenkähän se lässyttäminen sen äidin jaksamiseen auttaa, jos ongelmana on unenpuute??

Lisäksi nämä perhetyöntekijät ovat pelkkiä lähihoitajia, eivät mitään psykologeja.

Tällaiset sitten antavat arvioita ja suosittelevat huostaanottoja.. Hohhoh.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu jonka elämä on yhtä perhehelvetti ja ei sitä itse edes suostu myöntämään, on nyt saanut perhetyöntekijän. Mä toivon että se saa vähän tätä perhettä aisoihin, ihan vaikka pelolla, mutta se ja sama kunhan lapset saisivat elää kodissa jossa on hyvä olla.

Ja jos näyttää siltä että niin ei ole, niin toivottavasti perhetyöntekijä myös tekee asian eteen jotain niin että lapset pääsee paikkaan missä saavat rauhassa ja ilman pelkoa kasvaa.

Vierailija
22/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pärjäämään eli tekemään itse. Siksi monia juttuja tehdään yhdessä, jotta perhetyöntekijä näkee, missä menee pieleen.

Mitä apua perhe saa siitä, että joku käy siivoamassa, jos oma osaamattomuus jatkuu ja jatkuu?

Kysehän kodinhoitajan tarpeessa ei voimassa olevan Sosiaalihuoltolainkaan mukaan ole todellakaan mistään uusavuttomuudesta vaan lapsiperheen sairaudesta, vammasta, perhetilanteesta, rasittuneisuudest, synnytyksestä jne. niistä asioista mitä Sosiaalihuoltolain 21 ja 22 §;iin on kirjattuna.

Eli kunnan on siis edellä mainittujen syiden vuoksi järjestettävä lapsiperheelle lapsiperheen avunpyyntö tilanteessa

joko konkreettista työtä tekevä kodinhoitaja tai sitten annettava valituskelpoinen päätös,

joka on siis perusteltava miksi kodinhoitajaa ei ole annettu.

Kodinhoitajan antamattomuuden syyksi ei todellakaan käy se

että kunnassa ei ole ainoatakaan lapsiperheelle tarkoitettua kodinhoitajaa

(valtioapukin voi kunnalta mennä tälläisen päätöksen seurauksena, pahimmillaan ....).

Kyse kodinhoitajan järjestämisestä ei todellakaan ole mistään uusavuttomuudesta, kyse on siitä

että lapsiperhe tarvitsee lisää käsipareja laissa mainittujen syiden perusteella

ja se tarkoittaa käytännössä kunnan sosiaalihuollon kannalta sitä

että perhetyöntekijä ei todellakaan sillä puhumisellaan tai kahvinlitkimisellään millään tavoin perhettä auta

eikä siis lain kirjain millään muotoa tämän kunnan lähettämän mitään tekemättömän .... perhetyöntekijän lähettämisellä lapsiperheelle täyty.

Rikos se on kuntaviranomaisenkin tekemä, voimassa olevan lain rikkominen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin alakuloinen esikoiseni kanssa mutta kaikki meillä muuten oli kuitenki hyvin. aina siisti koti yms.. Mutta oli ihanaa että joku kävi kyselemässä kuulumisia silloin tällöin! piristi päivää kummasti ku sai vähän juttelu seuraa.

Ei tämä kylläkään kaikkia auta mutta esim. minua se piristi että joku oli kiinostunut mitä kuuluu vaikka meilä kaikki olikin iha hyvin!

:)

Vierailija
24/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla äideillä ei ole sitä kaveria tai sukulaisia ollenkaa tai heitä ei kiinosta. Silloin piristää kun joku käy kysymässä mitä kuuluu ja muuta sen semmoista!

Vierailija
25/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

keskustelemaan perheeseen, jossa vauva itkee lähes 24/7 ja vanhemmat ovat pyytäneet lastenhoitoapua eikä keskusteluapua.

Lopputuloksena perhetyöntekijä suosittelee/uhkaa huostaanotolla, koska hänestä lapset ovat vaarassa.

Tällaista vierestä seurannut

Kaikilla äideillä ei ole sitä kaveria tai sukulaisia ollenkaa tai heitä ei kiinosta. Silloin piristää kun joku käy kysymässä mitä kuuluu ja muuta sen semmoista!

Vierailija
26/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korjataanpas nyt pari faktaa. Ensinnäkin perhetyöntekijät kuuluvat sosiaalitoimen ja kodinhoitajat terveystoimen puolelle. Toisekseen perhetyöntekijöiden koulutus on sosionomi, amk, eikä lähihoitaja. Lähihoitajat voivat sen sijaan työskennellä kotihoidossa tms. puoliterveydenhuollollisissa tehtävissä. Kolmanneksi siivousapua on haettava/saatavissa sieltä kotihoidosta, ei sosiaalitoimesta eli jos perhetyöntekijän kotiinsa saa, ovat ongelmat ennemmin katsottu olevan lastensuojelullisia ja siihen ei pelkkä siivous auta eli tarvitaan perheen tilanteen perusteellisempaa selvittelyä ja myös sitä tärkeää henkistä tukea ja opastusta, kuinka sitä arkea voi helpottaa ja millaisia ratkaisuja keksiä.

Joissakin kunnissa on perhetyöntekijöitä, jotka nimenomaan auttavat lastenhoidossa ja kotitöissä esim. äidin sairauden aikana. Nämä perhetyöntekijät voivat työskennellä esim. neuvolan, eivät lastensuojelun alaisuudessa.

Onhan tämä aika sekava järjestelmä kun jokaisessa kunnassa on omat tapansa toimia. Joillekin voi olla erityisen vaikea käsittää sitä, ettei joka paikassa ole samoin kuin omassa kunnassa.

Vierailija
27/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen odotusajoista alkaen ollut yksin lapsen kanssa, minulle on ollut ISO apu siitä, että perhetyöntekijä käy kerran viikossa, useimmiten tulee aamulla ja lähtee puolen päivän aikaan.

Meillä perhetyöntekijä lähtee yleensä lapsen kanssa ulkoilemaan, ehdin sillä välin käydä yksin kaupassa, siivota rauhassa, käydä lenkillä, piipahtaa asioilla, nukkua päikkärit tms. Jos se tulee iltapäiväksi ja lapsi on päikkäreillä, niin se siivoaa, tiskaa, viikkaa vauvan vaatteita, jne. Aloin kerran melkein itkeä kun tulin kotiin, vauva oli sillon jonkun 5kk, perhetyöntekijä oli siivonnut koko kämpän ja pessyt pyykkiä. Oli kuulemma meinannut tulla tylsää, kun lapsi oli nukkunut koko ajan :)

Mistään hinnasta en perhetyöstä luopuisi, vaikka eivät muuta tekisi kun hoitaisi lasta, ilman niitä olisin 24/7 kaksistaan vauvan kanssa.

Vierailija
28/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että väsyneilläkin äideillä tai isillä on välillä aika ihmeellinen tärkeysjärjestys asioissa, pyydetään kodinhoitajaa tai perhehoitajaa tms jotta tämä tulisi kotiin SIIVOAMAAN. Silloin kun meillä nuorempi vauvana itki yöllä ja päivällä allergioitaan ja oltiin molemmat vanhemmat hirvittävän väsyneitä (isäkin koska pieni asunto ja itku kuului joka soppeen), ei meillä vitunkaan vertaa kiinnostanut kuinka sotkuinen koti oli. Kunhan oli vaatteet päällä ja ruokaa jääkaapissa, kaikelle muulle se ja sama. Kun sukulaiset tarjosivat apua, ensisijaisesti pyydettiin että ottaisivat isomman hoitoon jotta saataisiin nukkua kun vauva nukkui päiväsaikaan yhden 3h pätkän. Isomman lapsen kotona ollessa silloin piti tietysti olla isomman kanssa, ei voinut nukkua. Anoppi ja miehen siskon perhe meidän mielenterveyden pelasti, siitä valtava kiitos heille.

Vierailija
29/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

apua nimenomaan niihin kotitöihin, jotta me vanhemmat saimme tarjottua sille esikoiselle normaalin kodin ja omaa aikaamme.

Ei tullut mieleenkään elää läävässä ja häätää esikoinen pois omasta kodistaan!

Vierailija
30/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 ja minä taas palkkasin apua nimenomaan niihin kotitöihin, jotta me vanhemmat saimme tarjottua sille esikoiselle normaalin kodin ja omaa aikaamme.

Ei tullut mieleenkään elää läävässä ja häätää esikoinen pois omasta kodistaan!

et kyllä "kuolemanväsynyt" ollut. Jos ihminen on niin väsynyt että nukahtaa kun sohvaan istuu, tärkeimmät asiat tulee ensin. Ne tärkeimmät on syöminen ja nukkuminen, ei suinkaan kodin siisteys. Väsynyt voit olla, muttet kuolemanväsynyt.

Ja nyt puhuin kaupungin perhetyöntekijöistä, en itse palkatuista siivoojista tai lastenhoitajista. Ihmekö tuo jos kaupungin perhetyöntekijät on tulossa "vain" keskustelemaan kun vanhemmat muka jaksaa hoitaa lapsensa mutta sitten siivoukseen pyydetään halpaa apua. Jos kodin halutaan pysyvän siistinä tehdään niinkuin sinä (ilmeisesti) teit, palkataan siivooja.

Ei meillä "häädetty" esikoista minnekään. Kerran tai kaksi viikossa sukulaiset hakivat pojan muutamaksi tunniksi leikkimään. Normaalimman elämänmenon lapsi näki siinä kuin pysymällä aina kotona ja katsomalla kuinka äiti epätoivon vimmalla yrittää pysyä silmät auki, eikä istu sohvaan koska uni nappaa justiinsa. Minun väsymys oli niin pahaa, että unohtelin asioita. Saatoin lähteä kauppaan ja hetken kuluttua soittaa miehelle etten muista mihin olin menossa. Enkä tajunnut edes vaikka kauppalista oli näkyvällä paikalla laukussa tai jopa kädessä...

Vierailija
31/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoremmalla liuta allergioita, infektioastma, joka vei toistuvasti sairaalaan, lääkitys kahden tunnin välein, muu aika tarkkailtiin hengitystä yöt ja päivät. Tätä jatkui aina siihen asti, kun lapsi oli noin kuuden.

Itse tein vielä töitäni siinä seassa, miehellä parinkin viikon työmatkoja putkeen.

Tiedän erittäin hyvin mitä on järjetön väsymys. Olen mm. istunut taksiin lasten kanssa sairaalan pihassa niin, etten osannut enää kertoa omaa osoitettani. Kerran unohdin kuopuksen kopassa roskiksen päälle, kun lähdin viemään isompaa muskariin...

Minulle lapset ovat tärkeimmät - myös se isompi. Hänellä on oikeus normaaliin elämään. Normaaliin elämään kuuluu myös normaali koti.

49

Vierailija
32/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kuitenkaan kaupungilta pyytänyt työntekijää siivoamaan kun väsytti, vaan teit oikein ja palkkasit siivoojan. Mun järkeeni ei mahdu se että ollaan mukamas väsyneitä, jaksetaan hoitaa lapset ja sitten otettais halpa siivooja osittain kaupungin piikkiin pitämään paikat puhtaana. Silloin palkataan tosiaankin siivooja.

Perhetyöntekijät on niitä tilanteita varten kun koko perhe on niin solmussa (väsymyksen tai minkä tahansa vuoksi) että yksinkertainenkin normaalielämään liittyvä asia on lähes ylitsepääsemätön.

Joko nyt sain sanottua kyllin selvästi?

Vierailija
33/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tiedän että täällä ei sellaisia saa. Täälläkin saa vain noita tyhjän lässyttäjiä nurkkiinsa kahvittelemaan.

Ja tosiaankin sait sanottua. Perhetyöntekijän pitäisi tosiaankin auttaa, kun perheellä on rankkaa. Ei istua kaffella, vaan auttaa _konkreettisesti_. Siivota, laittaa ruokaa, auttaa kotitöissä.

Ihan kuten ennenkin sai.

Meitä oli lapsuudenkodissa neljä lasta ja aina tuli kodinhoitaja kunnalta tuollaisissa tilanteissa. Ei mitään "keskustelijaa".

49

Vierailija
34/69 |
09.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkata myös sitä lastenhoitoapua. Tuo kertomasi kun ei minusta ole normaalia ja ilmiselvästi johtui väsymyksestä.

Toisaalta, jos olisit tuollaista kertonut perhetyöntekijälle niin hän ois alta aikayksikön kertonut huostaanoton olevan paras vaihtoehto

Nuoremmalla liuta allergioita, infektioastma, joka vei toistuvasti sairaalaan, lääkitys kahden tunnin välein, muu aika tarkkailtiin hengitystä yöt ja päivät. Tätä jatkui aina siihen asti, kun lapsi oli noin kuuden.

Itse tein vielä töitäni siinä seassa, miehellä parinkin viikon työmatkoja putkeen.

Tiedän erittäin hyvin mitä on järjetön väsymys. Olen mm. istunut taksiin lasten kanssa sairaalan pihassa niin, etten osannut enää kertoa omaa osoitettani. Kerran unohdin kuopuksen kopassa roskiksen päälle, kun lähdin viemään isompaa muskariin...

Minulle lapset ovat tärkeimmät - myös se isompi. Hänellä on oikeus normaaliin elämään. Normaaliin elämään kuuluu myös normaali koti.

49

Vierailija
35/69 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kait ihan se ja sama kuka mitenkin lapsi perhe vaikeissa ja ongelmallisissa tilanteissa

asiansa junailee tai on junailematta,

mutta kun meillä on Suomessa oikein laki

joka määrää ja velvoittaa kunnan järjestämään ja antamaan lapsiperheille heidän sitä laissa mainittujen syiden perusteella tarvitessaan (SAIRAUS, VAMMA, PERHTILANNE, RASITTUNEISUUS, SYNNYTYS JNE)

konkreettista työtä tekevän kodinhoitajan

niin miksi ihmeessä aina alkaa

heti kamala kaakatus, toisten sättiminen ja osoittelu ja mollaaminen

siitä miten on mahdollista että

joku ei jaksa ei pysty ei kykene lapseltaa tai lapsikatraaltaa muka tekemään mitään

ja miten MINÄ (m i n ä ) kyllä jaksoin sitä ja tätä

ja miten MINÄ (m i n ä) tein sitä ja tätä ja vielä tuotakin .... niinkin vaikeissa tilanteissa ......

Eduskunnassa istuvat maan viisaat ovat jo vuonna 1950 päättäneet lakeja säätäessään

että lapsiperheille tarjotaan kunnallisen kodinhoitaja palveluita.

Tätä lakia kunnallisista kodinhoitajista

on siis vahvennettu ja voimistettu entisestään vuoden 1982 Sosiaalihuoltolain voimaan astumisen yhteydessä.

Ja aina vain ja siltikin riittää näitä huutelijoita ja

voimassa olevasta lain säädännöstämme huolimatta.

Oletteko te huutelijat miettineet

että myös maataloustuet maksetaan verovaroista

ja kodinhoitajan kulut niihin verovarojen käyttämiskuluihin ovat promillen murto-osa. Miksette mene huutelemaan toreilla ja turuille tästä tukia asiasta.

Tai koulunkäynnin järjestäminen maksetaan myös verovaroistamme, miksette nouse siis sitä vastaan?

Jos joku tarvitsee perhetilanteessaan, laissa mainittujen syiden perusteella,

ylimääräisiä ja kunnan kontolla lainkin perusteella olevia käsipareja

niin miksi siitäkin nousee aina ja joka kerta kun asiasta keskustellaan

tälläinen haloo.

Ettei annettaisi

eikä siis edes haluttaisi

että voimassa olevaa lainsäädäntöä maassamme noudatettaisiin. Anarkistejako olette?

Kyllä jokaisella kansalaisella on oikeus saada ne palvelut mitä laki maassamme määrää kunnan järjestävän. Ja samalla tavalla yhtä järjestelmällisesti ja takuuvarmasti

kuin kunnan on huolehdittava esimerkiksi rakentamisen valvonnasta tai rakennuslupien jakamisesta.

Vierailija
36/69 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se kumma homma myös kun viittit myöntää olevas väsynyt jne. myös esim.puolisosi takia joka ei ota vastuuta ni johan se äiti siinä tapauksessa ängetään johonki ryhmiin keskustelemaan asioista ym. tai käymään jossain perhepaikoissa useasti. mitä helvettiä se auttaa tilanteeseen jos isä päästetään kuiteskin kuin koira veräjästä!!! ihmettelenpä vain... ei se puhuminen muuta sitä tilannetta miksikään varsinkaan isän puolelta joka ei joudu käymään missään eikä suostu puhumaan missään.. ota nyt selvää näistä

Vierailija
37/69 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se kumma homma myös kun viittit myöntää olevas väsynyt jne. myös esim.puolisosi takia joka ei ota vastuuta ni johan se äiti siinä tapauksessa ängetään johonki ryhmiin keskustelemaan asioista ym. tai käymään jossain perhepaikoissa useasti. mitä helvettiä se auttaa tilanteeseen jos isä päästetään kuiteskin kuin koira veräjästä!!! ihmettelenpä vain... ei se puhuminen muuta sitä tilannetta miksikään varsinkaan isän puolelta joka ei joudu käymään missään eikä suostu puhumaan missään.. ota nyt selvää näistä

vastuu on aina äidillä

Vierailija
38/69 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhia...

Vierailija
39/69 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niillä sosionomin koulutus, mutta turhia sinänsä. Kodinhoitajat tilalle..siivousapua ja ruoanlaittoapua ja mukavaa jutustelua siinä lomassa. Helvettiin perhetyöntekijät :).ystäväni kertoi perhetyöntekijästä, joka oli puolet ajasta käyttänyt improvisaatioteatterista kertomiseen..tämä tapahtui maaseudulla pienessä kunnassa Keski-Suomessa

Vierailija
40/69 |
10.07.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan turhia...

Itse olen perhetyöntekijä ja teen työtäni sydämestäni ja yritän parhaani mukaan auttaa perheitä... Hoidan lapsia ja koko perhettä siinä samalla. Tässäkö on sitten arvostus??

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi