G: onko sinulta tai mieheltäsi umpisuoli leikattu?
Kommentit (4)
Olin parikymppinen ja asuin yksinäni. Sunnuntain kärvistelin hirveissä vatsakivuissa, ja maanantaina hakeuduin terveyskeskukseen. Siellä sanoivat, että on tod.näk. umpisuolen tulehdus ja pitää leikata. Pikkaisen siinä säikähti, hyppäsin ensimmäiseen bussiin ja menin sairaalaan. Sairaalan päivystyksessä kuluikin koko päivä, eikä oikeastaan mitään tapahtunut. Kipulääkettä sain ja välillä joku lääkäri kävi vatsaa painelemassa. Illan mittaan kyllästyin odottelemiseen ja hoitaja sanoikin mun pääsevän kotiin, kunhan lääkäri käy vielä kerran katsomassa. En sitten päässytkään kotiin. Leikkauksen piti olla illalla yhdeksän maissa, mutta aina tuli joku kiireellisempi. Lopulta pääsin aamulla viiden aikoihin leikkaukseen ja olin ihan tillin tallin kivuista ja kahden vuorokauden valvomisesta. Lääkäri sanoi jälkeenpäin, että leikattiin ihan viime hetkellä, kohta olisi ollut isompi operaatio, kun suoli olisi puhjennut. Sairaalassa piti olla vielä pari päivää, ja sairaslomaa tuli 3 viikkoa. Ihan kamala kokemus, paljon pahempi kuin synnytykset.
esikoisen ollessa 6kk, sain yllättäen kovan vatsakivun ja kuume nousi. Päivystyksessä otettiin CRP, joka nousi muutamassa tunnissa parilla sadalla pykälällä.
Gynetutkimukset, virtsakokeet sun muut otettiin eikä mitään löytynyt. Kun CRP vaan jatkoi nousuaan, päätettiin tehdä päivystyksenä vatsantähystys, JOS kyseessä olisi umpisuoli. Kipu oli vasemmalla, mutta joskus kuulemma umpisuoli voi olla silläkin puolella.
Umppari ei ollut tulehtunut mutta poistettiin silti. Mitään syytä tuolle tilanteelle ei koskaan löytynyt. Jäin osastolle 2 vuorokaudeksi ja sain suoneen kahta eri antibioottia. SIitä se sitten tokeni.
Virallinen diagnoosi on "epäilty määrittelemätön akuutti suolistotulehdus".
Hyvin meni leikkaus ja arpea tuskin huomaa. Aluksi oli kyllä niin kipeä, että niistäminenkin oli mahdotonta, paskomisesta puhumattakaan (jouduin sitten paskomattomuuden takia terkkariin, jossa tungettiin jos mitä peräruisketta jne, mutta vasta kunnon satsi kipulääkettä auttoi). Kuukauden verran taisi "tuntua".