Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko oikein, että omalle lapselle, joka valmistui maisteriksi annetaan saman arvoinen lahja kuin

Vierailija
07.06.2010 |

sisaren lapselle joka valmistui ylioppilaaksi. Summat ovat pieniä (50 €), mutta asia ei ole siitä summasta kiinni vaan jotenkin tuntuu ihmelliseltä, että äitini antoi saman verran rahaa siskonsa pojalle ylioppilaaksi valmistumisesta kuin tyttärelleen (minulle) maisteriksi valmistumisesta.

Se olikin kyllä odotettavissa. Äitini "ei osaa" näitä hommia.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä rutiset siitä että äitisi muisti samansuuruisella lahjalla sua ja serkkupoikaa, vaikka sun suoritus oli vaativampi.

Jos sä olisit tervehenkinen aikuinen jolla olisi hyvällä pohjalla oleva äitisuhde sä et puuttuisi tämmöisiin pikkujuttuihin kuin nollien määrään. Mä veikkaan että se mitä sä kaipaat olisi konkreettinen rakkaus äidiltäsi, mutta koska et sitä saa esität rahalaskelmia ja teet niistä omia johtopäätöksiäsi. Tuntuu ehkä kurjalta ja hurjalta ajatella näin mutta pitkällä tähtäimellä olisi varmasti parasta jos miettisit näitä kuvioita kuntoon.

Sillä näillä jutuilla on taipumus kertautua, haluatko että omat lapsesi riitelevät perinnöstään kun sinusta aika jättää? Kun joutuvat kasvamaan kilpaillen rakkaudestasi?

Toivottavasti tämä herättää edes jotain ajatuksia itsessäsi. Mulla oli elämässä vähän samanlainen tilanne joka on onneksi saatu selvitettyä. Tarvitsin hieman omaa aikaa ja etäisyyttä, mutta se kannatti :) Mun ei tarvitse vanhoja kaunoja enää kantaa! Se on mahdollista sinullekin!

tuntuu joku asia jonain päivänä väärältä, pahalta tai epäoikeudenmukaiselta (mm. senkin takia, mitä ympäristöstä olen saanut kokemuksia) niin ei se sitä tarkoita, että alan sitä pidempää miettimään, jotain kaunaa kantamaan. Ylipäätään en ole edes äidille sanonut miltä minusta tuntui tai mitään asiasta sanonut.

Mullahan on 2 lasta ja kyllä todella huomaisin jo nyt että ovatko joutuneet kilpailemaan rakkaudestani, ei. Miten perustelet, että lapseni joutuvat kilpailemaan rakkaudestani?

No myönnän kyllä sen, että äitini ei ole ikinä osanut osoittaa rakkauttaan ja kun olen aikuinen ei osoita muutenkaan yhtään. Mutta muistakaa, että suhteeseen tarvitaan kaksi eli minä en pelkästään riitä parantamaan suhdetta.

ap

Ja anteeksi että epäilin sitä että lapsesi joutuvat kilpailemaan rakkaudestasi, siitä en tosiaan tiedä mitään. Mutta usein on niin että ne jotka kokevat saavansa vanhemmiltaan materiaalisesti liian vähän riitelevät myös perinnöistä. Ja ne jotka näin toimivat riitelevät usein sen takia että kokevat tulleensa rakkaudellisesti epätasaisesti kohdelluiksi, jääneensä ilman, vaikka olisivat jääneet molemmat samalla tavalla ilman.

Sun on hyvä huomioida näitä juttuja jo nyt kun lapsesi ovat pieniä. Syliä, rakkautta ja huomiota enemmän kuin materiaa. Enkä nyt tarkoita ettet niin tekisi :)

Mutta se että et itse kovin tarkasti vielä tiedosta miksi sua kismittää se että äitisi ei huomioinut kunnolla sun saavutusta kertoo siitä ettet ole ihan loppuun asti käsitellyt sitä äitisuhdetta. Itse kerrot että äitisi ei ole osannut osoittaa rakkauttaan ja on ollut "kylmä" myös sinun aikuistumisen jälkeen. Nyt en tarkoitakaan sitä että sinun tulisi heti parantaa suhdetta äitiisi, paremminkin tehdä pesäero ja miettiä miksi tunnet niinkuin tunnet. Ja jos tuntuu niin hakea jutusteluapua vaikka ammattilaiselta. Oikeasti, vaikka tuntuu tyhmältä se ei ole yhtään pöllömpi sijoitus sinun ja lastesi tulevaisuutta ajatellen!! Ja kun olet itse sinut asian kanssa voit puhua äidillesi, jos haluat, mutta se ei ole mikään lopullinen tavoite. Kyse on sinusta, ei siitä mitä äitisi on tehnyt ja jättänyt tekemättä. Vaikka hän olisi tehnyt virheitä et niistä voi häntä syyttää loputtomasti, sinun on tehtävä omat fiksummat ratkaisusi, ja ne pystyt tekemään parhaiten silloin kun katsot tilannetta vähän kauempaa.

ed.

Vierailija
2/62 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maisterisikäisen tyttären (sinun) tarvitsee pohtia sitä, että saiko äidin siskonpoika (serkkusi) ylioppilaslahjaksi saman verran rahaa kuin sinä itse, niin mitenkäs tämän sanoisi edes kohtuullisen nätisti... niin ehkäpä olisi aika maisterin kasvaa aikuiseksi :-)

t. kahden ylioppilaan maisterisäiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi aiemmin ajatellut, ettei oma perhe antaisi lahjaa maisteriksi valmistuneelle (oli hänen ikänsä, taloudellinen tilanteensa tai perhesuhteensa mitä tahansa). Meillä päin on sitten vaan hiukan toiset tavat, ja lahjan arvoa mitataan 1000 eurosta ylöspäin. Ja taatusti ei anneta ylioppilasserkulle samansuuruista lahjaa.

Vierailija
4/62 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidilläni (isäni on kuollut) ei olisi missään nimessä varaa antaa yli 1000 euron lahjaa. Hyvä kun on varaa parinkymmenen euron lahjoihin.

Vierailija
5/62 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maisterit (4 sisarusta) ovat saaneet vanhemmilta kaupunkiloman Eurooppaan. Ylioppilaslahjat muille kuin perheenjäsenille ovat 50-100 euroa, eli ei todellakaan ole oma maisteri-lapsi tai yo-sukulainen samalla viivalla.

Vierailija
6/62 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutten maisteriksi valmistuvalle tyttärelleni. Olettaisin aikuisen jo elättävän itsensä. Jos maisteri pitäisi valmistujaisjuhlat niin tietysti ostaisin lahjan, mutta en olisi ajatellut että sen olisi oltava rahalliselta arvoltaan jotenkin erityisen suuri.

Vierailija
7/62 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkaan jos ei pidä valmistujaisia. Ja sittenkin lahjat ovat olleet jotain pientä kivaa ja hauskaakin minun tutuillani. Itse en ehtinyt juhlia pitää kun olin juuri aloittanut työt, joten en muista saaneeni muuta lahjaa kuin ruusun työkavereilta. Mieheni valmistuttua maisteriksi kävimme vanhempien kanssa syömässä ja hän sai lahjaksi lasertulostimen (no siihen aikaan se oli aika kallis).

Ylioppilasjuhlat taas ovat ihan eri perinne, johon yleensä vanhemmat kutsuvat sukua ja NUORELLE annetaan rahaa opiskelua ym. kodin ulkopuolista elämää varten.

Vierailija
8/62 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun omia vanhempia ei ollut enää, kun maisterin paperit sain. En myöskään juhlinut mitenkään. Toisaalta: kai nyt aina omalle lapselle vähän enemmän annetaan, ihan mitä hyvänäsä.

Kun pääsin ylioppilaaksi, silloinkin oli enää isä elossa. En mä häneltäkään mitää saanut;-D. Lahjat tli rahana perhetutuilta, sukulaisilta, naapureilta ja stipendeinä. Johan se isä oli mua tukenut siihenkin saakka riittävästi. Ja tuki kykynsä mukaan kuolemaansa saakka.

Vierailija
9/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tullut mieleenikään, että vanhempieni olisi pitänyt antaa mulle lahjaa, kun valmistuin maisteriksi.

Vierailija
10/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anna itsekin 70-vuotiaalle ja 50-vuotiaalle samanlaisen lahjan tänä kesänä

Vierailija
11/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin tuo 50 € on aika iso ylioppilaaksi valmistumisesta ja tuo 50 € on aika pieni maisteriksi valmistumisesta. Sanotaanko 20-30 € / 80-100 € olisi ollut suhteellisempaa. ap

Vierailija
12/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä kun jo valmistuit ammattiin, niin alat saada kaiketi palkkaa.. eikös ole tärkeintä ett muistaa jotenkin.

Paljonkos sun sitten olisi pitänyt saada 500 e?

Vierailija
13/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tullut mieleenikään, että vanhempieni olisi pitänyt antaa mulle lahjaa, kun valmistuin maisteriksi.

että he antaisivat lapselleen lahjan valmistumisesta.

Vierailija
14/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilas tarvitsee rahaa päästäkseen itsenäisen elämän alkuun. Maisteriksi valmistuvan pitäisi olla jo tukevasti omilla jaloillaan, joten oikeastaan on aika hassua ylipäänsä antaa siinä tilanteessa rahaa lahjaksi.

Vierailija
15/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehen sisko antoi meille kirjanmerkin häälahjaksi.

Vierailija
16/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisaren lapselle joka valmistui ylioppilaaksi. Summat ovat pieniä (50 €), mutta asia ei ole siitä summasta kiinni vaan jotenkin tuntuu ihmelliseltä, että äitini antoi saman verran rahaa siskonsa pojalle ylioppilaaksi valmistumisesta kuin tyttärelleen (minulle) maisteriksi valmistumisesta.

niuhoa pikkusieluista porukkaa täällä valittaa epätasa-arvosta. Vähän suhteellisuudentajua peliin.

Vierailija
17/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylioppilas tarvitsee rahaa päästäkseen itsenäisen elämän alkuun. Maisteriksi valmistuvan pitäisi olla jo tukevasti omilla jaloillaan, joten oikeastaan on aika hassua ylipäänsä antaa siinä tilanteessa rahaa lahjaksi.

rahaa. (siis ei äitini tuki varmaan siellä paina paljon mitään, mutta voihan se olla, että äiti haluaa niiden silmissä näyttää "paremmalta") Ja en nyt tiedä miten tukevasti olen omilla jaloillani, kun kaksi lastakin on kuitenkin syömässä. Mies on kyllä töissä, mutta ei hänelläkään palkka kovin suuri.

Kyllä ainakin minun kaverin äiti antoi ihan tonneissa rahaa, kun tyttärensä valmistui AMK:sta, että kyllä minä pidän sitä jonkun osoituksena.

ap

Vierailija
18/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotenkin, että äitini ei arvosta...ap

niuhoa pikkusieluista porukkaa täällä valittaa epätasa-arvosta. Vähän suhteellisuudentajua peliin.

Vierailija
19/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jaksat tollasesta vinkua enka sano tata millaan pahalla, mutta eikohan ol aitisi asia mita antaa. antaisin itsekin saman vaikka ylioppilaalle ja ammattikoulun paattavalle tai maisterille ja tohtorille. voi hyvanen aika

Vierailija
20/62 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on oikein.

..tottapuhuen, en odottaisi vanhemmiltani mitään lahjarahaa valmistuessani miksi tahansa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kuusi