Ok, pahoinpitelyhän on asianomistajarikos, mutta jos uhri
ei vaadi korvauksia/syytettä, miten syyttäjään se vaikuttaa? Mitä pahoinpitelystä voi saada? Sakkoja? Linnaa?
Kommentit (13)
Oletetaan että mieheni jostain syystä pahoinpitelisi minua ja saisi siitä tuomioksi sakkoja. Se sakko kuitenkin iskisi vähintään yhtä pahasti minuun ja lapsiin, koska me eletään miehen rahoilla, eikä ne ilman sakkojakaan tahdo riittää edes ruokaan.
Eli mä saisin käytännössä rangaistuksen siitä että mies on pahoinpidellyt mua. Kätevää.
Voi sua järkevää!
Sama koskee niitä jokka pahoinpitelee lapsensa.
No, jos sakkoa ei maksa niin linna on toinen vaihtoehto.
Mulla on mies joka ei ole väkivaltanen, ei tartte ajatella tollasia maksuasioita.
Kyllä mää jättäisin pahoinpitelijän.
Suomen oikeuskäytäntö on täysin mielivaltaista.
Lyöt kerran baarijonossa niin saat ehdollista, hakkaat vaimoasi toistuvasti saat sakkoja. Se miten rikollistausta, tapausten toistuminen, työpaikka, ammatti, taloudellinentilanne, perhesuhteet vaikuttavat tuomioon on täysin sattumanvaraista.
yleisen syytteen alainen rikos aina,kun asia on mennyt poliisille asti.Syyttäjä sitten päättää,lähteekö syyttämään vai jättääkö syytteen nostamatta.Tähän ei voi uhri eikä syytetty mitenkään vaikuttaa.Tekijä saa sakkoja,ehdollista tai ehdotonta vankeutta.Uhri voi sitten halutessaan hakea syytetyltä vahingonkorvauksia ja tämä osuus on sitten asianomistajan hallussa,siihen ei syyttäjällä ole sanomista eikä syyttäjä useinkaan edes aja vahingonkorvausasiaa vaan se on uhrin itse (tai uhrin asianajajan) hoidettava.
Tässä vielä faktaa:
Rikoslaki
Pahoinpitely yksityisellä paikalla - myös kotona - tuli virallisen syytteen alaiseksi rikokseksi 1.9.1995. Lain tarkoitus on, että kotona tapahtuviin väkivaltarikoksiin suhtaudutaan samalla vakavuudella ja samoilla rikosoikeudellisilla seuraamuksilla kuin muihinkin väkivaltarikoksiin. Yhteiskunta haluaa puuttua perheväkivaltaan ja kotiin hälytetty poliisipartio tekee rikosilmoituksen tapahtuneesta väkivaltatilanteesta. Pahoinpitelyn yritys on myös rangaistava teko.
mun ukko sai törkeästä pahoinpitelystä vaan sakot
yksi muu, voiko saada vaimon pahoinpitelystä linnaa?
Riippuu, mikä tuo "yksi muu" on ja vaimon kunnosta. Jos kerran ei kykene maksamaan sakkojaan -> suoritetaan ne vankeutena.
Eikö olisi sille ukollesi ihan oikein, että joutuisi linnaan?
törkeä pahoinpitely ja alle 15-vuotiaaseen kohdistuva lievä pahoinpitely on aina syyttäjälle vietävä asia.
Suomessa et vankilaan päädy jos et satu vaikka sitten kavaltaan rahaa valtiolta....