Kehtaanko tehdä näin, kun kimppalahjaan tuli vapaamatkustajia?
Naapuri kysyi että aiommeko muistaa toisen naapurin valmistuvaa lasta. Näin olimme aikoneet, ja sovittiin (mielestäni) että laitamme kuoreen kortin ja 50 euroa, eli me (2 aikuista) ja he (2 aikuista) maksemme kummatkin 25 euroa. Lupasin hoitaa kortin ja menin pyytämään heiltä allekirjoituksia korttiin, jonka lupasin myös viedä juhlataloon. Nyt kortti tuli minulle takaisin, mutta siinä ei ole vain naapureiden nimiä, vaan myös heidän kaksi lasta perheineen. Eli kuusi aikuista ja kolme lasta. Rahaa oli sovittu 25 euroa.
En kyllä kehtaa viedä 50 euroa 8 aikuiselta ja 3 lapselta, joten tuli mieleen idea. Laittaisin kortin ja 25 euroa naapurilta, ja antaisin omasta ja mieheni puolesta ihan oman ja erillisen lahjan. Ei tullut mieleenikään, että korttiasiassa voisi käydä näin kummallisesti....
Kommentit (114)
Kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, jotkut eivät kerta kaikkiaan käsitä, että on eri asia antaa 25 euroa per perhe, kun 12.50 per perhe.
Ap on halunnut muistaa 25 eurolla ja nyt muistaakin 12.50 eurolla, koska muut antavat ymmärtää osallistuvansa, mutta eivät kuitenkaan oikeasti osallistu.
Itse tosiaan joko laittaisin kaksi kirjekuorta ja kaksi korttia, rahat erilleen.
Mulle on käynyt sama lahjaan kuokkiminen, mutta jo itse juhlissa tullaan kynä pystyssä kirjottamaan korttiin, joten en voinut asialle enää mitään.
Toinen vaihtoehto on, että maksat potut pottuina. Sanot juhlakalulle, että tässä on lahja teiltä ja naapureilta. Naapurin lapset haluavat myös muistaa lahjalla, tulee myöhemmin. Ovat joka tapauksessa kirjoittaneet nimet jo valmiiksi. Tulee samalla ilmi yo:nkin perheelle millaisia pihkureita ja loisia toiset naapurit on.
Kuten tästäkin ketjusta käy ilmi, jotkut eivät kerta kaikkiaan käsitä, että on eri asia antaa 25 euroa per perhe, kun 12.50 per perhe.
Ap on halunnut muistaa 25 eurolla ja nyt muistaakin 12.50 eurolla, koska muut antavat ymmärtää osallistuvansa, mutta eivät kuitenkaan oikeasti osallistu.
Kyllähän se ap edelleenkin laittaa lahjaan 25 euroa, ja täälläkin on jo annettu monta niksiä kuinka tuoda se ilmi, jos todellakin sen kokee niin erinomaisen tärkeäksi.
Ja ei muka vanhemmat saa pitää aikuisia, perheellisiä lapsia perheenään, ovat vain sukua?
Kyllä mun vanhempani ja veljeni kihlattuineen on tasan mun perhettä, vaikkei yhdessä asutakaan ja mulla on mies ja lapsi. Miehen äidinkin lasken osaksi perhettä. Serkut, tädit, jne. on sitten sukua. Ja mun lapseni on aina mun perhettäni, ihan aina.
Kyllä varmaan munkin nimeni on kirjoitettu joihinkin kortteihin mun tietämättäni tai suunnilleen edes onniteltavaa tuntemattani. Ja mun pitäis sitten osallistua lahjaan vai? Jos äiti haluaa kirjoittaa meijänkin nimet, niin me ollaan vapaamatkustajia? Yhdessä ostettuihin ja sovittuihin lahjoihin osallistutaan tietysti!
Miksi se menisi aikuisten määrän mukaan? Eiköhän se oo se lahja just yhdeltä perheeltä. Vai jos minä (perheineni), äiti ja veli (vaikka silloin, kun oli sinkku) laitettaisiin yhteinen rahalahja, niin maksaisinko minä 3/5 osaa, äiti ja veli kumpainenkin 1/5? Tai jos laskettaisiin aikuiset, niin mä maksaisin siis 2/4? Just joo. Kyllä meillä on tapana ihan maksaa se tasan niin, että puolisot ja perheet tulee vain siinä mukana, lahjan saaja kyllä todennäköisesti tietää, kuka lahjan on maksanut/ostanut.
Ja jos ei tiedä, niin mitä väliä? Mä olen vienyt ihan veljen puolestakin jotain lahjoja erikseen, siis itse käynyt ostamassa ja valitsemassa ja sanonut, että tämä on veljeltä, ei pääse tulemaan. Tai kysynyt veljeltä kirjoitanko heidänkin nimet, on kyllä aika usein sitten maksanut puolet lahjasta, mutta ei se mulle ole niin justiinsa.
Ja ei olla mitään hyvätuloisia. Mun mielestä vaan lahjalla on tarkoitus ilahduttaa sen saajaa, eikä miettiä kuka maksaa ja mitäkin. Se muistaminen on tärkeintä. En mä itsekään odottaisi erillisiä lahjoja/lahjaan osallistumista vieraiden juhliin osallistumattomilta lapsilta, enkä edes välttämättä, vaikka osallistuisivat.
Ja kirjoittaisin seuraavan onnittelut naapurin möttösiltä ja virtasilta.
Ei ehkä reilua, mutta eipä ollut tuokaan...
minusta olisi tosi noloa viedä vain 50e tuommosella porukalla. SAmantekevää vaikka naapuri olisikin maksanut itse sen 25e tai kuka sen nyt maksanutkaa. Mutta että kortissa on noin monen aikuisen nimi ja noin vähä rahaa. NOLOA, todellakin!!
Ekana tulis mielee kyllä että onpas pihiä porukkaa jos noin monelta aikuiselta 50e saisin. ;)
siis ei mua kiinnosta, miten naapuri on osuutensa jakanut, vaan se, että minusta on kiusallisen pieni summa antaa lahjaksi kun onnittelijoita on näin monta. Siis se on poitti. Ja todella kun täällä on ollut näitä häälahjaketjuja, niin niissähän yksi perhe antaa usein jopa 100 euroa. Tai noh, kysytään niin päin, että miltä teistä tuntuisi saada 50 euron lahjakortti, jossa olisi 11 henkilöä onnittelemassa? Itse pidän sitä pienenä summana. Pitääkö siis pistää omistani vielä yksi viisikymppinen lisää? Ja kyllä vielä kummastuttaa, että niin monesta on ok osallistua johonkin osallistumatta kuluihin.
ap
ohi tää pointti. Ihan sama ketä pitää perheenä ja ketä ei. Mutta kun on aikuisista ihmisistä kyse niin jokainen jonka nimi kortissa lukee antaa sen 25e. Aikuiset toimii näin. Alaikäiset lapset tulee kortissa vanhempien mukana. miten jollekin voi olla näin vaikea tajuta tätä asiaa. Tuo ravintola juttu oli hyvä esimerkki.
Maksajalle tuommonen ei ole yhtää kivaa. Mminusta yhdeltä aikuiselta 6e on aivan liian pieni lahja! Ja näinhän tässä ap:n tapauksessa on. 8 aikuista kortissa ja lahjan saaja olettaa että kaikki on osallistunut maksuun. Niin noloa!!
Minä laittaisin oman kortin erikseen.
Ja ei muka vanhemmat saa pitää aikuisia, perheellisiä lapsia perheenään, ovat vain sukua?
Kyllä mun vanhempani ja veljeni kihlattuineen on tasan mun perhettä, vaikkei yhdessä asutakaan ja mulla on mies ja lapsi. Miehen äidinkin lasken osaksi perhettä. Serkut, tädit, jne. on sitten sukua. Ja mun lapseni on aina mun perhettäni, ihan aina.
Kyllä varmaan munkin nimeni on kirjoitettu joihinkin kortteihin mun tietämättäni tai suunnilleen edes onniteltavaa tuntemattani. Ja mun pitäis sitten osallistua lahjaan vai? Jos äiti haluaa kirjoittaa meijänkin nimet, niin me ollaan vapaamatkustajia? Yhdessä ostettuihin ja sovittuihin lahjoihin osallistutaan tietysti!
Miksi se menisi aikuisten määrän mukaan? Eiköhän se oo se lahja just yhdeltä perheeltä. Vai jos minä (perheineni), äiti ja veli (vaikka silloin, kun oli sinkku) laitettaisiin yhteinen rahalahja, niin maksaisinko minä 3/5 osaa, äiti ja veli kumpainenkin 1/5? Tai jos laskettaisiin aikuiset, niin mä maksaisin siis 2/4? Just joo. Kyllä meillä on tapana ihan maksaa se tasan niin, että puolisot ja perheet tulee vain siinä mukana, lahjan saaja kyllä todennäköisesti tietää, kuka lahjan on maksanut/ostanut.
Ja jos ei tiedä, niin mitä väliä? Mä olen vienyt ihan veljen puolestakin jotain lahjoja erikseen, siis itse käynyt ostamassa ja valitsemassa ja sanonut, että tämä on veljeltä, ei pääse tulemaan. Tai kysynyt veljeltä kirjoitanko heidänkin nimet, on kyllä aika usein sitten maksanut puolet lahjasta, mutta ei se mulle ole niin justiinsa.
Ja ei olla mitään hyvätuloisia. Mun mielestä vaan lahjalla on tarkoitus ilahduttaa sen saajaa, eikä miettiä kuka maksaa ja mitäkin. Se muistaminen on tärkeintä. En mä itsekään odottaisi erillisiä lahjoja/lahjaan osallistumista vieraiden juhliin osallistumattomilta lapsilta, enkä edes välttämättä, vaikka osallistuisivat.
kun mun vanhemmilla on 9lasta. Ja äiti päättäis kirjoittaa kaikkien lasten nimet ja puolisoiden nimet korttii. Naapurin kanssa laittaisivat yhteisen lahjan 100e. Oletetaan että naapuri ei laita omien lasten nimiä.
Naapuri maksaisi 50e. Kyllä olisi niin noloa. Ei niinkää se että nimet on kortissa vaan se että summa on noin olematon noin isolta porukalta. :/
ME kun perheenä jollekin päätetää lahjaa antaa niin jokaine aikuinen osallistuu samalla summalla lahjaan. Vai kuvitellaanko että toiset maksaa aina kaiken?? ja toiset tulee vain siinä mukana.
Ap:llä noloja naapureita.
Ja itse en kyllä tykkäis pätkääkää että mun nimiä lyötäisiin johonkin korttiin.. jos en tunne ihmistä jota onnitellaa. TAi ilman lupaa kysymättä. Yksi sukulainen kirjottaa joka ikiseen korttiin myös meidän nimet ja sen kortit on niiiiin noloja. Ja en aina etes tunne ihmisiä kelle se niitä kortteja lähettelee. Ja ei millää tajua että vaikka sukua / perhettä olemmekin niin se ei oikeuta kirjottelemaan meidän nimiä mihin tahansa listoihin ja kortteihin /kirjeisiin.
Ap, laita vain oma kortti. Niin minä tekisin.
Tämä oli hyvä ja järkevä ehdotus.
Ja huomatkaa nyt että kyse ei ole naapurissa asuvien kotona asuvista lapsista, vaan aikuisista lapsista. Nämä naapurit ovat jo eläkeläisiä, ja heidän lapset keski-ikäisiä. Kotona asuvat lapsethan nyt on eri asia, ainakin minusta.
ap
Kyllä aikuisten pitäisi ymmärtää maksaa osuutensa... (Tietävätköhän, että heidän nimensä ovat myös yhteislahjassa eli ovatko vanhemmat vain laittaneet nimet kysymättä lapsiltaan? Jos he eivät ole tienneet, niin eivätpä sitten ole osanneet osallistuakaan rahallisesti lahjaan...)
Kato kun on niin tosi kiva esiintyä ilahduttajana ja vielä kivempaa, jos joku maksaa sen. Onko sulla laajemminkin elämässä toi periaate "että sama se kuka sen maksaa?" Muutenhan sä voisit vaikka laittaa pelkän kortin, jos sulle se kortin hinta on riittävä panostus lahjaan.
Mä en todellakaan tajua noita perheitä, jotka mielestään maksaa perheenä aina saman verran kuin esim sinkut. Meillä kimppalahjat jaetaan aina aikuisten pääluvun mukaan ja moni fiksu aikuinen, jolla on 3 teini-ikäistä lasta, pistää pottiin vielä vähän lisää, koska heitä vaan on yksinkertaisesti enemmän.
Olisi kiva jos vastaisit? Ja sit vielä siihen, että olisiko susta ihan ok, ilman suuria tuloja, maksaa toistuvasti muiden ihmisten menoja. Vaikka ihan vaan perheenjäsenten.
Jos täällä olisi ketju, että häihin on kutsuttu naapurissa asuva Matti ja Maija, jotka tulevatkin häihin tyttärensä perheen ja poikansa perheen kanssa, niin kylläpä jo tietäisin, miten moukkamaista se monesta olisi. Tuskin silloin kukaan tulisi huutelemaan, että kun ne on perhettä nekin.
Ap:n lahjakimppaan olisi varmaan päässyt mukaan, kun olisi pistänyt sen sovitun 25 e per perhe mukaan kuoreen.
En tajua miten monelle on noin vaikea asia tajuta, että elokuviinkin joko menee katsomaan esitystä ja maksaa lipun tai sitten ei mene saliin eikä maksa lippua. Yrittäkääpä esittää lipunmyyjälle ens kerralla, että kun mä siis ihan niinku vaan istun täs penkis hetken että en silleen oo tulossa katsoon tota leffaa...
olivatko naapurin lapset perheineen paikalla?
ap:n logiikka on ihan kummallinen. Tuskin kyse on nyt siitä, että ne kaikki muut perheet ovat lahjoittaneet sen päälle 6 euroa, vaan ne lähinaapurit ovat varmaan omasta kukkarostaan antaneet 25 euroa ja lisänneet vain ne toiset nimet perään. Ihan sama jos ap nyt lisäisi omaan korttiinsa vaikka äitinsä ja isänsä nimet, ap:lta ne rahat kuitenkin tulee. Eli ei ole tapahtunut mitään suurta vääryyttä. Se ammattiin valmistuva ei takuulla ole yhtä pikkumainen kuin ap ja rupea laskemaan, että montakos euroa tämä tekee per nenä.
Joko:
a. Ostaisin uuden kortin johon kirjoittaisin pelkästään tuon naapuripariskunnan nimet ilman lapsiaan ja itseni ja mieheni. Naapurille sanoisin jos kysyisi että sotkin kortin vahingossa johonkin.
Tai:
b. Jos minulla olisi rahaa sen verran että esim. ylimääräinen 50e ei olisi suuri lovi minulle niin laittaisin korttiin 75e niin että tulisi yhteensä 100e. Sitten veisin sellaisenaan kortin naapurin vamistuvalle ja sanoisin sille naapuripariskunnalle että laitoin korttiin 50e lisää kun nolotti viedä niin pientä summaa kun olittekin laittaneet koko sukunne korttiin, ja että nyt oli sitten niinkun joa perheeltä 25e. Toivottavasti naapuri silloin tajuaisi vähän hävetä, ehkä tarjoutuisi maksamaan jopa itse tuon 50e minulle takaisin. En tietenkää pyytäisi vaan teeskentelisin naapurille kuin sillä 50 eurolla nyt ei minulle olisi niin väliä. Kovaan ääneen kuitenkin toitottaisin tuosta että en kehdannut niin pientä summaa viedä niin monelta. ;D
Jos mahtuu, olisit laittanut korttiin ennen näitä lapsien nimiä esim. tekstin:
terveisiä lähettävät ja onnea myös toivottavat...
Näin erottuvat varsinaiset lahjan antajat ja sitten ne, jotka lähettävät onnentoivotuksensa ohessa
tämä viiskymppinen on meiltä ja naapuriperheeltä. Naapuriperheen lapset ei osallistunut lahjaan, ovat vapaamatkustajia. Hyi, mikä juntteja sanoivat kaikki.
Jos ette, niin tuohan on aivan riittävä summa! Ja lisäksi eiväthän ne lapset ole edes mitään ylimääräisiä aikuisia vaan naapurin omia lapsia, eikö?
Hehän ovat kaikki asuneet siinä naapurissa joskus, eikö?
Ihan ok juttu tuo on, älä nyt vaan mee itteäs nolaamaan ja suunnittelemaan omaa korttia...
Tai ainakin ap maksoi toisen naapurin lapsen perheen osuuden, jos Peran osuuden sitten maksoi hänen vanhempansa.