Kaverini lahjoitti vauvalleni 120ml aidinmaitoa, kaadoin viemariin
Hanella on 2kk vanhempi vauva kuin minulla ja maitoa riittaa. Mina imetin 6 viikkoa osittain ja nyt vauvani on pelkalla korvikkeella.
Kaytiin aamulla heilla ja antoi mulle tuon aidinmaidon mukaan, sanoen etta vain parasta vauvoille... En voisi kuvitellakaan antavani toisen aidinmaitoa lapselleni (paitsi sairaalassa syynattya) vaikka kuinka hyva ystava olisi.
Kommentit (43)
rintamaitoa maitoallergiselle lapselleni. Lapsi tykkäsi eikä tullut maha kipeäksi :) antaisin jos saisin taas. Nämä maidot jotka juotin oli pakastettuja ja naapureilla muutto edessä. Lapsi oli 2-vuotias.
Siis maito ei varmaan kuitenkaan ollut kovin vanhaa eli olivat imettäneet tätä silloin kaksivuotiasta aika pitkään? Eihän äidinmaito kestä kovinkaan pitkää pakastusta.
Minulla ei meinannut alussa maito nousta, joten hain samalla kylällä asuvalta naiselta maitoa, kun tiesin hänen luovuttavan sitä litran päivässä sairaalaan. Maksoin vain saman hinnan ja uskon, että lapseni sai varmasti parempaa ravintoa kuin mitä korviketta nauttimalla. Sekä vauva että äiti olivat sitten tyytyväisiä :)
Terve järki täytyy aina olla, mutta ylihysteria pois..
Minulla ei meinannut alussa maito nousta, joten hain samalla kylällä asuvalta naiselta maitoa, kun tiesin hänen luovuttavan sitä litran päivässä sairaalaan. Maksoin vain saman hinnan ja uskon, että lapseni sai varmasti parempaa ravintoa kuin mitä korviketta nauttimalla. Sekä vauva että äiti olivat sitten tyytyväisiä :) Terve järki täytyy aina olla, mutta ylihysteria pois..
Toki jos tuntee luovuttajan niin voi vetää johtopäätöksiä siitä ettei hän juo tai käytä huumeita. Mutta kuinka moni tietää miehen pettämisestä jonka myötä on voinut saada sukupuolitaudin. Saati että ystävä siitä tietäisi.
Mutta joka tapauksessa tässä tapauksessa asia on jotenkuten mielestäni ok koska tämä ystäväsi luovutti jo sairaalaankin. Hänet on siis takuuvarmasti testattu. Jos sitten vaan uskoo että se oma satsi jonka saa on hygienisesti pakattu niin ei tässä ole ongelmaa.
se äiti varmaan testattu raskausaikana, kuten kaikki muutkin neuvolassa...
äiti, kerran. Ei se sen kummempaa ole sekä sairaalan kamakaan.
T: moninkertainen luovuttaja.
ensinnäkin nuo taudit toisekseen lääkkeet. Vaikka on kuinka tuttu et voi tietää käyttääkö jotain lääkitystä.
Raskausaikana on katottu hiv ja jotain muita tauteja. Itse luovutusmaidosta ei todellakaan katsota mitään lääkeaineita tms.
Bakteerimääriäkin saatetaan katsoa pelkästään pistokokein.
Yhden yhtä testiä ei minusta otettu, kun maitoa luovutin.
Olin vastasyntyneen tarkastusjonossa synnytyssairaalassa, äidit vuoroon veivät vauvansa sisään lääkärin tarkastettavaksi ennen kotiin lähtöä.
Koska en voi huonojen nännien takia imettää vauvaa suoraan rinnasta, mutta maitoa on aina riittänyt vauvoilleni annettavaksi, olin taas sopinut ottavani lypsypumpun kotiin jolla saan äidinmaidon talteen, ja aina on riittänyt keskosillekin.
Siinä seisoessani tuli maitokeittiöstä ihminen sanoen että lypsypumppu on valmiina kotiin vietäväksi, mieheni voi hakea sen kun olemme lähdössä...
Eräs äiti sattui kuulemaan keskustelun tullen hädissään luokseni. Äiti kertoi ettei voi lähteä sairaalasta kotiin kun ei tiedä mistä saisi äidinmaitoa vastasynytyneelleen, itseltään ei tule lääkkeistä ja yrityksistä huolimatta. Vauvan oli ilmeisesti saatava äidinmaitoa allergiaperinnöllisyyden vuoksi.
Hän kysyi jos voisin luovuttaa osan maidosta vauvallensa, kun satuimme asumaan n.25km:n välimatkalla. Lupasi maksaa kuten sairaalakin maksoi.
Pyysin tätä surullista ja huolestunutta äitiä olemaan vielä sairaalassa päivän että näen alkaako maito nousta kotiin päästyäni. Aiemmilla kerroilla maitoa oli tullut hyvin, mutta eihän sitä koskaan tiennyt. Sairaalasta luvattiin tälle vauvalle maitoa sen ajan kun on siellä, joten toivoin voivani auttaa heitä.
Maitoa alkoikin tulla hyvin, eihän vastasynytneet 2 päivän ikäisinä vielä paljoa tarvinneet, ja näin aloitin maidon luovutuksen toisellekin vauvalle.
Perhe kävi joka päivä hakemassa maitoa, minä istuin lypsykoneen edessä yölläkin, mutta kaikki meni hyvin ja keskosetkin saivat jonkin verran maitoa.
Ei tälle äidille tullut mieleen ettei voisi vauvalleen antaa minun maitoani. Toki minun tapauksessani oli sairaalan puolesta otettu verikokeet ym. joten siten turvallista. Kelpasin keskosille luovuttajaksi.
Kuinka ap olisit tehnyt jos olisit ollut samassa tilanteessa kuin jonossa tapaamani äiti? Hän oli tosiaan huolissaan vauvastaan jos ei saisi äidinmaitoa mistään.
taqrttuvaa tautia, luotan hanen hygieniaan ja maidon kylmakasittelyyn yms. Mutta silti en pystynyt.
En usko etta se yksi 120ml nyt vauvani elantasoa tai hanen terveyttaan muuttaisi suuntaan tai toiseen!
ap
Kuinka ap olisit tehnyt jos olisit ollut samassa tilanteessa kuin jonossa tapaamani äiti? Hän oli tosiaan huolissaan vauvastaan jos ei saisi äidinmaitoa mistään.
Jos ystavani olisi nayttanyt neuvolan testitulokset samalla kun tyrkkasi maitopussin kainalooni, niin siina tapauksessa olisin voinut harkitakin.
ap
Kätilöopistolla kerättiin synnyttäneiltä äideiltä maitoa.
Kun äiti oli imettänyt vauvansa oli mahdollisuus lypsää käsin teräskulhoon maitoa.
Sitten maidot menivät keskosille ja sairaille.
Aika hyvin varmaan kertyi maitoja sillä siihen aikaan ei päässyt sairaalasta synnyttäjä pois kuten nykyään.
Ensisynnyttäjä oli ainakin 5 päivää, jotkut enemmänkin ja maitotilkkoja saatiin kerätttyä.
Minä jouduin olemaan kerrankin melkein kaksi viikkoa, ja oli uudenvuoden pyhä kun vauva olisi ollut viiden päivän ikäinen. Siihen aikaan synnyttäjän vaatteet oli aina viety johonkin säilöön, ja minulle sanottiin ettei voi lähteä kun ei ole vaatteiden antajaa sieltä säilöstä.
Lääkäri sanoi lisäksi että kun vauvakin on noin pieni, olkaa ihan rauhassa vaan...vauva painoi 2970g...
ennen kuin sain luovuttaa maitoa.
Eli se toimi niin, että sairaalassa piti jo ilmoittaa, alanko luovuttajaksi. HIV-testi otettiin siellä ja ensimäinen lasti haettiin vasta kun testin tulos oli tullut.
Itse en ottaisi kenenkään ystäväni maitoa tuosta noin vain.
Ensinnäkin olisi ollut kohteliasta kieltäytyä jos ei maitoa halua. Toinen ajatteli vain varmasti hyvällä ja totuushan on se että äidinmaito on korviketta parempaa. Kiva sitten tuota kallista tavaraa kaataa viemäriin, suorastaan typerää! Olisit kieltäytynyt!!
Siis maito ei varmaan kuitenkaan ollut kovin vanhaa eli olivat imettäneet tätä silloin kaksivuotiasta aika pitkään? Eihän äidinmaito kestä kovinkaan pitkää pakastusta.
Oma laseni oli parivuotias, naapurilla alle puolivuotias ja muutto edessä, maidot ei olisi kestäneet pitkää kuljetusta. Lapselleni, sille 2-vuotiaalle ei käynyt mikään maito, paitsi yllättäen naapurin rintamaito :) ja ja tämä äiti oli niin tuttu että antaisin lapseni hänelle imetykseen jos asia olisi ajankohtainen/mahdollinen.
tutulle, jonka täysimetys ei onnistunut. Hän oli ikionnellinen ja kun stressi oman maidon riittävyydestä poistui, oma imetyskin alkoi sujua paremmin.
Olen myös imettänyt veljenpoikaani, hänen äitinsä luvalla tietysti.
Ja luovuttanut äidinmaitoa litratolkulla. Väkisin en ole kenellekään maitoani tyrkyttänyt.
sitten oli erikseen imettäjiä? Lapset (vauvat) saatettiin lähettää maalle imettäjien hoiviin. Oli yleinen käytäntö.
:O
Mut nythän tää on menny tämmöseks ylihysteriaks kaikki.
Laitapas linkkiä.
sitten oli erikseen imettäjiä? Lapset (vauvat) saatettiin lähettää maalle imettäjien hoiviin. Oli yleinen käytäntö. :O Mut nythän tää on menny tämmöseks ylihysteriaks kaikki.
Laitapas linkkiä.
mutta Suomessa viimeinen imettäjän virka sairaalassa lakkautettiin 60-luvulla... Koitan etsiä tähän lähdettä jahka ehdin.
kallista ainetta viemäriin. Et ilmeisesti oman syyllisyydentunteidesi vuoksi pysty ajattelemaan edes oman lapsesi parasta. Rankkaa tekstiä joo, mutta totta.
on näreet
Imetin vauvaani osittain 6 vkoa, sitten pumppaamalla
seuraavat 6 vkoa, kunnes maitoa tuli enää alle 100 ml/vrk ja vauvani eli käytännössä korvikkeella (ja aina näille, joiden mielestä olin laiska, kun lopetin pumppaamisen, "sillä pienikin määrä on terveellistä vauvalle": kun pumppaan puolituntisen ja määränä ehkä 10 ml, ja tätä toistelen noin 6-8 kertaa vrk:ssa, ei aikaa jäänyt 2- ja 4-vuotiaille eikä edes vauvalleni).
Esikoisen imetyksen aikana (se onnistui noin vuoden) oli ystävälläni saman ikäinen vauva, ja vietimme aikaa viikottain. Tältä olisin voinut ottaa luovutettua maitoa muuten, mutta tiesin hänen käyttävän mielialalääkkeitä (ei ollut kertonut kenellekään muulle kuin minulle) ja ongelma oli enemmänkin niin päin, että häneltä tuli niukasti maitoa ja minulta runsaasti. Imettäessäni käytin maidonkerääjiä ja ylimäärät sitten jätin heillä ollessani hänelle, jos vauva jäisi nälkäiseksi ja myös terapiakäyntien ajaksi isän syötettäväksi (maidonkerääjään tuli yhdellä imetyskerralla 40-50 ml). Itse en hänen maitoaan olisi käyttänyt.
Nyt jos joku ystäväni olisi tullut tarjoamaan maitoa, olisin saattanut hyväksyä sen, jos olisin tuntenut hänet hyvin ja tiennyt esim. hänen tupakoinnistaan, alkoholinkäytöstään, lääkkeistään yms. Mutta tietenkään en ihan tuosta vain pullo käteen lykättynä olisi ruvennut sitä vauvalleni syöttämään. Ensinnäkin nyt kun vauvani on 4 kk, on hän syönyt korviketta pelkästään jo kuukauden ja sitä ennenkin koko ajan oman maitoni rinnalla. Mitä yksi pullo auttaa vauvaani ajatellen? Mitä erinomaisia ainesosia hän nyt siitä saa? Vähän niin kuin kysymys olisi kotimaisesta salaatista ja ulkomaisesta salaatista. Jos syö yhden kotimaisen salaatinlehden yhtenä päivänä ja kymmeniä ulkomaisia joka pvä, ei se yksi kyllä millään tavalla terveyttä edistä tai paranna.
Eli siis, jos ap:n ystävä olisi tarjoutunut heti ap:n oman imetyksen loputtua tuottamaan sen pullollisen/pvä, olisi se ihan ok ja varmaan itse olisin siihen suostunut. Yksi pullo on enemmänkin viesti tähän suuntaan: kun sinä nyt et pysty, ja minä pystyn, niin olenpa parempi äiti myös sinun vauvallesi. Ja tiedän, ei-imettävä tässä on herkkänä. Mutta toki kai niin saan ollakin! On kyse minun vauvastani, minun imettämättömyydestäni! Jos kaverini pitää siitä muistuttaa noin naurettavalla keinolla (yksi kotimainen salaatinlehti yhtenä päivännä ja kaikki muut ateriat ja päivät niillä ulkomaalaisilla), on kyllä oikeus loukkaantua!
Mistä tietää onko tällä tuttavalla näitä koskaan testattu.