Nalle Wahlroos: Verorahat pois rikkinäisiltä perheiltä
"Pankkiiri, monimiljonääri Björn Wahlroosin mielestä verorahoja ei pidä kuluttaa rikkinäisten perheiden tukemiseen.
Hän esitti näkemyksensä talouslehti Financial Timesin tuoreessa haastattelussa.
- Emme voi enää verottaa ihmisiä tällä tavoin jatkaaksemme köyhyyden ja rikkinäisten perheiden tukemista, Wahlroos totesi haastattelussa."
Tero
Kommentit (85)
maksaminen miljonääreille, jotka harrastavat maanviljelyä kartanomaillaan. Verovaroista nekin menevät.
Harvassa maassa avioerosta maksetaan yhtä paljon kuin Suomessa eli muualla oletetaan, että erovanhemmat käyvät töissä ja elättävät ne lapset. Asumistuet pitäisi poistaa heti, koska ne kannustavat liian prameaan asumiseen. Jo se olisi mukava säästö veronmaksajille.
vähän samoin kuin kehitysavulla uusliberalistien mielestä lähinnä pidetään yllä kehitysmaiden rippuvaista taloudellista asemaa, köyhyyttä ja korruptiota (koska raha kulkee aina jonkun käsien kautta), myös kotimainen sosiaaliturva itse asiassa saattaa ylläpitää köyhyyttä. Suuri osa rahastahan kuluu sosiaalityöntekijöiden pakkoihin, virastojen lämmittämiseen ja sen sellaiseen, samalla kun tukiloukku estää ihmisiä menemästä (pienipalkkaisiin tai pätkä-)töihin, kouluttautumasta ja niin edelleen. Uusliberalistiseen ajatusmaailmaan kuuluu myös, että kun ihmisille lakataan antamasta rahaa niin he alkavat hankkia sitä itse. Se pitääkin paikkansa - harmi vaan että jos kysytään muilta kuin uusliberalisteilta niin huomataan, että osa rahanhankintakeinoista on laittomia ja korruptoivia ja voi hyvinkin estää monien muiden taloudellista selviytymistä (kuten nyt vaikka varkaus kiristys ja paritus)
Kuule menehän katsomaan Kelan perusteita mm. asumistuelle; minusta 3 hlö kaksiossa ei ole "prameaa" asumista!
hieman vieras ajatus sellainen, että joku muu maksaisi asumiseni tai osaakaan siitä.
Onko näitä asumistuellisia sitten paljonkin?
aika monessa alle 20 m2 yksiössä ja omilla rahoilla.
Kuule menehän katsomaan Kelan perusteita mm. asumistuelle; minusta 3 hlö kaksiossa ei ole "prameaa" asumista!
hieman vieras ajatus sellainen, että joku muu maksaisi asumiseni tai osaakaan siitä. Onko näitä asumistuellisia sitten paljonkin?
Mä olen saanut asumistukea vajaan vuoden aikanaan...
huomttavasti suurempia elatusmaksuja kuin Suomessa. Rikkaat maksavat suuria summia toisin kuin meillä.
Melkein kaikki tienaavat sen 2800... tai alle.
8: ei vaan muualla Länsimaissa miehet maksavat huomttavasti suurempia elatusmaksuja kuin Suomessa. Rikkaat maksavat suuria summia toisin kuin meillä.
mutta hyväosaisten tukia hän tuskin on poistamassa?
muuta kuin lapsilisät, jotka on tarkoitettu tasaamaan lapsellisten ja lapsettomien välisiä menoeroja.
siitä mitä se maksaa yhteiskunnalle kun perhe hajoaa? Kyseessä ei ole pieni summa. Nykyään ketkään ei eroa ilman että käydään perheneuvoloissa, sosiaalitantoilla, oikeudessa (maksuton oikeusapu) ja tapellaan siitä kumpi saa korotetun lapsilisän. Ja tietty lapsi on koko ajan tarhassa, tietty! Lapsen parasta ei ajatella. Miksi tällaiset lapset eivät voi valita joukkuelajia? Siksi kun he joutuvat olemaan säännöllisesti pois peleistä ja treeneistä koska välillä on oltava etävanhemman luona. Harrastuksissakin nämä vanhemmat ruinaavat muilta vanhemmilta pieneksi jäätyjä välineitä heidän lapsensa käyttöön, koska ne on niin kalliita. Ja kerjäävät kyydityksiä. Siippeilevät joka paikassa kaiken aikaa. Itselle rahaa piisaa tupakkaan, motskariin ja vaatteisiin. Lasten pitäisi kulkea kirppiskamoissa kun kaikki tulot maksimoidaan omaksi hyödyksi. Lapsi hajotetaan atomeiksi kun vanhemmat tappelevat siitä kumpi saa toisen päänahan. Kaikki valitustiet käytetään. Ja sitten vanhemmat tarvitsisivat terapiaa... minusta he tarvitsisivat luotettavaa ehkäisyä. Kyllä tästäkin on uskallettava puhua että mitä se maksaa yhteiskunnalle kun 1-lapsinen perhe hajoaa. Ja mitä maksaa kun 3 lasta viedään tarhaan vaikka äiti on terve, mutta työtön ja kotona. Haluaa vaan omaa aikaa...
olen täysin samaa mieltä kanssasi
muuta kuin lapsilisät, jotka on tarkoitettu tasaamaan lapsellisten ja lapsettomien välisiä menoeroja.
olisi hyvä säästäkohde. Rikkailta lapsilisä pois (joskaan itse en henk.kohtaisesti tätä kannata mutta jos jostakin on säästettävä niin tuosta). Jos köyhemmiltä aletaan karsia tukia pois, tietää se entistä enemmän syrjäytyneitä ja huonosti voivia lapsia. Emme kai halua Suomeen Romanian mallia siitä, kuinka lastenkodit on täynnä hylättyjä lapsia?
Lyötyä vaan lyödään; viidenkympin suuruista yh-lisää nauttiva suomalainen perusäiti on se paskista paskin ja ainoa syyllinen siihen miksi miespuolinen monimiljonääri suuttuu!
sairas saa siihen keskustakolmioonsa tukea ehkä 100€ ja loput maksaa itse. Vain kohtuulliset asumismenot lasketaan ja tarvittavat neliöt per henkilö.
Tavallinen pulliainen ei maksa kuin valtion ja kunnan palkollisten palkat.
Onko meillä sitten varaa siihenkään että ne rikkinäiset perheet syrjäytyvät ja joutuvat yhteiskunnan ulkopuolelle? Entä kenet luokitellaan rikkinäisiksi; riittääkö että puoliso kuolee vai että ottaa lapsen kanssa jalat alleen kun puoliso rupeaa väkivaltaiseksi? Kuka pistäisi vastuuseen ne tuhannet miehet, jotka jättävät naisen kun saavat tietää että tämä on raskaana?