Nouseeko miehesi seisomaan kun poistut ruokapöydästä? Edes ravintolassa?
Kommentit (36)
onneksi,ihmettelisin,et mihkä on lähössä kun nousee ylös.
Mutta muutenkin meidän perheessä ja suvuissa on harrastettu ns hyvää tapakulttuuria.
Ja meillä ollaan myös erittäin tasa-arvoisia :)
Näen sieluni silmin meidät kotona ruokapöydässä, kun harvoin lasten kanssa saa istua kovin pitkään, aina jotain puuttuu..ajatelkaa jos mies siinä nousisi joka kerta kuin minäkin, hihhih! Ylös alas ylös alas molemmat vuoronperään.. ;DD
No mutta vakavasti..ei mun mies kyllä ravintolassakaan nouse, enkä sitä odota. Ymmärrän että joissain oikein hienoissa tilaisuuksissa näin tehdään, mutta on mulle vierasta.
Oven avaaminen, takin päälle auttaminen jne kyllä onnistuvat mieheltänikin.. :)
Kas, kun me on synnytty 1970-luvulla, ei 1800-luvulla...
toisaalta en edes tiennyt, että näin pitäisi tehdä :D Meillä ei kyllä mies koskaan edes avaa mulle ovea yms..muut miespuoliset tuttavamme kyllä niin tekevät :(
Tuolin kyllä auttaa alle ja pukee mulle takin päälle.
Illallisilla, joilla miehet pyrkivät nousemaan, yleensä sanon että älkää ihmeessä nousko. Olen kyllä mielissäni eleestä ja noteeraan asian.
Minusta tapa on todella turha. Ovien availu, takin auttaminen päälle ym. ovat erikseen. Niistä sentään on jotain hyötyä.
Aika aikansa kutakin. 2000-luvulla en enää ymmärrä turhanpäiväisiä etikettisääntöjä. Kunnioitus kumpuaa jostakin syvemmältä kuin muodollisuuksista.
nouse, enkä odota hänen niin tekevänkään. Me elämme tasa-arvoisessa suhteessa, jossa en tarvitse tuollaisia "huomionosoituksia".
Joskus kävin pari kerta lasillisella sellaisen tyypin kanssa, joka ponnahti aina kuin vieteri jalkeilleen kun vähän vilkaisinkin vessan suuntaan ja taisi koittaa soheltaa mun tuolinkin kanssa aina jos ehätti.
Tuntui tosi koomiselta.
Ja tarpeettomalta.
Tosin jos olisin iltapukubileissä oikein hurjissa helmoissa, saattaisi olla aihetta tuupata miestä kyllä auttamaan asettelemaan tuolia paremmin pepun alle. :D
tekee tuon. Nuoret miehet on tasa-arvoisia, joten kyse ei ole mistään muinaisjäännetavasta.
Jos se on kunnioitus, niin miksi nainen ei tee samoin?
Ovatko kaikki vanhat tavat hyviä tapoja? Kuinka vanhat?
"Naiset ensin - vaikka heikoille jäille" ;-) Monihan noista tavoista juontuu ihan muusta kuin kunnioituksesta. Esim. oven avaaminen naiselle oli keino tarkistaa onko huoneessa vihollisia tai ansoja - jos siis naiselle kävi huonosti, niin ritari itse säästyi.
Jos se on kunnioitus, niin miksi nainen ei tee samoin?
Ovatko kaikki vanhat tavat hyviä tapoja? Kuinka vanhat?
"Naiset ensin - vaikka heikoille jäille" ;-) Monihan noista tavoista juontuu ihan muusta kuin kunnioituksesta. Esim. oven avaaminen naiselle oli keino tarkistaa onko huoneessa vihollisia tai ansoja - jos siis naiselle kävi huonosti, niin ritari itse säästyi.
tai pipon ottaminen päästä sisätiloihin mennessä. Kiitos, ole hyvä sekä tervehtiminen esimerkiksi kaupassa.
En kritisoi kaikkia hyviä tapoja. Useimmilla niillä on pointtinsa ja selkeä hyöty. Oven avaus helpottaa esim. kantaessa, kohteliaisuussanat ('kiitos', 'ole hyvä') selkeyttävät toimintaa ('ole hyvä' on pohjimmiltaan 'saat ottaa', 'kiitos' = otan vastaan jne.), lakin pois ottaminen sisällä on alkujaan ollut myös mukavuuskysymys (sisällä päätä ei tarvitse suojata auringolta tai kylmyydeltä) jne.
Tosin edellisessä elämässä muutama sata vuotta taaksepäin...
Turha tapa edes portsareiden auttaa takkia päälle.
avaa auton oven koska ovessa on lapsilukko