Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

*** HEINÄKUUN IHANUUDET *** viikko 23

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiyspolilla käyty ja nyt kuulumisia. Eka olin puolisen tuntia sydänäänikäyrässä ja kovasti tuo muksu innostui taas liikkumaan. Lääkärillä oli mukana opiskelija, joten tutkimukset tehtiin kahteen kertaan. Kohdunsuu on jo pehmentynyt ja sormelle auki ja kohdunkaulaa jäljellä 2,5 cm. Lantiota lääkäri myös tutki sisäkautta ja se tuntui aika ikävälle. Mutta esteitä alatiesynnytykselle ei näyttäisi olevan. Verenpaine oli ok, mut virtsassa sokeria, muuten kaikki olikin ok. Ultralla tutkittiin vauvaa ja olikin mukavaa, kun lääkäri samalla selvitti opiskelijalle paljon asioita ja aika tarkastikin. Ja selvät pojan merkitkin nähtiin. Vauvaa mittailtiin paljon ja painoarvioksi saatiin nyt 3259g (laskettuna aikana olisi lähes 4 kg).

Vauvan koon, mun raskaushepatoosiepäilyn ja raskausdiabeteksen vuoksi, uusi kontrolli äitiyspolilla on 18.6. ja tuolloin jo mahdollisesti käynnisteltäis synnytystä, jottei vauva kasvaisi liian suureksi. Jännää, että ennen juhannusta meillä voikin olla poikakäärö sylissä. Miehellä muuten on synttärit 19.6., että saapas nähdä saako hän synttärilahjaksi pojan…

Viikonloppuna tuli muutamia aika kipeitä ja napakoita supistuksia. Ja usein ollut sellaista menkkamaista jomotusta ihan tuolla alavatsalla. Liikkeellelähtö ja kävely on kivuliasta, kun tuntuu, et puukkoa väännettäis alapäässä. Jalkapohjia ja vatsan ihoa kutittaa edelleen, väsyttää ja väsyttää, joten alan olla jo aika kypsä tähän raskauteen.

Iinealle suuri kiitos kestovaippavinkeistä ja –infosta! Lisääkin vinkkejä luen mielelläni, jos teillä on.

Nyt täytyy oikaista hetkeksi sohvalle, kun niin nukuttaa, ettei pysy silmät auki.

t. Sanjuska + ”Jyri” rv 36+4

Vierailija
2/29 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanjuskalla alkaa sitte mahapäivät käydä vähiin.. kivempi ku ei tartte niin kauaa odottaa.. ja helpompihan se on pienempänä pusata ulos :) voiku mäkin pääsisin jo eroon tästä mahasta.. alkaa jotenkin jo kyllästyttään..

Tänään tuli kelan paperit, ei oo hurraamista.. päätös oli että 2008 tulojen mukaan (olin tuolloin vappuun asti vanhempainvapaalla, jota ei lasketa tuloksi) eli olemattomat tulot.. ja minimipäiväraha ois tulossa :(

Viikonloppu tuli juhlittua kun minun äitini (63v) pääsi ylioppilaaksi, harvoin sitä pääsee äitinsä ylppäreihin :)

Huomenna pitäis lähtee sitte ylioppilaan kanssa ruotsinlaivalle, mukaan tulee meijän esikko 3v, mieheni ja vaari (isäni siis).. tavallaan meijän "lahja"..ja samalla saadaan ne lapsenvahdiksi meijän hulivilille :) vähä hirvittää mitä siitä tulee ku uhmaikäisen vie laivalle.. ja meikällä vielä tää maha painaa... mutta tää on niiku viimeinen mahdollisuus..sitte ei enää vähään aikaan pääse minneen..

vauva potkii kovin ja pikkuiset jalkapohjat tuntuu vatsan läpi.. hauskan tuntuista..

onkos teillä muilla makuuhuone-elämä sujunut hyvin mahan kanssa? meillä mies pelkää mahaa tai sitä että vauvaan sattuu.. ja kuulemma en oo mahan kanssa kovin kiihottava..ollaanki oltu selibaatissa pitemmän aikaa, vaikka mulla on haluja vaikka muille jakaa.. ja näenkin "seksi-unia" harvese yö..:) nyt sitte viikonloppuna sain sen houkuteltua peittojen alle mutta täytyi itseki todeta että hankalaa se on.. maha tiellä joka asennossa..nauruksihan se sitte meni :)

nasuste huomenna rv 33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään olin neuvolassa ja kaikki oli ok. Sf-mitta oli 34 cm. Nyt siis rv 36+0. Täällä myös tuntuu, että olisi ihanaa päästä jo pian mahasta eroon. Liikkuminen on vaikeaa kun supistaa ja alapäässä on viiltävää kipua kävellessä. Yöllä heräilen vähän väliä vessaan ja päivisin oon sit ihan poikki. Monet myös ihmettelee mun isoa mahaa ja sekin alkaa jo ärsyttää. Viikonloppuna kävin lastentarvikekaupassa ostamassa viimeisiä ostoksia ja myyjä tuli juttelmaan ja kysyi että millon on laskettuaika? Kun sanoin, että heinäkuussa, niin se kysyi heti, että "onko tulossa kaksoset?". Se vähän ärsytti. Eihän tää maha nyt niiiin iso ole.

Nasuste: Kyselit siitä makuuhuone-elämästä, niin me ollaan kans oltu jo pidemmän aikaa selibaatissa. Mies kyllä haluaisi mutta itseä ei huvita yhtään. Väsyttää vaan kauheasti ja maha on tiellä. Lisäksi se aiheuttaa kauheita supistuksia, joten ollaan ihan suosiolla jätetty se nyt pois.

Sanjuska: Meillä myös on äitiyspolilla ollu puhetta, että vauva syntyisi jo 22.6 eli aika lähellä teitä. Meilläkin siis olisi pikkuinen käärö sylissä jo juhannuksena :)

Voimia kaikille loppuraskauteen!

Vierailija
4/29 |
07.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ooo, kiva kun toisilla on jo päivämäärä tiedossa et millon ehkä käynnistellään! mäkin niin haluisin jo meijän rinsessan syntyvän ennen juhannusta! :)

mut joo, tulee ku on tullakseen! :D

Masuun ei kuulu mitään ihmeellistä, ei enää selviä potkuja tunnu vaan lähinnä sellasia venytysliikkeitä.. ja sit vauvalla on tosi usein hikka! :)

Nukkumisesta sen verran et mä herään myös AINA 4 aikaa vessaan, ja sit en saa heti unta vaan nukahdan sit joskus viiden aikoihin. Yleensä ei tartte herätä ku kerran vessaan, mut sit välillä jos herää jo vaikka 1 aikoihin, niin siitä mä sit tiiän et joudun ravaamaan siel puolentoista tunnin välein. Hassua tosiaan et kaikki tuntuu heräävän neljän aikoihin. hihi..

mulla on torstaina se viimeinen neuvolalääkäri.. ja sit sen jälkeen alkaakin olemaan viikon välein neuvola :)

Mua ei pelota se synnytys enä ollenkaan, tai katotaan sit ku sinne pitää lähtee oikeesti :D mua enemmän jännittää se et miltä meijän rakas näyttää! :)

Mua on ruvennut myös jo ahistaa tää maha ja muutenkin, mun mies aina sanoo et mulla on mummonilkat :D ku ne on ihan turvoksissa.. haluis jo niin työntelee vaunuja tonne jne. pikku hiljaa jos sais nää kamalat lisäkilotki sit pois.. omaa vikaahan se tietty on et näinkin paljon paino noussut..:( noo en ota mitää ressii! :D

Mut torstaina taas ilmottelen et miten siel lääkäris meni! :) koitetaan nyt viel jaksaa! :)

britney ja rinsessa 36+1

Vierailija
5/29 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin sitä vaan taas eilen poksui viikot. Kyllä menee nopiaa aika, ei voi muuta sanoa.

Heräsin tänään ranteet ihan sököinä. Eilen alettiin tekemään tuohon takapihalle 30 neliön mukulakivetystä ja tietysti minäkin siellä olin kontillani kiviä hakkaamassa. Asento ei sinänsä ollut paha, mutta vasarointi teki kyllä selvää ranteista. Mies hälytettiin töihin vaikka hänen piti olla tämä viikko kotona, joten nyt tuo työmaa ei edisty yhtään tuolla pihalla. Ikkunasta katselen ja tekis niin kovasti vaan sisulla jatkaa kivetyksen laittoa. Josko ihan muutaman kiven kävis kokeilemassa...

Iinea jo kertoilikin hyvän setin kestovaipoista. Meillä kanssa kuopus kestovaipatettiin ja aion kyllä tehdä niin tulevan vauvankin kanssa. Kuopuksen kanssa innostuin vaipoista hänen ollessaan 1,5 kk. Suuren kokonsa takia en harsoja kokeillutkaan, vaan siirryin suoraan miltei vallan pul-vaipppoihin. Se oli miehellekin helppoa, kun täytin vaipat aina valmiiksi lokerikkoon, jolloin käyttö oli yhtä helppoa kuin olisi kertisvaippoja pitänyt. Öisin pidettiin taskuvaippaa ja villahousuja, koska pul-vaipat eivät oikein pitäneet koko yötä, vaikka lisäimuja kuinka yrittikin vaipppaan tunkea. Innostuin kovasti vaippojen tekemisestä ja niinpä kaikki vaipat olivat joko minun tai äitini tekemiä. Ja nyt, kun meille on tulossa tyttö ultran perusteella, niin olenkin tehnyt tyttö-kuosisia vaippoja vaikka pojan vaipat olisivat kaikki vielä tallella kaapissa. Ne vaan on niin lutuisia nuo uudet ihanat kuosit. :o)

Nyt olen ajatellut kokeilla tuota harsojen käyttämistä uudella tulokkaalla. Monet tosiaan niitä kehuu. Ja varmaan ovatkin parhaat vastasyntyneellä muokattavuutensa ansiosta.

Makkarielämästä oli puhetta: Meillä lääkäri kielsi seksin kolme viikkoa sitten muutamaksi viikoksi, joten nyt elellään vielä muutama päivä iisisti. Ens viikolla viikkoja on kuulemma jo tarpeeksi, vaikka synnytys käynnistyisikin seksin voimasta. Hirveästi ei ole edes tehnyt mieli, mutta muutaman viikon tauon jälkeen sitä yllättäen jo kaipaakin myös sellasta läheisyyttä.

Niin tuonne listaan saa meidänkin osalta päivittää, että tyttö (uä) olisi tulossa.

Vauvan vaatteet on pesty ja odottavat kaapissa. Mitään muuta ei olla vielä tehty. Tärkeimpänä pitäis hommata tuo uus turvakaukalo. Ensisängyn saa raahattua varastosta nopeastikin, joten sitä en ole vielä kiirehtinyt. Ja tuollaiset pikkuostokset, kuten varoiksi pari pakettia kertisvaippoja, siteitä ja jne on kanssa hankkimatta.

Meillä on pari kappaletta "poikakuosillisia" sittereitä varastossa. Niihin haluaisin tehdä jotkut kivat päälliset. Eli kangaskaupassa pitäis kanssa käydä.

Mulla on tullut sellanen kotikeskeinen fiilis, olen käpertynyt itseeni enkä niin kauheesti enää jaksaisi luuhata ihmisten ilmoilla. Muistan, että samanlainen fiilis tuli poikienkin loppuraskaudessa. On kiva vaan olla kotosalla ja touhuta oman perheen kanssa. Kaipa tää on sitä, että luonto hoitaa hommansa niin, ettei äidille sattuisi enää mitään näillä viikoilla.

Tuosta turvotuksesta vielä. Mullahan oli jalat aivan hirvittävän turvonneet kun vielä kävin töissä. Sairaslomalle jäätyäni on kaikki turvotus poissa ja painokin kääntynyt siksi laskuun. Nyt saa ihan omassa rytmissä, oman voinnin mukaan olla, huilia päivällä ja nostella jalkoja ylös. Katsotaan palaako turvotus vielä loppuviikoilla, etenkin jos tulee oikein helteitä. Nämä ilmat kelpaisivat mulle oikein hyvin seuraavaksi kuukaudeksi.

Mukavaa viikon jatkoa kaikille! Nautitaan masuista! Kohta niitä ei enää ole... samassa mittakaavassa ainakaan. ;o)

Elisabet ja tytsy 34+1

Vierailija
6/29 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälä on kesäloma täydessä käynnissä ja kokoajan tulee hommailtua kaikkea sellasta mitä kuvittelee et "täytyy" hoitaa pois alta kun on vielä yhtenä kappaleena. Käydä kattomas sitä kaveria ja tota kaveria, mökkeillä ym. Toisaalta päästään muuttaan omaan kotiin vasta ens kuulla että ei sillain voikkaan tota pesänrakennusta porukoitten nurkissa harrastaa.

Viimeviikolla täräytettiin naimisiin! Pikaisesti maistraatissa, mutta juurikin meidän tyyliin sopivasti ja vieläpä salaa :) Eli täälä totutellaan nyt sitten rouva-elämään.

Makkarin puolella on vielä ollut muutakin kuin unielämää :)Ja unielämä on usein vallan eroottis sävytteistä. Masu ei oo ainakaan vielä tiellä eikä miestä haitannut. Ainoo mikä mua haittaa on kuivat limakalvot :/ Ne on ollu sitä kyllä jo varmaan raskauden puolivälistä asti, eli liukkareilla mennään. Mitään suppareita ei aiheuta, eipä niitä oo kyllä muutenkaan. Vielä kun noi porukat häipyis mökille niin olis enempi tilaisuuksia ;)

Mitäs ihmettä sinne synnärille sit tarvii ottaa mukaan ja mitä vauvaa varten kotiin varata? Olin eilen perhe valmennukses ja siel tietty toitotettiin et kai teil on sit sitä ja tätä.. Vaaunut ja turvaistuin on nyt sentään viimein hankittuna :)

Vierailija
7/29 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime yönä ravasin vessassa neljä kertaa ja joka kerran jälkeen supisteli. Nyt aamusta alkaen on ollut aaltomaista jomotusta alavatsalla, alaselässä ja säteilee reisien sisäpuolelle. Vessassa käydessä huomasin, että sellaista rusehtavaa vuotoa tulee vähän. Enteilisikö jo synnytystä… en tiedä. Täytyy seurailla tilannetta.

Nasuste kyseli makuuhuoneen elämästä. Meillä ei siellä ole tapahtunut nukkumista kummempaa pitkään aikaan. Viimeksi (kauan sitten) kun yritettiin, niin vähän sähläämiseksi meni, kun maha oli tiellä. Ei ole oikein haluttanutkaan tän mahan kanssa. Ehkä sitten vauvan syntymän jälkeen taas aktivoituu tuokin asia.

Vimpula: Saakos kysyä, miksi teillä ollaan suunniteltu synnytyksen käynnistystä? Vai onko kyseessä sektio?

Raksulle paljon onnitteluja naimisiinmenosta! Aiotteko järjestää hääjuhlat sitten myöhemmin? Mä oon pakannut sairaalaan mukaan itselleni omat hygieniatarvikkeet (shampoo, dödö, rasva, hammasharja jne), imetysliivit + -suojat, lukemista (pari lehteä) sekä pienen muistikirjan ja kynän. Hieman mietin ottaisinko omat sisätossut vai en. Niin, ja onhan siellä kassissa vielä pieni pussi karkkia, kamera varaparistoineen ja tyhjine muistikortteineen sekä steriloidut tutit vauvalle. Toiseen kassiin, jonka mies sitten tuo, kun tulee meitä hakemaan kotiin, pakkasin vauvalle kotiintulovaatteet (bodyn, puolipotkarit, sukat, ohuet tumput, hatun sekä collegetakin) kokoa 56 ja toiset kokoa 62. Lisäksi otan ohuen neulotun peiton mukaan, jos tarvitsee turvakaukaloon peitettä. Kassiin laitan vielä itselleni jotkut kotiintulovaatteet.

Kotiin sitten oon varannut vauvalle puhdistuspyyhkeitä, pienen paketin vaippoja, tuttipulloja, harsoja, pumpulipuikkoja ja sit on ne äitiyspakkauksen hoitotavarat. Vaatteet, vaunut, turvakaukalo, pinnasänky + hoitotaso ja sitteri löytyy myös. Samoin rintapumppu ja itkuhälytin.

Pakkaatteko te muut erikseen kotiintulovaatteet vai otatteko kaikki mukaan kun lähdette sairaalaan synnyttämään? Mietin vaan, et olisko järkevämpää pakata kaikki samaan kassiin, kun sieltä sairaalalta kotiin lähtiessä sitä kannettavaa kuitenkin on.

Oletteko ottaneet kuvia masusta tai ikuistaneet vauvamasua muuten (esim. kipsi)? Meillä tää raskausaika on hurahtanut niin ohitse, että ei olla kuvattu masua aikaisemmassa vaiheessa. Toissailtana mies sitten otti muutaman masukuvan muistoksi.

Mukavaa viikon jatkoa!

t. Sanjuska + ”Jyri” rv 36+5

Vierailija
8/29 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on jonkun viikon verran tosiaan tuntunut kuin vauva puskisi itseään alaspäin ja viime yönä oli hankaluuksia nukkua, kun se taas puski ja puski ja vessassa sain juosta jatkuvasti. Tänä aamuna sitten vilkaisin masua peilistä ja se on valahtanut alas hurjasti! Hengittäminen on kieltämättä helpompaa, mutta paineen tunne alavatsassa ja lantiossa ja kivut vähän väliä nivusissa ovat alkaneet. Tänä aamuna kun pikkuneiti potesi hikkaa, niin tuntui hikottelut todella alhaalla ja peräsuolessa asti. :D Kyllä se on ilmeisesti nyt lähtöasemiin päässyt. Eilen illalla supisteli lievästi sellaista menkkamaista jomotusta, mutta ei sen kummempaa. Huomaa että loppu häämöttää.

Makkariasioita kyseltiin: Täällä vielä on aika hurjaakin menoa, tuntuu kyllä että pitäisi alkaa hidastamaan. Ajateltiin miehen kanssa kuitenkin että nautitaan vielä kun voidaan/keretään. Sitten kun pikkuinen syntyä päättää, niin sitten ei hetkeen ihan varmasti haluakaan. :D

Masukuvia ei ole täälläkään keretty vielä räpsiä, joten täytyy kai pitää kiirettä. Jälkikäteen kyllä harmittaisi, jos ei olisi muistoa tästä pallosta. :/

Vaniliini 35+4

Vierailija
9/29 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa kaikki hyvin, paitsi verenpaine hieman korkealla taas. Turvotustakin on, mutta koska pissassa ei mitään erikoista, niin ei haittaa. Neuvolantäti on nykyään paljon kiltimpi painonnousun suhteen, nyt sanoi "et sä sille mitään mahda, niin ei voi mitään". Uskon (ja toivon), että synnytyksen jälkeen paino laskee ainakin turvotusten osalta nopeasti. Täällä ei kyllä vielä mitään tuntemuksia synnytyksen lähestymisestä, vauva ei ole laskeutunut eikä supistele aiempaa enempää. Taitaa mennä meillä ihan lasketulle ajalle, jossei ylikin. Neuvolatäti ennusti, että kolmosella alkava painava vauva on tulossa, ei ainakaan yli neljän kilon :)

Raskauden puolivälissä, kun vauva alkoi liikkui, miestä alkoi pelottaa seksin harrastaminen. Ei niinkään se, että se satuttais vauvaa vaan ihan se ajatus, että masussa tosiaan elelee vauva ja on outoa, kun se siellä myllää :D Vois sanoa, että menoa peiton alla on ollut ehkä kerran kuukaudessa. Kyllä se mies innostuu, kun vähän yllyttää ;) Mutta onhan ne omatkin halut vähentyneet raskauden aikana.

Me saatiin vauvanhuone kuntoon viikonloppuna ja olen myös saanut pestyä kaikki vaatteet, lakanat, pyyheet... Vielä tarvis pestä ainakin se peitemakuupussi. Muutenkin kaikki pikkutavarat on nyt hankittuna, myös vaipat :) Sairaalakassia en ole vielä pakannut, mutta olen suunnitellut pakkaavani sinne omat hygieniatuotteet (shampoo, suihkusaippua, hammasharja+tahna, dödö...), kotiintulovaatteet (varmaa joku toppi ja housut), sukkia ja alusvaatteita (jos ei sairaalan omat miellytä;)), vauvalle vaatteiksi pitkähihainen body, puolipotkarit, potkupuku, myssy ja varmuuden vuoksi paksumpi haalari. Tällaiset ainakin mielessä. Jotkut tavarat, kuten hammasharja, tulee heitettyä kassiin vasta lähtiessä.

Me ollaan aina tasaisin väliajoin otettu masusta kuva. Niitä on jo nyt hauska katsella :)

Fanni 35+5 (huh, pian enää neljä viikkoa laskettuun aikaan!)

Vierailija
10/29 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanjuska75: Mulle siis tehdään suunniteltu sektio silloin. Jännittää jo aika paljon, kun alkaa käydä päivät vähiin.

Me ollaan myös hankittu kaikki tarvikkeet vauvalle. Rintapumppua ei ole ja mietin vielä, että ostanko sitä. Viimeksi se jäi käyttämättä, kun ei sitä maitoa niin paljon sitten tullut (paitsi alussa). Myös itkuhälytin pitäisi vielä ostaa.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut. Olen kyllä katsonut vauvalle vaatteet valmiiksi. Vauvalle otetaan mukaan pitkähihainen body, puolipotkarit, sukat, collegetakki ja myssy. Itselle otan pesutarvikkeet, imetysrintaliivit, rintakumeja, rintaliivin suojat ja kotiintulovaatteet. Sit tietysti kamera, cd-levyjä (tai mp3-soitin) ja lukemista. Ehkä vielä karkkia :)

Vierailija
11/29 |
08.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me käytiin tänään Haikaranpesän ensimmäisessä perhevalmennuksessa. Olikohan mahdollisesti muitakin paikalla? ;) Ihan OK setti oli, vaikka suurin osa asioista olikin tullut lueskeletua eri lähteistä jo ennestään. Synnytyssalissa ei päästy valitettavasti käymään, kun olivat kaikki varattuja. Itselle jäi tuosta sellanen fiilis että olishan se kiva jo päästä äkkiä tositoimiin, että vihdoin näkisi millanen tyyppi sieltä on tulossa.

Masukki veti niin hirveetä rumbaa koko valmennuksen ajan, että mulle meinas tulla jo huono olo! Nyt kun ilmeisesti on kääntynyt oikein päin, niin potkut tuntuu oikeassa kyljessä aika ylhäällä ja tosi napakoina.

Meillä on kaikki enimmät tavarat hankittu ja laiteltu paikat kuntoon. Kaikkea pientä pitää hommata sit vielä (imetysliivejä, vauvan hoitotarvikkeita kuten rasvoja ja pesuaineita, vaippoja jne.), mutta ei mitään isompaa.

Joku kyseli mahakuvista ja joku toinen makkariasioista...

Mun mahaa on kyllä kuvattu useampaan otteeseen, mutta ei mitenkään ihan säännöllisesti. Aina sillon tällön kun on muistettu ja jaksettu. Kyllä nyt jo huvittaa ne jonkun vkon 19 kuvat, joissa mukamas oli jo NIIIIN selvä vauvamaha :D Haha, nykyseen verrattuna näytän ihan tikulta!

Makkarissa asiat sujuu yhtä hyvin kuin ennenkin, eli maha ei ole ainakaan haluja vienyt kummaltakaan, vaikka tietysti vaatii jo vähän mielikuvitusta löytää sellainen asento jossa molemmilla on hyvä olla. Liukkari rules, mut ilmankin pärjää useimmiten. Vähän samoja ajatuksia meillä kun Vanilliinilla, eli yritetään nauttia tästä kahdestaanolosta niin paljon kun vaan ehditään! Epäilykset on täälläkin sen suuntaiset, että kun vauva syntyy niin hiljaisemmaksi muuttuu ainakin joksikin aikaa makkarissa.

Sairaalakassia en ole ehtinyt vielä miettiä yhtään, mutta eiköhän noi aika perusjutut tule pakattua mukaan: neuvolakortti, hygieniatarpeet, imetysliivit, rentoja ja mukavia vaatteita (Haikaranpesässä ollaan ymmärtääkseni lähinnä omissa vaatteissa), kännykkä+laturi, kamera+laturi, eväitä... Luulen että vauvan turvakaukalon ja kotiinpaluuvaatteet saa mies sit käydä hakemassa erikeen kotoa. Ainakin sellainen ohje annettiin, että kun ensisynnyttäjät saattaa olla niin hätäisiä että sairaalasta lähetetään vielä takaisin kotiinkin, niin ei välttämättä kannata koko omaisuutta roudata ekalla lähdöllä mukanaan. :D

Vierailija
12/29 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä eilen illalla/yöllä oli tekeillä. Eilen oltiin mökillä ja grillailtiin ja muuta, välillä hieman supisteli lievästi. Illalla kun oltiin kotiin päästy, niin join ison lasin vettä ja painuin nukkumaan. Meni hetki ja tuli ihan kamalan huono olo, olisin voinut oksentaa siihen paikkaan. Piti nousta ylös ja odottelin hetken kunnes juoksin vessaan ja istuin siellä sitten ripuloimassa ikuisuuden. Sen jälkeen tuli ihan hyvä olo, mutta alkoi supistelemaan. Olivat menkkamaisia kipuja ja tulivat melko säännöllisesti. En kuitenkaan hätääntynyt, koska tiedän että kyllä synnytyspoltot sitten tunnistaa, on niissä varmasti sen verran enemmän sitä jytyä. Siinä sitten koko yön potesin supistuksia ja pahoinvointia. Ei tullut juuri ollenkaan nukuttua. Mies oli melkein satavarma että tulee lähtö, mutta eivät ne supistukset siitä sitten sen suuremmiksi voimistuneet. Voipi olla että alapäässä on jotakin tapahtunut. Uskon että kunhan tuo vain harjoittelee synnytystä varten. Osaan vaan kuvitella kuinka väsynyt olen synnytyksen jälkeen, kun tämäkin otti jo veronsa. Tämähän olikin vasta esimakua tulevaan! :D Nyt vain menkkamaista oloa alaselässä ja -vatsassa. Toivotaan että neiti jaksaisi masussa pysytellä kuitenkin vielä tovin, että tulisi se maaginen 37 viikkoa täyteen. Hieman hämmästynyt kuitenkin olen viime yöstä, kun ei ennen tälläistä ole kokenut... Mitä tämä teidän mielestä voisi olla? Kai se sitä harjoittelua sitten vaan oli, ellei sitten olla kohta synnärillä. :D

Vaniliini 35+5

Vierailija
13/29 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaniliini: Mulla oli viime raskaudessa pari kolme viimestä viikkoa sellasta et usein luulin synnytyksen alkavan kun supisteli paljon, säännöllisesti, ei kuitenkaa ehkä riittävän tiheästi. Ja kaikenlaista muuta synnytykseen viittavaa siinä samalla.. se oli tosi kuluttavaa ja ärsyttävää ku aina usein puoli yötä supistusten kans valvoneena ne sitten hiipui aamua kohti. Mutta kyllä ne aukoi paikkoja että itse synnytys oli sit suht nopea kun vihdoin uskoin synnytyksen alkaneen ja sairaalaan lähdettiin (siinä vaiheessa jo n.7cm auki).

Sairaalaan mä otan mukaan omat shampoot yms. puhtaat vaatteet mm. liivit ja suojia, kirjan, kameran yms. ja vauvalle olen pakannut kassiin lähtövaatteet jonka laitoin turvakaukaloon. Eiköhän se mies sen osaa mukanaan tuoda :)

Kotiin varattuna vaipanvaihtotarvikkeita, tutteja pulloja, pari purkkia korviketta kaikenvaralta, eiköhän niillä pääse alkuun jos sattuis kotiutuun niin ettei kaupat ole auki. Mä olen tarvinnut rintapumppua heti eka päivänä kotiuduttua. Eka synnytyksen jälkeen ehti tulla jo huono olokin, pääkipua yms. ku maito nousi kotiinlähtöpäivänä (3.päivä synnytyksestä) niin vauhdilla enkä tajunnu pumpata liikoja pois ajoissa. Osastolla on toki myös pumppuja joita kannattaa kokeilla jos maito tuntuu nousevan nopeasti ja heti vaan ostaa sellanen jos tuntuu tarvetta olevan. Mulla on menny aina pari viikkoa että maidontulo on tasaantunu ja sitä odotellessa on kyllä joutunu pumppaan tosi paljon ylimääräisiä pois. Ja paljon myös sen jälkeenkin ettei kyllä käyttämättä ole jäänyt sen ekan parin viikon jälkeenkään.

Makkarissa ei meillä paljoa tapahdu enää, en ole uskaltanu ku supistelee ja jotenki tuntuu hurjalta jos paikat jo auennu ja pehmenny niin sorkkia sitte sinne.. huiii.. :D Sit ku rv38 täys niin voisin uskaltaakin ;)

Kyllä mä olen jo pinnasängyn ja kaikki laittanu, paikkaa ei olla vielä makkariin sille laitettu mut kasattuna se on. Haluan ite laittaa kaikki sellaset ettei vaan mies joudu itekseen sänkyä petaileen, eihän sitä ikinä tiedä koska se synnytys alkaa.. Toivottavasti mä en tuu pettymään ku oon jo alkanu ajtella et synnytys alkaa ennen la niinku aiemmissa raskauksissa on käyny.. sehän oliski kummallista jos yliajalle menis.

Apsideisi rv 36+1

Vierailija
14/29 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä uusi heinäkuinen, la 22pv. Toista odotellaan, nyt ollaan kotona oltu toista viikkoa ja aika meinaa käydä pitkäksi.

Kivuttomia suppareita on tullut jos ties kuinka kauan ja viikolla 17 yövuorot kiellettiin kivuliaiden supistusten takia. Nyt tulee vain kivuttomia ja vlillä tosin menkkamaista jomotusta, mutta sekin pientä. Masu laskeutui pari viikkoa sitten ja vessassa saa ravata kyllä.

Paljon on viellä vaiheessa, itkuhälytintä ei ole, pinnasängyn ruuvit kadoksissa ja ties mitä :)

Esikoinen tuli ennen laskettua aikaa, että ehkäpä tarvitsisi jotain asioiden eteen tehdä. Silloin ei yhtäkään ennakkosupparia, nyt kun kokoaika vihloo ja nipistää.

Vierailija
15/29 |
09.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolakäynti taas takana, ja kaikki oli niin kuin pitääkin. Vauvakin kääntyi oikein päin pari yötä sitten, helpotus! Kohdun kasvu menee taas mukavasti käyrillä, notkahtelujen jälkeen. Nyt on sama sf-mitta, kun mitä esikoisen aikaan oli tällä rv:lla. Toivottavasti ei ole yhtä iso vauva tulossa... Oma paino oli taas pudonnut vähän, vaikka olen mussuttanut huoleti jätskiä. Luulin, että vaaka olisi jo siirtynyt näyttämään uusia kymmenlukuja :D

Mulla ei vielä ole sairaalakassi ja lasten hoitokassi pakattuna, tässä lähiviikkoina sitten. Jos viikolla tulee lähtö synnytykseen, lapsukaiset on isovanhemmilla hoidossa mun sairaalassa oloajan. Mies lähtee aamuisin ennen kuutta töihin, tulisi turhan aikaisia aamuja tenaville, jos ennen töihin lähtöä joka päivä hoitoon kuskaisi. Kotiin olen ostanut vaipat ja peppurasvan. Edelliset vauvat on hoituneet ilman tuttipulloja ja tutteja, jos niitä ei nytkään tarvitsisi. Hakee sitten kaupasta, jos siltä näyttää... Muut tarpeelliset jutut meillä olikin tallessa vanhempien lasten vauva-ajoilta. Paitsi hiusharjan voisi vielä ostaa.

Melkein kaikki on muutenkin vauvaa varten laitettu. Tuplavaunut pesen vielä joskus kuun vaihteessa. Jätän mahdollisimman viime tippaan, kun siitepölyä riittää. Niissä siis kuopusta työntelen, kun meidän tavalliset vaunut hajosi. Katoksen pystytän myös vasta kuun vaihteessa pinnasängyn yläpuolelle ja laittelen sitten samalla lakanat. Tuskin ennen laskettua tulee lähtö, kun vauvakin asettui oikein päin. Kaksi edellistäkin meni lasketun yli... Tosin eihän sitä koskaan tiedä :)

Ensi viikolla olisi neuvolalääkäri. Saapa nähdä, onko paikat lähtenyt avautumaan. Supistuksia ainakin tulee pitkin päivää.

Tässä vaan relaillaan ja nautitaan viimeisistä hetkistä masun kanssa :) Ihan erilaiselta tuntuu nyt, kun vauvan pää on siellä, missä pitääkin. Mukavaa, kun ei tule enää tuskaisia potkuja tuonne alas. Kävelylenkitkin helpottui, vaikka nyt onkin se tasainen paineen tunne. Mekin on muutama masukuva otettu kaikkien raskauksien aikaan, hauska vertailla niitä. Varsinkin ensimmäisen raskauden kuviin, masu pysyi pitkään piilossa ja tuntui niin isolta :D

Onnea raksulle naimisiin menosta!

Vimpulalla ei olekaan sitten enää kahta viikkoa jäljellä :D Kuinkahan moni muu ehtii saada vauvan kainaloon tämän kuun puolella..?

Tervetuloa mukaan Basin :)

Mitäpä mammat meinasitte juhannuksena?

shira 35+5

Vierailija
16/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli aamulla kävin neuvolassa ja sit oli se lääkärin tarkastus.. :) kaikki oli hyvin, kohdunsuu oli pehmee mutta kiinni.. ja sit se lääkäri sano et vauvan pää tuntu jo siel ku se kokeili :O emmä tiennyt et se voi siellä jo tuntua! :D hurjaa! painoa oli tullut +560g viikossa.. :/ mut eipä se nyt sanonut siihen mitään.. turvotusta mulla on ihan kamalasti! mut kaikki oli kuitenkin hyvin, jopa se mun hemppa oli noussu normaaliksi! :)

meillä ei ole mitään juhannus suunnitelmia, paitsi et mä yritän kovasti touhuta kaikkee et tää pikkunen tulis sillon jo ulos ;) mutta eipä mulla tässä nyt kummempia..

britney ja rinsessa 36+4

Vierailija
17/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...tää on kyllä kivaa kun saa olla kotona, vaikka onkin vähän sellainen mitä tässä nyt tekisi fiilis.

Eilisen aamun olin labrassa sokerirasituksessa. Vauvan liikeet väheni ja kävin polilla tarkastuksessa, niin laittoivat rasitukseen. Tästä kun neuvolantäti kuuli, niin laittoi kahteen muuhunkin kokeeseen (proteiini ja joku muu).

Eilen kiertelin kirppiksellä varmaan kaksi tuntia, koska se on ainut paikka mihin miestä en helposti saa mukaani. Löytyi kaikkea kivaa vauvalle.

Kertokaahan kokeneemmat, saako kestovaippojen (esim AIO-vaippojen) sisäpintaa jotenkin pehmitettyä? Hirvittää kun lapsen ihoa kohti tuleva kangas on niin kova. Oon siis ostanut muutamia kestoja käytettynä. Haluaisin ihan hirveesti tehdä ite kestoja, mutta vielä kynnys on liian korkea.

Usein sanotaan, että äitiyspakkauksen kestot vie innon kestoilla, minkä vuoksi? Mitä niissä on huonompaa kun jossain muissa kestoissa?

Oon ihan yllättynyt siitä miten toinen raskaus voi olla erilainen kuin ensimmäinen. Ekassa tein parin tunnin kävelylenkkejä ja jumppasin viimeiseen viikkon asti. Nyt tuo kävely on huomattavasti ikävämpää ja supisteluja tulee joka päivä. Jotkut sanoo, että toisesta jälkisuparit on pahemmat kun ekasta, pitääkö paikkaansa? Mulla ne oli ekastakin aika tuskaset.

Mukavia kesäpäiviä kaikille masunkasvattajille ja jo nyyttinsä saaneille!

Enkelinäiti rv 35

Vierailija
18/29 |
10.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tuntuu matelevan, mutta onneksi äitiysloman alkuun on enää viikko ja siinä on taas yksi saavutettu etappi. Saikullahan minä olen jo valmiiksi, että eipä siinä käytännössä isoa muutosta ole, mutta henkisesti jo iso askel lähempänä kalkkiviivaa. :) Mökille tekisi mieli päästä nauttimaan luonnosta ja auringosta, eikä vain kököttää täällä kaupungissa sisätiloissa.

Kestovaippa-asiaa:

Usein sanotaan, että äitiyspakkauksen kestot vie innon kestoilla, minkä vuoksi? Mitä niissä on huonompaa kun jossain muissa kestoissa?

Iinaelle vielä iso kiitos kestovaippa-asioista! Lisätietoa oli jo helpompi hakea ja pari päivää on mennyt vaippagoogletuksen parissa. Tuohon ylempään kysymykseen liittynee sellainen juttu, että aiempien pakkausten vaipat ovat kai olleet vaikeakäyttöisiä, sisävaippa ollut vaikea laittaa kasaan ja paikoilleen tms. Nyt uudesta pakkauksesta on sanottu, että se vihreä aio-vaippa on sen verran reilu, että jos sen laittaa vastasyntyneelle, tulee tavarat lahkeesta ulos ja kestovaippailu voi loppua siihen. Ehkä kyse on enemmän siitä, että äitiyspakkauksessa pitäisi olla tarkemmat käyttöohjeet juuri ko. pakkauksen vaippoja varten.

Minulla on peukalot keskellä kämmentä ja helpointa olisi aloittaa sellaisella vaipalla, jota ei tarvitse viikata kokoon käyttöohjeiden kanssa. Se äitiyspakkauksen valkoinen vaippa arveluttaa, vaatii taittelua ja näyttää aika juntturalta paketilta, mutta se vihreä aio tulee aivan varmasti käyttöön sitten kun on sopiva!

Lukemani perusteella taskuvaipat taitavat olla meidän perheelle sopivimpia ja jos on vinkata hyviä (miel. kotimaisia) taskuvaippamerkkejä, niin pistäkää viestiä. Samoin jos nurkissa pyörii jotain ylimääräisiä/väärän värisiä tasku- tai aio-kestoja, niin olisin kiinnostunut ostamaan. :)

Jotkut sanoo, että toisesta jälkisuparit on pahemmat kun ekasta, pitääkö paikkaansa? Mulla ne oli ekastakin aika tuskaset.

Nonnih, nyt meni yöunet. O_O Ekasta tuli melkein parin kuukauden ajan jälkisupistuksia, tukka lähtee päästä jos tulee taas samanlaista settiä. Imetys laukaisi supistukset ja oli usein pakko ottaa vauva pois rinnalta ja mennä kontilleen, kun ei vain voinut olla. Sama olo kuin avautumisvaiheessa synnärille lähtiessä ja sitä kesti kaksi kuukautta - ei kiitos uudestaan...

Keräkurmitsa 33+4

Vierailija
19/29 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin loppu alkaa häämöttää. Ihanaa. On ollut kyllä jo niin tukala olo muutamat viikot, että olisi ihanaa saada vartalo takaisin itselleen. En malta myöskään odottaa sitä, että saan vauvan syliin. On sitä ensikohtaamista jo tarpeeksi kauan mielestäni odoteltu, mutta ei ilmeisesti vielä niin kauan että syntyisi. :D Aika jännä tosiaan, että tästä neljä päivää (36+4) sai äitini esikoisensa. Olisi se kyllä hurjaa jos se vauveli noin pian päättäisi jo syntyä.

Pinnasänky vielä kokoamatta, mutta mies lupasi että tänään laittaisi sen. (Niin se on ennenkin luvannut.) :D

Lääkärintarkastus ensi viikon tiistaina, vähän jännittää joko paikat ovat alkaneet valmistautua. Senpä näkee sitten. :)

Hyvää viikonloppua kaikille heinämassuille ja jo äidiksi päässeille. :) Itse olen ihan sekaisin päivistä kun kotona oleskelen.

Vaniliini 36+0

Vierailija
20/29 |
11.06.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään taas oli neuvola. Painoa on nyt sitten tullut raskauden alusta 10 kg, siirryttiin ennennäkemättömille vaa’an lukemille, kääks! Esikoista odottaessa tuli kaikkiaan 15 kg, joista osa valitettavasti jäi sitten pysyväksi. Nyt tästä raskaudesta en kyllä jätä kannettavaksi yhtään kiloa ja edellisiäkin pudotan vielä pois. Suunnitelmissa on palata syyskuussa jumpparyhmiin sekä kuntosalille.

No, muihin neuvolakuulumisiin… Verenpaine ja pissanäyte ok, hb vähän laskenut 124 ja turvotustakin on. Sitä streptokokkibakteeria ei onneksi ole. Vauvan liikkeet tuntui hyvin ja syke oli 140-154. Sf-mitta oli nyt sitten 40 cm. Uutta käyntiä ei nyt sovittu, koska ens perjantaina menen äitipolille ja silloin mahdollisesti käynnistellään synnytystä. Siis viikko enää…

Tällä viikolla onkin supistuksia tullut ihan päivittäin ja useitakin kertoja ja aika kivuliaita. Toissa yönä oli oikein pitkäkestoinen ja tosi kivulias supistus. Ihan jo kävi mielessä sairaalaan lähtökin. Joka yö muuten vessassa käynnin tai asennon vaihdon jälkeen supistelee hetken. Vähäistä rusehtavaa vuotoakin on ollut päivittäin. Jospa vaikka kohdunsuulla jotain tapahtuu…

Te, joilla on jo lapsia: Kuinka olette järjestelleet lasten hoidon synnytyksen ajalle? Onko teillä jo hoitaja tiedossa, jos lähtö yöaikaan tulee? Jos meillä alkaa synnytys päivällä, niin sitten tytölle on parikin paikkaa, johon hänet voi viedä. Mutta mikäli yöaikaan tulee lähtö, niin… täytyy siis vielä kysellä, josko yks kaveri vois lupautua yöaikaan hoitajaksi. Ens perjantaihin ollaan varauduttu siten, että mun äiti tulee hoitamaan tyttöä.

Juhannussuunnitelmista: Meillä ei ole mitään suunnitelmia. Toivottavasti olen vauvan kanssa kotona silloin tai sitten olen vielä mahan kanssa kotona tai sit ollaan sairaalassa…

Basin: Tervetuloa mukaan! Minkäikäinen sun esikoinen on? Meillä neiti täyttää muutaman viikon päästä 5 vuotta ja odottaa jo kovasti pikkuveljen syntymää.

Keskiviikkona kävimme katsomassa kaverin kuukauden ikäistä poikavauvaa ja voi että miten se oli pieni ja söpö. Vauvaa olisi voinut tuijotella vaikka kuinka pitkään. Tuli jo ihan hurja kaipuu saada oma nyytti syliin…

Jaahas, nyt täytyy lopetella ja lähteä hakemaan jääkaappiin täydennystä, kun se ammottaa tyhjyyttään. Edes valo ei pala siellä… :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

t. Sanjuska + ”Jyri” rv 37+1 (täysiaikaisuus saavutettu, tervetuloa pikkuinen!)