Mitä kaikkea jokaisen lapsen tulisi osata?
(jos ei siis vamma tms. rajoita)
Tuosta pyöräilykeskustelusta tuli mieleen... Mitä kaikkea jokaisen lapsen tulisi osata? Uimataito kuuluu varmasti monen listaan, mutta mitä muuta?
Itse en oikein tiedä muuta kuin tuon uimataidon, joka on parhaimmillaan kuin henkivakuutus. Mutta en osaa pitää esim. pyöräilyä sellaisena pakollisena taitona.
Mites luistelu? Hiihtäminen? Jokainen lapsi oppinee lukemaan, mutta pitääkö jokaisen myös harrastaa lukemista? Tai piirtämistä?
Kommentit (24)
kouluun mennessään
- uida
- pyöräillä
- luistella
- syödä haarukalla ja veitsellä
- pilkkoa veitsellä esim. keitettyä perunaa, voidella leipä
- pukea vaatteet
- piirtää hahmon (hyvin ei tarvitse piirtää)
- osata kirjaimet ja lukea (ellei lukihäiriötä)
- hahmottaa matematiikkaa
- puhua selvästi
- osata käytöstapoja riittävästi (kiitos, anteeksi, ole hyvä), vuoron odottaminen
- sitoa kengännauhat eli osata umpisolmu
Hiihtoa en niin välttämättömänä pidä. Mutta siis nuo asiat kun hallitsee edes auttavasti (virtuoosi ei tarvitse olla), niin on paljon helpompaa koululaisena olo.
Olisin myös pettynyt, jos lapseni ei koskaan harrastaisi lukemista ja olisi siinä suoranaisesti jopa huono. "Lue, niin tiedät", on ihan hyvä lausahdus. Lukutaito on avain koulutukseen ja koulutus tie siihen, että voit itse päättää, mitä elämälläsi teet. Sen sijaan, että muut päättävät, mitä sinun pitää tehdä.
jossa sitä opiskellaan?
Vähän sama kuin sanoisi, että lapsen pitää osata jo lukea ja laskea ennen kouluunmenoa, koska koulussa luetaan ja lasketaan.Lähinnä hain tällä keskustelulla jotain näitä ei-niin-itsestäänselviä taitoja. Hygieniatoimet ja peruskohteliaisuus ainakin pitäisi olla asia, josta ei tarvitse edes keskustella.
luistelun perusteita, että tulee aika surkea olo, ellei lainkaan osaa. Muistan itse, että ne lapset, jotka eivät tosiaan osanneet luistella koulussa, olivat aivan surkeita vielä lukiossakin siinä lajissa. Eivät he nimittäin niillä harvoilla tunneilla sitä oikein oppineet, eivätkä tietenkään epämieluisaa lajia vapaaehtoisesti harjoittaneet.
siellä käydään säästä riippuen pari kertaa talven aikana luistelemassa, opettajalla (+ avustajalla ehkä) parikymmnetä lasta huolehdittavana. Ei siinä kovin henkilökohtaiasta opetusta saa