Kauheimmat kampaamokokemukset tänne!
Usein kampaajalla käydessä herää kyllä kysymys, että mitä ihmettä siellä kampaajakoulussa oikein opetetaan vai opetetaanko mitään?! Eivätkö kampaajat osaa arvioida, mikä kampaus sopii asiakkaalle ja mikä ei? Ja minkä ihmeen takia kampaajat eivät sano mielipidettään, jos asiakas ehdottaa jotain ihan hölmöä?
Minun eräs kauheimmista kampaamokokemuksistani sijoittuu teinivuosiin, toivottavasti niistä ajoista on ammattitaito kampaajilla kohentunut: Siihen aikaan oli muodissa tyvikohotus, ja minä tietysti halusin tuuheutta ja ilmaa päätä myöden meneviin hiuksiini. Kampaaja ehdotti, että laitetaan tätä tyvikohotusainetta myös koko hiuksiin, ja rullasi hiukset rullille. Ei tullut teinin mieleenkään epäillä kampaajan ammattitaitoa, ja lopputulos oli luonnontaipuisissa hiuksissa kuin permanentti. Ja aivan hirveä sellainen. Eihän sille voinut mitään tehdä! Itku siitä tuli. Kiitos vaan kovasti, vieläkin ärsyttää.
Kommentit (1073)
Menin 14-vuotiaana tutulle kampaajalle hakemaan permanenttia, mutta sillä kerralla varoituksista huolimatta hiukset paloivat niin pahasti vahvoista aineista, että oli kuin päässä olisi ollut hamppua hiusten sijaan... Oli pakko leikata viiden sentin sänki, eikä se tosiaan ollut herkkua ohuttukkaiselle teinille... =(
Lähikampaaja tässä kylässä näyttää leikkaavan kaikille naisille saman mallin kuin on omassa päässä. Anoppi käy tällä kampaajalla, ja varmasti kun kylällä kävelee, näkee ketkä kaikki käyvät samalla kampaajalla. Hiusmalli kun on tasan sama kaikilla...
ja ikää on kertynyt yli 30 vuotta. Vaikka leikkaus olisi jotenkuten ok, niin eivät he ainakaan osaa hiuksia nätisti tai muodikkaasti laittaa.
epämuodikkaalta ja tumpelon näköiseltä.
Vieläkin etsinnässä joku tosi hyvä kampaaja.
Tosi harvoin käynkään, mitä maksaa itsensä kipeäksi, kun saa vain tympeän olon. Minullekin tehtiin kerran tuo " Mars hyökkää" -kampaus ja ei helvetti, miten hävetti kävellä kaupungin läpi kotiin. Yritin myös syljellä sitä vaivihkaa latistaa. Kokemusta on myös hiusten repimisestä sillä piikkiharjalla, permanentin palamisesta, ja kahden sentin pituisesta otsatukasta, kun pyysin jättämään otsahiukset saman pituiseksi kuin takaa :(
Mitä noihin nyt voisi kommentoida...
Varmasti jokainen kampaaja epäonnistuu joskus.
Ja epäonnistumisiahan asiakkaat aina toitottavat, harvemmin sitä kun kampaaja onnistuu työssään.
Voishan sitä alkaa asiakkaitakin haukkua.
" Saa tehä mitä vaan" " Mikä mulle sopii?" , kun sitten ehdotta mitä hyvänsä, niin vastaus on " emmääoikein tiedä" Se on tosi kiva alkaa tehdä JOTAKIN kun mitään ei saa asiakkaasta irti, että mitä se haluaa.
Sit jos on tyytymätön, niin minkäs teet?
Nää on kans mielenkiintoisia juttuja, kun as. haluaa sellaisen mikä hänelle sopii. Tehdään sellainen mikä oikeasti hänen piirteisiinsä sopii, mutta as. onkin TOTTUNUT johonkin samaan malliin mikä hänellä aina on ollut, eikä olekaan tyytyväinen. Olis varmaan kannattanut tehdä samanlainen.
" Ota vain IHAN PIKKUISEN" " Sentti, vai kaksi vai kolme?" " Sentti" .
Kun työ on valmis: " Ethän sä ole tehnyt MITÄÄN!" Ok, suostun leikkaamaan vielä sen pari senttiä, vaikka se tarkoittaa sitä että saan aloittaa alusta, ja kallista työaikaa kuluu...
Entäs jos asiakas haluaa välttämättä jotain mikä sille ei todellakaan sovi. Ehdotat jotain sopivampaa, mutta ei kun hän haluaa juuri sen hirvityksen.
Alkaisitko itse tekemään sellaista? No as. on oikeassa, joten tehdään sitten sellainen mikä ei sovi. Entäs jos ei olekaan tyytyväinen?
ja sit nää kun näytetään kuvaa =) Se on ihan hyvä juttu jos lehtimallilla on juuri yhtä ohut hiirenhäntä luonnostaan kuin asiakkaalla. Asiakkaat eivät vain tajua että samanlaista ei voi aina leikata erilaatuiseen hiukseen. Ei vaikka sitä nätisti koittaisi selittää.
No näitä voisi jatkaa vaikka kuinka...
Kaikesta huolimatta pidän työstäni, koska SUURIN OSA ASIAKKAISTA ON IHANIA, työni haastavaa ja monipuolista. Nämä ikävät asiat pitää vain niellä.
Kampaaja
Kampaaja ohensi päältä, jätti sivuilta paksuksi. Kun tukan pesi ja antoi kuivua, nousi sivulta tukka vaakasuoraan ja päältä oli päätä myöten kiinni. Olin kuin Prodigyn Keith Flint.... Sain korjausleikkuun ilmaiseksi.
Minä olen juuri sellainen asiakas, joka toivoo sitä sentin lyhennystä. Kertaakaan vuosien aikana ei ole senttiä lähtenyt, yleensä 5-10 cm lähtee.
Ja hiirenhäntäasiakaskin kyllä ymmärtää, jos selittää, miten kampaus näyttää erilaiselta hänellä. Ainakin minä ymmärrän. Kukaan vaan ei ole koskaan vaivautunut selittämään yhtään mitään yhdestäkään kampauksesta.
Ihan tosiasia on, että jokaisella kampaajalla on oma tyylinsä joka ei voi kaikkia miellyttää. Kannattaa vain sinnikkäästi etsiä se mieluisa kampaaja. Itsellänikin on liuta kampaajaystäviä, enkä kaikkien heistä antaisi omaan tukkaani koskea. En epäile heidän ammattitaitoaan, mutta tiedän että tyylinsä on kovin erilainen kuin mikä minua miellyttää.
Onneksi valinnanvaraa on.
Tottakai voi jokainen epäonnistua joskus. Mutta miten selität sen, kun ei ole koskaan Suomessa kampaaja osannut leikata hiuksiani muodikkaasti, innovatiivisesti, hyvin ja parhaita puoliani esille tuoden? Eka kertani ulkomailla oli ihan uskomaton, annoin kampaajalle samat ohjeet kuin Suomessa, mutta lopputulos oli aivan erilainen. Pisteenä i:n päällä oli vielä kampaajan oma näkemys, pikku juju, joka mielestäni toi oman persoonallisuuteni loistavasti esiin. Siinä vasta oli mielikuvituksen käyttöä!
Hankalia asiakkaita on joka alalla. Kampaajan vastuu on selvittää hankalalle / päättämättömälle / muuten kahelille asiakkaalle, mikä lopputuloksesta seuraa. Omalla kohdallani otan aina mielelläni vastaan kehotuksia ja kommentteja, joista keskustellaan. Eikö näin ole tarkoituskin? Usein ulkopuolinen näkee, mikä voisi olla toisen ulkonäön kannalta edullisempaa, joten kannattaa todellakin keskustella tyyliin: " Jos leikkaan näin, niin silloin kaulasi ei näytä niin lyhyeltä." , tai " Tämä tyyli nuorentaisi sinua, mitä mieltä olet?" .
Minä ainakin selitän. Silti asiakas, joka ei saakaan haluamaansa unelmatukkaa minkä on lehdessä nähnyt on pettynyt.
Jos on pitkä tukka ja haluaa että sitä tasataan sentti. Kannattaa varmistaa mistä mihin se sentti mitataan. Kun hiusten pituudet siellä latvassa vaihtelevat niin, että pisimpiä on vaikka 100kpl. Seuraavaa pituutta 1000 kpl, näin vaihdellen 10cm alueella (siis latvasta ylöspäin mitattuna) niin mistä kohdasta se sentti leikataan? Jos leikkaan ne 100 pisintä poikki, se ei todellakaan näy missään.
Kampaaja
Vierailija:
Kampaaja ohensi päältä, jätti sivuilta paksuksi. Kun tukan pesi ja antoi kuivua, nousi sivulta tukka vaakasuoraan ja päältä oli päätä myöten kiinni. Olin kuin Prodigyn Keith Flint.... Sain korjausleikkuun ilmaiseksi.
Kyllä kampaajan pitäisi hiuslaadun perusteella osata arvioida, miten niitä voi leikata.
Siis halusin tumman tukkani aika erikoisen väriseksi. Toive oli sellainen hunajan/tofeen vaalea. Kampaaja leikkaisi hiukseni tosi hyvin, oikeastaan kukaan ei ole paremmin leikannut mutta väri.... Tehtiin moni värjäys joten ala osa tukasta oli syvän suklaan ruskea ja pääliosa oli kirkkaan oranssi. Mä olen vielä aika klassinen tyyppi joka tykkään pitää tukkaa ponnarilla. Olin tosi punkkarin näköinen tolla kontrastilla. Äitini eka kommentti oli et mä näytin ihan venäläiseltä ilotytöltä. Siis menin seuraavana päivänä toiselle kampaajalle jossa tehtiin täydellinen värin poisto ja hiukset vaalennettiin ihan vaaleiksi. Hyvä juttu oli sillä en ole sen jälkeen enää tummaksi ryhtynyt. Kalliiksi tietenkin tuli. Tämä HKI kampaamo ei ollut todellakaan halvimmasta päästä. En vain kehdannut mennä takaisin ja valittaa....
" Siis halusin tumman tukkani aika erikoisen väriseksi. Toive oli sellainen hunajan/tofeen vaalea. Kampaaja leikkaisi hiukseni tosi hyvin, oikeastaan kukaan ei ole paremmin leikannut mutta väri.... Tehtiin moni värjäys joten ala osa tukasta oli syvän suklaan ruskea ja pääliosa oli kirkkaan oranssi. Mä olen vielä aika klassinen tyyppi joka tykkään pitää tukkaa ponnarilla. Olin tosi punkkarin näköinen tolla kontrastilla."
Halusit erikoisen värisen tukan, mutta olet klassinen tyyppi. Tiesikö kampaaja klassisuudestasi, kerroitko hänelle että haluat erikoisen värisen?
Olisko käynyt niin, että oranssi väri tuli vahingossa, koska tukkasi on tumma eikä pohjaa vaalennettu tarpeeksi jotta oltaisiin päästy toivottuun hunajaan/toffeeseen?
Jos sinulla oli värjäämätön tumma, värin vaalennusteho ei ollut riittävä. Jos sinulla oli ennestään värjätyt hiukset, oliko siitä puhetta kampaajan kanssa? Silloinhan olisi pitänyt tehdä värinpoisto.
Katsoitteko yhdessä värikartasta mikä on tavoite?
Kerroitko kampaajalle, ettet ole tyytyväinen?
Jos kyseessä oli moka, kuuluu kampaajan tietysti se korjata. Miksi toiseen paikkaan?
Pari kertaa on leikattu latvan siistimisen sijaan 10cm. hiukseni eivät ole tosiaankaan kaksihaaraiset tai kovin ohuet latvoista, joten en ymmärrä ettei selkeää matematiikkaa ymmärretä.
Kerran eräässä Lahtelaisessa ns. trendipaikassa sain elämäni kammottavimman ja kalleimman kampaamokokemuksen. Painotin kolmeen eri kertaan, että hiukseni on oltava vähintään olkapää pituiset ja höylällä saa keventää latvoja vain kevyesti. Jumalauta lopputulos oli aivan törkeän sulkava hiusmalli, jossa lyhimmät kerrostukset olivat korvien kohdalla. Kyllä otti päästä. Soitin vielä kyseiselle pimulle perään ja kysyin mikä hitto siinä on niin vaikeaa ymmärtää, jos sanon kolme kertaa, että hiukseni on yltettävä kiinni niin ne nirhataan lyhyeksi. Näytin aivan järkyttävälle teinipimulle siinä nyrhityssä, raidoitetussa tukassani. Leikkauksen ajan oli silmälasini pöydällä.
Kerran olen saanut aivan epätasaisen värisen punaisen värjäyksen. kampaaja tarjosi ilmaista vaalennusta, mutta todellakaan en toiste hänen asiakkaaksi mennyt.
Kerran teininä pitkät hiukseni paloivat permanentissa. Lyhenivät sitten 30cm.
1. olin käynyt aiemmin kalliissa kampaamossa laitattamassa hääkampauksen, josta tuli ihan älyttömän hieno. no ajattelin sitten mennä värjäyttämään hiukseni samassa paikassa koska ajattelin, että ovat ammattitaitoisia. pyysin vaalentamaan hiuksiani, mutta sanoin ettei mitään luonnottoman vaaleaa. lopputulos karmea " mäkihyppääjän" tukka eli ihan kuin olisin kotona vetyperoksidilla tehnyt sen itselleni (mieheni nauraa vieläkin kuollakseen tälle tukalle..). aiemmin kun olen samalla lailla sanonut muissa kampaamoissa (jouduin vaihtamaan kampaajaa muuton vuoksi..) niin lopputulos on ollut todella kaunis. kampaajakin totesi föönätessään, että kyllähän tämä on tosi vaalea, mutta kyllä se siitä kasvaa...????
2.sitten toisessa kaupungissa pyysin saada silloisiin vaaleisiin hiuksiini vähän tummempia ruskeita raitoja (olin käynyt ihanalla parturilla, joka oli tehnyt tosi hienon tukan mulle sillä tavalla, mutta taas olin joutunut muuttamaan..) niin parturi sanoi että ei kuule ollenkaan laiteta mitään sellaisia vaan laitetaan tosi trendikkäitä punaisia raitoja (myönnyin sitten koska ajattelin, että olisivat tummanpunaisia kuten värivalikoimasta näytti). no ei tullut tummanpunaisia, vaan tuli vaaleanpunaisia!!! töissä työkaverit kysyivät, että milläs karkkiväreillä sä oot nyt leikkiny vkonloppuna (ja kauhistuivat kun sanoin että eiku tää on kestoväri...). no onneksi olen yhä suht tasapainossa henkisesti.
nyt olen menossa pe tän " mäkihyppäjäntukkani" kanssa uudelle parturille. ei kai tästä voi enää pahempi tulla (tai sitten voi...)
ja kuinkhan enää ollenkaan uskaltaudun kampaamoon teidän pelottelujen jälkeen. Lapsena jo muistan kuinka en voinut pidätellä itkua _parturin_ tuolissa istuessani, kun näin kuinka kamalsti hiukseni taas tuli kynittyä. Siis äiti todellakin ässäti, eikä päästänyt meitä lapsia kampaajalle, sillä miesten parturi oli kotikylässä halvempi.
Minulla on luonnonkihara tukka, ja kun sen märkänä leikkaa lyhyeksi, niin loppu tulos on kuivuttua 5 cm lyhyempi... ja tätä olen varmasti aina painottanut kampaajille.
Aikuisena sitten olen yrittänyt valita jotain laadukkaampaa, kuten VIP-hiusklubi - Hairstore tmv., ja kuvittelen osatavani nimen mukana jotain laatutakuuta. Valitettavasti noissa isoissa paikoissa kampaajat vaihtuu sellaista tahtia, etten ikinä onnistu saamaan samaa tyyppiä, vaikka yritän ottaa nimet ylös. Ja yhtä pitkä on lista niistä Hairstoren kampaajista joille en ikinä tahdo mennä.
Tästähän tulee romaani =) Mutta tutustuin erääseen kampaajaan, ja perhetuttukun nyt on, niin kävin vuoden hänellä leikattavan noin 6 vko välein. Joka ikinen kerta hän poltti ohutta luonnon kiharaa olevat hiukseni vaalennusaineella. Ei siis oppinut, että nämä eivät todella ole mitään hevosen jouhia. Viimeinen pisara oli, kun hän päätti ohentaa pehkoa, ja raksaisi reippaasti PÄÄLAELTA nipun hiuksia pois. Siinä sitä oltiin - hiukseni sojottivat sivulta sivulle, ja päältä olivat lättänät. ja lisäksi hän joka kerta leikkasi aivan liikaa, vaikka lupsai vain siistiä, kun kaaliin ei mennyt se, että kihara todella nousee kuivuttuaan ylös :-(
Ystäväni ei ole kysynyt syytä, kun nyt 2 krt olen käynyt uudella kampaajalla. Löysin aarteen - maahanmuuttaja, sika halpa lähiökampaaja. Jonka kanssa kommunikointi on kyllä hankalaa, mutta ei se haittaa, sillä hän saa hiukset istumaan ihanasti. Mieheni kyllä nauroi, että tämä turkkilainen varmaan seuraavalla kerralla nitoo minulle burkhan päähän =)