Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huomaa kyllä näistä keskusteluista kuka on itse ollut lapsensa myrkyttäjä tupakalla...

Vierailija
21.05.2005 |

puolustetaan lähes henkeen ja vereen tätä " hyvää" harrastustaan. Jatkakaa vaan samaan malliin, mutta älkää viattomien lasten kustannuksella.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

> Oletko muuten tietoinen tietosuojalaista? Sen mukaan kenenkään

> tietoja, esim. nimiä ei julkiseti niin vaan levitellä. Ehkä siinä ainakin yksi

> syy, miksi keskustelija, jolta niitä tivasit, ei niitä tänne laittanut.

Olen hyvinkin. Oletko sinä? Lääkäri-potilassuhteen salassapitosääntö on kyllä yksipuolinen. Voin selostaa lääkärivierailuni tänne ihan vapaasti. Ja jos lähetät minulle kirjeen niin saan vaikka laittaa sen Hesariin jne. Viite mainitsemaasi kohtaan lakitekstissä olisi kiva mutta pyyntö lienee turha...

> Loistavan asiallinen linja muuten hänen viesteissä, toisinkuin eräiden

> muiden täällä...huhhhuh!

Kiva että sinäkin löysit suosikin.

Vierailija
62/78 |
28.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos infoaja. Tuotapa en tullut edes ajatelleeksi. Pidin vain nimien tänne kirjittamista aivan tarpeettomana, koska saman tiedon saa keltä tahansa lääkäriltä, kunhan vain uskaltaa kysyä. Syy, miksi keskustelun (vai voiko sitä siksi sanoa) täällä lopetin oli yksinkertainen. Sain asiani kerrottua ja siitä oli toivottavasti jollekulle myös hyötyä. Rautalankamallin vääntämiseksi mentyään, en nähnyt enää tarpeelliseksi jatkaa. Ilmeisesti tämä ei toimikaan asiallisena keskustelufoorumina, vaan tarjoaa temmellyskenttää aivan muunlaisille ambitioille. Sellaiseen vuorovaikutukseen en aikaani ja energiaani viitsi tuhlata. Nyt taidat sitten vuorostasi sinä joutua pommituksen uhriksi. En suosittele, tarvitsevuuden kaivo taitaa olla pohjaton! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole hyvä, korjaan mielelläni vääriä luuloja! ;-) Pistin kysymyksen asiasta Folkhälsanin suuntaan ja laitan vastauksen tänne - myös siinä tapauksessa että olen väärässä koska silloin olen onnistunut korjaamaan oman väärän luuloni.

Myönnän että hieman huvittuneena katson väitteesi rautalangoista ja ambitioista mutta en viitsi sitä lähteä enää selvittämään nyt kun olet kerran lopettanut keskustelun (taas). Enkä mitään pommitusta pelkää, väitteistä riippumatta niin keskusteluahan tämän vaan on.

-TheDot

Vierailija
64/78 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukseni ei ollut sinulle, hyvä " dot" , vaan tietosuojalaista infonneelle henkilölle. Pommituksesta varoitin häntä, miten ihmeessä luulit että sinua :)))) Hienoa, että innostuit hakemaan ihan oma-aloitteisesti tietoa! Kaikkea hyvää syksyysi ja parempia aikoja tulevaan. Keskustelu voi osaltani jatkua, mutta ei enää sinun kanssasi. Tätä tarkoitin.

Vierailija
65/78 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaukseni ei ollut sinulle, hyvä " dot" , vaan tietosuojalaista infonneelle henkilölle. Pommituksesta varoitin häntä, miten ihmeessä luulit että sinua :)))) Hienoa, että innostuit hakemaan ihan oma-aloitteisesti tietoa! Kaikkea hyvää syksyysi ja parempia aikoja tulevaan. Keskustelu voi osaltani jatkua, mutta ei enää sinun kanssasi. Tätä tarkoitin.

[/quote]

Aah, anteeksi erehdykseni, luulin että varoitit minua, auttavainen kun olet. ja pommituksia kun olen saanut ottaa vastaan. Hieman vaikea tietää kun ei käytä lainauksia. Lisätieto-pommitus seuraa vain väärästä tai perustelemattomasta väitteestä ;-)

Ja tietoahan minä olen koko ajan etsinyt (kuten helposti voit todeta postituksistani). Harmi vaan että joudun nyt etsimään hakuammunta-periaatteella kun toi täsmähaku ei tuottanut kun lista...luonnevioistani.

Vierailija
66/78 |
29.09.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten lainaa väärin kuten minä äsken...

Vierailija
67/78 |
03.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Folkhälsanin vastaus: http://tinyurl.com/ccbzp

Lyhyt käännösversio nonsens=hölynpölyä/pötyä

Pahus, pitää jatkaa etsimistä. Jossainhan sen lääkärin on oltava joka esittää noita neuvoja...neeext.

Piste - joka tämän jälkeen (monien riemuksi) vetäytyy taka-alalle kunnes tulee postituksia jotka ovat vastaamisen arvoista.

Vierailija
68/78 |
03.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin ärsyttää tuollaiset " joo pari lääkäriä sano niin" -tyyliset citystoorit, jotka on temmattu täysin tuulesta. Jos tuo rööki huulessa -mami on vielä itsekin terveydenhuollon ammattilainen, niin ei voi kuin ihmetellä. Ovat varmaan kolmistaan kessutelleet terveyskeskuksen ulkopuolella ja rauhoitelleet toisiaan perättömillä väitteillä tupakoinnin haittaamattomuudesta.

Vierailija
69/78 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Noniin, jos sitten vähän asiaakin näihin varsin tunnepitoisiin kommentteihin. Kaksi lääkäriä totesi raskauteni aikana saman asian; tupakoinnin lopettaminen on sikiölle suurempi vaara (keskenmenoriski) kuin sen jatkaminen. Itsekin terveydenhuollon alan ammattilaisena kehoittaisin kaikkia etsimään mielummin oikeaa tietoa, kuin tuomaroimaan muita äitejä. Uskpoisin, että suurimmat tuomarit ovat jollain tavoin oman äitiytensä kanssa epävarmoilla vesillä. Aina kannattaa lakaista " oma porras" ensin, ennenkuin luutii naapurin rappusilla.

En ymmärrä sitä, että ensin hankkiudutaan raskaaksi ja sitten vasta aletaan selittelemään, että tupakoinnin lopettaminen on vaarallisempaa kuin tupakoinnin jatkaminen. Miksi ei ensin lopeta tupakanpolttoa ja sitten vasta yritetään raskautta? Raskaana jo ollessa on turha alkaa selittelemään tupakanpolttoa.

Tupakan haitoista on tietoa vuosikymmenien ajalta ja vielä elää joillakin käsitys, että tupakka raskausaikana ei ole vaarallista!

Vierailija
70/78 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla linjalla sun kans!

Kirjotinki just vinkiksi tuosta omakohtaisesta kokemuksesta Zybanin suhteen, sain lopetettua lähes 20 vuotta jatkuneen tupakoinnin sen avulla.

Kannustan muitaki kokeilemaan ja mieluiten tietysti jo hyvissä ajoin ennen raskaaksi tulemista kuten minä tein!

Vierailija
71/78 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse poltin kun odotin lasta ja toistakin, molemmat aivan terveitä eikä mitään ;) joskus voi käydä näinkin, asioista voi olla niin monta eri mieltä kuin on ihmistäkin. Et sillai.

Vierailija
72/78 |
04.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sano pahalla enkä hyvällä, mut tuo sun venäläinen ruletinpeluu kuulosti kyllä mun korviin aika kauheelta... Sulla nyt sattu olemaan hyvä tuuri ettei kummallakaan lapsella ollu mitään vikaa, mut aina ei kaikilla käy niin hyvä säkä. Enkä tiijä moniko kunnolla asiaa mietittyään uskaltaa laittaa tulevan pienokaisensa alttiiksi...

Pienempi pahahan se tupakka on ku esim. viina ja huumeet, mutta saattaa aiheuttaa mm. keskoisuutta tai muuten vauvan pienokokoisuutta.

Tää aihe on varmasti sellanen, josta saa väännettyä riidan erittäin helposti!

Mullaki on sukulaisia, jotka on polttaneet raskauden ajan ja synnyttäneet silti ihan hyväkokosia ja -vointisia lapsia. Ehkä heilläki kävi tuuri, en tiedä.

Vierailija
73/78 |
05.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska samaan aikaan ei voi polttaa ja olla polttamatta niin on mahdotonta sanoa 100% varmuudella että mikä mahdollinen oire johtuu mistä. Vaikka lapsi on " aivan terve eikä mitään" niin voi olla että hänen henkinen kehittyminen olisi voinut olla vielä nopeampaa jos et olisi polttanut. Ei tietysti sinun tapauksessa vaikuta enää mutta ehkä johonkin toiseen tapaukseen.

Asioista voi olla monta mieltä. Voi olla eri mieltä siitä että onko muitten asia jos äiti polttaa tai ei mutta tutkimukset tupakoinnin vaaroista (erityisesti raskauden aikana) puhuvat karua kieltä ja siitä on mielestäni mielipiteet kaukana.

Vierailija
74/78 |
09.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelussa esitetyistä väitteistä kiinnostuneena tein haun Terveysportin lääkärin tietokannoissa. Ei löytynyt yhtään artikkelia jossa tupakoinnin äkillinen lopettaminen olisi yhteydessä lisääntyneeseen keskenmenoriskiin, sen sijaan tupakointi raskausaikana lisää huomattavasti keskenmenoriskiä. Tässä yksi kaivattu viite.

Interventions for promoting smoking cessation during pregnancy

J Lumley, SS Oliver, C Chamberlain, L Oakley

The Cochrane Database of Systematic Reviews 2005 Issue 3

Copyright © 2005 The Cochrane Collaboration. Published by John Wiley & Sons, Ltd.

DOI: 10.1002/14651858.CD001055.pub2 This version first published online: 19 July 2004 in Issue 3, 2004

Vierailija
75/78 |
11.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kylmiä väreitä, kun joku tuolla mainostaa totuutena, että tupakoinnin lopettaminen olisi sikiölle vaarallisempaa kuin itse tupakointi ja perään vielä mainostaa kokemustaan hoitoalalta. Toki voi olla tilanteita, jolloin tupakoinnin lopettaminen on addiktoituneelle äidille niin stressaavaa, että on turvallisempaa vain poltella se sätkä tai pari päivässä. Mikään yleispätevä totuus tämä ei kuitenkaan ole, päinvastoin.

Raskauden aikainen tupakointi ei niinkään mahdollisesti aiheuta epämuodostumia tms. selkeää jälkeenjäämistä, vaan hienoja neurologisia ja psykologisia poikkeavuuksia. Käsittääkseni lapsella on myös suurempi riski sairastaa ADHD:tä kuin tupakoimattoman äidin lapsella. Joten te jotka sanotte, että lapsenne on terveitä vaikka poltitte, niin katsokaahan vuosien päästä uudelleen, kun on aika varsinaiselle älyn ja persoonan kehitykselle.

Muistakaa, että JOKA KERTA kun tupakoitte, kullannuppunne kärsii hapenpuutteesta. Tästähän ei ole tietenkään mitään haittaa vielä kehittymättömälle (erityisesti vielä keuhkoista) ihmisen alulle niin kuin kovasti yritätte vakuutella.

Itse tupakoin 10 vuotta ennen kuin tulin raskaaksi. Lopetin heti kun sain tietää, eikä se ollut ollenkaan niin vaikeaa kuin olin aikaisemmin kuvitellut.

Vierailija
76/78 |
11.10.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä jokaisen tupakoivan raskaana olevan naisen pitäisi pystyä myös tukahduttamaan vauvaansa tyynyllä aina pieniä määriä kerralla kerta pystyy ne syöpäkääryleensäkin vetelemään ilman omantunnonpistoksia. Nämä kaksi asiaa ovat nimittäin aivan verrattavissa toisiinsa.

Neuvolassa itseasiassa voitaisiin mielestäni puhua enemmän tuleville äideille tupakoinnin varsinaisista haitoista sikiölle. Täälläkin tuntuu olevan näitä väärinkäsityksiä, että lapselle tupakoinnista on vain silloin ollut haittaa, kun hänessä on jotain selkeää, silminnähtävää vikaa. Saatikka sitten, kun jotkut oikeasti luulevat ettei se tupakka niin vaarallista ole. Onhan se äidillekin vaarallista, entä sitten pienelle lapselle?

Ja valitettavastihan nämä eivät ole mielipidekysymyksiä.

Vierailija
77/78 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän, että lopettaminen on vaikeaa, mutta ei elämän helppoa tarvitse ollakaan! Jos ette pysty lopettamaan tupakointia niin miksi ylipäätään hankitte lapsia? Tai hankkisitte vasta sitten, kun olette lopettaneet tupakoinnin!

Se ei ole mikään puolustus, että " syntyi ihan terve lapsi" , kun kukaan ei voi tietää, tuleeko lapselle myöhemmin jotain ongelmia, kaikkia ongelmia ei edes näe. Missä on teidän omatuntonne? Itse en pystyisi elämään syyllisyydessä, jos olisin aiheuttanut lapselleni jotain tupakoinnin takia. Ja miksi asiasta ei saisi nipottaa, kyllä mm. lapsia hakkaaviakin saarnataan. Kyllä kuuluu ajatella lapsen parasta eikä riippuvaisen äidin.

Ajatelkaa, että lapsi polttaa jokaisen tupakan minkä tekin. Vauvana jo röökistä riippuvainen! Miksi annatte syntymättömälle vauvalle tupakkaa, kun ette antaisi sitä jo syntyneellekään lapselle? Jos ette pysty tuon verran uhraamaan lapsenne takia niin ajatelkaa, jos joutuisitte uhraamaan jo syntyneen lapsenne tai tupakan, kumman valitsisitte???

Itse olen 16-vuotias enkä ole koskaan edes maistanut tupakkaa. Osaan lapsen lisäksi pitää huolta myös omasta terveydestäni. En siis ole raskaana, mutta kun joskus saan lapsia, en pilaa tupakoinnilla heidän elämäänsä!

p.s tulee varmaan siitäkin sanomista, että olen 16v tyyliin" ei sulla oo vielä mitään elämänkokemusta kun oot vasta 16"

Vierailija
78/78 |
16.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Kerronpa tähän omia mietteitä tupakoinnista, olen itse syntynyt -70-luvun alussa ja odotusaikana äitini poltti. Ja silloin ei ollut vielä tietoa tupakoinnin vaaroista sikiölle, ei mitään valistusta.

Minulla todettiin astma 25 vuotiaana, olin altistunut tietylle aineelle, jota on mm. tupakassa (en itse ole koskaan polttanut), astma tyyppisiä oireita (lieviä) minulla on ollut lapsesta saakka. Kun sairastuin tunsi äitini todella huonoa omatuntoa, koska sairauteni saattaa johtua hänen tupakoinnistaan, vaikka ei välttämättä. En ole häntä syyllistänyt, koska ymmärrän, että hän ei tahallaan halunnut minua vahingoittaa, hän ei vain ymmärtänyt, että oma esikoinen on myöhemmin vaarassa sairastua.

Joten tämä vain komentiksi siihen, että jos oma lapsi sairastuu myöhemmin sairauteen, joka saattaa johtua äidin elämäntavoista raskausaikana tai ei saa omia lapsia (vaikuttaa tyttölapsen hedelmälllisyyteen), niin omantunnon tuskat saattavat olla kovia ja tähän kannattaa varautua.

Mikään ei ole niin kamala tilanne kuin kokea oman lapsen sairaus ja kärsimys, on lapsi sitten pieni tai iso.