Te kolmatta/neljättä/viidettä lasta miettivät yli 35-vuotiaat äidit!
Täällä on nyt näkynyt monia avauksia, joissa parhaan lapsentekoiän ohittaneet äidit pohtivat vielä lapsentekoa, vaikka lapsia olisi ennestään jo vähintään kaksi ja nuorinkin jo suhteellisen iso.
Teitä vaivaa vaan sellainen "nyt tai ei koskaan"-paniikki, ei mikään oikea vauvakuume! Toisaalta se on hyvin ymmärrettävää, että asian lopullisuus tuntuu kamalalta (myöntää itselleen se ajatus, ettei enää KOSKAAN tule olemaan raskaana, synnyttämään, imettämään, hoitamaan omaa pikkuvauvaa...) mutta se on ihan normaalia! Elämä jatkuu, aikansa kutakin.
Sen sijaan, että aloitatte taas uuden vauvarumban, kaiken alusta, olette riskiodottajia ja -synnyttäjiä, niin yrittäkää ymmärtää että elämässänne on nyt kääntynyt uusi sivu ja uusi lehti. Lapsenne ovat nyt isompia. Heidän kanssaan voi edelleen tehdä kaikenlaista, paljon enemmänkin kuin ennen. Ei enää yövalvomisia, ei raskausvaivoja, ei synnytystuskia, ei univelkaa, ei vaipanvaihtoja, ei loputtoman sotkun siivousta, ei päivähoitorumbaa, ei koulun vanhempainiltoja, ei lisää harrastuksiin kuskaamisia, ei lisää huolta ja vastuuta. Nauttikaa siitä! Nauttikaa vapaudesta! Nauttikaa helpommasta ja stressittömämmästä elämästä!
Todennäköisesti näin kroppanne kiittää, luonto kiittää, jaksamisenne riittää, talous kestää, parisuhteenne todennäköisesti voi paremmin ja arki rullaa tasaisemmin eteenpäin.
Kommentit (36)
Tottahan tuo on.
Itse olen jo 36v ja uudella miesystävälläni ei ole omia lapsia ja hän kovasti sen lapsen haluaisi. Se taas on minussa herättänyt vauvakuumetta ja samalla sitä pelkää, että kuinka sitä jaksaisi taas aloittaa alusta, kun entiset on saatu jo kouluikään. Eniten kuitenkin pelottaa se kuinka oma kroppa kestäisi raskauden ja siitä toipumisen ja vauvan mahdollinen vammaisuus.
Onhan se uusi vauva aina isommilta lapsilta aikaa pois.
t: 41 vee neljättä oottava ja koko perhe innoissaan
Mulla on sylissä juuri se kolmas,ja itsellä ikää nyt 38v. Olen nauttinut tästä kolmannesta vieläkin enemmän kuin ensimmäisistä, enkä tod kadu valintaa! Toisille sopii toinen ja toisille toinen, hyvä jos ap:kin on sinut omien valintojensa kanssa.
mutta yhtä lailla 'uudella kierroksella'. Meillä on ennestään viisi lasta 8-14v sekä kuudentena vauva 2vkoa. Just juteltiin miehen kanssa että koska minulla tätä ikää on, niin ehkäsyä ei käytetä vaan raskaus saa alkaa jos on alkaakseen. Kun ei enää kolmikymppisellä ole itsestäänselvää.
Onko geenisi niin ylivertaiset, että niiden pitää ylenmäärin levittäytyä? Maailma ja luonto kiittää, jos laitat tulpan...sinne.
harva kuitenkaan lopulta katuu sitä että teki vielä yhden lisää, mutta useampi katuu/harmittelee ettei tehnyt vielä sitä yhtä kun oli mahdollista!
mutta yhtä lailla 'uudella kierroksella'. Meillä on ennestään viisi lasta 8-14v sekä kuudentena vauva 2vkoa. Just juteltiin miehen kanssa että koska minulla tätä ikää on, niin ehkäsyä ei käytetä vaan raskaus saa alkaa jos on alkaakseen. Kun ei enää kolmikymppisellä ole itsestäänselvää.
Synnytyskone!
Synnytyskone!
Eikä ees usko velvoita!
Mutta älä yleistä. :)
On äitejä, jotka nauttivat raskaudesta, vauva- ja pikkulapsiajasta ihan täysillä. Eikä ole talousongelmia. Lapset terveitä, mukavia ja "helppoja". Äidillä terveet elämäntavat ja hyvä kunto. (Näitä juttuja vaan ei aina halua irl mainostaa, ettei kukaan ärsyynny.)
t. onnellinen viiden lapsen äiti, kuopus saatu 4-kymppisenä
Onko geenisi niin ylivertaiset, että niiden pitää ylenmäärin levittäytyä? Maailma ja luonto kiittää, jos laitat tulpan...sinne.
Toisekseen, uskon että sinäkin kiität sitten, kun joku maksaa eläkkeesi.
Itse olen 38 v neljän lapsen äiti, joka on päättänyt lisääntyä vielä yhden kerran ;-)
Mulla on odotukset olleet helppoja, kivuttomat synnytykset, ja helpot ja tyytyväiset vauvatkin, joten ei meillä oo järin yövalvottukaan (vastasyntyneestä 2 kk ikään toki, mutta ei sen jälkeen)
Talous kestää oikein hyvin, kiitos korkeasti koulutetun ja ahkeran mieheni.
Ei päivähoitorumbaa, sillä olen pitkästi ollut kotona, joskin koulutus itseltänikin löytyy.
Eikä niitä koulun vanhempainiltojakaan niin usein ole, että ne rasitteeksi olisi ;-)
Että kyllä se ehta oikea vauvakuumekin voi vaivata vielä tässäkin iässä, ja jokainenhan sitä itse parhaiten tietää mitä jaksaa, mitä haluaa, jne.
Me nautitaan lapsiperhe-elämästä, kera neljän lapsen, ja toivottavasti tulevaisuudessa kera viiden lapsen ;-)
Nauti sinäkin ap, äläkä yleistä noin perusteetta!
ja ajattelee 4-kymppisten olevan kalkkiksia, jotka ei enää harrasta seksiä ja joilla ei enää ole lapsenteko mahdollista hormonien puolesta.
Minä olen 45-v. Eka lapsi 38-vuotiaana, juuri ollaan ruvettu yrittämään pikkukakkosta. Kuukautiset pelaa täysin, seksiä 2-5 kertaa viikossa.
ap, tosin vain omalta kohdaltani. Muiden valintoihin en voi ottaa kantaa. Itselläni tulee 36 v. täyteen tänä vuonna ja viimeisen vuoden ajan olemme miehen kanssa pohtineet kolmannen lapsen mahdollista yritystä. Tällä hetkellä minulla on 2 tyttöä, esikoinen 9 ja kuopus 6. Aikamme asiaa pohdittuamme tulimme kuitenkin siihen tulokseen että näin on hyvä. On ihanaa kun lapset ovat jo isompia enkä yhtään kaipaa raskaana olemista tai synnyttämistä, tosin minulla oli molemmilla osa-alueilla ongelmia joten sekin vaikuttaa asiaan.
Ja nyt kun päätös on tehty, on jotenkin helpompi olla ja tuntuu siltä että tämä oli juuri meidän perheelle se oikea ratkaisu. Parisuhdekin tuntuu heränneen uudelleen eloon rankkojen vuosien jälkeen joten en haluaisi tätä tietynlaista tasapainoa enää horjuttaa uudella vauvalla. Mutta tämä oli meidän ratkaisu ja me olemme siihen tyytyväisiä, se on pääasia.
mua vaivaa "en tahdo että lapsilleni tulee 3 vuotta isompi ikäero -kiire.
Mä tein ekani 39v, ja nautn elämästäni. Talouskin on kovin kehittynyt viime vuosina. Kai sitä äitinä osaa sit priorisoida ja sen huomaa työssäkin, kun pomot kiittää:_9