Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten saada mies lääkäriin?

Vierailija
07.06.2010 |

Mieheni on 34v, hyväkuntoinen mies. Ammatiltaan luokanopettaja.

Jo vuosia mies on ollut todella väsynyt, sekä työpäivinä että viikonloppuina, myös pitkinä kesälomina (10 viikon loma). Nukahtaa joka työpäivän päätteeksi illalla sohvalle, jo ennen kuin lapset nukahtavat. Vapaapäivinä mies nukahtaa kesken päivän nojatuoliin tai sohvalle.

Vaikka mieheni saisi nukkua kellon ympäri, on seuraavana päivänä kuitenkin väsynyt. Ei yksinkertaisesti jaksa pysyä hereillä illalla.

Miehen siskolla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta vähän aikaa sitten. Onko se periytyvää? Voiko miehelläni olla se myös, se aiheutti ainakin kälylleni väsymystä.

Mies ärsyyntyy, kun herätän joka ilta ja usein päivälläkin kesken unien. Ei siksi, että pitäisi antaa nukkua, vaan mies väittää, ettei ole väsynyt. Ja ettei nukkunut. Usein "lepuuttaa silmiä", vaikka on kuorsannut jo puoli tuntia..

Olen huolissani tästä väsymyksestä, sillä se ei tunnu poistuvan millään. Mies ei todellakaan suostuisi menemään lääkäriin, koska ei mielestään näe mitään ongelmaa missään. Miten saisin sen johonkin tutkimuksiin tuosta väsymyksestä?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko minä ottaa mieheni puolesta lääkäriin yhteyttä?

ap

Vierailija
2/15 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut saatko sitten miestäsi menemään sinne lääkäriin?

Minä vaan puhuisin asiasta niin kauan et lähtisi sinne lääkäriin, vaikka sitten vaan siitä syystä että vaimo lopettaisi jankkaamisen =)

Voinko minä ottaa mieheni puolesta lääkäriin yhteyttä? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan voit kyllä varata miehesi puolesta, mutta jos mies tosissaan vastustaa lääkäriin menoa niin tuskin saat häntä sinne väkivalloin raahattua?

Se, mitä voisit yrittää, olisi pitää "päiväkirjaa" siitä miten usein ja paljon miehesi nukkuu. Eli kirjaa ihan paperille vaikka viikon ajan milloin mies on nukkunut- ehkä määrän näkeminen paperilla saisi miehen tajuamaan että moinen ei ole normaalia?

Kilpirauhasen vajaatoimintaa voi esiintyä suvuittain ja se voi kyllä väsymystä aiheuttaa. Kuorsaako miehesi? Uniapnea hoitamattomana aiheuttaa päiväväsymystä ja nukahtelua. Harvinaisempi nukahtamisen aiheuttaja on narkolepsia, eräs epilepsian tyyppi, jossa aivosähkötoiminnan häiriintyminen syystä tai toisesta saa ihmisen nukahtelemaan milloin ja missä vain- miehesi ei ilmeisesti kuitenkaan nukahtele työpaikalleen joten tästä tuskin on kyse?

Vierailija
4/15 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota yhteyttä hänen äitiinsä ja painosta kunnolla. Kuulostaa vakavalta. Olen kärsinyt samasta ja lopulta sain rauhan, kun jouduin sairaseläkkeelle burnoutista.

Toivottavasti teille ei käy näin. Menetin nimittäin perheeni kun talous romahti. Vaimo oli tottunut vähän parempaan ja lähti...

Vierailija
5/15 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestään kun on vain normaaliväsynyt, eikä mitään ongelmia. Ei ole koskaan edes sairaana. 10v työuran aikana ollut vain yhden päivän sairaslomalla, silloinkin lähti puolivälissä työpäivää kotiin ja oli seuraavana aamuna aivan terveenä taas töissä.

Minun mielestäni tuo väsymys on todella epänormaalia ja välillä pelottavaakin. Ajaa joskus esimerkiksi illalla yksin mökille. Miten voin olla varma, ettei jonain kertana nukahda rattiin? En uskalla tästä syystä antaa lapsia mukaan illalla.

Tänään, lomapäivänä, heräsi aamulla, nukkui päiväunet puolen päivän aikaan ja nukahti klo 20 sohvalle. Siitä siirtyi parin tunnin päästä sänkyyn.

Vierailija
6/15 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pidä kirjaa hänen nukkumisestaan. Miehen monesti vakuuttaa kylmät faktat, ei mitkään tunteella esitetyt huolenilmaukset.

Vierailija
7/15 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaako miten paljon urheilua viikossa? Eli miten tuo hyvä kunto näkyy? Kysyn siksi kun on myöskin olemassa näitä hoikkia mutta ei liikkuvia ja jos ei liiku ei myöskään ole kovasti energiaa.

Niin hullulta kun kuulostaakin niin liikuntaan energian tuhlaaminen lisää energiaa.

Vierailija
8/15 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaako miten paljon urheilua viikossa? Eli miten tuo hyvä kunto näkyy? Kysyn siksi kun on myöskin olemassa näitä hoikkia mutta ei liikkuvia ja jos ei liiku ei myöskään ole kovasti energiaa.

Niin hullulta kun kuulostaakin niin liikuntaan energian tuhlaaminen lisää energiaa.

Esimerkiksi työssäkäyvälle +35 vuotiaalle tuosta suurempi määrä liikuntaa väsyttää taatusti. Etenkin jos unohtaa syödä kuten opettajan ammatissa usein syömiset jää hyvin vähiin.

Vierailija
9/15 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunto on siis kohdillaan. Itse olen huonokuntoinen, juuri ja juuri harrastan liikuntaa. Puuskutan ylämäissä, mies menee ne heittämällä hengästymättä.

Eli kunnon pitäisi olla ok. Fyysisesti on lihaksikas ja terveen, hyväkuntoisen miehen näköinen. Ei juo, ei polta, syö terveellisesti. Ainoa poikkeus on tuo väsymys.

Todella hyvä idea kirjoittaa ylös nuo nukkumiset. Nyt se on helppo aloitta, kun on pitkä kesäloma edessä. Kiitos tästä ideasta. Miehen äiti on sairaanhoitaja, ehkä voisin esittää nämä kylmät faktat hänelle ja hän voisi ohjata miehen eteenpäin - kun ei ole se nalkuttava vaimo..

ap

Vierailija
10/15 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syömiset usein väliin? Tauot ne sielläkin on ja ruokatauko myös.

Vierailija
11/15 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kyllä syö hyvin, koulussakin. Kotona usein nukahtaa ruoan päälle, vaikkei ruoka ole raskasta. En usko, että olisi tuskin koskaan jättänyt syömättä koulussa.

ap

Vierailija
12/15 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos se on korkea, se ainakin väsyttää. Myös normaalipainoisella voi olla diabetes, vaikkei se niin yleistä olekaan.

Vierailija
13/15 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan työ on henkisesti raskasta.

Vierailija
14/15 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

töissä, huomattavasti hektisemmässä työssä enkä silti ole noin väsynyt.

Ja ymmärtäisin väsymyksen paremmin, jos mies olisi väsynyt vain työpäivinä ja lukukausien aikaan. Mies on kuitenkin yhtä väsynyt myös kesälomalla, joululomalla ja hiihtolomalla. Luulisi, että kymmenen viikon kesäloman aikana jaksaisi tehdä asioita ja hyvien yöunien jälkeen touhuta päivän ilman päiväunia ja nukahtamista jo 20-21 aikaan.

ap

Vierailija
15/15 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hänhän on käynyt selvittämässä kilpirauhasen toiminnan ja voisi auttaa sinua kannustamaan miestäsi.

Minun mieheni karttaa lääkäriin menoa koska pelkää mitä siellä selviää. Joutuu sellaiseen oravanpyörään, että pelkää että hänellä on joku vakava sairaus (hyvä kun saa oireista minulle puhuttua), mutta ei halua selvittää sitä, koska on varma, että lääkäri toteaa hänellä jonkun vielä vakavamman sairauden. Huoh. Sitten mies menee hirveän huutomatsin jälkeen lääkäriin, sairauden syy osoittautuu viattomaksi ja helposti hoidettavaksi. Siis kuolemanpelko kaiken takana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän