Lähes sotatila lasten synttäreistä...en jaksa!
Minun esikoiseni täyttää kuluvalla viikolla 7 -vuotta ja juhlat mummeille ja kummeille järjestämme ainoana viikonlopulle sattuvana vapaapäivänäni eli lauantaina. Laitoin kutsut hyvissä ajoin ja miehen sisko, jonka lapsi täyttää nyt tänä samaisena päivänä 4 -vuotta ilmoitti, että he eivät pääse (ovat siis kummeja), koska ovat suunnitelleet pitävänsä oman lapsensa juhlat samana päivänä. No ei siinä mitään, eivät sitten tule. Sanoin hänelle vielä, että harmi kun sattuu päällekäin, mutta tämä nyt on ainut viikonloppuvapaani ennen juhannusta, joten ainut päivä joka meille sopii juhlien järjestämiseen. Luulin, että asia on tällä selvä, mutta sain eilen tulikivenkatkuisen puhelun samaiselta kälyltä, koska miehen vanhemmat olivat nyt päättäneet tulla ko päivänä meille. Kälyni haukkui minut puhelimessa "perseennuolija paskiaiseksi, joka ei paskan vertaa välitä toisten perheestä". Että näin tällä kertaa. Ihanko tosi minun olisi pitänyt siirtää lapseni syntymäpäiviä siksi, että serkusten synttärit nyt sattuivat päällekäin? Minusta lasten synttärit eivät ole mikään maailmaa kaatava tapahtuma. Jos joku ei pääse niin sitten ei pääse. Tulee toiste jos tulee.
Kommentit (145)
koska on se aika törkeää järjestää toisen OIKEANA syntymäpäivänä.
Toki vuorotyö tuo rajoitteita, mutta ihan normaaliin ihmisten väliseen kanssakäymiseen kuuluu, että juhlien päivämääristä sovittaisiin YHDESSÄ ennakkoon - kenellä on milloinkin juhlat. Miten ihmeessä voi olla niin vaikeaa soittaa puhelimella sukulaisille ja kysellä heidän aikataulujaan?
Minusta ap on ollut ajattelematon ja välinpitämätön. Käly taas on aiheestakin ärtynyt, mutta aivan asiatontahan hänenkin käytös oli tilanteesta - kyllä aikuisen pitäisi osata käsitellä asiaa sivistyneemmin.
Ehkä ap:n ja kälyn suhteita sävyttää muutenkin kauna ja kateus.
Jep. Kyllä on mukava koko suku tällä 1v:n ja vastasyntyneen porukalla.
Tulipa tosi paha mieli pienen vastasyntyneen puolesta. Miksi pitää toimia noin julmasti?? Mitä tyydytystä 23 tuosta saa?? Kiva lapsen myöhemmin katsella ristiäiskuviaan ja todeta että aha, kiva, kukaan ei tullut tai välittänyt minusta. Tekee kutaa itsetunnolle. Jokainen lapsi ansaitsee tulla juhlituksi ja huomioiduksi, oli sitten alunperin suunniteltu tai ei. Ette kosta "ämmälle" mitään vaan lapselle. Ja ap on ollut myös ajattelematon ja kieltämättä itsekäs valitessaan tietoisesti 4-vuotiaan oikean synttäripäivän oman lapsensa juhlille. Etenkin jos oikea synttäri ajoittuu viikonloppuun, on se hyvä tuuri ja taatusti olisivat halunneet juhlia 4-vuotiasta silloin. Keskustelemalla ennakkoon olisi tuokin selkkaus saatu vältettyä. Kälyn puheet olivat kyllä törkeät, jos meni tosiaan noin kuin ap kuvaa. Tosin voin kuvitella, että jos käly on soittanut keskustellakseen vielä päivien vaihdosta tms. ja ap on jääränä kieltäytynyt, niin on vaan hermo mennyt. En ihan jaksa uskoa, että käly olisi noilla sanoilla puhelua aloittanut...
käly voisi ihan hyvin siirtää 4v syntymäpäivät sunnuntaille, jos kerran sinä olit kutsut jo lähettänyt aikaisemmin. lapsellista kehitellä tuollaisesta riitaa...jos töiden takia muita mahdollisia päiviä ei ole, niin sitten ei ole, minkä sille voi. vaikuttaa siltä että tuossa on kälyn osalta enemmänkin kyse jostain arvovalta kamppailusta ja sitten hän suuttui kun isovanhemmat päättivätkin silloin tulla teille. isovanhemmat ilmeisesti ymmärsivät paremmin että sinulla ei ole paljon valinnanvaraa päivän suhteen, ja että kälyn lasta he voivat käydä katsomassa muinakin päivinä.
kälylle ja sopimaan synttäripäivästä, vaikka tiesi, että kälyn lapsella on samaan aikaan synttärit.
Ap vaikuttaa välinpitämättömältä toisten juhlia kohtaan, joten ei ihme, että kälyllä alkoi keittää.
Kyllähän se kälyn 4 vuotiaskin olisi varmasti ilahtunut isovanhempien vierailusta.
Ehkä kälyllä on jo aiempaakin kokemusta siitä, miten isovanhemmat suosivat ap:n lapsia kälyn lasten kustannuksella.
Muuten taitaa käydä niin, ettei serkuista kovin läheisiä tule. Ja tässä huomaa senkin, että tämä serkku ei satu olemaan SINUN sukulainen. Jos olisi sinun sukusi serkku, niin olisit varmaankin neuvotellut ja sopinut. Mutta yhtä tärkeitä pitäisi olla miehenkin suvun sukulaiset eikä unohtaa heitä. Meillä ihan sama, että miehen veljen vaimo tuskin meitä muistaa, omiin sisaruksiin pidetään koko ajan yhteyttä. Harmillista meille, koska lapsellamme on serkkuja vain miehen puolelta. Ollaan itse yritetty olla aktiivisia ja välit ovat ihan ok.
Meillä on juuri tämä tilanne, minä olen se miehen veljen vaimo.
Niin kauan kuin synttäreiden järjestäminen päivän päättämisineen ja tarjoiluiden miettimisineen ja laittamisineen on mun kontolla, mä en todellakaan ala sähläämään miehen suvun ehdoilla mitään. Jos miestä juhlien päällekkäinmeno haittaisi, tilanne olisi eri, mutta silloinkin saisi mies tehdä jotain asian eteen. Meidän molempien mielestä vaan juhlia tulee ja menee, ja ne vieraat jotka pääsee, tulee paikalle. Ja jotka ei pääse, ei tule. So simple.
Meillä siis mä hoidan suhteet mun sukuun ja mies omaansa, molemmat omalla tavallamme. Mä olen läheinen omien sisarusteni ja heidän perheidensä kanssa, miehelle suku on lähinnä välttämätön paha. "Pakkohan niihin on jotain yhteyttä pitää kun ollaan sukua". Kyllähän se väistämättä myös näkyy.
Jos sillä kälyllä ei ole töitä sunnuntaina, niin miksei sen 4-vuotiaan synttärit voi olla silloin?
Vai onko se yksi päivä "oikean synttärin" ohi niin kauheaa ettei ole mahdollista?
jos joku ei pääse se on HEIDÄN pulmansa..ei sinun perheen pulma
jäi toiselle perheelle aikaa järjestää synttärit vaikka sunnuntaina. Kummallakaan ei ole yksinoikeuttaa juuri lauantaihin, nopeat vaan syö hitaat. Jäin miettimään, miksette pidä yhteissynttäreitä?
Meillä lapsi ja serkku on syntyneet 15 ja 17 päivä kesäkuuta ja joka vuosi pidämme suvulle yhteissynttärit. Meidän lapsen kummit kutsutaan ja on tullut kälynkin puolen suku tutuksi, kaikilla on mukavaa.
Eli toisella perheellä on ollut tiedossa jo pitkään että tuo lauantai on varattu. Jos haluaa ehdottomasti samoja ihmisiä, niin NORMAALI ihminen pitää omat juhlansa toisena (tässä tapauksessa seuraavana) päivänä eikä ala riehumaan.
Jos sillä kälyllä ei ole töitä sunnuntaina, niin miksei sen 4-vuotiaan synttärit voi olla silloin?
Vai onko se yksi päivä "oikean synttärin" ohi niin kauheaa ettei ole mahdollista?
Jos todella ajattelet näin: "jos joku ei pääse niin sitten ei pääse".
Sittenhän voit sanoa miehesi vanhemmille, että menisivät 4-vuotiaan synttäreille, koska se nähtäväsi on heille tärkeämpää kuin teille.
Maailmassa olisi kyllä paljon vähemmän murhetta, jos ihmiset oppisivat kommunikoimaan keskenään.
Meillä oli tyyliin pari vaihtoehtoa, sillä seurakunnassamme piti ensisijassa käyttää oman seurakunnan pappeja (Oulu) ja meidän seurakunnassa niitä oli 2 töissä, joista toinen leirillä. Lisäksi piti ottaa huomioon sukulaisten ja kummien aikataulut, että pääsevät paikalle.
Nyt kyllä harmittaa, etten siinä tilanteessa vaatinut pappia toisesta seurakunnasta. Lapset nimittäin kastoi vl-pappi, joka on nyt suureen ääneen puolustanut heidän rippiään, joka suojelee pedofiliaa. Puistatus. Mutta kun ei muka ollut muuta vaihtoehtoa. Olisi vaan pitänyt joku meidän tyylisempi pappi etsiä.
että vuorotyössä käyvänä juhlat järjestetään silloin kun on vapaata,toivoa voi mutta aina(useimmiten)ei toteudu..Minä en ainakaan edes muista toisten syntymäpäiviä et millon ovat.Kerran pidimme tätini tyttären ja minun tyttären yhteis synttärit ja siitä jäi paska maku suuhun,joten en välttämättä suosittele.Kutsussamme kutsuimme 1 ja 3v synttäreille sukulaisiamme,mutta tätini suvun keskeisimpiin henkilöihin kuuluvana sai kaiken huomion vierailtamme 3vuotiaalleen.Vieraita kävi mutta lahjoja tuotiin vain tädin lapselle ja kyllä tuli tippa silmään kun oma prinsessakin odotti silmät kirkkaina lahjoja mutta jäi huomioimatta.ainoat lahjat sai tädiltä ja meiltä.
lahjoja ja pettyi kun sai lahjoja vain vanhemmiltaan ja tädiltään ja ihan oikea prinsessa.
Voivathan isovanhemmat käydä molemmilla (mikäli välimatka ei esteenä). Minusta ap toimi aivan oikein, koska päätti ensin päivästä. Ei se ns. oikea päivä oikeuta varamaan jotain päivää omaan käyttöönsä. Jokainen tulee tai jättää tulematta, miten sopii. Mulla esim. on itselläni 17 serkkua, en edes muista läheskäään jokaisen synttäripäivää.
Etenkin jos vieraat ovat tuttuja molemmille lapsille eikä tyyliin kaverusten lapset juhli samaan aikaan, jolloin vieraatkin olisivat eri molemmille. Tosi törppöjä sukulaisia, kun huomioivat vain toista lasta :( Minäkään en haluaisi yhteissynttäreitä pitää, vaan antaa lapselle sen yhden päivän olla ainoa päivänsankari.
että vuorotyössä käyvänä juhlat järjestetään silloin kun on vapaata,toivoa voi mutta aina(useimmiten)ei toteudu..Minä en ainakaan edes muista toisten syntymäpäiviä et millon ovat.Kerran pidimme tätini tyttären ja minun tyttären yhteis synttärit ja siitä jäi paska maku suuhun,joten en välttämättä suosittele.Kutsussamme kutsuimme 1 ja 3v synttäreille sukulaisiamme,mutta tätini suvun keskeisimpiin henkilöihin kuuluvana sai kaiken huomion vierailtamme 3vuotiaalleen.Vieraita kävi mutta lahjoja tuotiin vain tädin lapselle ja kyllä tuli tippa silmään kun oma prinsessakin odotti silmät kirkkaina lahjoja mutta jäi huomioimatta.ainoat lahjat sai tädiltä ja meiltä.
lahjoja ja pettyi kun sai lahjoja vain vanhemmiltaan ja tädiltään ja ihan oikea prinsessa.
Riippuu tietysti vieraista miten osaavat ottaa molemmat synttärisankarit huomioon, mutta valitettavan usein ihmiset on vaan niin törppöjä että eivät kykene olemaan tasapuolisia. Käly vois siirtää juhlansa sunnuntaille kun kerran ap on jo aikaa sitten ilmoittanut että heillä juhlitaan lauantaina eikä käly ole siinä tilanteessa saanu suutansa auki. Tyhmää alkaa jälkikäteen vetämään kasvimaata nekkuun jos ei samantien saa sanotuksi.
pidä minään mokana sitä, jos ei etukäteen tiedustele muilta sukulaisilta että onkohan teillä mahdollisesti juhlia ko. päivänä, ettei sitten me laiteta samalle päivälle. Se, joka ekana ehtii kutsua, pitää juhlansa. Tai mahtuuhan niitä samallekin päivälle, mutta samat vieraat eivät ehkä tule.
Aika homma ruveta kyselemään, onko matkoja tiedossa, aiotteko mennä mökille, mites hääpäivän juhlinta, aikooko joku synnyttää, entäs sattuuko hautajaisia, rapujuhlia tai eläkkeelle jäämisen juhlintaa tai onko teillä päin vain niin kertakaikkisen hieno ilma, että teette puutarhatöitä.
Kun menin naimisiin, mun olisi kuulemma pitänyt tietää, että äitini serkku on aina sen viikon kesä-Suomi-kiertueellaan, ja oli tosi järkyttynyt että ne häät piti lykätä just tämän perinteen päälle. Hänelle kun olisi sopinut vaikka miten moni viikonloppu. Ja ko. henkilö ei ollut minulle mitenkään tuttu eikä edes kutsuttujen joukossa.
joka on kyseiselle viikonlopulle vapaa päivä eikä edes liian kaukana oikeasta juhlapäivästä. Voihan la kutsua kavereita ja ei-sukulaisia ja sitten su ne sukulaiset. Tasapeli.
pidä minään mokana sitä, jos ei etukäteen tiedustele muilta sukulaisilta että onkohan teillä mahdollisesti juhlia ko. päivänä, ettei sitten me laiteta samalle päivälle. Se, joka ekana ehtii kutsua, pitää juhlansa. Tai mahtuuhan niitä samallekin päivälle, mutta samat vieraat eivät ehkä tule. Aika homma ruveta kyselemään, onko matkoja tiedossa, aiotteko mennä mökille, mites hääpäivän juhlinta, aikooko joku synnyttää, entäs sattuuko hautajaisia, rapujuhlia tai eläkkeelle jäämisen juhlintaa tai onko teillä päin vain niin kertakaikkisen hieno ilma, että teette puutarhatöitä.
Eiköhän se ole jo kuultu, että ap on luojan lahja ihmiskunnalle, kun KÄY TÖISSÄ. Ja sen takia hän on jo kauan sitten valinnut lapsensa serkun syntymäpäivän oman lapsensa juhlan pidolle.