*** Ääriharvinaisia nimiä ***
Heips kaikki :)
Tähän ketjuun on kerätty Suomen väestörekisteristä tehtyjä nimilöytöjä.
Nämä ovat ääriharvinaisia, eli nimeä on annettu vain yksi tai muutamia tai muutamia kymmeniä kautta aikojen.
lukumäärä nimen jäljessä ilmoittaa kuinka monta nimen kantajaa rekisteristä löytyy
mies,poika / nainen,tyttö
tässä aluksi toisesta ketjusta poimittuja:
Betta 0/13
Mirmeli 0/4
Briina 0/1
Micka 1/0
Eetta 0/1
Kommentit (178)
Peija (6n)
Suviunelma (1n)
Uni-ilmatar (1n)
Leonia (6n)
Peija (6n)
Suviunelma (1n)
Uni-ilmatar (1n)
Leonia (6n)
Ja vielä muutama:
Keo (1n)
Ten (1n, 1m)
Shoko (2n)
Olivie (2n)
Toiseksi nimeksi annettu. Tätä ei pappi oikein tahtonut hyväksyä, kun sitä ei ollut ennen annettu.
Onko teillä kellään kokemuksia siitä, miten sellaiset nimet, jotka ovat ihan uusia, menevät läpi?
Aurankukka on ihan oikea kukka, joten en ymmärrä miksei se olisi kelvannut siinä kuin joku muukin kukka.
Ensimmäinen Aneri syntyi v.1921. Hän kuoli viime syksynä. Tämän Anerin vanhemmat olivat kuulemma keksineet nimen kuulemastaan sukunimestä Anerio, ja olivat sukunimen haltijalta kysyneet luvan nimen käyttämiseen.
Äitylin nimivisassa löysin muutaman mielestäni ihanan:
Matius 2m
Miikus 2m
Mikus 2m
Vilius 1m
Filius 2m
Sopisivat loistavaksi esim. toisiksi nimiksi :)
Aslakki 12m
Arttu-Matias 2m
Iika 1m
Iska 21m
Jammi 6m
Jommi28m
Kuuno 44m
Leevi-Oskari 3m
Mirkko 2m/1n
Myytti 1m
Nuka 1m/1n
Puna 1m
Ukko-Mies 1m
Veli-Mies 29m
Ayla 29n
Avilla 23n
Eeriikka 1n
Kuutar 15n
Liila 50n
Lumi-Tuuli 7n
Lumi-Tuulia 4n
Melinna 1n
Nelli-Noora 43n
Neetta 8n
Oliivia 19n
Oosa 23n
Orkkuli 1n
Pihlaja18n
Rikka 1n
Sariina
Taiga 2m/26n
Taika-Kukka 2n
Taika-Maria 1n
Taika-Tuuli 8n
Veeruska 5n
Viive 20n
Vivianna 28n
Sekä että:
Aurinko 6m/24n
Aasa 1m/14n
Gene 24m/3n
Ihana 1m/63n
Kamala 4n
Kuu 6m/12n
Uni (1m, 16n)
Aarna (13n)
Usva (2m, 34n)
Iia (96n)
Ia (99n)
Ya (2m, 6n)
Miu (1n)
Sessa (10n)
Sisse (5n)
Soma (7m, 45n)
Todella mukavaa, että näette vaivaa erikoisten ja jännittävien nimien kanssa. On totta, että nimi tavallaan " mainostaa" itseään, eihän se salaisuus ole.
Meidän lapset - Pyry Petteri ja Taru Tuuli saivat pikkuveljen Jyry Jussin ja tuntui mukavalta kun ajattelimme, että tuokin nimi olisi yleisemmin käytössä. Kun neljäs lapsemme Suvi Sade kastettiin 2003 oli mukavaa huomioida samana vuonna pari muutakin saman nimistä kun julkaisimme nimen perinteisesti Helsingin Sanomissa.
Neo 32m
Alta 11n
Alia 47n 1m
Jada 11n 1m
Jia 27n 12m
Isra 20n 2m
Joana 39n
Iana 29n
Anrik (1m)
Arik (1m)
Amrik (4m)
Alrik (30m)
Emrik (6m)
Enrik (3m)
Ette 6m/1n
Otti 2n
Piko 5m
Oki 34m
Iku 7m
Eske 1m
Erti 1m
Vena 6n
Nyyti 1m/14n
Huki 4m
Toivottavasti ei ole paljon jo sanottuja... =)
Yrtti 1m/3n
Kaneli 33n
Rosmariini 14n
Laventeli 1n
Vanilia 5n (ei yhtään Vanilijaa)
Paprika 2n
Omena 10n
Vadelma 31n
Poikani on ensimmäinen Aurinko-niminen, syntynyt -94 ja nyt samannimisiä on jo 30, 6 miestä ja 24 naista. Tuskin olisi näitäkään jos en olisi " tapellut" tuosta nimestä 2 vuotta. Korkein hallinto-oikeus sen viimein hyväksyi. Lapseni sai nimensä vasta 2 vuotiaana, siihen saakka viranomaiset yrittivät saada vaihtamaan " sopimattoman" nimen johonkin tavallisempaan. Ekasta etunimestä Ziggy käytiin sama vääntö.
Toisen poikani Shabba Syysmyrsky-nimestä käytiin vääntöä " vain" vuosi, taisivat tuumata että tämä hullu taas, annetaan periksi niin päästään helpommalla;) Nämä nimet taitavat vielä olla aivan uniikkeja.
Miksi tähän lähdin enkä tyytynyt rekisteriviranomaisen mielipiteeseen oli suuri raivostuminen siihen että minun mielestäni maailman parhaita nimiä joku kehtasi pitää sopimattomina, siis " kotimaisen nimikäytännön vastaisina" . Mielestäni minun ei tarvinnut antaa jonkin viranomaisen maun mukaista nimeä, vaan oli oikeus päättää itse oman lapseni nimestä. Voitonriemu on edelleen suuri kun näen miten moni on valinnut ne nimet raivattuani ensin tien.
Seuraavalla kolmella on taas " tavallisemmat" nimet Saska Valo, Sade Orkidea ja Usva Lootus eli sellaiset joita ei tarvinnut tapella sinne rekisteriin vaan jonkanimisiä oli jo olemassa.
Ja sitten suorat sanat tästä että uniikkeja nimiä ei saa täällä kuuluttaa kun niiden antajat pahastuvat... Kukaan tuskin on niin typerä että tärkein kriteeri nimelle on harvinaisuus. Jokainen Jenna ja Minna on joskus ollut harvinainen, sitä ei voi tietää mistä tuleekin suosikkinimi.
Itse olen ensimmäinen Misella ja siskojeni toiset nimet Angela ja Mariette ovat harvinaisia myös. Itse harvinaisen nimen omaavana pidin itsestäänselvyytenä etten anna lapsilleni tavallisia nimiä, se olisi tuntunut suorastaan oudolta! Minusta on valtavan hienoa että isäni on keksinyt nimen johon ovat muutkin vanhemmat ihastuneet niin että olen saanut kaimoja.
keksimme itse 8-viikkoiselle pojallemme nimen, joka oli lainmukainen ja hänet on jo kastettu. en kuitenkaan suoraan halua paljastaa nimeä, mutta etsimällä ja kokeilemalla väestörekisteristä voitte sen löytää.
nimeä on siis annettu tasan yksi, yhdelle pojalle vuonna 2005.
jos lapsemme olisi ollut tyttö, hänelle olisi ollut myös mielessä ei-vielä-ikinä-nimeksi-annettu nimi, mutta sellainen joka on selvästi tytön nimi kun sen sanan kuulee.
arvauksia siis otetaan vastaan ja samallahan niitä harvinaisuuksia tulee lueteltua :)
molemmat nimet ovat mielestäni ihan suomalaisia. kun poikamme nimeä ehdotin papille, niin ei ollut epäilystäkään etteikö nimeä saisi antaa vaikkei sitä oltu ikinä ennen annetukaan nimeksi.
keksimme itse 8-viikkoiselle pojallemme nimen, joka oli lainmukainen ja hänet on jo kastettu. en kuitenkaan suoraan halua paljastaa nimeä, mutta etsimällä ja kokeilemalla väestörekisteristä voitte sen löytää.
nimeä on siis annettu tasan yksi, yhdelle pojalle vuonna 2005.
jos lapsemme olisi ollut tyttö, hänelle olisi ollut myös mielessä ei-vielä-ikinä-nimeksi-annettu nimi, mutta sellainen joka on selvästi tytön nimi kun sen sanan kuulee.
arvauksia siis otetaan vastaan ja samallahan niitä harvinaisuuksia tulee lueteltua :)
molemmat nimet ovat mielestäni ihan suomalaisia. kun poikamme nimeä ehdotin papille, niin ei ollut epäilystäkään etteikö nimeä saisi antaa vaikkei sitä oltu ikinä ennen annetukaan nimeksi.
On ihana kuulla, että harvinaisen nimen omaavat ja antajat ovat iloisia nimen leviämisestä.
Tulin oikein hyvälle tuulelle tästä
(nyt vasta ehdin kunnolla lukea ;o)
ja wee_tu :: laitapa nimivisa pystyyn omalla ketjulla ja anna pieniä vinkkejä nimestä niin saadaan varmasti mukava veikkausmäärä kasaan ;o)
Peija (6n)
Suviunelma (1n)
Uni-ilmatar (1n)
Leonia (6n)