Toinen lapsi tulossa, mies ei halua perhehuoneeseen
Esikoiselle, joka jo 5 v, on hyvä hoitopaikka jossa voi olla ja viihtyy useammankin yön. Esikoisen kanssa meillä oli aikanaan perhehuone, mutta nyt mies sitä mieltä, että eihän siellä sairaalassa häntä välttämättä vauvan hoitoon tarvitse. Voin kokemuksella veikata, että miehen lepääminen on sitä, että käy golfaamassa ja tapaamassa kavereitaan, ja esikoinen on yhtä lailla hoidossa. Sitten kun mä tulen vauvan kanssa kotiin, mies inisee, että kyllä niin väsyttää kun ei saanut mentyä ilalla aiemmin nukkumaan ja mun pitää sitten sympata sitä 3 yötä hormonihuuruissa valvottuani että voi voi kun sua väsyttää.
Vaikka tavallaan ymmärrän, että turha kahta aikuista sairaalassa valvottaa, mä tunnen silti itseni ja vauvani hylätyksi, jos/kun toinen ei halua olla meidän kanssa. Ja jos vanhat merkit paikkansa pitää, ehditään molemmat uupua ja masentua ennen kuin vauva-aika on ohi, joten miehen "miniloma" tässä vaiheessa tuskin pelastaa mitään, mutta pahoittaa mun mielen. Toisaalta ei hirveästi nappaa alkaa toista tuonne pakottaa, jos ei kerran tajua ja/tai kiinnosta. Sen olen jo päättänyt (monesta muustakin isommasta syystä) että tämä saa olla viimeinen lapsi ainakaan tuon miehen kanssa.
Kommentit (38)
Missään muualla mies ei tunne itseään niin tarpettomaksi ja väärässä paikassa olevaksi kuin synnytyslaitoksella. Kyllä siellä on henkilökuntaa juuri sen vuoksi, että auttavat jos apua tarvitaan.
t. toinen mies
niiltä jotka ovat olleet esikoista synnyttämässä ja enemmän hukassa kuin te.
että ette tarvitsekaan hoitoa kuin vain synnytyksen ajaksi.
Mun mielestä on ihan ok, että isä ei ole perhehuoneessa toisen lapsen syntymän jälkeen, MUTTA siinä tapauksessa hänen pitäisi tietysti olla mahdollisimman paljon esikoisen kanssa.
Mutta kai mies sentään synnytyksessä aikoo mukana olla? Onhan niitä sellaisiakin, joiden mielestä se on sellainen juttu, jota ei tarvitse kuin kerran nähdä.
Toivottavasti mies ei sentään oikeasti ala valittamaan omaa väsymystään, varsinkin, jos sen on ihan itse aiheuttanut menemisillään, siinä menis kyllä itselläkin hermo :D
Meille on kans pian tulossa lapsi ja keskusteltiin perhehuonemahdollisuudesta, mutta taloudellisten syiden takia päädyttiin sitten siihen, että mies tulee yöpymään sairaalan alueella omaismajoituksessa (meiltä on synnärille melkoisesti matkaa), osastolle on isällä vapaat vierailuajat, joten eiköhän siinä ehditä yhdessä olla ihan kylliksi, vaikkei öisin sitten nähdäkään.
ette te yhden tai kahden yön takia perhehuonetta tarvi. Mutta ehdottomasti miehen pitää viettää kotona aikaa esikoisen kanssa! Vauvan syntymä on muutenkin iso muutos esikoiselle niin nyt hän tarvii mahdollisimman paljon isän huomiota, kun isä kerran on olemassa!!!
olen pyrkinyt aina laitokselta pois mahd pian. ei isä siellä mitään 24/7 tee, parempi että on kotona pyörittämässä arkea
kerran ennestään on asiasta kokemusta, niin oliko pakko tehdä se toinenkin lapsi yksin huollettavaksi?? Turha valittaa, kun ongelmat oli jo tiedossa.
Mä en ole oikein tajunnut, miksi sen miehen pitää sairaalassa olla. Enkä tajua, miksi isompi lapsi pitää viedä pois hoitoon ja vanhemmat ovat sairaalassa vauvan kanssa, johan se saa isomman lapsen tuntemaan itsensä hylätyksi.
Eikö mies voi olla esikoisen kanssa kotona ja he käyvät sitten sairaalassa teitä katsomassa?
Toi sun miehesi vastuuttomuus on ihan toinen juttu, ei sitä perhehuone korjaa.
Jos toinen huitelee vähän miten sattuu eikä jaksa ottaa vastuuta, niin yksi perhehuone on pelkkä kärpäsen paska koko asiassa.
Miksi kukaan, kuka ei itse henkilökohtaisesti tarvitse hoitohenkilökunnan apua, haluaisi majoittua sairaalassa tai sitä vastaavissa olosuhteissa? Mies voi hyvin asua kotonaan ja esikoinen olla hoidossa sen ajan, kun isä on mukana seuraamassa synnytystä, mutta yöksi voivat kyllä molemmat mennä kotiin tai muualle majoitukseen, jos on matkasta kiinni.
Miksei mies sitten saisi tavata kavereitaan? Vai onko se aina yhtä kuin ryyppyreissu? Jos ei, vaan ihan vain kylässä käyntiä ja harrastamista, niin anna mennä, mutta vannota, että pitää nukkumisestaan huolen eikä valita jälkikäteen sinulle.
Miksi kukaan, kuka ei itse henkilökohtaisesti tarvitse hoitohenkilökunnan apua, haluaisi majoittua sairaalassa tai sitä vastaavissa olosuhteissa?
Vauva johonkin vastasyntyneiden osastolle vaan ja kaikki perheen aikuiset tasapuolisesti jatkamaan enistä elämää ilman että tarvii kummankaan kantaa vastuuta uudesta elämästä... Miksi se on niin vaikea tajuta, että sillä lapsella on kaksi vanhempaa, miksi niistä toisen odotetaan tekevän kaiken työn ja uhraukset ja toinen "vaan on"?
Jos lapsi syntyy viikolla, niin eikö miehen kannata olla päivät töissä ja esikoisen hoidossa? Saatte säästettyä kaikki isyysvapaa päivät siihen kun tulet vauvan kanssa kotiin.
Isä isomman kanssa jää kotiin, eikä mene minnekkään muualle, et tule todellakaan kovinkaan kauaa sairaalassa olemaan jos kaikki hyvin menee.
Esikoinen tietysti hoidossa kun vauva syntyy, ja isä kotiin sitten nukkumaan,, mutta hakee sen jälkeen esikoisen pois ja tulee vauvaa katsomaan, ja hyvässä lykyssä jo hakemaan.
Pistät ehdon, joko tulee sun kanssa sairaalaan tai esikoisen kanssa kotiin, niin ei tarvitse miettiä missä se mies luuraa...
meillä mies oli ekan synnytyksen jälkeen mun kanssa perhehuoneessa, tosin saatiin kaksoset, joten todella hyvä juttu olikin.
Kolmennen kanssa sitten olin ihan normihuoneessa, vauva synty yöllä, isä sitten kotiin nukkumaan ja aamulla olivat jo esikoisten kanssa sairaalassa.
Itse tosin olin sairaalassa 4 vrk kolmosen kanssa, koska vauvalla oli vähän ongelmia, mutta isä ja esikoiset kävivät joka aamu ja joka ilta. Tosin asumme helsingissä, aika lähellä sairaalaa, niin tämä olikin ihan mahdollista:D
musta oli kiva olla ihan rauhassa synnärillä en kaivannut perhehuonetta enkä ketään sinne kuorsaamaan
oli mies synnytyksessä mukana ja kävi joka päivä katsomassa ja piti isyyslomat ym.
mutta toden sanoakseni ei meistä varmaan kumpikaan perhehuonetta edes kaivannut yhtään
minä tarvitsen ympärilleni rauhaa ja tilaa
Pistät ehdon, joko tulee sun kanssa sairaalaan tai esikoisen kanssa kotiin, niin ei tarvitse miettiä missä se mies luuraa...
kai nyt isä on lapsensa kanssa kotona
miksi sen pitää olla perhehuoneessa
En millään sairaalakäynnillä ole edes kysynyt perhehuonetta. Pystyn kyllä olemaan erossa miehestäni pari yötä.
musta oli kiva olla ihan rauhassa synnärillä en kaivannut perhehuonetta enkä ketään sinne kuorsaamaan
oli mies synnytyksessä mukana ja kävi joka päivä katsomassa ja piti isyyslomat ym.
mutta toden sanoakseni ei meistä varmaan kumpikaan perhehuonetta edes kaivannut yhtään
minä tarvitsen ympärilleni rauhaa ja tilaa
Etenkin kuopuksen synnyttyä nautin kun sain olla omassa rauhassa sairaalassa. Mies kävi tuolloin esikoisen kanssa joka päivä katsomassa minua ja vauvaa. Mies oli kyllä synnytyksessä mukana, ja esikoinen päiväkodissa. Esikoiselle ei muuta hoitoa ollut kuin tuo päiväkoti, illat ja yöt oli isänsä kanssa eli ei meillä mies ainakaan päässyt "vapaalle".
Ja ap:lle sanoisin, että esikoisenne tarvitsee vauvan synnyttyä enemmän isäänsä kuin sinä miestäsi. Eli teillä taitaa olla keskustelun paikka ellei miehesi automaattisesti tajua, että nyt esikoinen tarvitsee häntä. Voipi unohtaa golfit sun muut.
perhehuoneet on tarkoitettu nimenomaan ensisynnyttäjille. Ihan turhaa tässä tapauksessa. Kotiin vaan heti kun kunto sallii! Ja parisuhdeongelmat kannattaa ratkoa muulla tavoin...
vähääkään tarpeelliseksi.. Kuinka kauan ajattelit siellä sairaalassa olla (olettaen, että kaikki sujuu normaalisti). Mä lähdin ainakin jo seuraavana päivänä kotiin, joten mitä järkeä olisi ollut "majoittua".