*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikko 23
Kommentit (29)
My Sweetielle heti ekaksi ettei Streptokokki B:n takia annettava antibiotti ole pistos vaan suoneen tiputettava liuos(oisko 100ml) ja anto aika n. puoli tuntia. Itse olen myös ko. bakteerin kantaja eikä minun tarvitse missään labrassa juosta(?). Kunhan saan sitten synnytyksen aikaan sen antibiotin.
Tänään kävin neuvolassa ja kaikki oli ok. painoa tullut kahdessa viikossa 615g eli ihan kivasti(esikoisen aikaan oli joka kerta lähes kilo/viikko). Kaiken kaikkiaan tullut reipas 10kg. Vauva oli kuopissaan(terkkarin mielestä jo syvälläkin, mutta itsestä ei tunnu että olisi kovin syvällä). Paineet ja muut ok. Sf-mitta tais olla 33cm eli paljon pienempi kuin esikoisen aikaan näillä viikoilla. Liekkö sitten maha jo laskeutunut(saisi jo kyllä olla). Oma olotila on aivan karmea. Supistelee ja kolottaa joka paikkaan. Ei saa nukuttua ei yöllä eikä päivällä. Vihloo millon minnekin ja supistukset alkaa siirtyä selkäpuolelle(aivan kuten oikeat synnytyssupistukset esikon aikaan). Maanantaina siivosin kämpän katosta lattiaan aamupäivän aikana ja päikkäreiden aikaan oli niin kipeitä selkäpuolen supistuksia että tosissani mietin että nytkö se sit alkaa, mutta loppuivat sitten kun loppupäivän otin rauhallisesti. Eli edelleen toivon kesäkuun vauvaa(ja pessimistihän ei pety niin samaan lauseeseen lisään että kasassa ollaan vielä heinäkuun pari ekaa viikkoa :P). Neuvolassa tänään sanoinkin että minua rangaistaan kaikista pahoista teoistani ja en takuulla pääse tästä olosta eroon kun heinäkuun puolen välin jälkeen. Ja vielä varmaan riittää rankaisua seuraavaankin raskauteen :)
Siskon yo-juhlat meni yllättävän hyvin viikko sitten. Selkään alkoi ottamaan vasta kun suurin osa vieraista oli jo käynyt ja itse aloin syömään ja istahdin pidemmäksi aikaa. Pari tuntia lepäilin ja kävinpä illan päätteeksi paikallisessa baarissa moikkaamassa tuttuja ja katselemassa pienen kotikaupunkini yöelämää. Toki sain nokka vartta pitkin tulevia katseita kun mahoineni siellä oli mutta samapa tuo. Miksi raskaana ollessa pitäisi homehtua kotona kun/jos jaksaa käydä ihmisten ilmoilla. Tosin ikinä en ole muiden mielipiteistä niin välittänyt joten omaan arvoonsa jäi nekin katseet ja tuhahtelut mitä vastaan tuli :D
Meillä esikoinen menee jonkun kaverini luokse siksi aikaa että mummolan sakista joku ehtii hänet hakemaan(välimatkaa meillä 130km). Siskollani ja hänen poikaystävällään on molemmilla ajokortit ja autot käytössä että ovat varautuneet hakemaan pojan mummolaan. Enkä takuulla jätä ilmoittamista ihan viime tippaan eli jos esikoisen synnytyskaavan mukaan menee niin ehtiivät vaikka kolme kertaa tänne ja takaisin(synnytys siis kaikenkaikkiaan kesti 26h :P).
Sairaalakassia pakkasin alkuviikosta. Itselleni varasin mukaan imetysliivit ja liivinsuojia, puhtaat alusvaatteet ja oloasun ihan varulta(viimeksi 3pv meni sairaalakamppeissa ja sairaalan siteillä ym) sekä tietty hammasharjan, tahnaa, rasvaa ym. Ajattelin että ehdin deodorantin ja pienemmät tavarat napata mukaan ennen lähtöä, kamera täytyisi muistaa!!! Vauvalle otin mukaan bodyn, puolipotkarit/sukkahousut, potkarit siihen päälle, pipon, tumput ja neulepeiton. Vaikka tyttöä odotellaan niin vaatteiksi varasin vaaleita tamineita, ettei pojan tarte pinkissä kotia tulla :D ja edelleen nään painajaisia pojan synnyttämisestä.
Tämmöistä meidän maailmaan. Nyt kun juhlat on juhlittu ja palailtu kotia niin odottelemme lähinnä vauvan syntymää. Mitään ei oikein jaksa eikä pysty tehdä joten kotona yritetään aikaa kuluttaa. Onneks on sukulaisia ollu kyläilemässä ja järjestämässä meille muutakin tekemistä kuin takapiha ulkoilua ja nukkumista :D
Nukkumisesta puheenollen, täytyykin lähteä nukkumaan(ihanaa, yksin isoon sänkyyn pyörimään ja etsimään mahd. nukkuma-asentoa, mies on viettämässä virkistäytymisviikonloppua työpaikan järjestämässä tapahtumassa joten saan ihan ilman muiden häirintää pyöriä ja hyöriä sängyssä).
Ja tänäänhän se POKS!
T:HanniS + paputar 37+0, täysiaikainen vauva minullakin :D
Tarkennusta tuohon streptokokkiin ja labrassa käyntiin.. Eli mulla oli ton kokin aiheuttama virtsatietulehdus ja sen vuoksi pitää käydä kontrolleissa. Oli aluksi oireeton tulehdus, niin ei voida luottaa, että tulehdusta itse välttämättä huomaisin heti. En ole siihen sen tarkemmin perehtynyt, että onko kyseessä suoneen annettava vai mikä, mutta antibioottia kuitenkin antavat.
Ajettiin viime yönä kotiin lomareissulta ja nyt aika väsynyt fiilis.. Onneksi sataa vettä, niin ei tarvitse lähteä ulos ;)
Neiti 2v olisi kyllä ennemmin keinumassa!
Testataanko tota streptokokkia jotenki rutiinisti vai vaan tarvittaessa? Ei mulle ainakaan oo mitään puhuttu. Ens viikolla on sitte viimenen ultra. Vauva on kyllä raivotarjonnassa ollut jo pidempään että tuskimpa sielä mitään uutta tulee. Aika jännä kuinka erilaisia voi olla noi mitat. Mulla sf 29 mut vyötärön ympärys on kyllä jo yli metrin ollu jo monta viikkoa :D Eikä täälä kohdunsuun tilannette lääkärineuvolassa kuulemma tutkita jos ei oo mitää supistuksia tai muuta että olis "syytä" tarkistaa.. Nyt on kyllä tosin eri lääkäri kun oikee lääkäri on kesälomalla että en tiedä sitten hänen toiminta tavoistaan.
Eilen oli neuvola ja kaikki ok. Painoa mulla rupee oleen + 14kg.. Saa nähdä pääsenkö vielä seuraavallekin 10 luvulle.. Tällä syömisellä todennäköisesti. Vielä onnkes pystyy lenkkeileen ja muutenkin puuhaamaan. Viikko kerrallaanhan tässä mennään, eikä koskaan tiedä josko ens viikolla toimintakyky laskee erilaisten kolotusten myötä. Hope not. Juhannukseks olis tarkotus mennä mökille. Saareen. Josta lähimpään sairaalaan 50km. No on meiltä kotooki yli 60km. Ja ens vkoloppuna Provinssiin kattoon Rammsteinia! Kauhee väsymys kokoajan. Onneks saan hyvin nukuttua. Sitä odotellessa että koska sekin loppuu kun näitä juttuja lukee.
Kiitoksia onnitteluista. Mukavastihan ensimmäinen viikko rouvana on mennyt. Nimen kirjoittaminen vielä vähän hankalaa, kun ei sitä nyt lomalla ole edes mihinkään tarvinnut raapustaa.
-raksu- & raimoeetwartti 34+6
piti vielä kysyä noista kestojen taittelusta. Täytyykö sitä äpakkauksen imse vimseä jotenkin taitella?? Vai onko sielä uudessa pakkauksessa ollu joku erilainen vaippa? Mun silmään kun tuo imse vimse näyttää ihan käyttövalmiilta ilman taitteluakin..
huomenna olis taas maanantai.. kyl se aika rientää! :) mulla oli eilen vauvakutsut! oli oikein ihana nähä mun ystäviä! :) syötiin, höpöteltiin, ja muutama leikkimielinen juttukin leikittiin :) oli kyllä kivaa! sain ihania lahjojakin vaikka mä sanoin kyl et ei tartte tuoda mitään! :D
masuun ei kuulu mitään uutta, siellä se pikkunen hikottelee ja venyttelee! :) mut mua on nyt välillä pistänyt jotenkin oudosti tohon navan yläpuolelle?!onks muilla tällästä? siis en osaa kuvailla millasta se on, mut sellanen tosi kipee kohta..eikä se oo koko ajan.. yleensä illalla. en tiiä mikä on..inhottavaa se silti on.
mutta katsellaan taas! :)
T: britney ja rinsessa 37+0!! tervetuloa vauva! =)
Ihanaa, pitkästä aikaa näen omat nilkkani! Eilen illalla jostain kummasta syystä jalkojen turvotus laski ja edelleen jalat näyttää siroilta! :) On se kummaa, miten tällaisestakin asiasta voi tulla niin iloiseksi! Menin sitten huvikseni vaa'alle ja painoa on tullut viime tiistain neuvolan jälkeen vain 100g mikä on tosi outoa, kun mulle on tullut viikottain noin 600-900g. Jospa siis keskiviikon lääkärineuvolaan mennessä ei ehtis paino nousta niin paljoa.
Mullekin pidettiin vauvakutsut pari viikkoa sitten, ne oli mulle yllätysjuhlat :) Tuntuu, ettei olekaan nähnyt kavereita niin paljoa koko raskauden aikana. Jotkut ei osaa suhtautua asiaan ja kai sitä itsekin on laiskistunut yhteydenpidossa, kun ei jaksa lähteä naapurikaupunkiin.
Britney: Mulla aina välillä pistää/sattuu ylävatsaan, kun vauva venyttää itsensä niin pitkäksi, että painaa peppunsa ihan kohdun ylälaitaan. Ootko huomannut tuleeko kipu aina kun vauveli venyttelee vai onko kipu ihan satunnaista?
Nukkuminen oli muutaman yön ajan helpompaa, mutta nyt taas viime yönä oli vaikeaa löytää oikea asento. Yhtään ei pysty olemaan selällään, kun tuntuu, että mahan paino murskaa sisäelimet :D On siis pakko nukkua kyljellään ja sekään ei ole ihanteellinen asento, kun alkaa vihloa häpyluusta. Nyt on myös supistellut joka päivä pari kertaa ja viime yönäkin... Mutta viikot vähenee ja loppu häämöttää (eihän sitä tiedä, koska se loppu on...)!
Fanni 36+3
Kuinka on heinämasujen viikonloppu sujunut? Me ollaan oltu kotosalla ja eilen tuli käveltyä jonkin verran, kun Erämessuilla käytiin. Supistellutkin on joka päivä ja yö. Viime yönä piti ihan käydä lämmittämässä kauratyyny ja laittaa se alavatsalle ja välillä alaselän kohdalle, kun niin kovasti supisti. Lämpö auttoi ja pystyin jatkamaan unia. Nyt supistukset tuntuu lähinnä poltteluna alavatsalla ja -selässä ja säteilee reisiin ja tuntuu mahdottomalta seistä tai kävellä. Mutta siis mitään säännöllisyyttä en ole huomannut. Maha on pudonnut alemmas.
Missä teillä tuntuu supistukset ja millaisia ne on?
T. Sanjuska + ”Jyri” rv 37+3
Tänään 37+0. Tänään on neuvola. Maha ainaki on pudonnu, oli jo viime kerralla ku sf mitta pysyi samana. Pään kiinnittymisestä en osaa oikein sanoa.. kuulemma on jo alhaalla syvällä ollu, viimeksi vielä kuitenki liikkui.
Nyt olen jo alkanu odotella niitä kunnollisia supistuksia vaikka hetki sitten niitä sai pelätä, niin se tämä täysiaikaisuus saa ajatukset muuttumaan :)
Kyllähän noita supistuksia on jonku verran mutta nyt ku ajattelee, niin eihän noilla vielä synnyttämään aleta, höh. Viikon päästä vois olla sopiva lähteä :) ihan niinku sen vois ite päättää..
Nyt oon parina yönä heränny, en tiedä miksi, enkä saa unta vaan pyörin pari tuntia sängyssä. Ja mietin tietysti synnytystä, mten ja koska se alkaa, kuinka kaikki etenee jne.. ja eihän se uni tule ku sellaisia miettii. Tähän asti en ole heränny edes vessahädän takia niin ärsyttää nyt tällainen.. Ja jostain syystä silloin yöllä valvoessa supistelee enemmän. Ne on pitempikestoisia menkkatuntemuksia ja tuntuu alamahalla ja -selällä. Muistan aiemmista että pahentuessaan tuntuvat myös reisissä.
Ja sitä kivunlievitystä tulee aina mietittyä.. Urheasti ajattelen etten haluaisi spinaalia tällä kertaa vaan jotain lievempää mutta hyvähän se on nyt sanoa. Kai se täytyy vaan katsoa tilanteen mukaan, minkälaisiksi kivut kasvavat.
Juhannuksena ollaan kyllä varmasti kotosalla ja mies saa olla ajokunnossa. Aiemmat synnytykset kuitenki käynnistyneet etuajassa joten en uskalla ottaa riskiä. Ja luultavasti muutenki oltais vaan kotona grillattu yms.
Palaan neuvolakuulumisten myötä asiaan myöhemmin.
Olen yrittänyt monta kertaa kirjoittaa tänne, mutta jostain syystä viestit kerta toisen jälkeen pyyhkiytyy aina! Surfailen IPhonella netissä, niin en tiedä sitten että mikä mättää.. Nyt en laita hymiöitä tms., niin katsotaan tuleeko nyt perille!
Mutta lukemassa olen päivittäin käynyt teidän kuulumisia.
Alkaa tosiaan kaikilla lähestymään lasketutajat ja onnea niille, jotka jo kääröt ovat saaneet.
Omaan napaan kuuluu ihan perus odotusta..5 viikkoa vielä laskettuun aikaan! Poika ollut raivotarjonnassa monta viikkoa ja pään on lääkäri tuntenut viikolta 28 asti, eli lähtökuopissa. Supisteli jossain vaiheessa aikalailla, mutta nyt rauhottunut sekin. Sf oli viikko sitten 28 ja ympärystäkin vasta 94cm. Maha on pienempi kuin esikoista odottaessa. Turvotusta tullut varsinkin jalkoihin, mutta onneksi se lähti tosi nopeaan pois viimeksikin. Olen sen B-streptokokin kantaja ja sen vuoksi saa nyt juosta labrassa ja yhden antibioottikuurinkin olen jo syönyt! Esikoisen aikaan en tienny koko streptokokista yhtään mitään. Nyt jännätään aiheuttaako ennenaikaisen lapsiveden menoa.. Ja sairaalassa pitäisi ehtiä saada se pistos, että vauva ei sitä saa syntyessään.
Meillä on vielä vauvan tuloa varten paljon tekemistä ja pesemistä. Lähinnä pitäisi kerätä kaikki esikoisen tarvikkeet kasaan ja hommata puuttuvat pienet jutut. Niin ja sairaalalaukkua tai esikoisen hoito-ohjeita en ole vielä ehtinyt pakata/kirjoittaa ylös. Meillä on muutama eri hoitaja vaihtoehto synnytyksen varalle, niin pitäs kirjoittaa vähän päivärytmiä ylös. Jospa ensi viikolla ehtisi!
Kaikille tsemppiä.. Loppu onneksi jo häämöttää! Olen niin valmis tästä mahasta luopumaan!
Katsotaan tuliko nyt viesti perille asti..
Mysweetie ja masuasukki 35vkoa