*** Ääriharvinaisia nimiä ***
Heips kaikki :)
Tähän ketjuun on kerätty Suomen väestörekisteristä tehtyjä nimilöytöjä.
Nämä ovat ääriharvinaisia, eli nimeä on annettu vain yksi tai muutamia tai muutamia kymmeniä kautta aikojen.
lukumäärä nimen jäljessä ilmoittaa kuinka monta nimen kantajaa rekisteristä löytyy
mies,poika / nainen,tyttö
tässä aluksi toisesta ketjusta poimittuja:
Betta 0/13
Mirmeli 0/4
Briina 0/1
Micka 1/0
Eetta 0/1
Kommentit (178)
Deka 10n
Misteli 2n
Frey 56m
Hende 4m
Saraste 4n 1m
Bena 1m 1n
Oka 6m
Sinikki 1n
Benja 10m
Alliina 6n
Kateriina 56n
Paolina 5n
Vendi 10m 8n
Helja 27n
Ennu 29m 1n
Valja 4n
Malva 31n
Vehka 1m
Menja 3n
Juuda 3m
Nessi 1m 2n
Fenja 6m
Fenix 2m
Hessa 1n
Mella 23n
Reni 15m
Rossi 4m 1n
ja siksi tiedänkin, että tällaisen listan kerääminen aiheuttaa väkisinkin harmitusta. Aikeenne ovat varmasti hyvät, en minä sitä... mutta ON ihmisiä , jotka haluavat lapsensa nimen säilyvän uniikkina. Heille teette kyllä suurta karhunpalvelusta tässä, kun asetatte näitä julkiseen foorumiin, johon ne sitten lopulta jäävätkin kaiken kansan luettaviksi, ikään kuin varsinaiset vanhemmat ja heidän toiveensa ohittaen. On eri asia, jos vanhempi (tai lapsi) haluaa itse toitottaa nimeä ympäriinsä.
Eihän nimiä voi omistaa ja omia, mutta tuntuu kyllä ikävältä, että ne lähtevät tällä tavoin leviämään. Etenkin, jos vanhempien tärkein nimenantoperuste on ollut ainutlaatuisen nimen löytäminen (ja myöhempänä tavoitteena ainutlaatuisuuden säilyttäminen).
Ehkä tässä mielessä olisikin kiva, jos erittäin harvinaisten nimien metsästäjät olisivat ihan vain oman onnensa nojassa - joko keksisivät jo annetun harvinaisen nimen tai sitten eivät. Täytyy kuitenkin muistaa, että harvinaisen nimen antamiselle on aina joku peruste, ja hyvin usein se on juuri tuo uniikkius. Mielestäni sitä ei saisi ulkopuolinen unohtaa.
Eivät nimet ole kenenkään omaisuutta. Totta kai niistä saa kirjoitella ja niitä saa listata. Eivät Osma, Ranja, Vilmiina kirjankaan tekijät varmasti käyneet kyselemässä saako kyseessä olevia nimiä julkaista kirjassa. Etunimi laki on vapautunut suomessa ja nimet saa julkistaa.
Tosiasiahan on, ettei nimiä voi omistaa. Kuka tahansa voi muutenkin käydä Väestörekisterikeskuksen sivuilta kokeilemassa kaikenlaisia nimiä. Itse en ainakaan viitsi sensuroida harvinaisia nimiä, on hyvä että on monipuolisia nimivaihtoehtoja kaikille tarjolla.
Jatkoa listaan:
Aamunkoi (1n)
Ahde (1m)
Altto (2m)
Heilikki (3n)
Hiekka (1m)
Hile (2n)
Hurme (1m)
Hymni (12n)
Kaale (2m)
Kalliope (2n)
Katve (7n)
Kiiri (2n)
Koitar (5n)
Koski (1m)
Kurmo (1m)
Loru (1n)
Luuka (3m)
Miiri (3n)
Mymmeli (3n)
Neeli (4n)
Nooak (1m)
Onneliina (1n)
Paiste (1m)
Pauni (2m)
Paunu (3m)
Pax (1m)
Pelto (1m)
Penni (5n)
Ponsi (4m)
Pyörni (1m)
Raida (11n)
Saari (2m, 2n)
Sarastus (1n)
Sato (1m)
Savi (3m)
Seetri (1m)
Setri (3m, 2n)
Sola (7n)
Sumu (1m, 1n)
Teura (1m)
Tex (1m)
Tähtö (1n)
Unerva (8n)
Uura (6n)
Uute (1m)
Veelis (7m)
Vilppa (1n)
Vilve (6n)
Vuono (1m)
Äärni (1m)
ihan kiva... Tietääkö kukaan teistä hörhelöistä mitä on ganja?
Vinks, vinks, kannattaa vaikka Googletella sitten se uniikkinimi.
purnumukka:
ihan kiva... Tietääkö kukaan teistä hörhelöistä mitä on ganja?
Liittyisivätkö Mari-Pilvi ja Mari-Kukka aiheeseen?
Näkökulmasi on oikeutettu ja aiheellinen. Tiedostin kyllä tämän ongelman ketjualoitusta miettiessäni, -kaikkein vähiten haluan kenellekään mielipahaa aiheuttaa !
Mutta punnittuani hyötyjä ja haittoja tulin siihen tulokseen, että hyödyt olisivat mahdollisesti suuremmat, ja rohkenin aloittaa listaamisen.
Toivonkin, että uniikkinimen kantajat ja antajat ymmärtäisivät nimen uniikkina pysymisen hentouden nykymaailmassa. Nimeä ei ehkä pysty uniikkina pitämään millään varovaisuuskonsteilla tai piilottelulla, mutta ihmisen ainutlaatuisuus tai nimen kauneus ei siitä vähene tai häviä. Ja ihmisen eliniän aikana uniikkinimestä ei kuitenkaan voi millään konstilla tulla suosittua saati yleistä.
Toivoisin edelleen, että tämä lista koettaisiin ennemminkin kunnianosoituksena ja arvostuksena hienoja nimiä ja nykyajan rikasta nimikulttuuria kohtaan!
Ystävällisin terveisin : perenna
ja vielä: kivaa olla hörhelö ;)
Kirjoitettuani tuon Ganjan harvinaisiin nimiin, muistui kohta kyllä mieleeni mitä se kuulemma tarkoittaa. Minä satun tuntemaan tuon Ganjan. Hän on hyvän ystäväni pikkusisko. Vanhempansa eivät kyllä ole pilviveikkoja, joten enpä tiedä, mistä nimi. Sukujuurensa ovat osittain ulkomailta. Tutustuin tuohon herttaiseen tyttöön n.15 v. sitten, enkä silloin merkitystä tiennyt. Myöhemminkään en enää ole merkitystä ajatellut, kun kyseessä nimenomaan on tuon tytön nimi. Juuri eilen luin listoja ja mietin, että joku saattaa tuota kommentoida. Ganjaa en vuosiin ole tavannut, vaan asun nykyään toisaalla, mutta toivon, ettei hän joudu nimensä takia silmätikuksi. Kannattaa ehkä poistaa nimi kokoelmalistalta.
Mukavassa nimipalstahengessä,
Saanis
Hän oli minun isoisäni sisko. Artiinoja ei ole ollut kuin tuo ainoa, nyt ei siis yhtään. Pienenä ihmettelin kuinka jollain voi olla noin ihmeellinen nimi! Marraskuussa saimme tyttären ja halusin hänen toiseksi nimekseen -iina-loppuisen nimen kuten siskollaan on. Mietin Artiinaa mutta se jäi käyttämättä kuitenkin. Ehkäpä joku joskus nimeä käyttää vielä. Meidän lapsikatraamme on jo tarpeeksi suuri :)
mutta minulla ei kyllä ollut tarkoitus tehdä tästä ketjusta mitään kokoamislistaa, vaan tämä ketju toimisi tämmöisenään.
(Ajattelitkohan niitä uudisnimiä, joista Plusis tekee koosteen ?)
Jokatapauksessa kaikenlaiset huomiot ja mielipiteet ja kommentit ovat tervetulleita tähän ketjuun ;o)
t. ap perenna
Uudisnimistähän se kooste oli tarkoitus tehdä...Made taisi iskeä :) Lähinnä varmasti halusin sanoa, että tarkoittipa nimi mitä tahansa, se lopulta kuitenkin muuttuu käytössä nimenomaan nimeksi. Itse tosin pidän nimistä, joilla on kaunis merkitys.
Himalajalta muuten näyttää löytyvän myös Ganja Lan sola:
" Kathmandun ja Naya Kangan etäisyys on vain 30 km ja käveltävissä Ganja Lan solan kautta."
Saanis
Tarkoittipa se mitä hyvänsä, niin eikös tässä ketjussa ole juuri tarkoitus kerätä niitä ääriharvinaisia nimiä, ja koska Ganja on vain yhdellä nimenä, niin se kuuluu näihin listoihin. Minusta tämän ketjun tarkoitus ei suoraan ole ehdottaa näitä nimiä kellekään, vaan kertoa, millaisia harvinaisia nimiä on olemassa. Kenenkään ei siis sitä tarvitse antaa lapselleen nimeksi, vaikka se täällä mainittiinkin :)
tuo Auer on ihastuttava nimi ! Kirjat sanoo siitä näin:
Pitkien aurinkopoutien jälkeen esiintyvä sinisenharmaa ilman samennus - aurinkousva - terhen,
ja kuvainnollisesti mielialan, kaihon auer.
Ja yllätys yllätys tuo Terhen on myös nimi (7n)
Tämä Alpi kuuluu minunkin suosikkeihini ja ihme on, ettei sitä tuon enempää ole nimeksi annettu, vaikka se löytyy myös allakasta. Ymmärtääkseni alpi on kasvilaji, tiedän ainakin kukat Tarha-alpi ja Ranta-alpi.
On todella mukavaa, että näitä kauniita ja käyttökelpoisia harvinaisuusnimiä on tänne listaan ilmaantunut näinkin paljon.
Lisää toki mahtuu :)
Yllätyksekseni Aasa on myös aikas harvinainen nimi (1/14). Ensimmäisen kerran annettu jo 1900-luvun alussa. Aasathan olivat skandinaavisessa mytologiassa jumalia (Thor, Odin..)
Tuon uskonto-nimivisan tiimellyksessä löysin myös seuraavat:
Daan 1/6
Jom 2/0
Siia 0/2
Toora 0/14
Hela 0/4
Alpit (Lysimachia) ovat monivuotisia ruohoja eli perennoja. Meillä luonnonvaraisena useita keltakukkaisia ja yksi punakukkainen laji, puutarhoissa enemmän.
Joku kyseli alkuviikon ketjussa myös Nata- nimeä, joka oli ollut kantoliinan värinä. Nadat (Festuca) ovat heinäsuku, jota esiintyy sekä luontaisena että viljeltynä. Väri on enemmän harmahtavan- kuin raikkaanvihreä.
Hauska ketju! Varsinkin kun ette ole vieläkään löytäneet lapseni harvinaista nimeä;D
Jatkakaa yritystä...
Auriina 8n
Mauriina 1n
Oskariina 4n
Verneriina 1n
Valtteriina 2n
Sakariina 4n
Santeriina 2n
Samuliina 3n
Petteriina 3n
Kasperiina 5n
Jasperiina 1n
Jesperiina 1n
Mattiina 8n
eli nämä ovat nimiä, jotka on muodostettu lisäämällä yksi kirjain allakkanimen eteen.
Nämä ovat taas vain minun poiminnat, eli miellyttävät minua henk. koht. paljon :)
Amaria (1n)
Hilpo (2m)
Hilppo (1m)
Kaappo (130m)
Kaimo (42m)
Kosmo (16m)
Meeli (13n)
Meetu (1n)
Meero (1m)
Melisa (190n)
Menni (12n)
Milona (9n)
Misko (1m)
Milari (2m)
Mirina (11n)
Mirene (5n)
Neero (11m)
Palma (4n)
Patro (1m)
Paija (3n)
Piikka (1m)
Pinto (4m)
Penni (5n)
Pella (6n)
Raku (6m)
Resko (1m)
Rimmi (1n)
Rismo (1m)
Rusko (11m,4n)
Saarni (5m,3n)
Saili (59n)
Sasmo (1m)
Sarmi (1n)
Silma (3n)
Sirene (15n)
Sirina (6n)
Sessi (10n)
Selena (119n)
Sella (16n)
Selmeri (2m)
Soiva (3n)
Tiivo (2m)
Valtti (65m)
Vilmi (3n)
Vilmo (14m)
Vilpo (13m)
Virja (4n)
Velmeri (1m)
puuh ;)
Uusi ihastus minulle -->
Auer 13m (ei 2000-luvun puolella annettuna)/1n
Osaisiko muuten joku tuon Auerin tarkoitusta paremmin selittää minulle? Siis: " kuuma usva" .. Onko auer tiestä nousevaa lämpöä, joka väreilee kuumalla vai mitä ihmettä?
Sitten myös hieman tavallisemman nimen tähän tungen (kertokaa myös tarkoitus, kun en itse tiedä!), elikkäs Alpi. 309/1 , mutta 2000-luvulla vain 15kpl. Tämä taisi olla kylläkin aivan liian suosittu tähän kategoriaan, mutta..:)
Joskus olen etsinyt eri metallien ja jalokivien nimillä, ihan mielenkiintoisia tuloksia on tullut. (Kuten Kulta 0m/19n, Hopea 1n)
Sitten vielä joitain, enemmän tai vähemmän omasta mielestäni kauniita kauniita, mutta..
Pasa 1m/1n
Beiba 1m(!)/0n
Peipi 0m/3n
Penniina 0m/3n
Hanniina 0m/15n
Niu 0m/1n (aika hauska, eikö! :))
Miu 0m/1n
Mau 3m/1n
Rani 22m/15n
Liun 0m/1n
Nila 0m/6n
Musta 1m/0m
Silver 53m/0n
Silvar 8m/0n
Linia 0m/1n
Tommen 1m/0n
Varis 1m/0n
Vari 1m/0n
Heinia 0m/1n
Joope 2m/0n
Mal 1m/0n (tarkoittaa muuten venäjäksi " pien" )
Boli 1m/0n
Bol 4m/0n
Kaira 2m/3n
Kiara 0m/22n
Velina 0m/4n
Kauris 2m/0n
Peura 0m/1n
Huima 1m/0n
Tumma 0m/3n
Tuulie 0m/1n
Menni 0m/12n
Tau 1m/7n
Meimei 0m/4n (käsittääkseni kiinaksi " kaunis pikkusisko" )
Sitten vielä aivan " käyttämättömät" nimiehdotukset, eli Lanila, Janilia ja Veiski.
..Tätähän vois jatkaa vaikka kuinka pitkään! :)