Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein, että omalle lapselle, joka valmistui maisteriksi annetaan saman arvoinen lahja kuin

Vierailija
07.06.2010 |

sisaren lapselle joka valmistui ylioppilaaksi. Summat ovat pieniä (50 €), mutta asia ei ole siitä summasta kiinni vaan jotenkin tuntuu ihmelliseltä, että äitini antoi saman verran rahaa siskonsa pojalle ylioppilaaksi valmistumisesta kuin tyttärelleen (minulle) maisteriksi valmistumisesta.

Se olikin kyllä odotettavissa. Äitini "ei osaa" näitä hommia.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se on oikein hyvä raha kenelle tahansa valmistuneelle. Aikanaan huomaat ettei monen maisterinkaan paperi paina yo-todistusta enempää työmarkkinoilla. Äitisi voi olla viisaampi kuin luuletkaan.

Vierailija
22/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on sulta pois, että ylioppilas sai yhtäsuuren rahamäärän kuin sinä? Olisit iloinen hänen puolestaan.

Kyllä minua jaksaa ihmetyttää aikuiset ihmiset jotka kyttäävät toisten saamisia tyyliin "tuo sai enemmän kuin minä". Käytät varmaan grammavaakaa mitatessasi, että saat jäätelöä yhtäpaljon kuin miehesi..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vanhemmat tukivat opintojani sen, minkä tuloiltaan pystyivät.

Yksikään tuttavistani ei ole saanut mitään lahjaa maisteriksi valmistuttuaan. Eikä ole kyllä kenelläkään käynyt edes mielessä, että siitä olisi lahja pitänyt saada.

Kyllä ainakin minun kaverin äiti antoi ihan tonneissa rahaa, kun tyttärensä valmistui AMK:sta, että kyllä minä pidän sitä jonkun osoituksena.

ap

Juu, en saanut minäkään. Enkä kyllä vieläkään ymmärrä, että miksi olisi pitänyt.

Paperit otin ulos ja sain työpaikan, en tosin vakipaikkaa. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut.

Mielummin toivon vanhemmiltani lastenhoitoapua. Jota sitä kyllä oikein mielellään antavat kun vain työnsä puolesta voivat.

Vierailija
24/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä riippumatta, että onko kyseessä uusi ylioppilas, lähihoitaja, filosofian maisteri, kauppatieteiden tohtori tai mikä tahansa! Se on valmistuneelle suuri saavutus, mutta en näe, että tohtorille pitäisi antaa enemmän rahaa kuin maisterille tms.

Vierailija
25/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkään en kyllä ole saanut mitään lahjaa maisteriksi valmistuttuani...

Piditkö ap jotkut valmistujaisjuhlat?

Vierailija
26/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se on oikein hyvä raha kenelle tahansa valmistuneelle. Aikanaan huomaat ettei monen maisterinkaan paperi paina yo-todistusta enempää työmarkkinoilla. Äitisi voi olla viisaampi kuin luuletkaan.

ap

Vierailija
27/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se on sulta pois, että ylioppilas sai yhtäsuuren rahamäärän kuin sinä? Olisit iloinen hänen puolestaan.

Kyllä minua jaksaa ihmetyttää aikuiset ihmiset jotka kyttäävät toisten saamisia tyyliin "tuo sai enemmän kuin minä". Käytät varmaan grammavaakaa mitatessasi, että saat jäätelöä yhtäpaljon kuin miehesi..

siitä, että eikö oman lapsen pitäisi olla tärkeämpi kuin sisaren lapsen ja tuolla toiminalla äitini osoitti etten ole. (kaikista tärkein) ap (tai siltä minusta ainakin tuntuu taustat huomioonottaessani)

Vierailija
28/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vanhemmat tukivat opintojani sen, minkä tuloiltaan pystyivät.

Yksikään tuttavistani ei ole saanut mitään lahjaa maisteriksi valmistuttuaan. Eikä ole kyllä kenelläkään käynyt edes mielessä, että siitä olisi lahja pitänyt saada.

Kyllä ainakin minun kaverin äiti antoi ihan tonneissa rahaa, kun tyttärensä valmistui AMK:sta, että kyllä minä pidän sitä jonkun osoituksena.

ap

Juu, en saanut minäkään. Enkä kyllä vieläkään ymmärrä, että miksi olisi pitänyt.

Paperit otin ulos ja sain työpaikan, en tosin vakipaikkaa. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut.

Mielummin toivon vanhemmiltani lastenhoitoapua. Jota sitä kyllä oikein mielellään antavat kun vain työnsä puolesta voivat.

sen valmistumista. No eipä tuo ole opintojanikaan tukenut yhtään. ap (ai niin oihan hän voinut niinkin tukea).

No antaa olla, ihan oikeassa olette. Nämä olivat vain ensimmäiset tunnelmani. (ja kyllä minusta edelleenkin tuntuu, etten ole niin tärkeä äidilleni ja äitini ei ymmärrä maisterin ja ylioppilastutkinnon eroa)

Vierailija
29/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 5 lapsestamme ainoa maisteri ja kotoa saamani lahja oli arvoltaan noin 10-kertainen verrattuna yo-lahjaani. Eikä takuulla kukaan muukaan ylioppilas saa vanhemmiltani sen suuruusluokan lahjaa. Mielestäni se meni täysin oikein.

Vierailija
30/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle rahalahjan suuruus se mittari? Todella outoa ajattelua...

Tukiko äitisi sinua taloudellisesti tai vaikka lapsia hoitamalla opiskelujesi aikana?

Kyllä äitisi varmasti sinusta enemmän välittää kuin serkustakin vaikka saitkin saman rahamäärän. Ja jos niin "pieni" raha ei kelpaa, lahjoita se hyväntekeväisyyteen.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään ei ole ikinä riittävästi vaan aina ollaa vaatimassa lisää ja lisää.

Muutenkin naurettavaa, että aikuinen ihminen edes on mitään vailla äidiltään. Toivottavasti sinulla ei ole sisaruksia tai voi muuten olla kovat perintöriidat edessä...

Vierailija
31/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 5 lapsestamme ainoa maisteri ja kotoa saamani lahja oli arvoltaan noin 10-kertainen verrattuna yo-lahjaani. Eikä takuulla kukaan muukaan ylioppilas saa vanhemmiltani sen suuruusluokan lahjaa. Mielestäni se meni täysin oikein.

Hyvä, että löytyi yksi joka ns. ymmärsi ja kyllä minusta on kyse myös siitä, että omalle "pitäisi" antaa enemmän. Siis en mitään kymmenen kertaa suurempaa lahjaa odottaisi kuin yo-lahjani (koska en edes muista antoiko vanhemani mitään), mutta jos vertaa serkun yo-lahjaan, mutta vähän enemmän.

Ja siinä on sitä suhteellisuudentajua. ap

Vierailija
32/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en nyt tiedä miten tukevasti olen omilla jaloillani, kun kaksi lastakin on kuitenkin syömässä. Mies on kyllä töissä, mutta ei hänelläkään palkka kovin suuri. Kyllä ainakin minun kaverin äiti antoi ihan tonneissa rahaa, kun tyttärensä valmistui AMK:sta, että kyllä minä pidän sitä jonkun osoituksena. ap

[/quote]

Seisotko omilla jaloillasi kun sinulla on jo lapsiakin? No sitten sinun kai ainakin pitäisi olla jo itsenäinen!! Paljonko isäsi muuten antoi?

Vierailija
33/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulle rahalahjan suuruus se mittari? Todella outoa ajattelua...

Tukiko äitisi sinua taloudellisesti tai vaikka lapsia hoitamalla opiskelujesi aikana?

Kyllä äitisi varmasti sinusta enemmän välittää kuin serkustakin vaikka saitkin saman rahamäärän. Ja jos niin "pieni" raha ei kelpaa, lahjoita se hyväntekeväisyyteen.

Kiittämättömyys on maailman palkka. Mikään ei ole ikinä riittävästi vaan aina ollaa vaatimassa lisää ja lisää.

Muutenkin naurettavaa, että aikuinen ihminen edes on mitään vailla äidiltään. Toivottavasti sinulla ei ole sisaruksia tai voi muuten olla kovat perintöriidat edessä...

näin vielä vähemmän osoitti. Kyllä hoiti vähän lapsia, muuten ei tukenut.

Mitenkäs tämä nyt perintöriitoihin liittyy ja siihen, että niistä haluaisin tapella? (En ymmärtänyt pointtia) Me sisarukset saadaan tietenkin saman verran kaikki (samalla viivalla katsos).

Ja tuo raha kelpaa, enkä ole pyytämässäkään enemmän. Äitini ei ole kyllä mitään apua itse tarjonnut, aina on pitänyt pyytää. Anoppi kyllä aina tarjoaa.

ap

Vierailija
34/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en nyt tiedä miten tukevasti olen omilla jaloillani, kun kaksi lastakin on kuitenkin syömässä. Mies on kyllä töissä, mutta ei hänelläkään palkka kovin suuri. Kyllä ainakin minun kaverin äiti antoi ihan tonneissa rahaa, kun tyttärensä valmistui AMK:sta, että kyllä minä pidän sitä jonkun osoituksena. ap

Seisotko omilla jaloillasi kun sinulla on jo lapsiakin? No sitten sinun kai ainakin pitäisi olla jo itsenäinen!! Paljonko isäsi muuten antoi?

paljon rikkaita, että varmaan seisoo.

Ei se juoppo antanut yhtään, vaikka pakotti minut lukioon aikoinaan.

ap

Vierailija
35/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheessä ei tuollaisella lahjalla osoiteta arvostusta. Itse kokisin suuren summan antamisen jopa päinvastaisena (= nyt pois meidän elämästä). Mutta meidän perheessä sitä arvostamista osoitetaan muulla tavoin, ei rahalla. Ehkä olen vain onnekas.

sen osoituksena, että arvostaa lastansa ja

sen valmistumista. No eipä tuo ole opintojanikaan tukenut yhtään. ap (ai niin oihan hän voinut niinkin tukea).

Vierailija
36/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(= nyt pois meidän elämästä).

No meidän perheessä ei ole kyllä mitään osoitettu millään. ap

Vierailija
37/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta eivät ihmiset nyt varmaan maisteriksi valmistuessaan enää vanhemmiltaan saa rahaa?? En minä ainakaan saanut, enkä edes odottanut..olinhan silloin aikuinen ihminen ja työelämässä. Eikö tuo ollut äidiltäsi vähän sellainen symbolinen ele, että pääset vaikka syömään johonkin kivaan paikkaan tai voit käyttää sen vaikka kampaajaan tms.

Mieti nyt vähän..olet vähän lapsellinen?

Vierailija
38/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä, että meidän perheessä jos tolleen annettais iso summa, se tulkittais, että tässä, mene, älä tule takaisin.

(= nyt pois meidän elämästä).

No meidän perheessä ei ole kyllä mitään osoitettu millään. ap

Rahalla on symboliarvo. Pelkkä raha on kovaa ja kylmää. Teoilla on merkitystä. Hoitoavun antaminen on suurempaa arvostamista kuin antaa 50e hoitajan palkkaamiseen.

Mut tää on siis meidän perheen ajattelutapa.

Miehen perheessä hänen äitinsä (eli mun anoppi) pitää hyvin tärkeänä, että antaa kaikille lapsilleen tismalleen saman. Jos yksi toivoo pyyhettä joululahjaksi, hän ostaa pyyhkeen kaikille. Hän ei suostu esim. ostamaan sen pyyhkeen rahallisen arvon maksavaa kuppia meille, vaikka meillä olisi enemmän käyttöä ja ehkä jopa tarvetta sille kupille. Kaikki pitää olla samaa. Sinänsä olisi ihan toimiva, jos joka kysyisi jokaiselta aina, mitä toivovat ja siitä miettisi, minkä ostaa, mut kysyy aina porukan nuorimmalta, ja antaa sit kaikille just sen tavaran. Mutta tämä on mieheni perheen ajattelutapa. Maisteriksi valmistumislahjaa ei tosin heistäkään kukaan saanut, mutta aina kun hänen luonaan käydään, saadaan 50e bensarahaa. Se hävettää..

Vierailija
39/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, ymmärrän kyllä sinua ja myös pointtisi.

Itse taisin aikoinaan saada vähemmän maisteriksi valmistuessani kuin paljon kaukaisemmat sukulaiset päästessään ylioppilaaksi. Vanhemmat olivat kuitenkin opiskeluaikana tukeneet, joten en sitä sen kummemmin ihmetellyt. Ja meillä ne ylioppilaat olivat köyhemmistä perheistä ja ehkä tarvitsivat tuen.

Enemmän harmitti, kun vanhemmat eivät halunneet tulla koululle valmistujaisjuhliin, sillä olen ainoa lapsi. Se ei olisi ollut kohtuuton vaiva ja minulle se olisi ollut tärkeää.

Vierailija
40/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työelämässä siinä sivussa jo 10 vuotta ja olin perustanut perheenkin, eikä kyllä tullut pieneen mieleenikään että äitini olisi minulle pitänyt jotain rahaa lahjoittaa... Jos äitini jostain oudosta syystä olisi minulle 50 euroa lahjoittanut, olisin tietysti ollut siitä iloinen ja kiitollinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän